Diagnoza dzieci 2017.docx

(36 KB) Pobierz

 

DOKUMENTACJA OBSERWACJI PEDAGOGICZNYCH

DO PRZEPROWADZANIA

ANALIZY GOTOWOŚCI DZIECKA

DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ

- DIAGNOZY PRZEDSZKOLNEJ

 

Podstawa prawna opracowania:

·       Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)

·        Rozporządzenie MEN z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych

(Dz. U. z 2017 r. poz. 170 z późn. zm.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej obowiązkowym zadaniem każdego nauczyciela jest:

·        przeprowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci,

·        przeprowadzenie analizy i podsumowanie przeprowadzonych obserwacji na przełomie października i listopada, tak zwanej diagnozy przedszkolnej, w celu ocenienia gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,

·        na podstawie zgromadzonych wyników diagnozy – opracowanie i zrealizowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka (celem takiej analizy jest także przekazanie rodzicom informacji o poziomie gotowości szkolnej ich dzieci),

·        na podstawie dokumentacji obserwacji pedagogicznych i przeprowadzonej ich analizy, w terminie do końca kwietnia, wydanie rodzicom informacji o gotowości ich dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (wzór dokumentu: Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej zawarty jest w rozporządzeniu MEN z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nr 70 – MEN-I/54/2).

Niniejsze opracowanie to zestaw arkuszy do badania gotowości do nauki w szkole podstawowej, które zawierają:

·        zestaw opisu umiejętności, wynikających z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego,

·        opisu umiejętności, które są sformułowane w sposób konkretny i sprawdzalny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DIAGNOZA PRZEDSZKOLNA 6-LATKA

Arkusz badania gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

 

              Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, każde dziecko w wieku poprzedzającym możliwość pójścia do szkoły powinno zostać poddane diagnozie przedszkolnej pod kątem gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niniejszy arkusz jest narzędziem skonstruowanym do tego celu. Na jego podstawie nauczyciele i rodzice otrzymują szczegółowe informacje o umiejętnościach dzieci, na podstawie których będą mogli przygotować odpowiednie wsparcie, aby dzieci dobrze przygotować do podjęcia nauki szkolnej.

              Diagnozy dokonuje się dwukrotnie:

1.     Diagnoza wstępna – październik/listopad

2.     Diagnoza końcowa – marzec/kwiecień.

Po przeprowadzeniu diagnozy, nauczyciel zobowiązany jest do wydania rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do końca kwietnia.

 

              Do oceny poziomu umiejętności dzieci w poniższej diagnozie zastosowano system punktowy, gdzie:

·        1 pkt – uzyskuje dziecko, które opanowało dana umiejętność

·        0 pkt – uzyskuje dziecko, które nie opanowało danej umiejętności

W kolumnie UWAGI nauczyciel ma możliwość zanotowania dodatkowych informacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opis arkusza badania gotowości szkolnej

              Arkusz badania gotowości szkolnej umożliwia zdiagnozowanie dziecka w  5 sferach. Każda z nich została podzielona na kilka kategorii.

Sfera rozwoju

 

Kategorie szczegółowe

Rozwój psychomotoryczny

 

Ogólna sprawność ruchowa

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Rozwój umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej

brak

Rozwój samodzielności/samoobsługa

brak

Rozwój umiejętności szkolnych

 

 

 

 

 

Sprawność grafomotoryczna/gotowość do nauki pisania

Słuch fonematyczny

Gotowość do nauki czytania

Umiejętności w zakresie kompetencji matematycznych

Umiejętności w zakresie wiedzy o otoczeniu społecznym i przyrodniczym

Rozwój funkcji poznawczych

 

 

 

Myślenie

Pamięć

Uwaga

Percepcja

Mowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Punktacja zadań w arkuszu i interpretacja wyników

              Po dokonaniu diagnozy należy zliczyć punkty i odnieść je do punktacji zawartej w tabeli. Ilość punktów określa poziom gotowości szkolnej dziecka:

- wysoki,

- średni,

- niski.

W sumie dziecko może uzyskać 77 punktów.

 

 

Punkty

Procentowo

Poziom gotowości szkolnej

Interpretacja wyniku

77p – 65p

100% - 85%

wysoki

Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

64p – 38p

84% - 50%

średni

Dziecko można uznać za gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aczkolwiek konieczne jest podjęcie działań wspomagających w sferach, w których dziecko ma trudności.

37p – 0p

>50%

niski

Dziecko nie jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

 

Nauczyciel ma również możliwość określić poziom rozwoju dzieci w poszczególnych sferach:

 

 

Przedziały punktowe

Poziom rozwoju

Rozwój psychomotoryczny

Rozwój umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej

Rozwój samodzielności/

samoobsługa

Rozwój umiejętności szkolnych

Rozwój funkcji poznawczych

wysoki

9p – 8p

16p – 14p

8p – 7p

27p – 23p

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin