Wykłady.docx

(45 KB) Pobierz

MEDIA A SYTUACJE KRYZYSOWE- wykłady

5.03.2014

 

Tematyka zajęć- wykłady:

1. Komunikowanie (w mediach)

2. Media i propaganda

3. Socjotechnika

4. Strategie PR-owskie w mediach.

5. Czy media to czwarta władza?

6. Media Relations w praktyce (utrzymywanie kontaktu z mediami po to, by osiągnąć pewne cele)

a. by spowodować, by media pokazały/ powiedziały o tym, co ja sobie życzę

b. obrona przed zarzutami stawianymi jakiejś instytucji; robienie wszystkiego, żeby się „wybielić”

 

Tematyka zajęć- ćwiczenia:

Prezentacje dotyczące sytuacji kryzysowych, które miały  miejsce. Przedstawić kontekst medialny tych wydarzeń.

Do 1 tematu po 2 osoby.

 

1. Kryzys na Ukrainie:

a. Majdan do momentu odejścia Janukowycza

b. Od momentu odejścia Janukowycza (kwestie Krymu)

2. Kazus Mariusza Trynkiewicza- jak jest on postrzegany przez media?

3. Marsz Niepodległości 10 i 11.11.2013r.- został przerwany m.in. dlatego, że ktoś rzucał petardami w Ambasadę Rosyjską

4. Operacja Eagle Claw 25.04.1980r (szpon orła)- stosunki amerykańsko-irańskie, wzięcie zakładników dyplomatów amerykańskich przez Irańczyków i odbicie tych zakładników, które skończyło się porażką

5. Niewypał w Szczecinie (wakacje 2013)

6. Blackout w Szczecinie (kwiecień 2008)

7. Zamach w Londynie 2007r.

8. Zamach w Biesłanie 2004r.

9. Afera hazardowa

10. Trotyl we wraku TU-154

11. Facebook jako narzędzie komunikacji kryzysowej

12. Tweeter jako narzędzie komunikacji kryzysowej

              -Rzecznik Ministerstwa Obrony Narodowej, który 4.03 umieścił na Tweeterze wpis, że to nieprawda, że Ukraińscy żołnierze z Majdanu byli szkoleni w Polsce i po chwili to skasował

13. Afera Watergate- odkrycie przez dziennikarzy amerykańskich nielegalnego zachowania prezydenta Nixona, który podsłuchiwał konkurentów politycznych za pomocą pewnych służb wywiadowczych.

14. Więzienia CIA w Polsce

15. Gaz łupkowy w Polsce

 

Jak zrobić tą prezentację:

Czym był dany fakt?

Przedstawić jakie poczyniono propozycje rozwiązania danej sytuacji i jak te próby rozwiązywania były przedstawiane w różnych mediach?

Ma trwać do 30min + dyskusja

Prezentacja powinna kończyć się propozycją pytań sprawdzających 5-10 pytań

 

System punktowy obowiązuje nadal

Na koniec będzie kolokwium- test ABC dotyczy wykładów i ćwiczeń

Z czego się składa komunikowanie?

 

 


12.03.2014

MEDIA A KOMUNIKOWANIE

Komunikowanie:

Łacina (communico, communicare, communio). Nowe znaczenie od XVI w.

Współcześnie:

- przemieszczanie się w przestrzeni rzeczy i ludzi

- przekaz informacji w czasie i przestrzeni: telefon, telegraf, fax, Internet, TV, radio, SMS

 

Komunikowanie społeczne:

Proces porozumiewania się jednostek, grup, instytucji, którego celem jest wymiana informacji (myśli, wartości, wiedzy, idei), który jest realizowany za pomocą wielu różnych środków, który wywołuje intencjonalne (lub nie) określone skutki.

 

Elementy komunikowania społecznego:

1. Uczestnicy (aktorzy)- nadawca i odbiorca, niekiedy pośrednik

2. Komunikat- treść przekazywana między uczestnikami

3. Kanał- sposób przekazu treści:

              a. środki prezentacji- bezpośrednie (werbalne i niewerbalne), to co odbierają bezpośrednio zmysły

              b. środki reprezentacji- pośrednie- np. papier, tablice, CD, taśma

              c. środki transmisji- pozwalają na przenoszenie treści w czasie i przestrzeni: TV, Internet, radio, druk, itd.

4. Szumy- zakłócenia treści:

              a. zewnętrzne- hałas, popsuty TV, chłód

              b. wewnętrzne- cechy psychiczne i osobowościowe uczestników, zmęczenie, rozkojarzenie, poziom inteligencji, wykształcenia, zdolności itd.

              c. semantyczne- konsekwencje złego użycia znaczenia przez nadawcę (świadome lub nie), albo niewiedzy odbiorcy i złego interpretowania słów nadawcy

5. Sprzężenie zwrotne- reakcja odbiorcy na komunikat nadawcy- dzięki niemu komunikowanie staje się dwukierunkowe (transakcyjne)

Może wystąpić sprzężenie:

              a. bezpośrednie (natychmiastowe)

              b. opóźnione

                                          Bez sprzężenia komunikowanie jest niepełne

 

Cechy komunikowania:

1. charakter procesu społecznego

2. kreatywność

3. dynamizm

4. ciągłość w życiu ludzkim

5. symbolizm: odbywa się za pomocą różnych symboli, które muszą być poprawnie interpretowane

6. interaktywność

7. celowość i świadomość

8. nieuchronność: trudno żyć poza procesem komunikacji

9. nieodwracalność: informacji wysyłanej nie da się cofnąć, można ją tylko zmienić inną informacją (mail)

10. anonimowość- „nickomania” (dotyczy forów internetowych)

 

19.03.2014

 

Funkcje komunikowania:

1. Informacyjna- podstawowa funkcja w każdym procesie komunikowania

2. Edukacyjna- komunikowanie pozwala na proces edukacji o charakterze świadomym lub nieświadomym

3. Utrwalanie wzorców i wartości- np. w różnych mediach można było zobaczyć reklamę Wojska Polskiego (akurat w momencie konfliktu Rosja- Ukraina) po to, by utrwalać wzorce i wartości.

4. Integracyjna- przekaz komunikacyjny ma integrować społeczeństwo polskie

5. Mobilizacyjna- przykład spotu MON („Co by było, gdyby została ogłoszona mobilizacja wojskowa?”)

6. Rozrywkowa- coś, co ludzie chcą oglądać. Można zrobić nawet talk show wojenny. Wymaga ciągłego dostarczania czegoś nowego, tzw. „świeżej krwi”.

 

26.03.2014

KOMUNIKOLOGIA

 

Komunikologia- LASSWELL

Prowadził badania nad propagandą, którą definiował jako kształtowanie zbiorowych zachowań społecznych poprzez manipulację „znakami”.

 

W 1948 The Communication of Ideas (1948) – jest fundamentalną pracą z teorii komunikowania; autor przedstawił w niej linearny model komunikowania, który odwołuje się do teorii sukcesu propagandowego, stworzonej na podstawie analizy kilku efektownych kompanii propagandowych i wyborczych.

Linearny model komunikowania (model aktu perswazyjnego)

- utrwalanie wartości w otoczeniu społeczeństwa

- przekazywanie dziedzictwa społecznego

- podtrzymywanie relacji między członkami społeczeństwa

 

Komunikologia- LEWIN:

 



Informacja à gate keeper Ià gate keeper II à zasysanie info à konsekwencja info

 



jednostka kluczowa

 

jednostki satelitarne

 

Gate Keeper- to osoba, która decyduje, że pewne informacje się pojawiają w mediach a inne nie (filtruje informacje, które zostaną opublikowane opinii publicznej)

Jednostka kluczowa- to osoba lub instytucja, do której dotarcie jest najważniejsze, bo ma ona techniczne możliwości do przekazania informacji dalej (aby ona się rozeszła), ma pewną pozycję formalną albo ma autorytet i jej opinia będzie przekazywana do jednostek satelitarnych (czyli: odbiorców)

 

Gate keeper czyli selekcjoner (osoba, instytucja) dokonuje wyboru lub interpretacji informacji, które są puszczane w obieg. Wg Lewina: liderzy polityczni, szefowie mediów, instytucje rządowe itd.

 

Komunikologia – LAZARSFELD

Podejście sondażowe (1944)

Wraz ze współpracownikami…przeprowadzali badania dotyczące oceny programów radiowych, a po wybuchu wojny- do testowania materiałów propagandowych i szkoleniowych, skierowanych do amerykańskich żołnierzy. W czasie II wojny światowej wykorzystywali fokus do analizy wpływu filmów propagandowych na morale żołnierzy, oraz do analizy różnych metod szkolenia żołnierzy.

 

Dwuetapowy przepływ informacji:

Etap I

Nadawcaà przekazà kanałà lider opinii

 

Etap II

Lider opiniià odbiorcaà kolejny odbiorca

 

Wg niego w każdym procesie komunikowania najważniejszy jest lider opinii, aby odbiorcy dowiedzieli się o informacji.

 

Cechy koncepcji:

- proces komunikowania zależy od powiązań miedzy odbiorcami

- istotne kontakty interpersonalne

2 etapy komunikowania:               media- lider opinii               oraz               lider opinii- publiczność

- wpływ mass mediów na odbiorców jest ograniczony i pośredni, najistotniejsze są relacje międzyludzkie

 

Która z koncepcji najbardziej obrazuje funkcjonowanie dzisiejszych mediów? Koncepcja Lewina (np. wykładowca, który selekcjonuje informacje

 

Komunikologia – HOVLAND

Podejście psychologiczno- eksperymentalne, komunikowanie To szczególny przypadek uczenia się, nadawca wysyła bodźce aby zmodyfikować zachowania odbiorców. Prowadził badania eksperymentalne na żołnierzach USA w II wś dotyczące perswazji i zmian postaw.

 

Wprowadził pojęcia:

- efekt uśpienia (skutek odroczony)- ten sam komunikat nadany pierwszy raz nie daje efektu, ale powtórzony kilka tygodni później (i nie kojarzony z nadawcą) przynosi reakcję

- zjawisko oporu- pojawia się u odbiorcy w komunikowaniu perswazyjnym, a wynika z niechęcia do przyjmowania narzucanych komunikatów

 

 

 

 

PROPAGANDA JAKO MANIPULACJA

W.W. Bidelleà Działanie, dzięki któremu każda jednostka zachowuje się tak, jak gdyby jej reakcje były wynikiem jej własnych decyzji.

 

PROPAGANDA JAKO WPŁYW:

Eraser-  sztuka zmuszania ludzi do robienia tego, czego by nie robili gdyby dysponowali wszystkimi danymi dotyczącymi sytuacji

Jowit, O’Donnell- celowa i systematyczna próba kształtowania percepcji (postrzeganie sytuacji w taki, a nie inny sposób), manipulowania myślami i bezpośrednimi zachowaniami w celu osiągnięcia takich reakcji, które są zgodne z zamierzeniami propagandzisty.

 

Propaganda- komunikowanie informacyjne:

Założenia:

a. Informacja- wyjaśnienie, dzielenie się wiedzą

b. Perswazja- wpływ na zachowanie, wzmacnianie lub zmiana postaw

c. Propaganda- kontrola informacji, kierowanie opinią publiczną, manipulacja zachowaniami

Informacja + perswazja = propaganda

 

Propaganda wg Jaqcuesa Ellula

- akcja psychologiczna- metody psychologiczne w celu modyfikacji opinii

- wojna psychologiczna- cel: zniszczenie moralne przeciwników

- reedukacja i pranie mózgu- transformacja przeciwników w zwolenników

- wykorzystywanie relacji międzyludzkich- promowanie wartości, adaptacja jednostek do pożądanych zachowań np. konsumpcji, aktywności.

 

Propaganda- ETAPY ROZWOJU:

1. ETAP: etap bezpośrednich form:

- brak dru...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin