DOKUMENTACJA OBSERWACJI PEDAGOGICZNYCH
DO PRZEPROWADZANIA
ANALIZY GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
- DIAGNOZY PRZEDSZKOLNEJ
Podstawa prawna opracowania:
· Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)
· Rozporządzenie MEN z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 170 z późn. zm.).
Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej obowiązkowym zadaniem każdego nauczyciela jest:
· przeprowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci,
· przeprowadzenie analizy i podsumowanie przeprowadzonych obserwacji na przełomie października i listopada, tak zwanej diagnozy przedszkolnej, w celu ocenienia gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
· na podstawie zgromadzonych wyników diagnozy – opracowanie i zrealizowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka (celem takiej analizy jest także przekazanie rodzicom informacji o poziomie gotowości szkolnej ich dzieci),
· na podstawie dokumentacji obserwacji pedagogicznych i przeprowadzonej ich analizy, w terminie do końca kwietnia, wydanie rodzicom informacji o gotowości ich dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (wzór dokumentu: Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej zawarty jest w rozporządzeniu MEN z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nr 70 – MEN-I/54/2).
Niniejsze opracowanie to zestaw arkuszy do badania gotowości do nauki w szkole podstawowej, które zawierają:
· zestaw opisu umiejętności, wynikających z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego,
· opisu umiejętności, które są sformułowane w sposób konkretny i sprawdzalny.
DIAGNOZA PRZEDSZKOLNA 6-LATKA
Arkusz badania gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, każde dziecko w wieku poprzedzającym możliwość pójścia do szkoły powinno zostać poddane diagnozie przedszkolnej pod kątem gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niniejszy arkusz jest narzędziem skonstruowanym do tego celu. Na jego podstawie nauczyciele i rodzice otrzymują szczegółowe informacje o umiejętnościach dzieci, na podstawie których będą mogli przygotować odpowiednie wsparcie, aby dzieci dobrze przygotować do podjęcia nauki szkolnej.
Diagnozy dokonuje się dwukrotnie:
1. Diagnoza wstępna – październik/listopad
2. Diagnoza końcowa – marzec/kwiecień.
Po przeprowadzeniu diagnozy, nauczyciel zobowiązany jest do wydania rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do końca kwietnia.
Do oceny poziomu umiejętności dzieci w poniższej diagnozie zastosowano system punktowy, gdzie:
· 1 pkt – uzyskuje dziecko, które opanowało dana umiejętność
· 0 pkt – uzyskuje dziecko, które nie opanowało danej umiejętności
W kolumnie UWAGI nauczyciel ma możliwość zanotowania dodatkowych informacji.
Opis arkusza badania gotowości szkolnej
Arkusz badania gotowości szkolnej umożliwia zdiagnozowanie dziecka w 5 sferach. Każda z nich została podzielona na kilka kategorii.
Sfera rozwoju
Kategorie szczegółowe
Rozwój psychomotoryczny
Ogólna sprawność ruchowa
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
Rozwój umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej
brak
Rozwój samodzielności/samoobsługa
Rozwój umiejętności szkolnych
Sprawność grafomotoryczna/gotowość do nauki pisania
Słuch fonematyczny
Gotowość do nauki czytania
Umiejętności w zakresie kompetencji matematycznych
Umiejętności w zakresie wiedzy o otoczeniu społecznym i przyrodniczym
Rozwój funkcji poznawczych
Myślenie
Pamięć
Uwaga
Percepcja
Mowa
Punktacja zadań w arkuszu i interpretacja wyników
Po dokonaniu diagnozy należy zliczyć punkty i odnieść je do punktacji zawartej w tabeli. Ilość punktów określa poziom gotowości szkolnej dziecka:
- wysoki,
- średni,
- niski.
W sumie dziecko może uzyskać 77 punktów.
Punkty
Procentowo
Poziom gotowości szkolnej
Interpretacja wyniku
77p – 65p
100% - 85%
wysoki
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
64p – 38p
84% - 50%
średni
Dziecko można uznać za gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aczkolwiek konieczne jest podjęcie działań wspomagających w sferach, w których dziecko ma trudności.
37p – 0p
>50%
niski
Dziecko nie jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Nauczyciel ma również możliwość określić poziom rozwoju dzieci w poszczególnych sferach:
Przedziały punktowe
Poziom rozwoju
Rozwój samodzielności/
samoobsługa
9p – 8p
16p – 14p
8p – 7p
27p – 23p
...
jo-chom