komunikacja_masowa_handout.doc

(34 KB) Pobierz
WSPÓŁCZESNA KOMUNIKACJA MASOWA

 

WSPÓŁCZESNA KOMUNIKACJA MASOWA

 

1. CZYNNIKI DETERMINUJĄCE CHAKTER WSPOŁCZESNEJ KOMUNIKACJI MASOWEJ:

 

a. POSTMODERNIZM Z KULTEM FUNKCJI PERSWAZYJNEJ/ARGUMENTUJĄCEJ/ JĘZYKA, TZW. RETORYZACJA KULTURY,

b. DECENTRALIZACJA KULTURY /wzrost subkultur i ich kodów/, która powoduje zjawisko RELATYWIZMU KULTUROWEGO,

c. DEMOKRATYZACJA ŻYCIA SPOŁECZNEGO,

d. powstanie MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH.

 

2. Semiotyka postmodernizmu (postmodernizm jako sposób zastosowania znaków):                                                       











                                                                                

 

wizualność      intertekstualność        nobilitacja środków technicznych    agnostycyzm /osłabienie funkcji edukacyjnej/    postulat niejednoznaczności

 

3. Cechy komunikacji masowej XXI wieku:











   

                                                                      DEMOKRATYZACJA JĘZYKA: kolokwializacja, dialogowość, deideologizacja i depatetyzcja, konsumpcjonizm,

                                                                      nasilenie się funkcji fascynacyjnej języka /tzw. karnawalizacja tekstów mediów masowych/, familiarność, neofityzm

                                                                      

                                                                      ANALOGOWOŚĆ: eksponowanie formy komunikatu, infantylizm semantyczny (w tym tzw. widzenie tunelowe, inaczej efekt

                                                                      Pigmaliona), standaryzacja zachowań komunikacyjnych, pozycjonowanie i seryjność przekazu, kontekstocentryzm

                                                                     

                                                                       KONTEKSTUALIZACJA /wzrost roli tzw. kontekstu ekstralingwistycznego/. Efekty kontekstualizacji: dyfuzja semantyczna,

                                                                       ekspansja cech pragmatycznych (KTO mówi, nie CO mówi), z czego wynika ekspansja refleksyjności mówienia.                                                                                  

                                                                                                                           TYPY KONTEKSTÓW:

















                                                                            /KULTUROWY/       /SYTUACYJNY (PROCEDURALNY)/   /SPOŁECZNY/ /INTENSJONALNY/  /LITERACKI/

                                                                      

                                                                             ZJAWISKO INFERENCJI KULTUROWEJ                                            POSTAWA KONEKSJONISTYCZNA

 

                                                                    SYNERGICZNOŚĆ: efekt ekspansji kultury obrazu jako alternatywy dla kultury słowa

 

                                                                    DETERMINIZM TECHNOLOGICZNY: etap „globalnej wioski” jako powrót do pierwotnego etapu komunikacji tzw.

                                                                    plemiennej wioski/ etapy pośrednie: etap rękopisu, etap druku zwany „galaktyką Gutenberga”/

Literatura:

A. Kiklewicz, Czwarte królestwo. Język a kontekst w dyskursach współczesności, Warszawa 2012

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin