Brzezińska A, Appelt K, Ziółkowska B - Psychologia rozwoju człowieka.pdf

(6191 KB) Pobierz
Copyright © by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015.
Redaktor prowadzący: Patrycja Pacyniak
Opracowanie redakcyjne: zespół
Opracowanie graficzne i skład: Mirosław Tojza
Projekt okładki: Monika Pollak
Zdjęcie na okładce: © Getty Images
ISBN 978-83-7489-655-9
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.
ul. J. Bema 4/1a, 81–753 Sopot
e-mail: gwp@gwp.pl
www.gwp.pl
www.wydawnictwogwp.pl
Skład wersji elektronicznej: Marcin Kapusta
konwersja.virtualo.pl
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1
Co i jak bada psychologia rozwoju?
1.1. Zmiany społeczne oraz ich skutki dla rozwoju indywidualnego – obszary zapotrzebowania na badania psychologii
rozwoju
1.2. Status teorii i perspektywy badawcze
1.3. Różnorodność sposobów opisywania i wyjaśniania rozwoju człowieka
1.4. Nowe podejście w psychologii rozwoju
1.5. Zadania psychologii rozwoju
Rozdział 2
Zmiana a rozwój
2.1 Pojęcie rozwoju
2.2. Rodzaje zmian rozwojowych
2.3. Dynamika zmian rozwojowych
2.4. Interakcje czynników rozwoju
2.5. Etapy rozwoju i zadania rozwojowe
Rozdział 3
Badania nad procesem i efektami rozwoju
3.1. Podejścia badawcze w psychologii rozwoju
3.2. Problemy badawcze psychologii rozwoju
3.3. Strategie prowadzenia badań
Rozdział 4
Rozwój w okresie prenatalnym i niemowlęcym
4.1. Struktura I ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów
4.2. Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne
4.3. Rozwój procesów poznawczych
4.4. Rozwój społeczny i rozwój osobowości
4.5. Zagrożenia dla rozwoju dziecka w I erze
4.6. Efekty rozwojowe – z czym dziecko kończy I erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze II
Rozdział 5
Rozwój w okresie dzieciństwa
5.1. Struktura II ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów
5.2. Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne
5.3. Rozwój procesów psychicznych
5.4. Zabawa i nauka
5.5. Rozwój społeczny i rozwój osobowości
5.6. Przebieg i skutki kryzysów w rozwoju dziecka
5.7. Efekty rozwojowe – z czym dziecko kończy II erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze III
Rozdział 6
Rozwój w okresie dorastania
6.1. Istota III ery rozwoju
6.2. Zadania okresu adolescencji
6.3. Społeczne środowiska rozwoju w adolescencji
6.4. Zmiany w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej
6.5. Istota kryzysu adolescencyjnego
6.6. Kształtowanie się tożsamości
6.7. Tożsamość negatywna i jej znaczenie w procesie rozwoju
6.8. Zaburzenia rozwoju w okresie dorastania
6.9. Źródła i istota wsparcia udzielanego nastolatkom
6.10. Efekty rozwojowe – z czym dorastający kończy III erę rozwoju i do czego jest gotowy w erze IV
Rozdział 7
Rozwój w okresie dorosłości
7.1. Istota IV ery rozwoju
7.2. Podział okresu dorosłości na etapy i zadania z nimi związane
7.3. Rozwiązanie kryzysu okresu adolescencji a proces wchodzenia w dorosłość
7.4. Zmiany okresu dorosłości
7.5. Kryzysy dorosłości i ich źródła
7.6. Od debiutanta do mistrza – o uczeniu się roli osoby dorosłej
7.7. Ewolucja roli pracownika w dorosłości
7.8. Życie rodzinne w okresie dorosłości
7.9. Wybrane problemy zdrowotne okresu dorosłości
7.10. Efekty rozwojowe ery IV
Zakończenie
O autorkach
Bibliografia
Przypisy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin