Baron-Cohen Simon - Teoria Zla. O empatii i genezie okrucieństwa.pdf

(2303 KB) Pobierz
W serii Mistrzowie Psychologii ukazały się dotychczas:
Carol Tavris, Elliot Aronson
Błądzą wszyscy (ale nie ja)
Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania
Richard E. Nisbett
Geografia myślenia
Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej
Cindy Meston, David Buss
Dlaczego kobiety uprawiają seks
Motywacje seksualne od przygody po zemstę
Wiesław Łukaszewski
Udręka życia
Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią
Richard E. Nisbett
Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ
Dlaczego tak ważne są szkoła i kultura
Ed Diener, Robert Biswas-Diener
Szczęście
Odkrywanie tajemnic bogactwa psychicznego
Michael S. Gazzaniga
Istota człowieczeństwa
Co czyni nas wyjątkowymi
Bernard Weiner
Emocje moralne, sprawiedliwość i motywacje społeczne
Psychologiczna teoria atrybucji
James R. Flynn
O inteligencji inaczej
Czy jesteśmy mądrzejsi od naszych przodków
Michael S. Gazzaniga
Kto tu rządzi? Ja czy mój mózg?
Neuronauka a istnienie wolnej woli
Pamięci
Petera Liptona (1950-2007),
profesora filozofii nauki na Uniwersytecie Cambridge,
który potrafił łączyć precyzję wyjaśniania
z poczuciem humoru i współczuciem
oraz
Judy Ruth Greenblatt (1933-2008),
która podarowała swoim pięciorgu dzieciom
i pięciorgu wnukom wewnętrzny garniec złota
Co sprawia, że ktoś jest zły? Co mózg ma z tym wspólnego? Baron-
Cohen mierzy się z najbardziej palącymi i kontrowersyjnymi pytaniami
neuronauki społecznej. Ta znakomita książka – niepokojąca, a jednocześnie
pełna współczucia – przedstawia nową teorię zła, wyjaśniając jego podstawy
mózgowe i sposób, w jaki powstaje. Baron-Cohen całkowicie zmienia nasze
rozumienie okrucieństwa innych ludzi, a czyniąc to, zmusza nas do
uważnego przyjrzenia się samym sobie. Lektura tej książki zachęca nas do
rozszerzenia własnego kręgu empatii, nakłaniając do rozwoju i zrozumienia,
nawet jeśli nie potrafimy wybaczyć.
– Andrew N. Meltzoff, dyrektor Instytutu Uczenia się i Nauk o Mózgu na Uniwersytecie
Waszyngtońskim, współautor książki
Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe
dzieci
Simon Baron-Cohen po raz kolejny wykazuje się umiejętnością
wykorzystywania nauki w rozważaniach o trudnych, kontrowersyjnych
problemach. Przekonując, że kiedy opisujemy akty okrucieństwa jako po
prostu złe, tak naprawdę niczego nie wyjaśniamy, autor przedstawia prostą,
lecz wiarygodną hipotezę, że przyczyną takich postępków może być
określony stan psychiczny – brak empatii. Na poparcie swojej teorii
przytacza wyniki licznych badań, prowadzonych na gruncie psychologii,
psychiatrii, neuronauki i genetyki. Czytelnicy, którzy muszą się zmagać ze
skutkami okrucieństwa, mogą się nie zgodzić z koncepcją Barona-Cohena,
ale jego śmiałość i oryginalność z pewnością będą dla nich inspiracją i
źródłem cennej wiedzy.
– Paul Harris, profesor Harvard Graduate School of Education
PRZEDMOWA
Czy mózg jest źródłem zła?
Książka Simona Barona-Cohena
Teoria zła. O empatii i genezie
okrucieństwa
otwiera nowe pole dyskusji nie tylko w psychologii, ale także
w debacie publicznej. Głównym bohaterem tej książki jest nie szatan, który
zbuntował się przeciwko Bogu, ale człowiek czyniący zło. Autor stara się
udzielić odpowiedzi na pytanie, dlaczego ludzie są źli albo dlaczego stają się
źli. Odpowiedź tę znajduje
w analizie funkcjonowania mózgu oraz w specyfice doświadczeń
wczesnodziecięcych. Zawiera ją również tytuł książki
i jest ona dość paradoksalna. Ludzie są źli, ponieważ brakuje im empatii.
Ogólny tok rozumowania przypomina trochę rozwiązania obecne w wielu
religiach – przyjmuje się, że ludzie są źli, ponieważ nie doświadczyli łaski
bożej.
Idee Barona-Cohena zmierzają w nieco innym kierunku. Autor
przedstawia koncepcję empatii, odwołując się do dwóch rodzajów
czynników. Jedną grupę stanowią mechanizmy mózgowe, tworzące obwód
Zgłoś jeśli naruszono regulamin