Kamiński St. Nauka i metoda Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk.pdf
(
13754 KB
)
Pobierz
STANISŁAW KAMINSKI
NAUKA I METODA
POJECIE NAUKI
I KLASYFIKACJA NAUK
D o druku przygotow ał
A ndrzej B ronk SV D
Lublin 1992
Towarzystwo Naukowe
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Redaktor
Antoni Fetkowski
Projekt obwoluty, okładki i stron tytułowych
Andrzej Pilich
Rysunki
Józef Tarłowski
© Copyright by Towarzystwo Naukowe KUL 1992
Książka dofinansowana przez Komitet Badań Naukowych
i Ministerstwo Edukacji Narodowej
ISBN 8 3 -8 5 2 9 1 -4 0 -7
W YD A W NICTW O TOW ARZYSTW A NAUKOW EGO
KATOLICKIEGO U N IW ER SYTETU LU BELSK IEG O
ul. Gliniana 21, 2 0 -6 1 6 Lublin, tel. (0 -8 1 ) 5 5 -0 1 -9 3
Wydanie IV poprawione. Ark. wyd. 30. Ark. druk. 2 4 ,2 5 . Papier offset, ki. III, 80 g.
Oddano do powielania i powielanie ukończono w grudniu 1992 r.
Skład komputerowy TN K U L
"Petit” SC. Skład - Druk - Oprawa, ul. Szkolna 16, 2 0 -8 6 2 Lublin
SPIS TREŚCI
W s tę p ..........................................................................................................................
I.
Wieloznaczność terminu
n au ka
.............................................................
§ 1. Podstawowe typy desygnatów nazwy
nauka
..............................
§ 2. Filozoficzne uwagi o nauce ...............................................................
§ 3. Nauki o nauce .......................................................................................
Historia pojęcia n a u k i .................................................................................
§ 1. Starożytne i średniowieczne próby determinacji n a u k i...........
§ 2. Tworzenie pojęcia nauki w okresie rewolucji naukowej i w
XVIII wieku .............................................................................................
§ 3. Kształtowanie się nowoczesnej koncepcji nauki w XIX wieku
§ 4. Modyfikacje pojęcia nauki w okresie rewolucji naukowo-tech
nicznej .......................................................................................................
a) Rozwój n a u k .......................................................................................
b) Przemiany teorii nauki .................................................................
5
11
11
19
32
47
48
74
96
116
120
154
183
184
200
214
230
249
250
257
268
275
285
285
293
300
305
315
321
323
341
345
371
II.
III. Determinacja natury nauki .......................................................................
§ 1. Przedmiot i cel nauki ..........................................................................
§ 2. Metoda uprawiania nauki .....................
§ 3. Struktura i dynamika teorii naukow ej............................................
§ 4. Nauka w społeczeństwie i w k ulturze............................................
IV. Rozmaitość i jedność nauk .......................................................................
§ 1. Geneza i zadania porządkowania n a u k .........................................
§ 2. Podziały nauk u dawnych autorów ...............................................
§ 3. Współczesne uporządkowania n a u k ...............................................
§ 4. Integracja wiedzy i współpraca naukowo-badawcza................
V.
Metodologiczne osobliwości nauk .........................................................
§ 1. Nauki aprioryczno-dedukcyjne a empiryczno-indukcyjne . . .
§ 2. Nauki humanistyczne a p rzyrod n icze............................................
§ 3. Nauki praktyczne a teo rety czn e .......................................................
§ 4. F ilo zo fia.....................................................................................................
§ 5. T e o lo g ia .....................................................................................................
Z a k o ń cz e n ie .............................................................................................................
Bibliografia
Summary
.............................................................................................................
..................................................................................................................
Andrzej Bronk SVD: Wielość nauk i jedność nauki (Stanisława Kamiń-
skiego opcje metodologiczne) ....................................................................
Indeks osobowy
.....................................................................................................
WSTĘP
Wśród różnych fetyszy, jakie czci człowiek XX w., nauka i technika na
pewno zajmują poczesne miejsce. Jest to usprawiedliwione, jeśli weźmie się
pod uwagę oszałamiające sukcesy nauki i techniki w ostatnim stuleciu. Nie
chodzi tylko o odkrycia naukowe i wynalazki techniczne, lecz także o ich
wpływ na całe życie ludzkie. Człowiek kulturalny zabiega o wiedzę, nawet
gdy ta nie służy jego biologicznym potrzebom (W. Tatarkiewicz). Przede
wszystkim jednak nauka wydaje się być wśród aktywności poznawczych
najdoskonalszym sposobem opanowania i przebudowania świata. Pod jej
wpływem ukształtowała się dość powszechnie postawa scjentystyczno-
-technicystyczna w życiu codziennym, a nawet w filozoficznym myśleniu.
Pozostajemy, chcąc nie chcąc, w zasięgu naukowych idei tudzież technolo
gicznego praksyzmu na co dzień, o czym świadczy choćby kult ekspertów.
Ale potęga działania słowa
nauka
ma również irracjonalny charakter. Wszy
stko, do czego przyczepi się etykietkę
naukow e,
zyskuje automatycznie na
wartości (E. Nagel).
Dostojeństwo i nimb wzniosłości, jakie otaczają naukę, sprawiają, że
orzecznikiem
n au kow y
posługujemy się nie tylko z patosem, lecz z niezro
zumieniem lub mętnie. Może najgłośniej i najczęściej używają terminu
n au ka
ci, którzy najmniej wiedzą, czym ona naprawdę jest, albo ci, którzy
scjentyzm traktują jak religię. Zresztą "łatwiej uprawiać naukę niż ją rozu
mieć" (C. F. v. Weizsacker). Dlatego właśnie jawi się potrzeba adekwatnego
poznania natury nauki, jej fukcjonowania w społeczeństwie i kulturze oraz
zasad jej rozwoju i zaplanowanej optymalizacji.
Do zajęcia się nauką skłaniają nas jeszcze inne powody. W mentalności
współczesnej przeważa nastawienie analityczne. Aby uniknąć nieporozu
mień i sporów, staramy się zawsze analizować wielostronnie używane
terminy podstawowe, dążąc do ich precyzyjnej eksplikacji. A jakiż termin
bardziej niż
nauka
należy poddać takiej operacji? Posługujemy się jednym
terminem
nauka,
łącząc w nim całkiem niemal różne pojęcia. A przecież
służy on do oznaczenia wiedzy, której szczególnym walorem ma być m.in.
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Kamiński St. Nauka i metoda Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk.pdf
(13754 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Arystoteles
Bocheński
Copleston
Domański
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin