POLICYJNA IZBA DZIECKAPrzejściowa forma opieki nad dzieckiem. Podejmuje aktywną działalność na rzecz zwalczania patologii wśród nieletnich. Zaliczany do zakładu typu penitencjarnego, ale nie należy utożsamiać z aresztami, więziennictwem, itp. Celem jest zapewnienie doraźnej opieki i właściwych wychowawczo warunków pobytu nieletnim – sprawcom przestępstw . PID pozostają w stałych kontaktach z sądami rodzinnymi i nieletnich, które rozpatrują sprawy nieletnich, nadzorują pracę izb, i do których trafia większość wniosków o podjęcie stosownych środków zapobiegawczych.Placówki te inicjują różnorodne formy pracy prewencyjnej i pedagogicznej. W tym celu policjanci zatrudnieni w izbach:a) organizują spotkania z przedstawicielami instytucji państwowych i organizacji społecznych zajmujących się problematyką patologii społecznych, władzami samorządowymi, fundacjami, stowarzyszeniami bezpośrednio lub pośrednio wspomagającymi rodzinę oraz wszelkimi instytucjami mającymi wpływ na poziom bezpieczeństwa społecznego.b) utrzymują systematyczne kontakty z przedstawicielami szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnychc) prowadzą zajęcia dotyczące problematyki nieletnich w szkołach, klubach młodzieżowych, świetlicach, itp.d) biorą udział w organizowanych przez wydziały prewencji programach profilaktycznych i informacyjnych e) prowadzą poradnie dla młodzieży i ich rodzin, telefony zaufaniaf) podejmują szereg działań propagujących problematykę przeciwdziałania patologiom wśród młodzieży i stwarzania młodemu pokoleniu właściwych, bezpiecznych warunków rozwoju
PID zapewnia doraźną opiekę całkowitą i właściwe warunki wychowawcze zatrzymanym nieletnim. Dziewczęta i chłopcy między 13 – 18 rokiem życia, w dobrym stanie zdrowia. Młodsi kierowani są do oddziałów izolacyjnych pogotowia opiekuńczego.PID przyjmują postać zakładów penitencjarnych. Pozbawiają swobody poruszania się i dysponowania swoim czasem wedle własnej woli, aż do czasu podjęcia właściwych środków zapobiegawczych i wychowawczych. Izby są zabezpieczone w sposób uniemożliwiający nieletnim oddalenie się i kontaktowanie z osobami spoza niej. Natomiast dla dzieci i młodzieży zatrzymanych ze względów opiekuńczych działają jako swoiste pogotowia opiekuńcze do czasu wyjaśnienia ich sytuacji prawno-opiekuńczej. W pomieszczeniu izolacyjnym nieletni przebywa do czasu ustania zagrożenia, nie dłużej jednak niż 24 godziny, a w przypadku dzieci poniżej 14 roku życia do 12 godzin. Zachowanie izolowanego podlega stałemu nadzorowi. Kontrola odbywa się co pół godziny, a wychowawca odpowiedzialny za bezpieczeństwo umieszczonego w izolatce musi zadbać o stan pomieszczenia, by nie stanowiło zagrożenia dla zdrowia i życia. Gdy upływa termin pobytu zatrzymanego jest on przekazywany: a) rodzicom lub opiekunom b) upoważnionym pracownikom jednostek podległych Ministrowi Sprawiedliwości, Edukacji Narodowej, Pracy i Polityki Społecznej oraz Zdrowia. c) funkcjonariuszom policji – w przypadku gdy jest konwojowany.w PID dziecko w myśl założeń nie powinno przebywać dłużej niż 3 dni. Odstępstwa są jednak znaczne ze względu na oczekiwanie na miejsce w placówce wychowawczej lub poprawczej bez określenia terminu. Spowodowane jest brakiem odpowiednej di potrzeb liczy miejsc w tych placówkach. Na każdej zmianie opiekę nad nieletnimi sprawuje co najmniej dwóch policjantów, pełniących zamienne role wychowawcy i dyżurnego jednostki. Wychowawca czuwa nad nieletnimi i sprawuje wobec nich bezpośredni nadzór, dyżurny zaś odpowiada głównie za stronę formalną pracy izby i w razie nieobecności przełożonego odpowiada za całokształt jej funkcjonowania. Nadzór nad wszystkim sprawują kierownicy PID. PID zobowiązane są do spełniania 4 funkcji: FUNKCJA DIAGNOSTYCZNA – jest to zwykle diagnoza sytuacji rodzinnej, stanu zdrowia i trudności pojawiających się w nauce oraz szeroko rozumianych kontaktów z grupą rówieśniczą. Funkcja ta stanowi podstawę działalności PID. Informacje służące diagnozie można uzyskać dzięki: a) rozmowie wychowawcy z nieletnim podczas której sporządzany jest kwestionariusz b) dokumentacji urzędowej policji, sądu, prokuratury oraz pochodzącej z placówek wychowawczych i resocjalizacyjnych. Działalność diagnostyczna ukierunkowana jest na dogłębne poznanie zaburzeń w zachowaniu, ustalenie ich przyczyn oraz zastosowanie odpowiednich oddziaływań zapobiegawczych lub korekcyjnych. Obserwacja zachowania stanowi istotną sprawę w przygotowaniu diagnozy. Ma miejsce w różnych okolicznościach, podczas przyjmowania, zajęć świetlicowych, zabawy, zajęć lekcyjnych itp. Materiały uzyskane w drodze obserwacji uzupełnia się danymi zebranymi z wywiadu środowiskowego i innymi danymi z dokumentacji nieletnich. FUNKCJA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA – nieletni po przybyciu jest przeszukiwany i odbiera się jej przedmioty, które mogą być zagrożeniem oraz przedmioty pozostające w depozycie. Nieletni poddawany jest zabiegom higienicznym, zapewnia się także możliwość wypoczynku i snu. Istotną rolę odgrywają rozmowy indywidualne. Nieletni opisując swoją sytuację życiową pozwala się poznać, często szukając oparcia i zrozumienia. Wytworzenie więzi emocjonalnej jest bardzo pomocne w kolejnych działaniach wychowawczych.Realizowany jest dzienny plan pracy z nieletnimi. Jego celem jest: a) zapoznanie nieletniego z obowiązującym regulaminem b) zapoznanie nieletniego z konsekwencjami i szkodliwością negatywnych zachowań c) próba wykształcenia u nieletniego umiejętności właściwej oceny swojego postępowania i rozpoznania znaczenia czynów i postaw.Wychowawca przeprowadza rozmowę wstępną, która pozwala poznać zatrzymanego i jego problem. Dzięki zdobytym informacjom wychowawca prowadzi zajęcia o odpowiednim charakterze i indywidualnym programie.Od wychowawców oczekuje się takich cech jak: profesjonalizm, spokój, opanowanie, życzliwość, konsekwencja. w PID nie można prowadzić typowych zajęć szkolnych, ale w godzinach przedpołudniowych organizowane są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. Ponadto organizowane są rozmowy o charakterze psychoterapeutycznym, podczas których młodzież inspirowana jest do wypowiedzi o sobie i problemach. Podczas zajęć świetlicowych mogą korzystać z książek, podręczników, wypełniają testy psychologiczne, piszą wypracowania, wykonują prace plastyczne, oraz uczestniczą w grach i zabawach, zajęcia sportowych. Organizacja czasu zawsze jednak mieści się w ramach regulaminu oraz zawiera stałe elementy (codzienne zajęcia porządkowe, pomoc w przygotowaniu posiłków), które mają uczyć młodzież porządku i dyscypliny.Najtrudniejsze jest wychowanie społeczno-moralne. Jest to proces długotrwały i skomplikowany, wymagający czasu. Decydującym czynnikiem w tym procesie są stosowane wobec zatrzymanych metody wychowawcze, które powinny być zindywidualizowane, jak i umiejętny i przemyślany sposób przedstawienia pozytywnych rozwiązań przez wychowawcę. FUNKCJA SELEKCYJNA – zebrany w trakcie rozmów i obserwacji materiał służy do określenia wniosków dotyczących dalszych losów nieletniego. Po postawieniu diagnozy zatrzymanego przekazuje się go rodzicom (opiekunom), kierownikowi zakładu opiekuńczego lub wychowawczego, policji lub kieruje do placówki. Materiały i informacje o nieletnim przekazywane są w zależności od potrzeb. FUNKCJA PROFILAKTYCZNA – podstawą profilaktyczno-wychowawczych oddziaływań jest dokładna znajomość każdego przypadku. Gromadzenie danych rozpoczyna się od podjęcia rozmowy podczas której stara się uzyskać jak najwięcej informacji . Pozyskaną wiedzę przekazuje się w rozmowie z rodzicami lub opiekunami, personel udziela wskazówek jak postępować z dzieckiem.
ela.r