Rosyjski. Superkurs - Halina Dąbrowska, Mirosław Zybert.pdf

(3188 KB) Pobierz
Halina Dąbrowska, Mirosław Zybert
superkurs
Rosyjski
• Intensywny kurs w 30 lekcjach
• Rozmówki polsko-rosyjskie
Konsultacja
językowa:
Nina
Gierus
none
Autorzy kursu: Halina Dąbrowska, Mirosław Zybert
Autor rozmówek: Mirosław Zybert
Projekt i opracowanie graficzne: Studio 27
Ilustracja na okładce: stockxpert
Redaktor serii: Marek Jannasz
Redakcja i korekta: Paweł Pokora
Redakcja językowa: Aleksander Chochłow, Nina Gierus
Opracowanie wersji elektronicznej oraz konwersja:
© Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2013
ISBN: 978-83-60287-34-7
ISBN epub: 978-83-7892-021-2
ISBN mobi: 978-83-7892-022-9
www.WydawnictwoLingo.pl
none
Wstęp
Intensywny kurs w 30
lekcjach
amouczek języka rosyjskiego przeznaczony jest dla osób, które
chcą samodzielnie rozpocząć naukę tego języka. Dla nich,
przede wszystkim, przeznaczone jest pięć pierwszych lekcji, w
których mogą zapoznać się z alfabetem rosyjskim oraz
podstawowymi zasadami wymowy, akcentu i intonacji rosyjskiej.
Z samouczka mogą też korzystać ci, którzy kiedyś rozpoczęli naukę,
jednak długa przerwa i brak kontynuacji spowodowały utratę
nabytych umiejętności.
Zasadniczym celem, który założyli autorzy, jest ukształtowanie u
uczących się podstawowych umiejętności w zakresie posługiwania
się językiem rosyjskim w wybranych sytuacjach, w których mogą i
będą kontaktować się z osobami posługującymi się tym językiem.
S
Jak się uczyć?
Przed przystąpieniem do nauki należy zapoznać się ze strukturą
podręcznika, co w znacznym stopniu ułatwi efektywne korzystanie z
niego.
Materiał poszczególnych lekcji to uporządkowany zbiór ćwiczeń,
ułożonych w optymalnej, naszym zdaniem, kolejności, w której
należy je wykonywać.
Prezentacji nowego materiału dokonujemy w dialogach wstępnych
lub krótkich tekstach, którym towarzyszy zazwyczaj polecenie:
posłuchaj, powtórz, przeczytaj. Kolejność tych czynności ma duże
znaczenie:
Dialog powinien być najpierw wysłuchany z nagrania (najlepiej 2
lub 3-krotnie). Zrozumienie treści ułatwi podane słownictwo oraz
tłumaczenie całości tekstu w końcu rozdziału (lekcji).
Następnie dialogi powinny być powtórzone z towarzyszeniem
nagrania, a później samodzielnie, małymi fragmentami. Ważnym
elementem umożliwiającym komunikację w języku rosyjskim jest
wymowa, akcent i intonacja. Żeby je opanować w stopniu nie
zakłócającym porozumiewania się, nie wystarczy teoretyczna
znajomość ich zasad. Właśnie powtarzanie głośne zapewni nam
niezbędne ćwiczenie wymowy, akcentu i intonacji rosyjskiej.
Ciche oraz głośne odczytanie tekstu dialogów służy
rozpoznawaniu liter, kojarzeniu ich z dźwiękami i kształtowaniu
podstaw techniki czytania. Czytaniu w pierwszej fazie powinno
towarzyszyć równoczesne odsłuchiwanie nagrania.
Ćwiczenia występujące bezpośrednio po dialogach są z nimi
ściśle związane i ich wykonanie nie wymaga znajomości innych
form językowych niż zastosowane w dialogach.
Kolejne ćwiczenia służą zastosowaniu zwrotów i wyrażeń
językowych z dialogów w innych, podobnych sytuacjach z życia
codziennego. Niezbędny do tego materiał słownikowy i
gramatyczny podawany jest w podrozdziałach „To trzeba
wiedzieć” i „To ważne”. Autorzy prezentują materiał
gramatyczny tylko w takim zakresie, jaki jest w danej chwili
niezbędny do zastosowania w ćwiczeniach i potrzebny na danym
etapie nauczania. Tak, na przykład, przy określaniu czasu
liczebniki podawane są tylko do 30 i tylko w formach
niezbędnych do realizacji tego celu, natomiast przy określaniu
wieku ich zakres zostaje rozszerzony do 100. Objaśnienia
gramatyczne podawane są w języku polskim. Wzory
koniugacyjne i deklinacyjne zamieszczone są w całości, aby
uczący mógł poznać całokształt zagadnienia i wykorzystać tylko
to, co jest mu aktualnie niezbędne. Prezentacji materiału
gramatycznego towarzyszą ćwiczenia utrwalające i kontrolujące
jego stosowanie.
Zawsze po kilku lekcjach pojawia się krótki rozdział „To już
potrafisz! Sprawdź się!”, zawierający zestaw ćwiczeń
kontrolujących nabyte umiejętności.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin