10.08.2015 r.
Zasady ogólne etyki nauczycielskiej:
1. Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.
2. Podstawowym zadaniem nauczyciela jest troska o dobro ucznia i studenta.
3. Nauczyciel uczciwie i rzetelnie przekazuje wiedzę zgodną z prawdą.
4. Nauczyciel szanuje godność ucznia i studenta w procesie kształcenia i wychowania.
5. Nauczyciel szanuje autonomię ucznia i studenta oraz jego rodziny.
6. Nauczyciel stoi na straży realizacji chrześcijańskich wartości moralnych, uczy i wychowuje własną postawą i przykładem.
7. Nauczyciel jest tolerancyjny wobec innych przekonań religijnych i światopoglądów, respektujących ład społeczny i moralny.
8. Nauczyciel w duchu prawdy uczy zasad współżycia społecznego i miłości Ojczyzny.
9. Nauczyciel wprowadza ucznia i studenta w dziedzictwo kulturowe narodu polskiego oraz uczy poszanowania kultury innych narodów.
10. Nauczyciel wychowuje w szacunku dla każdego życia ludzkiego, we wszystkich fazach jego rozwoju, od poczęcia po naturalny kres.
11. Nauczyciel uczy kultury współżycia ze światem przyrody.
12. Nauczyciel, kierując się dobrem ucznia i studenta, wybiera odpowiednie metody, formy oraz środki nauczania i wychowania, stosuje obiektywne kryteria oceny z uwzględnieniem zasady indywidualizacji.
13. Powinnością moralną nauczyciela jest stałe podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych.
14. Nauczyciela obowiązuje tajemnica zawodowa.
36. integracja
Dzieci rozpoczynające edukację szkolną, w klasie pierwszej szkoły podstawowej wkraczają w nowe środowisko rówieśników. Poznają nowego wychowawcę, inne miejsce pracy – nauki, prawa i obowiązki ucznia.Zmiany te u wielu siedmiolatków wywołują duże napięcia emocjonalne, nawet stres, dlatego należy pomóc dziecku w pokonaniu barier emocjonalnych, społecznych, osobowościowych, które utrudniają adaptację ucznia w codziennej, szkolnej rzeczywistości. Dziecko lepiej funkcjonuje w warunkach szkolnych, kiedy pracuje w atmosferze wzajemnego zrozumienia, ma poczucie bezpieczeństwa, jest współtwórcą ustalonych reguł, zasad, czuje się ważnym członkiem grupy – klasy i ceni pozostałych jej członków, integruje się z klasą. Ważnym zadaniem dla nauczyciela wychowawcy jest etap tworzenia z klasy zintegrowanej grupy. W realizacji tego zadania w i semestrze roku szkolnego szczególnie pomocne są ćwiczenia, zabawy służące:
· przełamaniu onieśmielenia,
· wzajemnemu poznawaniu się uczniów,
· budowaniu zaufania,
· doskonaleniu, uczeniu poprawnej komunikacji,
· "odczytywaniu" komunikatów werbalnych i niewerbalnych,
· rozwijaniu empatii i zrozumienia,
· ćwiczenia uczące poprawnych relacji społecznych.
Nauczyciel z uczniami współtworzy strukturę grupy. Bacznie ją obserwując, organizuje odpowiednio dobiera do potrzeb klasy zabawy i ćwiczenia służące integracji grupy, jej rozwojowi. Nauczyciel dostrzega uczniów akceptowanych i nieakceptowanych. Właściwie dobrane przez wychowawcę zabawy i ćwiczenia o charakterze integracyjnym mogą wpłynąć na zmianę pozycji w klasie dzieci odrzuconych, izolowanych oraz podnieść ich samoocenę. Poniższy scenariusz zajęć zawiera zabawy i ćwiczenia o charakterze integracyjno-komunikacyjnym. Przeznaczony jest do realizacji w klasie pierwszej w celu zintegrowania klasy, kształtowania pozytywnych relacji, stosunków koleżeńskich między uczniami.
ira770