Bierdiajew M. Nowe średniowiecze.pdf

(5646 KB) Pobierz
MIKOŁAJ BIERDIAJEW
NOWE ŚREDNIOWIECZE
jakirmU nicoJicjsłnrmt, na zewn*tTz iMrdo#(f?et!JJ*
arm, diukami. Ctanioc kościoła nie ukazuj* dę
wyrdinie, nlr można kh w doiat Jako cw nuirr-
Jujtr* txhH)ine^v. Życi* koieicfa je « ujemnie*
i dmęi {egu uie mcę* byi! pojęte rozumem» Duch
uiftnie kędy rhrr. I * życiu kmriota odbywaj*
kę tw
órcjf
fromy, które. hinr^c zewnętrznie, O
-
(icjalnif, ciyilo rarjftnaUttyCtfur, - wydaj* iię
obce ku>ciołovl Kryzy» kultury pokga właściwie
n.i lwu. ir nlr myżc ona
był
ohojętn* pud wątę-
dem rrli«ijaym i nmiA charakteru łiununittyrz-
nr^o i że mak ona nicunikuictuc s u i dę albo bot*
bo>iKi* łaiyrbrrfirijjiisjŁ^ c)V'iHncj*, albo uiwię*
ko!eIrki* kultury, chmielJanikiem pneo-
bwżmicm życia. A to «keH rupootijc twórery pro-
iv? w talie kokard.», objaw x n k chrzrirrjaAdckj
prawdy o cjclnurtck.i i jejro powohniu we wjureh-
irwkete a ufeżc o»utev.me objaw imfc tajemnicy
iwwrm a, tajemnicy Km kówn!c«:<głx Praw
dy'
antropotoji i kcsmo!njjl nie były tknutcczzue vy*
jiiiucne pracz <łiry»t;.iauxn sobotów powycchaych
i przez doktnrćrw koicioi*. Ko*etót ze iwćj ototy
jr«t kf*m:c/ny i iorziylu dę w nim cala pełnia
bytu Koickil je*: aehrytfjamrcwunym knenowm
Fakt ten mmi p t w a f by* oderwaną. teoretyem*
prawd*, powinien M itr prawd* ¿pan*'*, prak*
«iC
tyczny. Koiciói połnirm rrrww* I tym okresem
ewrjo łrtniciUA, który był niejako koncentracją
W YDAW NICI WO ANTYK MARCIN DYBC
MIKOŁAJ
BIERDIAJEW
NOWE
ŚREDNIOWIECZE
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN DYBOWSKI
Projekt okładki: Marcin Dybowski
Tłumaczenie z upoważnienia autora: Marian Reutt
Reprint wydania z 1936 roku
Towarzystwa Wydawniczego Rój
Drukarnia „Linolit" w Warszawie
ISBN 83-86482-39-7
Nakład 2000 egz.
Komorów 1997
Wydawnictwo Antyk składa podziękowania
Ks. Kanonikowi Henrykowi Czepułkowskiemu
za udostępnienie oryginału książki
Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski
Pismo Konserwatystów Antyk
Grupa Konserwatywna Antyk
05-806 Komorów, ul. Klonowa lOa
tel/fax Warszawa 7580359
email: antyk@pol.pl
Księgarnia Katolicka i Konserwatywna
Fundacji Pomocy Antyk
Warszawa, pl. Trzech Krzyży 3, tel. 6220297
Gdańsk, ul. Długie Ogrody 21, tel. 318439
P R Z E D M O W A
Mikołaj Bierdiajew należy do najwybitniejszych
przedstawicieli idealistycznej .filozofji rosyjskiej.
Reprezentuje kierunek w pewnym sensie skrajny
i bezkompromisowy. Filozofja jego jest filozofją re­
ligijną. Bierdiajew szuka prawdy chrześcijańskiej,
jako jedynej absolutnej prawdy, z którejwypływa,
jako logiczna konieczność - sprawiedliwość chrześ­
cijańska.
Prawda i Sprawiedliwość, oto najwyższe pojęcia
oceny rzeczywistości. W nich zamyka się niejako cel,
do którego niezmordowanie dąży Bierdiajew. Wal­
ka o Prawdę i Sprawiedliwość jest dla niego najwyż­
szym obowiązkiem moralnym każdego chrześcija­
nina. Wartość życia ludzkiego mierzy się stopniem
jego oddania się służbie realizowania tych dwu na­
czelnych wytycznych.
Średniowiecze przenika idea realizowania praw­
dy i sprawiedliwości, których źródłem jest Bóg. T o ­
też życie średniowieczne było niezmordowanem
dążeniem do Boga. Zespolenie życia ludzkiego z Bo-
5
giem nadawało całemu Średniowieczu surowy, a za­
razem podniosły charakter, przyczyniło się do
do rozkwitu średniowiecznej myśli filozoficznej,
wyrzeźbiło duchową strukturę człowieka, dając mu
potrzebną dyscyplinę wewnętrzną i w konsekwen­
cji umożliwiło potężny wybuch sił twórczych w o-
kresie Renesansu.
Bierdiajew posiada ogromną intuicję historyczną,
umie uchwycić to, co pewne epoki miały najistot­
niejszego, umie wyłowić w przeszłości nieprzemija­
jący element odwiecznej Prawdy i skonstruować
na tej podstawie syntetyczny zarys tego, co w roz­
woju dziejowym przynosi przyszłość.
Wynikiem tej zdolności Bierdiajewa jest „Nowe
Średniowiecze", które stanowi syntezę, wynikają­
z
połączenia nieprzemijających elementów prze­
szłości
z
tern, co pozostanie wiecznym i trwałym
dorobkiem współczesności.
Punktem wyjścia Bierdiajewa jest teza, że źród­
łem rozwoju dziejowego jest Bóg, działający przez
człowieka. W historji występuje Jego działanie i
realizują się Jego cele. Historja, w ujęciu Bierdia­
jewa, jest mistycznem łączeniem człowieka z Bo­
giem. W podstawach jej leży mit, tajemnica, której
umysł ludzki bez wiary nie zgłębi. „Historja - mó­
wi Bierdiajew - nie jest czemś danem objektywnie i
empirycznie, historja jest mitem. Mit, ze swej stro­
ny, to nie wymysł, a realność, ale realność innego
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin