PRZYKŁADOWE ZESTAWY PRZYGOTOWUJĄCE DO MATURY USTNEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I ROZSZERZONYM
POZIOM PODSTAWOWY
Zestaw 1
Zadanie 1
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Przebywasz z wizytą w Londynie. W czasie wędrówki po mieści oddaliłeś/-łaś się od swojego miejsca zamieszkania. W rozmowie z przechodniem:
- zapytaj jak dojść do wskazanego przez ciebie miejsca,
- dowiedz się, ile może kosztować opłata za taxi do tego miejsca,
- zapytaj, gdzie znajduje się postój taxi,
rozpoczyna zdający
B. Relacjonowanie wydarzeń.
W rozmowie ze znajomym ze Stanów Zjednoczonych opowiadasz o niecodziennym zdarzeniu, którego byłeś/-łaś świadkiem.
- powiedz kiedy i gdzie miało ono miejsce,
- opowiedz co takiego się wydarzyło,
- wyjaśnij jak zakończyła się ta niezwykła przygoda.
rozpoczyna egzaminator
Mieszkając u angielskiej rodziny chcesz zorganizować niewielkie przyjęcie dla swoich znajomych z kursu językowego. Twój gospodarz nie jest przycylny twojej decyzji. W rozmowie z nim:
- podaj argumenty, które przekonają gospodarza do twojego pomysłu,
- nie zgódź się z nim, że impreza będzie za głośna,
- zaproponuj rowiązanie
Zadanie 2 – Opisywanie obrazka
Pytania do obrazka:
1. Why did the accident happen?
2. Why do we have so many road accidents in our country?
Zestaw 2
Kolega z Kanady chciałby odwiedzić twoje miasto. W rozmowie telefonicznej z nim poinformuj go
- w jaki sposób jest nalepiej dotrzeć do twojego miasta z lotniska w Warszawie,
- jaki jest koszt podróży wybranym przez ciebie środkiem transportu,
- gdzie może się on zatrzymać na czas pobytu.
zaczyna egzaminator
Rozmawiasz z kolegą z kursu językowego na temat imprezy, w której ostatnio brałeś udział. W rozmowie:
- powiedz kiedy i gdzie impreza miała miejsce
- zrelacjonuj jej przebieg,
- opowiedz o swoich wrażeniach z tego przyjęcia.
zaczyna zdający
Wybierasz się do kina ze znajomym z Irlandii. W rozmowie z nim:
- zaproponuj film i uzasadnij dlaczego chcesz go zobaczyć
- nie zgódź się na inny film uzasadniając swój sprzeciw,
- zaproponuj inny sposób spędzenia wolnego czasu.
1. Why did those people come to this place?
Zestaw 3
Będąc w Cambridge chcesz kupić bilet do Londynu. W rozmowie z kasjerką:
- zapytaj o godziny odjazdu pociągów do Londynu,
- dowiedz się o cenę biletu dla studenta,
- zapytaj się o czas podróży.
Podczas wakacji byłeś/-łaś świadkiem akcji policyjnej w centrum miasta. W rozmowie z kolegą ze Stanów Zjednoczonych:
- opowiedz o okolicznościach zajścia,
- poinformuj o przebiegu akcji policyjnej,
- powiedz o reakcji świadków tego zdarzenia.
Jesteś w sklepie w Londynie i reklamujesz wadliwy towar. W rozmowie ze sprzedawcą:
- poinformuj go o wadzie towaru i zarządaj wymiany na nowy,
- nie zgódź sie na propozycję zwrotu pieniędzy,
- przyjmij ofertę sprzedającego
1. What can these children do in this place?
2. Where do people travel for holidays?
POZIOM ROZSZERZONY
Zadanie 1.
Przeanalizuj przedstawiony materiał. Przygotuj się do jego prezentacji i rozmowy z egzaminującym na temat:
- przyczyn konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie,
- sposobów ich rozwiązywania,
- reakcji obywateli innych krajów na takie konflikty.
Zadanie 2.
Zapoznaj się z podanymi tematami. Wybierz jeden i przygotyj się do jego prezentacji oraz dyskusji z egzaminującym.
1. In spite of television people still visit museum and art galleries. Why is it so and what benefits can one draw from art?
Pytania do zadania 1:
1. Describe the material in reference to the topic.
2. How is George Bush presented in the picture?
3. What are the causes of the modern wars?
4. How has the technology influenced combat in the war?
5. How can we prevent wars and other contemporary conflicts?
Przykładowe pytania zadawane po prezentacji wybranego tematu.
Temat 1:
1. What other forms of art have influence on people's lives?
2. How is it possible to change your way of life from passive to active?
3. Why is it so important to read books?
Temat 2:
1. Why should people try to save the Earth by using alternative forms of energy?
2. How can an idividual protect the environment?
3. What kind of people decide to take part in environmental actions?
angielski_i_stuff