Akumulatory_9.pdf
(
686 KB
)
Pobierz
AKUMULATORY – podstawy dla ka
Ň
dego
Akumulatory,
batteries
– na łodzi potrzebuje ich ka
Ň
dy. Dzi
ħ
ki nim działaj
Ģ
Ļ
wiatła, radio, autopilot,
GPS, komputer, lodówka; bez nich nie uruchomimy silnika.
Na łodziach motorowych, które za jedyny nap
ħ
d maj
Ģ
silnik, akumulatory s
Ģ
ładowane, gdy łód
Ņ
jest w
drodze. Dzi
ħ
ki temu, nawet przy intensywnym poborze pr
Ģ
du, prawie nigdy nie zdarza si
ħ
, by zostały one
rozładowane „do zera”.
Na jachtach
Ň
aglowych silnik najcz
ħĻ
ciej wł
Ģ
czany jest podczas portowych manewrów. Ładowanie
akumulatorów jest wi
ħ
c krótkie, bo przecie
Ň
Ň
eglarze na ogół chc
Ģ
jak najszybciej uwolni
ę
si
ħ
od hałasu
silnika. Za to podczas
Ň
eglugi akumulatory eksploatowane s
Ģ
intensywnie, cz
ħ
sto przez 24 lub wi
ħ
cej
godzin, bez doładowania, a pó
Ņ
niej kapitan zarz
Ģ
dza wł
Ģ
czenie na dwie godziny silnika, by je „do pełna”
naładowa
ę
. Akumulatory takiej
Ň
eglarskej obsługi nie lubi
Ģ
i po prostu bardzo szybko si
ħ
psuj
Ģ
. Dlatego na
jachcie
Ň
aglowym akumulatory wymagaj
Ģ
nie tylko szczególnej uwagi w trakcie dokonywania zakupu, ale
tak
Ň
e szczególnej troski, gdy s
Ģ
u
Ň
ywane.
Wielu
Ň
eglarzy w trosce o akumulatory instaluje na jachtach pr
Ģ
dnice wiatrowe lub panele słoneczne.
Maj
Ģ
racj
ħ
: zachowanie proporcji mi
ħ
dzy pr
Ģ
dem pobranym a doładowywanym znacznie przedłu
Ň
a
Ň
ycie
akumulatora. Dlatego uwa
Ň
ny i dbały
Ň
eglarz wie dokładnie, ile pr
Ģ
du zu
Ň
ywa jego łód
Ņ
w ci
Ģ
gu godziny i
ile pr
Ģ
du wraca do akumulatorów dzi
ħ
ki pr
Ģ
dnicy wiatrowej czy panelom. Je
Ň
eli wraca go mniej ni
Ň
wychodzi, trzeba ustali
ę
, co ile godzin nale
Ň
y wł
Ģ
cza
ę
silnik, by wspomóc akumulatory. Pr
Ģ
d ładowany jest
bezpo
Ļ
rednio przez poł
Ģ
czony z silnikiem alternator. Analiza jego parametrów pozwoli okre
Ļ
li
ę
, jak długo
powinien pracowa
ę
silnik, by doładowa
ę
pr
Ģ
d. Zasad
Ģ
podstawow
Ģ
jest nie dopu
Ļ
ci
ę
do całkowitego
rozładowania akumulatora. Je
Ļ
li jednak to si
ħ
stanie, trzeba pami
ħ
ta
ę
o zasadzie nr dwa: nie nale
Ň
y
gwałtownie ładowa
ę
du
Ň
ym pr
Ģ
dem akumulatora rozładowanego lub bliskiego rozładowania, bo operacja ta
mo
Ň
e go zniszczy
ę
, a na pewno znacznie skróci jego
Ň
ywot.
B
UDOWA AKUMULATORA
Typowy „mokry” (
wet cell
) 12-woltowy akumulator
zbudowany jest z sze
Ļ
ciu ogniw kwasowo-ołowiowych
poł
Ģ
czonych szeregowo, z których ka
Ň
de ma pomi
ħ
dzy
biegunami
napi
ħ
cie
2,1
V.
Tak
wi
ħ
c
całkowite
generowane napi
ħ
cie wynosi 12,6 V.
Odpowiednio: akumulator 6-woltowy ma trzy szere-
gowo poł
Ģ
czone ogniwa i generuje napi
ħ
cie 6,3 V.
Ogniwa zanurzone s
Ģ
w elektrolicie; w przypadku
akumulatora kwasowo-ołowiowego (
led-acid battery
)
jest to 37-procentowy wodny roztwór kwasu siarkowego
(H
2
SO
4
).
www. ZeglujmyRazem.com
Akumulatory Î podstawy dla kaŇdego
2
J
AK DZIAŁA AKUMULATOR
?
(na przykładzie akumulatora kwasowo-ołowiowego,
lead-acid battery
)
1. Akumulator naładowany
W pełni naładowany akumulator po stronie elektrody ujemnej (–) zawiera w płytach ołów (Pb), a po
stronie elektrody dodatniej (+)zawiera w płytach dwutlenek ołowiu (PbO
2
). Elektrolitem jest roztwór kwasu
siarkowego (H
2
SO
4
) i wody (H
2
O) w stosunku 37:63.
1
2. Rozładowywanie akumulatora
Po podł
Ģ
czeniu odbiornika, elektrony w obwodzie zewn
ħ
trznym przepływaj
Ģ
od anody (Pb) do katody
(PbO
2
). Te elektrony pochodz
Ģ
z reakcji ołowiu z jonami SO
4
2–
z roztworu. Ołów uwalnia dwa elektrony
(one wła
Ļ
nie s
Ģ
no
Ļ
nikami pr
Ģ
du w obwodzie zewn
ħ
trznym) i tworzy zwi
Ģ
zek PbSO
4
Natomiast
dopływaj
Ģ
ce z obwodu zewn
ħ
trznego elektrony do katody PbO
2
wywołuj
Ģ
dwie reakcje: jedna, to
1
Pami
ħ
tajmy,
Ň
e pr
Ģ
d elektryczny w przewodniku, to ruch ujemnie naładowanych elektronów (cho
ę
fizycy umówili si
ħ
kiedy
Ļ
tak dziwacznie,
Ň
e okre
Ļ
laj
Ģ
kierunek pr
Ģ
du akurat przeciwnie do ruchu elektronów). Natomiast no
Ļ
nikami
pr
Ģ
du w elektrolicie s
Ģ
, poruszaj
Ģ
ce si
ħ
w przeciwnych kierunkach, naładowane dodatnio i ujemnie jony, powstaj
Ģ
ce w
roztworze wskutek dysocjacji cz
Ģ
steczek kwasu H
2
SO
4
na dwa protony H
+
oraz jon SO
4
–
[przyp. Maciej Geller]
www. ZeglujmyRazem.com
Akumulatory Î podstawy dla kaŇdego
3
odrywanie si
ħ
jonów tlenu z PbO
2
i tworzenie wraz z elektronami i jonami H
+
z roztworu – czasteczek
wody, a druga, to reakcja ołowiu z jonami SO
4
daj
Ģ
ca ponownie PbSO
4
Wskutek tego na obu elektrodach
tworzy si
ħ
ten sam zwi
Ģ
zek PbSO
4
2
W trakcie pracy akumulatora w roztworze ubywa jonów SO
4
a powstaje coraz wi
ħ
cej cz
Ģ
steczek wody.
Roztwór si
ħ
rozcie
ı
cza, a na obu elektrodach powstaje taki sam zwi
Ģ
zek PbSO
4
.
3. Całkowicie rozładowany akumulator
Wytr
Ģ
caj
Ģ
cy sie z roztworu siarczan ołowiu (PbSO
4
) krystalizuje si
ħ
i osadza na obu elektrodach coraz
grubsz
Ģ
warstw
Ģ
, a w elektrolicie jest coraz wi
ħ
kszy procent wody. Gdy akumulator kilkakrotnie zostanie
całkowicie rozładowany, wtedy siarczan ołowiu tworzy wartw
ħ
na tyle grub
Ģ
,
Ň
e zaczyna działa
ę
jako izolator.
Akumulator traci swoje wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci, zmniejsza pojemno
Ļę
, w nast
ħ
pstwie czego ulega zniszczeniu.
4. Ładowanie akumulatora
2
Sumarycznie, mo
Ň
na te procesy zapisa
ę
jako:
Pb + SO
4
2
–
ŗ
PbSO
4
+ 2e
–
PbO
2
+ 2e
–
+ 4H
+
+ SO
4
2
–
ŗ
PbSO
4
+ 2H
2
O [przyp. Maciej Geller]
www. ZeglujmyRazem.com
Akumulatory Î podstawy dla kaŇdego
4
Po podł
Ģ
czeniu akumulatora do
Ņ
ródła pr
Ģ
du, pr
Ģ
d wewn
Ģ
trz akumulatora popłynie w przeciwnym
kierunku, ni
Ň
wtedy, gdy podczas normalnej pracy akumulator jest
Ņ
ródłem energii. Siarczan ołowiu
(PbSO
4
) rozkłada si
ħ
(odrywaj
Ģ
c od płyt ołowiowych), a jon siarczanowy (SO
4
) ł
Ģ
czy si
ħ
z wodorem (H
2
)
tworz
Ģ
c cz
Ģ
steczki kwasu siarkowego (H
2
SO
4
), które zag
ħ
szczaj
Ģ
elektrolit. Tlen (O
2
) ł
Ģ
czy si
ħ
z ołowiem
(Pb) po stronie elektrody dodatniej (+) i powstaje dwutlenek ołowiu. Podczas ładowania zaczyna si
ħ
elektroliza wody na tlen i wodór: po stronie elektrody dodatniej (+) wydziela si
ħ
tlen (O
2
), a po stronie
elektrody ujemnej (–) – wodór. Gdy akumulator jest u
Ň
ywany (czyli: rozładowywany – ładowany),
nast
ħ
puje ubytek elektrolitu, wi
ħ
c co pewien czas trzeba sprawdza
ę
jego poziom i uzupełnia
ę
wod
Ģ
destylowan
Ģ
.
Opis ten jest maksymalnie uproszczony, jednak na poziomie zwykłego u
Ň
ytkownika wzory i
szczegółowa analiza reakcji chemicznych nie s
Ģ
potrzebne; wiedza ogólna o tym, co zachodzi w
akumulatorze, wystarcza w zupełno
Ļ
ci, by zrozumie
ę
i
Ļ
wiadomie stosowa
ę
proste zasady obsługi
akumulatora, co przedłu
Ň
y jego
Ň
ywotno
Ļę
i jednocze
Ļ
nie zaoszcz
ħ
dzi wydatków.
Z
ASADY OBSŁUGI
Akumulatora nie nale
Ň
y zatem ani nadmiernie rozładowywa
ę
, ani przeładowywa
ę
.
Ka
Ň
da cela ma mi
ħ
dzy swoimi biegunami napi
ħ
cie
2,1 V. Mo
Ň
na j
Ģ
bezpiecznie wyładowa
ę
do poziomu
Ļ
redniego (1,7 V), co w przypadku akumulatora 12-
woltowego daje poziom 10,2 V. Dalsze wyładowanie
grozi tzw. zasiarczeniem akumulatora. Pami
ħ
tamy,
Ň
e
znaczy to, i
Ň
na obu elektrodach powstaj
Ģ
du
Ň
e kryształy
siarczanu ołowiu (PbSO
4
), co zmniejsza pojemno
Ļę
akumulatora, zwi
ħ
ksza opór wewn
ħ
trzny, a przy cz
ħ
stych
zej
Ļ
ciach poni
Ň
ej poziomu 10,2 V powoduje całkowit
Ģ
utrat
ħ
zdolno
Ļ
ci akumulatora do kumulacji i dostarczania
pr
Ģ
du.
Ładuj
Ģ
c akumulator nale
Ň
y sprawdzi
ę
, czy
Ņ
ródło
dostarczaj
Ģ
ce pr
Ģ
d ma zabezpieczenie ograniczaj
Ģ
ce
podawane napi
ħ
cie do warto
Ļ
ci nie wi
ħ
kszej ni
Ň
warto
Ļę
SEM, czyli maksymalnie 2,1 V na jedno ogniwo. Gdy
napi
ħ
cie w poszczególnych ogniwach dojdzie do 2,35 V
(mi
ħ
dzy elektrodami akumulatora 12-woltowego jest wtedy
napi
ħ
cie 14,1 V), rozpoczyna si
ħ
zjawisko gazowania:
wskutek elektrolizy woda rozkłada si
ħ
na wodór i tlen.
Mieszanka tych gazów jest wybuchowa i wystarczy jedna
iskra, by spowodowa
ę
gro
Ņ
n
Ģ
w skutkach eksplozj
ħ
.
Dlatego trzeba pami
ħ
ta
ę
, by miejsca, w których znajduj
Ģ
si
ħ
akumulatory, były zawsze wentylowane.
www. ZeglujmyRazem.com
Akumulatory Î podstawy dla kaŇdego
5
Transformacja zwi
Ģ
zków chemicznych o ró
Ň
nych wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciach z jednej formy w drug
Ģ
,
przebiegaj
Ģ
ca w sposób gwałtowny powoduje tzw. puchni
ħ
cie akumulatora. Płyty ołowiowe krusz
Ģ
si
ħ
i
rozpadaj
Ģ
na kawałki, izolator mi
ħ
dzy nimi niszczeje, a efektem tego jest zwarcie. Co prawda czeka to
nieuchronnie ka
Ň
dy akumulator, nawet dobrze eksploatowany, jednak wła
Ļ
ciwa eksploatacja znacznie
wydłu
Ň
a czas jego działania. Znaj
Ģ
c ceny akumulatorów łatwo obliczy
ę
, ile mo
Ň
na oszcz
ħ
dzi
ę
kupuj
Ģ
c je
raz na 4-5 lat, a nie co roku.
R
ODZAJE AKUMULATORÓW
Akumulatory u
Ň
ywane na łodziach (
marine battery
) dziel
Ģ
si
ħ
– ze wzgl
ħ
du na funkcj
ħ
– na dwa
rodzaje: rozruchowe (
starting / cranking battery
) i u
Ň
ytkowe (
house battery
).
Akumulatory rozruchowe / startowe
(
starting / cranking battery
).
Akumulatory rozruchowe maj
Ģ
zapewni
ę
uderzenie pr
Ģ
dem o du
Ň
ym nat
ħŇ
eniu i natychmiast powróci
ę
do pełnej mocy. Dlatego kupuj
Ģ
c akumulator rozruchowy nale
Ň
y zwróci
ę
uwag
ħ
przede wszystkim na
nat
ħŇ
enie dostarczanego pr
Ģ
du. Generalnie mo
Ň
na uzna
ę
,
Ň
e
Ň
eglarzy b
ħ
d
Ģ
interesowały akumulatory
rozruchowe w przedziale od 75 do 400 amperów.
Silnik powinien zastartowa
ę
od razu, ale istotne s
Ģ
wymagania rozrusznika. Jego charakterystyk
ħ
podaje
instrukcja silnika. Je
Ļ
li jej nie ma, warto zapami
ħ
ta
ę
,
Ň
e trzeba co najmniej 2 A na cal sze
Ļ
cienny pojemno
Ļ
ci
silnika dieslowskiego i minimum 1 A na cal sze
Ļ
cienny pojemno
Ļ
ci silnika benzynowego.
Je
Ļ
li nie znamy pojemno
Ļ
ci silnika, trzeba sprawdzi
ę
t
ħ
warto
Ļę
u producenta. Dla przykładu:
dieslowski silnik Yannmar 4 JH4 o mocy 110 koni mechanicznych ma pojemno
Ļę
121,7 cala sze
Ļ
ciennego
(
121.7 cubic inch displacement
), zatem jego akumulator startowy powinien dostarcza
ę
pr
Ģ
du rozruchowego
o nat
ħŇ
eniu ok. 250 A.
Je
Ň
eli silnik jest stary i wymaga kilkakrotnego „kr
ħ
cenia” starterem, warto wzi
Ģę
pod uwag
ħ
współczynnik (
rating
) CCA (
Cold Cranking Amps
) stosowany dla rozruchu w temperaturze 0 °F (–18 °C)
lub MCA (
Marine Cranking Amps
) dla rozruchu w temperaturze 32 °F (0 °C). Współczynniki te powiedz
Ģ
,
ile amperów b
ħ
dzie miał pr
Ģ
d rozruchowy dostarczony przez dany akumulator w ci
Ģ
gu 30 sek., zanim
napi
ħ
cie w jego celach spadnie do poziomu 1,2 V (czyli 7,2 V w przypadku akumulatora 12-woltowego).
Reasumuj
Ģ
c: aby dowiedzie
ę
si
ħ
, z jakiego akumulatora najlepiej zakr
ħ
ci
ę
rozrusznikiem starego
silnika, nale
Ň
y sprawdzi
ę
, jakiego pr
Ģ
du rozruchowego (
cranking amps
) potrzebuje starter i pomno
Ň
y
ę
to
przez cztery (
CCA or MCA rating x 4
).
Uwaga
: akumulatory rozruchowe nie znosz
Ģ
rozładowania do „zera”. Gdy s
Ģ
problemy z rozruchem
silnika, warto pomy
Ļ
le
ę
o akumulatorze rozruchowym z charakterystyk
Ģ
gł
ħ
bokiego rozładowania (
deep
cycle
), o czym poni
Ň
ej.
Akumulatory u
Ň
ytkowe
(
house battery
)
Od akumulatorów tych wymagamy doprowadzenia pr
Ģ
du do wszystkich
Ļ
wiateł, pomp wodnych,
wentylatorów i elektroniki na jachcie. Do tego chcemy, aby działo si
ħ
to jak najdłu
Ň
ej, bez cz
ħ
stego
Plik z chomika:
sovtware
Inne pliki z tego folderu:
katalog-silnikow-zaburtowych-suzuki.pdf
(2571 KB)
Kradli-silniki-do-lodzi-motorowych.pdf
(43 KB)
Kuzmicki_S.pdf
(982 KB)
LE0301_POLISH.pdf
(6443 KB)
ogłoszenie_o_zbędnych_składnikach_majątku_ruchomego.pdf
(999 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ♛ Android Aplikacje Gry
Pliki dostępne do 08.07.2024
✪PS_2.Swap.Magic_3.8✪
240x320 [PL]
adobe after effekt gotowe projekty czołówek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin