14. Wykonywanie płynnych leków recepturowych.pdf

(407 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Barbara Trzewik
Wykonywanie płynnych leków recepturowych
322[10].Z3.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
dr biol. med. Grażyna Czechowska
prof. zw. dr hab. Marek Wesołowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr farm. Alina Krawczak
Konsultacja:
dr hab. inż. Henryk Budzeń
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[10].Z3.04
„Wykonywanie płynnych leków recepturowych” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik farmaceutyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Roztwory, krople i mieszanki
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Zawiesiny, emulsje, leki homeopatyczne
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Niezgodności w płynnych postaciach leku recepturowego
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
Sprawdzian osiągnięć
Literatura
3
5
6
7
7
7
12
13
20
21
21
24
25
29
30
30
32
32
34
35
40
5.
6.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswojeniu wiedzy teoretycznej i nabyciu umiejętności
praktycznych związanych z wykonywaniem płynnych postaci leku recepturowego
i aptecznego.
W poradniku zamieszczono:
Wykaz wiedzy i umiejętności które powinieneś posiadać przystępując do opanowania
nowych umiejętności zaplanowanych w programie nauczania tej jednostki modułowej,
Cele kształcenia, czyli umiejętności, które opanujesz w wyniku realizacji jednostki do
której opracowany został poradnik.
Materiał nauczania zawierający podstawowe pojęcia, definicje, wyjaśnienia terminów,
które umożliwią Ci samodzielne przygotowanie się do wykonania przewidzianych
w programie jednostki modułowej
ćwiczeń
i zaliczenia sprawdzianów.
Pytania sprawdzające dotyczące tematyki zawartej w materiale nauczania. Poprawne
odpowiedzi utwierdzą Cię w przekonaniu,
że
jesteś przygotowany do wykonywania
zaplanowanych
ćwiczeń.
Odpowiedzi negatywne sugerują,
że
powinieneś powtórnie
przeczytać i przeanalizować materiał nauczania. Zbyt trudne fragmenty materiału możesz
opanować przy pomocy nauczyciela lub kolegów dla których opanowanie materiału nie
stwarzało
żadnych
trudności.
Ćwiczenia,
ich treść, sposób wykonania, wykaz materiałów i sprzętu niezbędnego do
wykonania
ćwiczeń.
Treść
ćwiczeń
dobrana jest do każdego zakresu tematycznego tak,
że
umożliwi Ci to nabycie sprawności w
ćwiczonych
czynnościach. Treść określa zakres
pracy i oczekiwane efekty. Liczba
ćwiczeń
związana jest z zakresem materiału nauczania.
Opis czynności
ćwiczenia
ukierunkują Twoją pracę przy realizacji
ćwiczenia
poprzez
wskazywanie kolejności czynności.
Sprawdzian postępów po zakończeniu
ćwiczeń
pozwoli Ci na dokonanie samooceny
postępów edukacyjnych. Odpowiedzi NIE pokażą Ci braki, które powinieneś uzupełnić.
Sprawdzian osiągnięć z zakresu całej jednostki modułowej zawiera oprócz przykładowych
zestawów zadań testowych, instrukcje dotyczącą organizacji sprawdzianu i arkusz
odpowiedzi. Traktuj go jako sprawdzian próbny przed testem podsumowującym jednostkę
modułową niezbędnym do jej zaliczenia.
Ostatnim rozdziałem w tym poradniku jest spis literatury uzupełniającej związanej
ściśle
z
tematem jednostki modułowej.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin