Naumowicz J. Filokalia.pdf
(
9150 KB
)
Pobierz
F1L0KALIA
teksty o modlitwie serca
Przekład i opracow anie:
ks. Józef Naum owicz
TYNIEC
W Y D A W N IC T W O B E N E D Y K T Y N Ó W
wydawnictwo ffil
S
pis treści
W
stęp
..............................................................................................................7
1.
Filokalia
—jej powstanie icharakter............................................... 7
2. Etapy rozwoju duchowościfilokalicznej...........................................9
3. Główne elementy modlitwy Jezusowej......................................... 19
4. Praktyka modlitwy serca:sugestie i wskazania............................40
5.
Filokalia
grecka, słowiańska, francuska...
i niniejszy wybór............................................................................... 43
P
seudo
-A
ntoni
E
gipski
...........................................................................49
Św. B
azyli
W
ielki
.................................................................................... 55
E
wacriusz z
P
o n t u
..................................................................................66
P
seudo
-M
akary
E
gipski
.........................................................................74
Św. J
an
K
asjan
..........................................................................................88
I
zajasz
P
ustelnik
..................................................................................... 98
Św. M
arek
E
r em ita
.............................................................................. 102
D
iadoch z
F
o t y k i
................................................................................... 112
Św. B
arsanufiusz i
J
an z
G
a z y
...........................................................121
O
ABBA
FlLEMONIE................................................................................... 133
Św. M
aksym
W
y zn a w c a
........................................................................141
J
an z
K
arpatos
........................................................................................147
Św. J
an
K
lim ak
.......................................................................................154
H
ezychiusz z
S
ynaju
............................................................................. 166
F
iloteusz z
S
ynaju
.................................................................................188
S
ymeon
N
o w y
T
eoloc
........................................................................... 196
N
iketas
S
tetatos
................................................................................... 211
6
FILOKALIA —Teksty o modlitwie serca
M
e t o d a św ię te j m o d l it w y i u w a g i
................................................... 216
N
icefor
P
ustelnik
................................................................................ 228
G
rzegorz z
S
ynaju
................................................................................ 246
T
eo le pto s
z
F
il a d e l f ii
......................................................................... 258
Św.
G
r z e g o r z
P
alamas
........................................................................ 265
Św.
M
aksym
K
ausokalybos
................................................................ 277
KALIKST
i
ICNACY KSANTOPULOI
........................................................... 282
Św.
SYMEON
z
TESALONIK
......................................................................293
Ś
w ię t e g o
A
nonim a
................................................................................ 298
S
kr ó ty
.......................................................................................................306
A
utorzy
-
dane bibliograficzne
......................................................307
B
ibliografia
F
il o k a l ii
......................................................................... 318
S
ł o w n ik t e r m in ó w
................................................................................ 323
W
stęp
Filokalia,
największa i najbardziej znana w duchowości
wschodniej antologia pism ascetyczno-mistycznych, zajmuje
ważne miejsce w całej tradycji chrześcijańskiej. Obejmuje
teksty autorów IV — XV wieku, niemal wyłącznie greckich
i bizantyńskich, ale ważnych również dla kultury zachodniej.
Niniejszy tom zawiera fragmenty tej antologii, traktujące
o modlitwie Jezusowej, zwanej też modlitwą serca. Jest to te
mat obszerny, trudno bowiem wyłączyć modlitwę z właściwe
go kontekstu, pomijając jej ścisłe związki z ascezą i sakra
mentami, ze słowem Bożym i całym życiem wiary. Należy
ufać, że takie ujęcie, właściwe dla
Filokalii,
pomoże czytelni
kowi nie tylko poznać oryginalną metodę nieustannej modli
twy, ale w ogóle lepiej i chętniej się modlić.
1.
Filokalia
—jej powstanie i charakter
Omawianą antologię w końcu XVIII wieku ułożyli dwaj
greccy duchowni: Nikodem Hagioryta i Makary z Koryntu.
Pierwszy z nich, uczony mnich z Góry Atos, zajmował się wy
dawaniem tekstów ascetycznych, pisał także traktaty o mo
dlitwie Jezusowej i częstej komunii świętej. Drugi, pozbawio
ny stolicy biskupiej przez Wielką Portę ottomańską, prowa
dził życie wędrowne i eremickie. Kilka razy odwiedzał Świętą
Górę Atos, gdzie spotykał się z Nikodemem.
Obaj duchowni dokonali wyboru i opracowania tekstów,
w części nigdy nie drukowanych jeszcze w greckim oryginale.
Całą księgę Nikodem poprzedził programowym wstępem, a do
8
FILOKALIA —Teksty o modlitwie serca
poszczególnych autorów dodał krótkie wprowadzenia, najczę
ściej o charakterze biograficznym.
Ze względu na to, iż zbiór nie mógł się ukazać w kraju za
jętym przez Turków, został wydany w 1782 roku w Wenecji,
gdzie znajdowała się znacząca kolonia grecka. Otrzymał po
zwolenie władz kościelnych stwierdzające, że nie zawiera po
glądów przeciwnych wierze katolickiej.
Dzieło cytowane jest najczęściej pod skróconym tytułem
Filokalia.
Wyrażenie to znaczy dosłownie: „miłość tego, co
piękne i dobre” , zwłaszcza do Boga jako źródła piękna i do
wszystkiego, co prowadzi do jedności z owym pięknem. Zasto
sowane do książki, słowo przyjmuje sens: „zbiór wybranych
części” , „antologia”
Pełny tytuł jest dłuższy:
Filokalia świętych ojców neptyc-
kich, ułożona z pism świętych i teoforycznych Ojców, w której
przez duchową filozofię działania i kontemplacji, umysł zostaje
oczyszczony, oświecony i udoskonalony.
Nazwa ta jest znacząca. Wskazuje, że spośród ascetycznych
autorów, którzy doświadczyli Bożej obecności - stąd zwanych
teoforycznymi czyli „noszącymi Boga” — zostali wybrani
głównie „Ojcowie neptyczni” . Byli to duchowi mistrzowi na
uczający o tym, w jaki sposób osiągnąć stan wewnętrznej
czujności (gr.
nepsis),
potrzebnej, by skupić się na obecności
Boga. Czujność tę, zwaną też „uwagą” lub „strażą serca” ,
traktowano jako podstawę modlitwy, wręcz —całego życia du
chowego.
Z tytułu wynika również, że antologia uwzględnia dwa po
ziomy duchowości: „działanie”
(praxis)
i „kontemplację”
(the-
oria),
a więc zarówno ascezę prowadząca do opanowania sie-
1
Filo kalię ojców neptycznych
należy odróżnić od
Filokalii,
ułożonej w IV
wieku przez Bazylego Wielkiego i Grzegorza z Nazjanzu i zawierającej wyciągi
- w 27 rozdziałach —z pism Orygenesa.
Plik z chomika:
barabba
Inne pliki z tego folderu:
Kułaga R. J.H.Newmana idea Kościoła.pdf
(11643 KB)
Czuj J. Żywot św. Augustyna.pdf
(6871 KB)
Kornatowski W. Społeczno-polityczna myśl św. Augustyna (sł.jakość).pdf
(15490 KB)
Czuj J. Św.Hieronim Żywot dzieła charakterystyka.pdf
(7851 KB)
Jan Damasceński Dialektyka (..) O herezjach (sł. kopia).pdf
(5383 KB)
Inne foldery tego chomika:
#Dusze cierpiące-pomo Maryja-jest-super c w twoich rękach!
►►FILMY MOTYWACY adeJNE
❤ Galeria religijna
1
2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin