czasownik.docx

(15 KB) Pobierz

1. Do podanych form czasowników dopisz bezokoliczniki.                                                                       10p.


a) mogłaś - …………………………

b) gryzę - …………………………..

c) jedliście - ……………………….

d) niosłem - ……………………….

e) szliśmy - ………………………..

a) wiozłeś - …………………………

b) szedłem - …………………………

c) przebiegliśmy - ………………….

d) piekła - ………………………….

e) czytamy - ………………………..


 

2. Wpisz odpowiednie formy i określ postać ( aspekt ) czasowników.                                                         12p.

tryb ………………..

tryb ………………..

tryb ………………..

postać (aspekt)

napisały

 

…………………

 

……………………….

 

……………………

 

………………..

niech korzysta

 

……………………….

 

……………………

 

………………..

 

………………….

zrozumiałbyś

 

……………………

 

organizujcie

 

 

szepcze

 

……………………….

 

……………………….

 

……………………….

 

……………………….

 

……………………….

napisalibyśmy

 

……………………….

 

3. W podanych zdaniach odszukaj czasowniki w formie osobowej. Podkreśl je.                             8p.

Iwona chętnie napisałaby artykuł do gazetki szkolnej. Przeczytalibyśmy w nim o aktualnych wydarzeniach z naszego regionu. Myślę, że powinniśmy jej dać szansę. Czy nie wybralibyście się ze mną do biblioteki? Chciałabym wypożyczyć ciekawą książkę. Może poradzicie mi, którą wybrać. Z góry dziękuję.

4. Określ formy gramatyczne podanych czasowników.                                                                                     10p.


a) narysowalibyście - ……………………………………

b) niech piszą - ……………………………………

c) pracowała - ……………………………………

d) wyjedziemy - ……………………………………

e) czytałyby - ……………………………………

a) będziemy rysowały - ……………………………………

b) opowiadałbyś - ……………………………………

c) powróćmy - ……………………………………

d) nauczylibyście się - ……………………………………

e) biegnie - ……………………………………


 

5. Przekształć podane zdania, zmieniając tam, gdzie jest to możliwe, formy strony czynnej na bierną lub odwrotnie.                                                                                                                                                          10p.

Jeżeli przekształcenie konstrukcji zdania nie jest możliwe postaw kreskę.

• Ciekawe książki są chętnie czytane przez wielu ludzi.

……………………………………………………………………………………………….

• Bryczka jechała drogą pośród drzew.

……………………………………………………………………………………………….

• Uczniowie klasy IB napisali ciekawe wypracowania.

………………………………………………………………………………………………

• Mój brat naprawia stare samochody.

……………………………………………………………………………………………….

• Dzień przed urodzinami córki mama upiekła tort.

……………………………………………………………………………………………….

• Zdolności plastyczne Ani zostały docenione przez nauczyciela.

……………………………………………………………………………………………….

• Marek poleciał samolotem do Afryki.

………………………………………………………………………………………………

• Nasz spektakl teatralny zostanie oceniony przez najlepszego recenzenta.

……………………………………………………………………………………………….

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin