Bierdiajew M. Nowe średniowiecze.pdf
(
5646 KB
)
Pobierz
MIKOŁAJ BIERDIAJEW
NOWE ŚREDNIOWIECZE
jakirmU nicoJicjsłnrmt, na zewn*tTz iMrdo#(f?et!JJ*
arm, diukami. Ctanioc kościoła nie ukazuj* dę
wyrdinie, nlr można kh w doiat Jako cw nuirr-
Jujtr* txhH)ine^v. Życi* koieicfa je « ujemnie*
i dmęi {egu uie mcę* byi! pojęte rozumem» Duch
uiftnie kędy rhrr. I * życiu kmriota odbywaj*
kę tw
órcjf
fromy, które. hinr^c zewnętrznie, O
-
(icjalnif, ciyilo rarjftnaUttyCtfur, - wydaj* iię
obce ku>ciołovl Kryzy» kultury pokga właściwie
n.i lwu. ir nlr myżc ona
był
ohojętn* pud wątę-
dem rrli«ijaym i nmiA charakteru łiununittyrz-
nr^o i że mak ona nicunikuictuc s u i dę albo bot*
bo>iKi* łaiyrbrrfirijjiisjŁ^ c)V'iHncj*, albo uiwię*
ko!eIrki* kultury, chmielJanikiem pneo-
bwżmicm życia. A to «keH rupootijc twórery pro-
iv? w talie kokard.», objaw x n k chrzrirrjaAdckj
prawdy o cjclnurtck.i i jejro powohniu we wjureh-
irwkete a ufeżc o»utev.me objaw imfc tajemnicy
iwwrm a, tajemnicy Km kówn!c«:<głx Praw
dy'
antropotoji i kcsmo!njjl nie były tknutcczzue vy*
jiiiucne pracz <łiry»t;.iauxn sobotów powycchaych
i przez doktnrćrw koicioi*. Ko*etót ze iwćj ototy
jr«t kf*m:c/ny i iorziylu dę w nim cala pełnia
bytu Koickil je*: aehrytfjamrcwunym knenowm
Fakt ten mmi p t w a f by* oderwaną. teoretyem*
prawd*, powinien M itr prawd* ¿pan*'*, prak*
«iC
tyczny. Koiciói połnirm rrrww* I tym okresem
ewrjo łrtniciUA, który był niejako koncentracją
W YDAW NICI WO ANTYK MARCIN DYBC
MIKOŁAJ
BIERDIAJEW
NOWE
ŚREDNIOWIECZE
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN DYBOWSKI
Projekt okładki: Marcin Dybowski
Tłumaczenie z upoważnienia autora: Marian Reutt
Reprint wydania z 1936 roku
Towarzystwa Wydawniczego Rój
Drukarnia „Linolit" w Warszawie
ISBN 83-86482-39-7
Nakład 2000 egz.
Komorów 1997
Wydawnictwo Antyk składa podziękowania
Ks. Kanonikowi Henrykowi Czepułkowskiemu
za udostępnienie oryginału książki
Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski
Pismo Konserwatystów Antyk
Grupa Konserwatywna Antyk
05-806 Komorów, ul. Klonowa lOa
tel/fax Warszawa 7580359
email: antyk@pol.pl
Księgarnia Katolicka i Konserwatywna
Fundacji Pomocy Antyk
Warszawa, pl. Trzech Krzyży 3, tel. 6220297
Gdańsk, ul. Długie Ogrody 21, tel. 318439
P R Z E D M O W A
Mikołaj Bierdiajew należy do najwybitniejszych
przedstawicieli idealistycznej .filozofji rosyjskiej.
Reprezentuje kierunek w pewnym sensie skrajny
i bezkompromisowy. Filozofja jego jest filozofją re
ligijną. Bierdiajew szuka prawdy chrześcijańskiej,
jako jedynej absolutnej prawdy, z którejwypływa,
jako logiczna konieczność - sprawiedliwość chrześ
cijańska.
Prawda i Sprawiedliwość, oto najwyższe pojęcia
oceny rzeczywistości. W nich zamyka się niejako cel,
do którego niezmordowanie dąży Bierdiajew. Wal
ka o Prawdę i Sprawiedliwość jest dla niego najwyż
szym obowiązkiem moralnym każdego chrześcija
nina. Wartość życia ludzkiego mierzy się stopniem
jego oddania się służbie realizowania tych dwu na
czelnych wytycznych.
Średniowiecze przenika idea realizowania praw
dy i sprawiedliwości, których źródłem jest Bóg. T o
też życie średniowieczne było niezmordowanem
dążeniem do Boga. Zespolenie życia ludzkiego z Bo-
5
giem nadawało całemu Średniowieczu surowy, a za
razem podniosły charakter, przyczyniło się do
do rozkwitu średniowiecznej myśli filozoficznej,
wyrzeźbiło duchową strukturę człowieka, dając mu
potrzebną dyscyplinę wewnętrzną i w konsekwen
cji umożliwiło potężny wybuch sił twórczych w o-
kresie Renesansu.
Bierdiajew posiada ogromną intuicję historyczną,
umie uchwycić to, co pewne epoki miały najistot
niejszego, umie wyłowić w przeszłości nieprzemija
jący element odwiecznej Prawdy i skonstruować
na tej podstawie syntetyczny zarys tego, co w roz
woju dziejowym przynosi przyszłość.
Wynikiem tej zdolności Bierdiajewa jest „Nowe
Średniowiecze", które stanowi syntezę, wynikają
cą
z
połączenia nieprzemijających elementów prze
szłości
z
tern, co pozostanie wiecznym i trwałym
dorobkiem współczesności.
Punktem wyjścia Bierdiajewa jest teza, że źród
łem rozwoju dziejowego jest Bóg, działający przez
człowieka. W historji występuje Jego działanie i
realizują się Jego cele. Historja, w ujęciu Bierdia
jewa, jest mistycznem łączeniem człowieka z Bo
giem. W podstawach jej leży mit, tajemnica, której
umysł ludzki bez wiary nie zgłębi. „Historja - mó
wi Bierdiajew - nie jest czemś danem objektywnie i
empirycznie, historja jest mitem. Mit, ze swej stro
ny, to nie wymysł, a realność, ale realność innego
6
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Bierdiajew M. Autobiografia.txt
(802 KB)
Bierdiajew M. Autobiografia.docx
(338 KB)
Bierdiajew M. Autobiografia.pdf
(1957 KB)
Bierdiajew M. Autobiografia.epub
(340 KB)
Bierdiajew Sens twórczości.pdf
(12030 KB)
Inne foldery tego chomika:
AH
Brandtstaetter
Bruckner
Czarnyszewicz
Eberhardt
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin