PROGRAM WYCHOWAWCZO.docx

(36 KB) Pobierz

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

KL. III guw

 

 

Opracowała: mgr Grażyna Czajkowska

 

Wstęp

 

Program wychowawczy klasy III guw został opracowany zgodnie ze Szkolnym Programem wychowawczo - profilaktycznym w oparciu o tematykę zajęć edukacyjnych,                           z których wynika większość działań wychowawczych. Program wychowawczo – profilaktyczny klasy opiera się na humanistycznych i uniwersalnych wartościach, odwołujących się do praw dziecka, ucznia i rodziny. Program w swych założeniach podkreśla ważną rolę rodziny, integrowanie się z innymi klasami, stąd położyłam nacisk na współpracę z rodzicami i szkołą.

 

 

Cele:

-       Uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka,

-       zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym bezpiecznym środowisku,

-       umacnianie wiary we własne siły,

-       wyrabianie szacunku dla drugiego człowieka i okazywanie go w słowach i czynach,

-       stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, podejmowania odpowiedzialności za powierzone zadania, dążenie do osiągania celów,

-       wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i kulturowej dziecka,

-       kształtowanie szacunku do symboli narodowych, szkolnych, religijnych,

-       kształtowanie umiejętności obserwacji,  rozumienie zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu społecznym, przyrodniczym i kulturowym,

-       rozbudzanie ciekawości poznawczej,

-       rozwijanie wrażliwości estetycznej,

-       tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, zapewnienie warunków harmonijnego rozwoju fizycznego,

-       bezpiecznego postępowania oraz realizacji działań prozdrowotnych,

-       przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, filmowej,

-       systematyczne organizowania spotkań z rodzicami, kontakty indywidualne z rodzicami.

 

 

Metody realizacji:

-       gry i zabawy, konkursy,

-       twórczość artystyczna,

-       spotkania z policjantem, pielęgniarką, strażakiem,

-       wycieczki,

-       udział w różnorodnych akcjach,       

-       spotkania z rodzicami,

-       zajęcia otwarte dla rodziców,

-       imprezy zintegrowane,    

-       imprezy klasowe,

-       realizacja programów profilaktycznych. 

-       organizacja gazetek i wystaw szkolnych,

-       pogadanki

-       organizacja apeli i uroczystości tematycznych,

-       alarmy próbne.

 

Formy pracy:

Zbiorowa, grupowa, indywidualna.

 

Zagadnienia dotyczą:              

- współżycia w zespole klasowym,   

- rozwijania relacji koleżeńskich,

- dziecka jako członka rodziny,                                                                                                                                                       - pomoc rodziców w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

- poznania środowisk lokalnego i instytucji społecznych,

- poznania miasta, tradycji regionalnych,

- rozwijania wrażliwości na sztukę,

- zagadnień ekologicznych i profilaktycznych,

- samoakceptacji, samooceny.

 

 

 

 

 

 

Tematyka działań wychowawczo-profilaktycznych.

Organizacja zespołu klasowego.

 

1. Tworzenie pozytywnego

    klimatu emocjonalnego                     

    w grupie.

2. Integracja zespołu

    klasowego.

3. Poznanie praw i obowiązków

    ucznia.

4. Poznanie praw i obowiązków

    dyżurnego.

5. Poznanie praw i obowiązków

    gospodarza klasy.

 

- uroczystości klasowe i szkolne,

- organizacja dyżurów klasowych,

- wybory do samorządu klasowego                   

  i szkolnego,

- opracowanie regulaminu klasowego.

Troska o estetykę klasy i szkoły.

 

1. Dostosowanie sprzętu do 

    potrzeb uczniów.

2. Wdrażanie do aktywnego 

    uczestnictwa w życiu klasy                

    i szkoły.

3. Szacunek do sprzętu

    szkolnego.

 

- przygotowanie dekoracji w klasie,

- przygotowanie gazetek tematycznych,            

- utrzymanie porządku w klasie, szkole                   

   i wokół szkoły (dyżurni),                                - prowadzenie Kroniki Klasy.

 

Postrzeganie siebie                             i porozumiewanie             z rówieśnikami.

 

 

1. Rozwijanie umiejętności      

   komunikowania się w grupie   

   rówieśniczej, rozwiązywanie   

   konfliktów.

2. Zwracanie uwagi na kulturę         

    osobistą i kulturę języka.

3. Zapobieganie zachowaniom 

    nieakceptowanym społecznie –  przemoc, agresja,

    wulgaryzmy.

 

- praca grupowa stosowania zwrotów

  grzecznościowych,

- wizerunek ucznia w szkole i podczas 

  uroczystości,

- wspólne rozwiązywanie konfliktów,

- pogadanki,

- umiejętność pracy w zespole,

- uczenie się wzajemnych relacji

  interpersonalnych,

- zbudowanie prawidłowych relacji

  rówieśniczych,

- nawiązywanie przyjaźni z innymi

   klasami poprzez wspólną zabawę                   

   i imprezy okolicznościowe.

 

Wspieranie prawidłowego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego                   i społecznego.

 

1. Zapobieganie

    niepowodzeniom

    szkolnym poprzez wczesne 

    wykrywanie trudności                    

    w nauce i problemów

    wychowawczych.

2. Tworzenie indywidualnych 

    programów edukacyjno-

    terapeutycznych (IPET).

3. Objęcie uczniów fachową 

    opieką.

4. Pomoc w odkrywaniu

    własnych możliwości,

    predyspozycji, talentów oraz

    ich twórczego wykorzystania.

5. Prezentacja swoich

    umiejętności, talentów.   

 

- współpraca z PPP,

- dostosowanie programów do 

  indywidualnych potrzeb dziecka,

- kompensowanie deficytów  

  rozwojowych uczniów,

- podnoszenie poziomu wiedzy poprzez

  uczestnictwo w zajęciach 

  wyrównawczych, korekcyjno – 

  kompensacyjnych,

- udział uczniów w zajęciach 

  korygujących wady postawy,

- udział uczniów w zajęciach

  korygujących wady wymowy,

- przygotowanie do konkursów 

  szkolnych, międzyszkolnych,

- udzielanie pomocy potrzebującym,

- współpraca z rodzicami,

- udział w konkursach plastycznych,

   recytatorskich itp.

 

Poznanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych, środowiskowych i rodzinnych.

Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej.                            

 

1. Obchody święta patrona

    szkoły.

2. Rozumienie znaczenia świąt.

3. Przekazywanie systemów  

    wartości związanych                                 

    z rodziną.

- pogadanki,

- organizacja imprez: Dzień Babci,

   Rodziny, Dzień Matki festyn z okazji

   Dnia Dziecka, itp.

- pogadanki,

- organizacja cyklicznych uroczystości : 

  andrzejki, Święto Wiosny itp. 

- udział w uroczystościach klasowych                   

  i szkolnych,

- organizacja klasowej wigilii, dekoracje

  Świąteczne,

- pogadanki o sposobie spędzania świąt                    

  w domach rodzinnych,

- dostrzeganie wartości rodziny,                                                                                                                           - rozumie znaczenia rodziny w życiu 

  człowieka i swojej w niej roli.

 

Kształtowanie postaw patriotycznych                   i szacunku dla własnego kraju.                                    

 

1. Zapoznanie z symbolami  

    narodowymi.

2. Wpajanie szacunku dla

     tradycji, historii i symboli 

     narodowych,

3. Nabywanie podstawowej

    wiedzy o dziedzictwie

    kulturowym narodu.

4. Poznawanie przez uczniów 

    najbliższej okolicy, swojej 

    miejscowości, stolicy                         

    i innych miast polskich.

5. Poznawanie sylwetek  

    Słynnych Polaków, patrona

    szkoły.

 

- udział w cyklicznym konkursie:                       

   ,, Mały patriota”,

- udział w uroczystościach szkolnych 

   związanych z obchodzeniem świąt

   państwowych,

- zachowanie odpowiedniej postawy  

  wobec symboli narodowych i hymnu,

- pogadanki tematyczne,

- wycieczki,

- udział w uroczystościach szkolnych               

  o wymowie patriotycznej.

 

Kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin