O TRÓJCY ŚWIĘTEJ nowacja.doc

(734 KB) Pobierz
O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ


O TRÓJCY ŚWIĘTEJ


© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

 

„Źródła Myśli Teologicznej”

Serię redagują:

Adam Bandura, Arkadiusz Baron, Tytus Górski, Henryk Pietras i Edward Staniek

1.        Orygenes, O zasadach, 1996

2.        Św. Atanazy, Listy do Serapiona, 1996

3.        Pamfil, Obrona Orygenesa, Rufin, O sfałszowaniu pism Orygenesa, 1996

4.        Trójca Święta. Tertulian, Przeciw Prakseaszowi, Hipolit, Przeciw Noetosowi, 1997

5.        Teodeoret z Cyru, Komentarz do Listu św. Pawła Apostoła do Rzymian, 1997

6.        Orygenes, Korespondencja, 1997

7.        Ireneusz z Lyonu, Wy k ład nauki apostolskiej, 1997

8.        Św. Hieronim, Komentarz do Księgi Jonasza, 1998

9.        Teodoret z Cyru, Komentarz do I i II Listu do Koryntian, 1998

 

10.        Orygenes, Komentarz do Ewangelii według Mateusza, cz. 1, 1998

11.        Grzegorz Cudotwórca, Mowa na cześć Orygenesa, 1998

12.        Grzech pierworodny. Augustyn, Proces Pelagiusza, 1999

13.        Mariusz Wiktoryn, Dzieła egzegetyczne, 1999

14.        Teodoret z Cyru, Komentarz do listów do Galatów, Efezjan, Filipian i Kolosan, 1999

15.        Pelagiusz, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, 1999

16.        Orygenes, Homilie o Księgach Izajasza i Ezechiela, 2000

17.        Demonologia w nauce Ojców Kościoła. Hipolit, O antychryście, 2000

18.        Św. Jan Chryzostom, Homilie na Ewangelię wg św. Mateusza, (cz. 1; hom. 1-40), 2000

19.        Ambrozjaster, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, 2000

20.        Teodoret z Cyru, Komentarz do Listów do Tes., Tym., Tyt., Filem. i Hebr., 2001

21.        Św. Grzegorz z Nyssy, Drobne pisma trynitarne, 2001

22.        Klemens Aleksandryjski, Wypisy z Theodota, 2001

23.        Św. Jan Chryzostom, Homilie na Ewangelię wg św. Mateusza, (cz. 2; homilie 41-90), 2001

24.        Dokumenty Soborów Powszechnych, tom I, 2001

25.        Orygenes, Komentarz do Ewangelii według Mateusza (cz. 2), 2002

26.        Dokumenty Soborów Powszechnych, tom II, 2002

27.        Orygenes, Komentarz do Ewangelii według św. Jana, 2003

28.        Ambrozjaster, Hieronim, Pelagiusz, Komentarze do Listu do Tytusa, 2003

29.        Rufin z Akwilei, Obrona przed zarzutami Hieronima, 2003

30.        Dokumenty Soborów Powszechnych, tom III, 2003

31.        Św. Ambroży, Wyjaśnienie symbolu. O tajemnicach. O sakramentach, 2004

32.        Orygenes – Hieronim, Homilie o Księdze Psalmów, 2004

33.        Dokumenty Soborów Powszechnych, tom IV, 2004

34.        Grzegorz z Nyssy, Homilie do błogosławieństw, 2005

35.        Nowacjan, O Trójcy Świętej, 2005

WYDAWNICTWO

KRAKÓW

rok założenia 1872


© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

Nowacjan

O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

Przekład

Ks. Grzegorz Jaśkiewicz

Wydawnictwo WAM • Księża Jezuici Kraków 2005


© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

Tytuł oryginału De Trinitate Nowacjana

© Wydawnictwo WAM, 2005

Redakcja Ks. Adam Bandura CM

Projekt okładki Andrzej Sochacki

ISBN 83-7318-479-1

NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego, ks. Krzysztof Dyrek SJ, prowincjał. Kraków 5 stycznia 2005 r., l.dz. 5/05.

WYDAWNICTWO WAM

ul. Kopernika 26 • 31-501 KRAKÓW

tel. (012) 62 93 200 • fax (012) 429 50 03

e-mail: wam@wydawnictwowam.pl

DZIAŁ HANDLOWY

tel. (012) 62 93 254, 62 93 255, 62 93 256; (012) 423 75 00

fax (012) 430 32 10

e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ

http://WydawnictwoWam.pl

Drukarnia Wydawnictwa WAM

ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków


© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

PRZEDMOWA

Pod tym tytułem, który najczęściej kryje w sobie pierwsze słowa do ja­kieś dysertacji, tłumaczenia, powieści czy jakiegokolwiek innego dzieła, autorzy dość często opisują jaka była geneza jego powstania.

Jednych mobilizowały okoliczności jak wojna, innych choroba1, ponie-waż wyłączeni z wiru codziennego życia mieli dużo czasu, aby oddać się jakiejś systematycznej pracy. Inni po prostu znaleźli sobie terapię zajęcio-wą w trudnych chwilach życia. Ten casus łączy się z niniejszym tłumacze-niem. Do niego dołącza się zainteresowanie pracą magisterską obecnego Rektora Seminarium Polskiego w Paryżu, ks. dra Józefa Grzywaczewskie-go, która traktowała o dziele, którego praktycznie nie było2. Pozostając od czasów seminaryjnych życzliwą dla mnie osobą jednym zdaniem skłonił mnie do pracy, mówiąc: „Weź i przetłumacz De Trinitate Nowacjana”. Za-leżało mu na oficjalnym tłumaczeniu, bowiem dobrze poznał autora z III w.

Nowacjan jest teologiem mało znanym, a najczęściej kojarzonym z sektą nowacjan, która od niego wzięła swój początek. Nowacjana można porów­nać ze smutnym przypadkiem Orygenesa, który w swej twórczości nie po-pełnił żadnego błędu teologicznego, a został potępiony w 300 lat po śmier-ci. Trzeba było czekać aż czternaście wieków, aby Sobór Watykański II powrócił do jego myśli. Jak Orygenes bronił chrześcijaństwa przed różny-

1              H. Wójtowicz, Sedulius Caelius. Opera omnia – Dzieła wszystkie, Lublin 1999, s. 5.

2              J. Grzywaczewski, Polemika antygnostycka w De Trinitate Nowacjana, w: Studia An-
tiquitatis Christianae 7(1986), fasc. 1, s. 223–261. Tu znajdują się obszerne fragmenty tej
pracy.


© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

6Nowacjan

mi zarzutami i obiegowymi oszczerstwami, czego dowodem jest jego ob­szerne dzieło Contra Coelsum, tak Nowacjan w De Trinitate dokładnie wyjaśnia w oparciu o Pismo św. naturę Boga w Trójcy Świętej Jedynego. Staje w obronie nie tylko Trójcy Świętej, ale przede wszystkim Bóstwa Syna Bożego, zwalczając herezje ówczesnego wieku jak chociażby patrypasja-nizm, modalizm, doketyzm, ebionityzm czy adopcjonizm (jak również za-lążki nestorianizmu i monofizytyzmu). Jego wywody niewątpliwie przyczy­niały się do pogłębienia prawd wiary, Pisma św. i miejmy nadzieję, że taką rolę odegra to dzieło w rękach Czytelnika, publikowane w Źródłach Myśli Teologicznej.

Wydaje się słuszne, że nie można potępiać dzieła, które zostało napisane przed zarzutami stawianymi Nowacjanowi pod koniec jego życia. Wystąpił bowiem przeciwko papieżowi Korneliuszowi, który gotowy był przyjąć na łono Kościoła tych, którzy wyparli się wiary po odprawieniu przepisanej pokuty. Dzieło ma swoją wartość i może być wzorem w celu konstruowania innych wywodów dla rozwiązania ważnych kwestii religijnych.


© Wydawnictwo WAM, 2005, O TRÓJCY ŚWIĘTEJ

WPROWADZENIE

1. Biografia autora3

Data i miejsce narodzin Nowacjana nie są dokładnie znane. Urodził się on prawdopodobnie około roku 200 po Chrystusie. Według Filostorgiusza byłby pochodzenia frygijskiego4. Jest to mało prawdopodobne i to przypusz­czenie zostało odrzucone prawie jednomyślnie.

Oczywiście chciano także przyłączyć Nowacjana, przez takie pochodze­nie, z frigijską sektą montanistów. W rezultacie jego nauczanie i sposób myślenia są bliskie koncepcjom montanistów. Jednakże poziom jego łaci-ny, a także znajomość literatury i kultury jasno zaprzeczają hipotezie pocho­dzenia frygijskiego. Ani styl, ani język nie zdradza jego obcego pochodze­nia.

W 250 r. Nowacjan nagle ukazał się w historii Kościoła. Nie znamy daty i powodów jego nawrócenia na chrześcijaństwo. Jedyne świadectwo odno­śnie jego chrztu zostało nam przekazane przez jego wielkiego adwersarza Korneliusza w liście do Fabiusza5, biskupa Antiochii, który cytuje Euzebiu-sza6: „Punktem wyjścia jego wiary jest Szatan, który wszedł w niego i za­mieszkał w nim w odpowiednim czasie. Przyszli mu z pomocą egzorcyści,

3   Zob. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin