Funkcjonalnosc aplikacji mobilnych Nowoczesne standardy UX i UI.pdf
(
1408 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: Mobile Usability
Tłumaczenie: Marta Najman
ISBN: 978-83-246-7405-3
Authorized translation from the English language edition, entitled: MOBILE USABILITY; ISBN
0321884485; by Jakob Nielsen and Raluca Budiu; published by Pearson Education, Inc, publishing as
New Riders Publishing.
Copyright © 2013 by The Nielsen Norman Group.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2013.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie
ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/funmob
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorach
Przedmowa
Dlaczego mobilne znaczy różne
Zrzuty ekranu to jedynie przykłady
7
9
9
11
1. Nasze badania: jak przeprowadzaliśmy testy
oceniające funkcjonalność
Badania bezpośrednie
Testowanie funkcjonalności
Jakościowe badanie użytkowników
15
17
17
19
2. Strategia mobilna
Funkcjonalność na urządzeniach mobilnych różnego rodzaju
Odrębne doświadczenie mobilne jest najlepsze
Strona mobilna a strona pełna
Strony zoptymalizowane pod kątem komórek
Dlaczego pełne strony nie sprawdzają się na urządzeniach
mobilnych
Strony mobilne wybaczają mniej niż stacjonarne
Projekt responsywny
Wskazówki dotyczące funkcjonalności rzadko są dychotomiczne
Strony mobilne a aplikacje: nadchodząca zmiana strategii
Obecna strategia mobilna: najlepsze są aplikacje
Przyszła strategia mobilna: najlepsze są strony
Kiedy nastąpi zmiana strategii?
Aplikacje mobilne
Aplikacje mobilne są używane okresowo
Połowiczny postęp, nadzieja na horyzoncie
25
31
33
34
37
38
41
44
49
51
52
53
57
59
59
62
3. Projektowanie na małe ekrany
Zmarnowana przestrzeń mobilna
Chrom
Polecenia przeładowane a polecenia generyczne
Studium: optymalizacja ekranu do użytku mobilnego
Pisanie na telefonie komórkowym
Czas pobierania
Wczesna rejestracja musi umrzeć
Przykład: aplikacja do zamawiania pizzy
Studium: aplikacja mobilna „WSJ”
Mylący ekran początkowy
Degradacja marki
Lepszy projekt
Nowe etapy działania w aplikacji „WSJ”
Zmiany na lepsze w kolejnym roku
67
70
74
82
86
96
98
100
105
108
109
111
112
115
116
Kup książkę
Poleć książkę
4. Pisanie stron na telefony komórkowe
Treść mobilna jest dwukrotnie trudniejsza
Dlaczego czytanie na telefonie jest wyzwaniem
Jeśli masz wątpliwości, zrezygnuj z tego
Wypełniacz = zło
Stare słowa są najlepsze
Dane autora w treściach mobilnych?
Przekieruj drugorzędne informacje na drugorzędne ekrany
Przykład 1: kupony mobilne
Przykład 2: odkrycia postępowe na Wikipedii
Przekierowanie informacji = przycisk czytaj więcej
Mini-IA: strukturyzacja treści
Strona linearna? Zazwyczaj zły wybór
Sortowanie alfabetyczne musi (najczęściej) umrzeć
Przykład: struktura według ważności użycia
Funkcjonalne struktury
123
124
126
129
131
133
135
137
138
141
142
144
146
147
150
153
5. Tablety i czytniki e-booków
Funkcjonalność iPada
Tablety to urządzenia współdzielone
Do czego używa się iPada?
Potrójne zagrożenie dla projektów na iPada
Niespójny projekt interakcji
Metafora druku
Karty kontra przewijanie
Niejasne przewracanie stron
ZDN: zbyt dużo nawigacji
Ekran powitalny i dźwięki uruchomienia
Położenie pionowe bądź poziome
Dążąc do lepszego doświadczenia użytkownika na iPadzie
Funkcjonalność Kindle’a
Kindle: czytnik e-książek
Funkcjonalność Kindle Fire
155
156
159
161
162
169
176
178
181
184
190
191
192
194
194
197
6. Rzut oka w przyszłość
Projekt transmedialny na trzy ekrany
PC pozostanie ważny
Trzeci ekran: telewizor
Transmedialne doświadczenie użytkownika
Poza płaskim ekranem
W przyszłości każdy z nas będzie jak Harry Potter
Magia nowej generacji
Nie krzywdź mugoli
207
208
209
210
210
212
215
215
217
Dodatek. Trochę historii
Badanie terenowe z 2000 roku
WAP nie działa
Déjà vu: rok 1994 raz jeszcze
Zwycięzca wśród aplikacji: zabijanie czasu
219
221
221
222
224
Skorowidz
227
6
Funkcjonalność aplikacji mobilnych. Nowoczesne standardy UX i UI
Kup książkę
Poleć książkę
4. Pisanie stron
na telefony komórkowe
Przeprowadziliśmy wiele badań, podczas których
obserwowaliśmy ludzi czytających informacje
na telefonach komórkowych. W naszych
testach uwzględnialiśmy strony i aplikacje
mobilne oraz newslettery przychodzące
w formie e-maili. Niezależnie od formatu,
kluczowy jest jeden element:
koncentracja.
Oczywiście, należy rozważyć także wiele innych
czynników, ale ta jedna kwestia stanowi
najważniejszą wytyczną dla funkcjonalności
treści mobilnych:
kiedy piszesz dla użytkowników
telefonów komórkowych, skoncentruj ich uwagę
na najważniejszej zawartości.
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
blinkin.blink
Inne pliki z tego folderu:
100 rzeczy ktore kazdy projektant powinien wiedziec o potencjalnych klientach.pdf
(1427 KB)
100 sposobow na cyfrowe wideo.pdf
(1306 KB)
10 projektow w cyfrowej ciemni fotograficznej.pdf
(753 KB)
100 sposobow na bezpieczenstwo Sieci.pdf
(874 KB)
100 sposobow na Access.pdf
(577 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Książki
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin