Umiejetnosc realizowania marzen - Harry Adler.pdf

(825 KB) Pobierz
NLP
PROGRAMOWANIE NEUROLINGWISTYCZNE
HARRY ADLER
Umiejętność
realizowania
marzeń
Spis treści
Wstęp…2
1.
Osiąganie upragnionych celów…4
Przesłanki sukcesu 6
Cztery kroki do sukcesu 7
Zało enia NLP 8
Lepsza metoda przyswajania wiedzy 10
Czas na decyzje 11
2.
Wyznaczanie celów
13
Zdobywcy i marzyciele 14
Sporządź listę 14
Porządkowanie celów 16
Poznaj samego siebie 20
Zacznij działać 20
3.
Rozpoznawanie swojego samopoczucia
20
W jakim jesteś stanie? 21
Oddziaływanie emocji 21
Przejmowanie kontroli nad własnym umysłem 21
Posługiwanie się zmysłami wewnętrznymi 23
Rozpoznawanie własnych preferencji 24
Rozpoznawanie cudzych preferencji 26
Systemy wprowadzające…28
Dostrajanie się do „wewnętrznego obrazu" 29
Decydowanie o własnym samopoczuciu 30
Lista submodalności 31
Stan alfa 32
Zmiana submodalności 32
4.
Czy to mo liwe?
33
Nawyki myślenia 34
Przekonania na temat samego siebie 34
Przekonania wzmacniające i ograniczające 37
Rozpoznawanie przekonań na temat samego siebie 39
Interpretacja przekonań o samym sobie 39
Katalog przekonań 43
Dobrze wykonane zadanie 44
Jak z działań uczynić przekonania wzmacniające 45
Projekcja premierowa 46
Podejmij zobowiązania 46
1
5.
Marzenia a sukcesy
47
Znaczenie wyobraźni 47
yczenia i zamiary 48
Automatyczny układ osiągania celów 48
Cele czy marzenia? 50
Zaplanuj działania 50
6.
Twoja wewnętrzna dru yna
51
Zło ona osobowość 52
Twój wewnętrzny krytyk 53
Zapoznawanie się z wewnętrzną dru yną 54
Posługiwanie się wewnętrzną dru yną 56
7.
Kreowanie mo liwości wyboru
60
Zmiana kontekstu 60
Punkty widzenia 65
Zręczność językowa 65
Metafory 68
8.
Słowa
środkiem
do celu
71
Słowa mogą być niebezpieczne 71
Zawieranie przymierza ze słowami 75
9.
Osiąganie mistrzostwa
76
Wrodzone zdolności 76
Doskonałe działanie 77
Bariery na drodze do sukcesu 77
Fałszywi przyjaciele 78
Poczucie mistrzostwa 79
Powielanie mistrzostwa 80
Strategie mistrzostwa 81
Kotwiczenie 86
10.
Stosunki z innymi ludźmi a osiąganie własnych celów
88
Nawiązywanie kontaktu 89
Wykorzystanie technik NLP do celów zawodowych 92
Zastosowanie technik NLP w stosunkach z innymi 92
11.
21-dniowy plan działania
97
Wstęp
Programowanie neurolingwistyczne, zwane w skrócie NLP (ang. Neurolinguistic
Programming) bada postępowanie osób osiągających sukcesy w rozmaitych sferach aktywności
oraz mo liwości naśladowania ich sposobu myślenia i zachowania. Obiektem szczególnego
zainteresowania tej dyscypliny jest przebieg procesów myślenia oraz jego oddziaływanie na
zachowania jednostek. NLP uczy, jak myśleć skuteczniej, jak komunikować się z samym sobą i
z otoczeniem, by osiągnąć zamierzone cele Nie jest ono jednak tylko uzupełnieniem teorii
komunikacji, lecz niezwykle praktyczną gałęzią nauki, gdy przedstawia myślenie i zachowania
wyró niających się jednostek w postaci modelu, który wszyscy mo emy wykorzystać, by
osiągnąć podobne wyniki Większość technik, które opisuję w tej ksią ce, nadaje się do na-
tychmiastowego zastosowania, zatem ju podczas lektury będziesz mógł cieszyć się postępami
osiągniętymi w ró nych sferach ycia, a następnie przystąpisz do budowania własnego sukcesu.
Zaletą programowania neurolingwistycznego jest jego niezwykła elastyczność. Nawet je eli
wybrana przez ciebie metoda nie przyniesie natychmiastowych rezultatów, zmienisz dzięki niej
przyjęty sposób postępowania oraz ocenę własnej sytuacji, a w efekcie zrealizujesz wytyczone
2
cele. Przyswoiwszy sobie kilka podstawowych zasad, będziesz mógł wprowadzić te zmiany
bez trudu. Zrozumiesz własny sposób myślenia oraz odkryjesz oddziaływanie myśli na
zachowania, a tym samym - na swoje osiągnięcia NLP oferuje szereg technik, które sprawią, ze
zmienisz sposób ycia i będziesz kształtował je zgodnie z własną wolą.
Programowanie neurolingwistyczne jest nauką, a zarazem sztuką doskonalenia się Jest sztuką,
poniewa ka demu z nas właściwy jest odrębny i niepowtarzalny sposób myślenia i
postępowania, a wszelkie próby opisania -zwłaszcza uczuć, postaw i przekonań - zawsze są
wysoce subiektywne Jest ono równie nauką, chocia ciągle jeszcze w powijakach, gdy opiera
się na naukowych metodach identyfikacji wzorców postępowania, które prowadzą do sukcesu.
Historia NLP datuje się od początku lat siedemdziesiątych. Dwóch uczonych John Grinder -
lingwista oraz Richard Bandler - matematyk, psychoterapeuta i informatyk, zainteresowało się
wówczas metodami opracowanymi przez troje psychoterapeutow, którym niezmiennie udawało
się doprowadzić do radykalnych zmian zachowań pacjentów. Byli to dr Milton H. Erickson,
uznawany za jednego z największych hipnoterapeutow wszechczasów, Virginia Satir,
terapeutka rodzinna, usuwająca na pozór nierozwiązywalne problemy w relacjach między
najbli szymi oraz Gregory Bateson, antropolog pochodzący z Wielkiej Brytanii, który
opracował model osiągania wybitnych rezultatów i wywarł wielki wpływ na twórców progra-
mowania neurohngwistycznego - Grindera i Bandlera - w pierwszym okresie ich wspólnej
działalności. Metody opracowane przez tandem Grinder-Bandler znalazły dotychczas
zastosowanie w takich dziedzinach jak sport, biznes, polityka i rozwój jednostki, przyciągając
rzesze naśladowców na całym
świecie.
Obszar zastosowań NLP rozciąga się wcią na nowe sfery ycia, sprawiając, ze dziedzina ta
zyskuje coraz większą popularność. Opracowane przez jej twórców pojęcia, głębokie, a
zarazem niezwykle proste, oraz kronika praktycznych osiągnięć umo liwiają dynamiczny
rozwój tej nauki, która dzięki swej przydatności i uniwersalności zaczyna dziś podwa ać
pozycję klasycznej psychologu. Za sprawą NLP kilka generacji ksią ek na temat pozytywnego
myślenia i rozwoju jednostki znacznie straciło dziś na aktualności.
Mimo e temat jest stosunkowo nowy, nie brak na rynku poświęconej mu literatury Wiele
spośród wydanych dotychczas opracowań opisuje jednak tylko wybrane zagadnienia z tej
dziedziny, tote nowicjusz mo e poczuć się zniechęcony po ich lekturze. Wiele podręczników
wyszło spod pióra specjalistów z dziedziny psychoterapii lub hipnoterapii, co odcisnęło
wyraźne piętno na stylu pisania. Naturalną koleją rzeczy programowanie neurolingwistyczne
rozwinęło swój specyficzny argon, który częściowo odzwierciedla profil wykształcenia jego
twórców (lingwista i psycholog), częściowo zaś słu y do wyra enia pewnych nowych,
specjalistycznych pojęć, które gromadzi ka da gałąź wiedzy. Nawet w codziennej rozmowie
praktyk NLP mo e określić skuteczną technikę mianem „eleganckiej", a mówiąc o stosunkach
międzyludzkich - u yć słowa „taniec".
Czytelnicy nie doczekali się dotychczas rzetelnej literatury popularnonaukowej. Dostępne na
rynku publikacje to w większości albo spłycone, infantylne opracowania albo szczegółowe,
specjalistyczne podręczniki. Mam nadzieję, ze niniejsza ksią ka wypełni tę lukę. Opisuje ona
podstawowe zasady NLP oraz szereg sprawdzonych technik, nadających się do
natychmiastowego zastosowania. W tak niewielkim tomie nie sposób byłoby wyczerpać temat,
z konieczności dokonałem więc selekcji. Kierując się „trzeźwym sceptycyzmem"
wyeliminowałem wszystko, co wydawało się „trudne do przełknięcia" lub „zbyt cię kie".
Zrezygnowałem na przykład z wszelkich odniesień do hipnoterapii ze względu na mistyczne
konotacje, które mo e ona wywołać w umysłach niektórych czytelników. Metody „leczenia w
godzinę" z wszelkiego rodzaju fobii (które w istocie pomogły ju tysiącom osób) - równie nie
zostały uwzględnione, niemniej przedstawiam tu wiele technik zmiany pewnych nawyków oraz
osiągania zamierzonych celów. Wyeliminowałem równie techniki wykorzystywane przez
terapeutów, nie nadające się do samodzielnego stosowania. Je eli jednak niniejsza ksią ka jest
pierwszą lub jedną z pierwszych pozycji na temat NLP, jaką czytasz, mam nadzieję, ze
3
realizacja zamieszczonych w niej
ćwiczeń
pozwoli ci po ytecznie spędzić czas przez
najbli szych kilka miesięcy, a z pewnością wystarczy, byś mógł osiągnąć wyraźne postępy w
dą eniu do celu, nabywaniu pewności siebie i zmianie stylu ycia. Czytelnicy, którzy chcą
rozszerzyć swoją wiedzę, znajdą na końcu ksią ki spis proponowanych lektur uzupełniających.
Programowanie neurolingwistyczne - jakie są
źródła
tej nazwy? Otó składnik neuro - odnosi
się do neurologicznych procesów widzenia, słyszenia, odczuwania dotykiem, smakiem i
powonieniem, tj. do zmysłów, z których korzystamy w procesie myślenia oraz odbierania
bodźców z otaczającego
świata.
Cała nasza wiedza oraz to, co określamy mianem
świadomości,
dociera do mózgu przez te naturalne okna. Składnik -lingwistyczne
świadczy
o znaczeniu
elementów językowych zarówno w porozumiewaniu się z innymi, jak i w sposobie
porządkowania własnych myśli. NLP pomaga wykorzystać język codziennej komunikacji do
zmiany sposobu myślenia oraz przyswojenia sobie zachowań prowadzących do sukcesu. Słowo
programowanie oznacza metodę, dzięki której mo emy sterować własnymi myślami i
zachowaniami, podobnie jak steruje się komputerem, zadając mu przeprowadzenie określonych
operacji.
Krótko mówiąc, NLP bada, w jaki sposób - za pomocą pięciu zmysłów - filtrujemy bodźce
wysyłane przez otaczający nas
świat
oraz jak wykorzystujemy te zmysły, zarówno
świadomie,
jak i nieświadomie, by osiągnąć po
ądane
rezultaty Innymi słowy, przedmiotem
zainteresowania NLP jest nasz sposób myślenia, postępowanie bowiem i osiągnięcia
zdeterminowane są właśnie przez te czynniki postrzeganie, wyobraźnię, wzorce przekonań. W
miarę dokonywania nowych odkryć w dziedzinie funkcjonowania mózgu ewoluuje równie
NLP, dlatego te ka de zawarte tu wyjaśnienie z pewnością wkrótce oka e się niepełne.
Tymczasem jednak mo na zdefiniować programowanie neurolingwistyczne jako „sztukę i
naukę doskonalenia się".
1. OSIĄGANIE UPRAGNIONYCH CELÓW
Powieściopisarz irlandzki Christy Brown miał władzę tylko w lewej stopie. Urodzony z
pora eniem mózgowym, wymagał stałej opieki Mimo ze nie mówił i nie chodził, zdołał sam
nauczyć się czytać, malować i pisać na maszynie. Na przekor wszystkim przeciwnościom został
wybitnym pisarzem i zdołał osiągnąć to, czego pragnął. Wysiłek przyniósł mu niezale ność,
którą tak oto opisał:
Bez przerwy pisałem i pisałem, nieświadom, gdzie się znajduję, godzina za godziną.
Doznawałem wra enia, e jestem inną osobą. Nie byłem ju nieszczęśliwy. Nie
czułem się pokrzywdzony ani zamknięty w odosobnieniu. Byłem wolny, mogłem
myśleć, yć, tworzyć... Czułem ulgę i ukojenie, mogłem być sobą... I chocia nie
było mi dane poznać radości tańca, doznałem rozkoszy tworzenia.
Dą enie człowieka do ideału nie zna granic. Doskonałość, którą dostrzegamy u innych -
obojętne, czy budzi w nas zazdrość, podziw czy bałwochwalczą cześć - pociąga nas z
niezrównaną siłą. Ilekroć obserwujemy czyjeś wybitne osiągnięcia, widzimy równie cząstkę
samych siebie, tę wy szą lub głębiej ukrytą część swojego „ja", która wydaje się wiedzieć, ze
jest w yciu cos lepszego, do czego nale y dą yć. Bez względu na to, co chcemy osiągnąć,
czym się zajmować lub kim być, owa pogoń za ideałem jest zjawiskiem uniwersalnym.
Zagadką natomiast pozostaje, dlaczego niektórzy, jak Christy Brown, mimo wszystkich
przeciwności znajdują to, czego szukają, podczas gdy tylu innym nie udaje się zrealizować
marzeń.
W kulturze Zachodu sukces uto samiany jest z dobrami materialnymi - atrybutami władzy i
4
wysokiej pozycji społecznej. Zarazem jednak w programach telewizyjnych i prasie
znajdujemy wiele opowieści o yciu artystów, sportowców czy mę ów stanu, których stać na
zaspokojenie ka dego kaprysu, a mimo to nie czują się spełnieni. Wielu z nich pomimo
osiągnięcia „sukcesu" popełniło samobójstwo. Z drugiej strony wszyscy znamy kogoś, kto pod
względem stanu posiadania lub zdrowia, cenionego przecie tak wysoko, z pewnością nie jest
człowiekiem sukcesu, pojmowanego według tradycyjnie obowiązujących kryteriów, a jednak
osiągnął pewien stopień zadowolenia, samorealizacji i prawdziwego szczęścia, którego
zazdrościmy. W pewnym sensie osoby takie zrealizowały swoje pragnienia, zajmują się w
yciu tym, co naprawdę daje im satysfakcję.
Wzorem prawdziwego sukcesu są ci, którzy w procesie uczenia się potrafili wznieść się ponad
własne myśli i dostrzec „wielką wizję", zdołali odrzucić schematy myślenia na korzyść innych,
bardziej odpowiednich rozwiązań, dzięki którym mogą zdobyć to, czego pragną. Korzystają oni
z wyzwań, pora ek, pozornie nie sprzyjających okoliczności i przypadkowych wydarzeń, by
zrealizować swój twórczy potencjał, osiągnąć mistrzostwo i sukces. O tym właśnie mówi
niniejsza ksią ka jak zdobyć to, do czego dą ysz, opanować umiejętności, które pragniesz sobie
przyswoić, i być tym, kim chcesz.
W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych pojawiło się wiele ksią ek na temat tzw.
„pozytywnego myślenia" i rozwoju jednostki. Najczęściej sięgały po nie te osoby, którym
sztuka pozytywnego myślenia od dawna nie była obca. Ka da kolejna ksią ka lub koncepcja
wzmacniała ich samospełniające się, instynktownie optymistyczne nastawienie. Znacznie mniej
liczni byli czytelnicy, którzy z pewną rezerwą sięgali po owe wyszukane, lecz kuszące recepty
na wszystkie yciowe problemy. W ich wypadku zmiana sposobu myślenia spowodowana
lekturą była krótkotrwała. Wkrótce powracali do zakorzenionych, negatywnych postaw i
przekonań, starannie szufladkując odosobnioną pora kę jako „typową", natomiast starannie
wypracowany sukces jako „przypadek". Po bli szym przyjrzeniu się ówczesnym
autorytatywnym teoriom pozytywnego myślenia znajdujemy w nich jednak więcej retoryki ni
konkretów, a badania, na których je oparto, trudno uznać za spełniające wszelkie wymogi
naukowe.
Od tamtych lat zaszło jednak wiele zmian. Obok zapierających dech osiągnięć w dziedzinie
informatyki, komunikacji i badań kosmicznych dokonano wielu innych wa nych, choć nie tak
spektakularnych odkryć. Badania Rogera Sperry'ego, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie
fizjologii, umo liwiły nowe spojrzenie na sposób funkcjonowania mózgu człowieka Pewne
poglądy, do których specjaliści przywiązani byli od lat, odrzucono wtedy na dobre Na przykład
odkrycie, ze dwie półkule mózgu (ścisłe mówiąc, ich górna część, czyli kora mózgowa)
funkcjonują sprawnie jako dwa niezale ne umysły, całkowicie zmieniło nasz sposób
pojmowania mechanizmów rządzących myśleniem i zachowaniami jednostki. Dowody na to, ze
doświadczenia całego ycia przechowywane są w mózgu i w ka dej chwili mo na do nich
sięgnąć, zmieniły nasze pojęcia na temat intuicji, pamięci i całego procesu myślenia. A kiedy
dowiedzieliśmy się, ze liczba potencjalnych połączeń neuronalnych w mózgu człowieka jest
większa ni łączna liczba atomów we wszechświecie, zaczęliśmy się zastanawiać, czy mo emy
dokonać czegoś więcej za pomocą owej masy „szarych komórek". Krotko mówiąc, wydaje się,
ze wykorzystanie mo liwości mózgu pozwoli nam w pełni zrozumieć samych siebie, bliźnich i
całe otoczenie, a tak e oferuje ogromne, nie zbadane mo liwości realizacji dą eń - zdobywania
tego, czego pragniemy.
Programowanie neurolingwistyczne zebrało wiele z tych osiągnięć w spójną całość i jako
pierwsza dziedzina wiedzy przedstawiło gotowe studium optymalnych zachowań jednostki i
komunikacji interpersonalnej. Innymi słowy, wyposa yło nas w naukowe podejście do wysoce
subiektywnego, lecz pasjonującego wszystkich zagadnienia, jakim jest zdobywanie tego, czego
pragniemy. Nale y zarazem podkreślić, ze programowanie neurolingwistyczne w niczym nie
przypomina nauk przyrodniczych - istoty ludzkie nigdy nie były idealnym przedmiotem testów
laboratoryjnych, nasze zaś wzorce zachowań, nie mówiąc o sposobach myślenia, nie mieszczą
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin