Dmowski Roman - Myśli nowoczesnego Polaka.pdf

(745 KB) Pobierz
ROMAN DMOWSKI
MYŚLI NOWOCZESNEGO POLAKA
WPROWADZENIE NORBERT TOMCZYK
WYDAWNICTWO „NORTOM" WROCŁAW
© Copyright by Wydawnictwo NORTOM 2002
Wszelkie prawa zastrzeżone
All rights reserved
Książki Wydawnictwa NORTOM można zamawiać:
ul. Sanocka 15/17, 53-304 Wrocław
tel./fax (071) 3677688, tel. 7846817, tel./fax 3491718
www.nortom.pl
email:nortom@nortom.pl
Wydanie dwunaste poprawione i uzupełnione
na podstawie wydania czwartego z 1933 r.
ISBN 83-85829-14-8
Druk i oprawa: Wrocławska Drukarnia Naukowa
ul. Lelewela 4, 53-505 Wrocław
_________________________
Opracowanie elektroniczne: Wojciech Górka
1220535230.003.png 1220535230.004.png
Spis treści
MYŚLI NOWOCZESNEGO POLAKA ..................................................................................... 1
WPROWADZENIE ................................................................................................................................ 3
PRZEDMOWA DO WYDANIA PIERWSZEGO.................................................................................... 6
PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO ........................................................................................ 7
PRZEDMOWA DO WYDANIA TRZECIEGO....................................................................................... 9
PRZEDMOWA DO WYDANIA CZWARTEGO .................................................................................. 10
WSTĘP ................................................................................................................................................ 15
I. NA BEZDROŻACH NASZEJ MYŚLI ............................................................................................... 19
II. CHARAKTER NARODOWY .......................................................................................................... 25
III. NASZA BIERNOŚĆ ....................................................................................................................... 31
V. OSZCZĘDNOŚĆ SIŁ I EKSPANSJA .............................................................................................. 49
VI. ODRODZENIE POLITYCZNE ...................................................................................................... 54
VII. ZAGADNIENIA NARODOWEGO BYTU.................................................................................... 66
DOPEŁNIENIA ..........................................................................................................................72
WSTĘP ................................................................................................................................................ 72
I. PODSTAWY ETYCZNE .................................................................................................................. 75
II. NARÓD A PAŃSTWO .................................................................................................................... 78
III. CEL I PRZEDMIOT POLITYKI ..................................................................................................... 83
IV. POCZĄTKI POLITYKI NARODOWEJ ......................................................................................... 86
PRZEWROTY (1933) ................................................................................................................89
I. PRZEWRÓT POPOWSTANIOWY ................................................................................................... 89
II. ODBUDOWANIE PAŃSTWA ........................................................................................................ 92
III. KRYZYS CYWILIZACJI EUROPEJSKIEJ .................................................................................... 93
1220535230.005.png
WPROWADZENIE
Roman Dmowski jest bez wątpienia najwybitniejszym politykiem polskim XX wieku,
dlatego jego myśli powinny być znane w każdej polskiej rodzinie. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu
lat nie było w Polsce możliwości propagowania myśli Romana Dmowskiego. Niniejsza publikacja
chociaż, w skromnym stopniu zamierza nadrobić zaległości w tym zakresie.
Roman Dmowski urodził się 9 sierpnia 1864 r., w podwarszawskiej wówczas miejscowości
Kamionek (obecnie dzielnica Warszawy – Praga), w rodzinie rzemieślniczej z drobnoszlacheckim
rodowodem. W 1881 r. zakłada w III Gimnazjum w Warszawie tajną organizację uczniowską
„Strażnica". Jeszcze w czasie studiów wstąpił do Związku Młodzieży Polskiej (Zet), który był
jedną z tajnych organizacji założonych przez Ligę Polską kierowaną przez T. T. Jeża
(Miłkowskiego). Liga Polska i Zet powstały w 1887 r. W Warszawie ZMP został zorganizowany
przez Zygmunta Balickiego. Dmowski wstąpił do Zetu w 1888 r. i bardzo szybko objął w nim
przywództwo. Od grudnia 1889 r. był także członkiem Ligi Polskiej. Swój rodowód polityczny
wywodzi od Jana Ludwika Popławskiego, swego nauczyciela „duchowego", ojca nowoczesnej
polityki polskiej. Już w czasie studiów podjął polityczną działalność niepodległościową
organizując w 1891 r. w setną rocznicę Konstytucji 3 maja pochód studentów warszawskich,
będący pierwszą wielką manifestacją polityczną od 1863 r. Od sierpnia 1892 r. do stycznia 1893 r.
odsiadywał wyrok w X pawilonie Cytadeli warszawskiej za zorganizowanie manifestacji w dniu 3
maja.
Z jego inicjatywy w lutym 1893 r. rozwiązano Ligę Polską, a na jej miejsce powołano Ligę
Narodową. Po zreorganizowaniu Ligi, Dmowski wydał w 1893 r. na polecenie Komitetu
Centralnego broszurę pt. Nasz patriotyzm , w której sformułował po raz pierwszy program ruchu
narodowego. Zajął w niej stanowisko wszechpolskie (to jest obejmujące wszystkie trzy zabory) i
narodowe, w przeciwieństwie do dzielnicowego i klasowego, któremu hołdowała orientacja
socjalistyczna.
W 1893 r. za zorganizowanie demonstracji w setną rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja
zostaje zesłany na przymusowe osiedlenie w Mitawie w głębi Rosji.
W 1895 r. opuszcza nielegalnie Mitawę i udaje się do Lwowa, gdzie od lipca tegoż roku
przejmuje redakcję „Przeglądu Wszechpolskiego" (przemianowanego w styczniu z „Przeglądu
Emigracyjnego"). Od stycznia 1896 r. przystąpił również do redagowania pisma J. L. Popławski.
W latach 1895-1905 „Przegląd Wszechpolski" był głównym ideowym pismem ruchu narodowego.
Ruch narodowo-demokratyczny pod wodzą Dmowskiego, stał się jednym z głównych składników
polskiego życia politycznego w początkach XX wieku. Nakaz myślenia na ile było to możliwe,
działania politycznego, zgodnego z jednym, wspólnym dla wszystkich Polaków interesem
narodowym, był głównym zadaniem sformułowanym w programie ruchu opublikowanym w 1897
r. Od tego roku Liga Narodowa podjęła się tworzenia we wszystkich zaborach stronnictwa
politycznego, które mogłoby podjąć legalną działalność. Rok ten powszechnie przyjmuje się jako
datę powstania Stronnictwa Demokratyczno-Narodowego.
W 1902 r. (najpierw w „Przeglądzie Wszechpolskim") ukazała się jedna z najważniejszych
książek Dmowskiego Myśli nowoczesnego Polaka . Zawiera podstawową wykładnię zasad, jakimi
miał się od tego czasu niezmiennie kierować cały ruch narodowy. A główny sens tej wykładni
patriotycznego obowiązku Polaków wobec własnej ojczyzny zawarty jest w Jego własnym
stwierdzeniu zamieszczonym we Wstępie: „Jestem Polakiem – więc mam obowiązki polskie: są one
1220535230.006.png
tym większe i tym silniej się do nich poczuwam, im wyższy przedstawiam typ człowieka". Książka
ta jest na pewno arcydziełem polskiej myśli politycznej. Mimo, że od jej pierwszego wydania
minęło ponad 90 lat, w swoim głównym zarysie pozostaje nadal aktualna. Zwłaszcza teraz gdy
Polska odzyskuje niepodległość, a naród swoją tożsamość.
Sprostowania i wyjaśnienia wymaga stosunek Dmowskiego do Żydów i innych narodowości
i posądzanie go o rzekomy antysemityzm. Przeciwstawiał się jedynie działaniom sił, które miały
swe własne cele, częstokroć sprzeczne z polskim interesem narodowym. Podobnie jest z
posądzaniem go o rzekomy nacjonalizm. Dmowski wcale nie uważał, co jest istotą skrajnego
nacjonalizmu, że naród polski jest narodem szczególnym, ale że po prostu naród polski, tak jak inne
narody, ma prawo do obrony kluczowych praw i interesów w swoim kraju, a taką postawę określa
się mianem patriotyzmu.
Po wojnie rosyjsko-japońskiej i po rewolucji 1905 r. jak każdy wytrawny polityk – Dmowski
zalecał współpracę, a nawet sojusz z partnerem słabszym w danym układzie. Takim partnerem była
wówczas Rosja. Cały swój program polityczny, w takim zakresie jaki był wówczas możliwy do
ujawnienia zawarł w słynnej publikacji Niemcy, Rosja i kwestia polska wydanej w 1908 r. Dokonał
w niej chłodnej, opartej na szerokiej wiedzy, analizy sytuacji politycznej Polski położonej między
Rosją a Niemcami. Wnioski jakie z tej analizy wyciągnął, zaszokowały wówczas wielu Polaków i
do dzisiaj są aktualne. W czasie I wojny światowej, w sierpniu 1917 r. Dmowski utworzył w Paryżu
Komitet Narodowy Polski, złożony z działaczy ze wszystkich trzech zaborów. W 1918 r. obejmuje
zwierzchnictwo nad tworzącą się pod dowództwem Józefa Hallera armią polską we Francji.
Następnie zyskuje uznanie Komitetu Narodowego za przedstawicielstwo Polski przez państwa
sprzymierzone. W 1919 roku jest delegatem Polski na konferencję pokojową w Paryżu. 28 czerwca
Dmowski obok Paderewskiego, jako jeden z dwóch polskich sygnatariuszy podpisał w imieniu
Polski Traktat Wersalski, który jako pierwszy dokument uznawał Polskę jako państwo w formie
prawnomiędzynarodowej oraz walnie przyczynił się do zapewnienia Polsce miejsca wśród państw
zwycięskich. Podpisując Traktat Wersalski – Roman Dmowski osobiście, grono skupionych przy
nim polityków oraz cały ruch narodowo-demokratyczny jako całość mieli walną zasługę w
odzyskaniu przez Polskę niepodległości oraz niemal całości ziem zaboru pruskiego, w odzyskaniu
przez odrodzone państwo polskie nawet części tych ziem, które na zachodzie nie wchodziły nawet
w 1772 r. w skład Rzeczpospolitej – części Górnego Śląska i Śląska Cieszyńskiego. Było to nie
tylko rezultatem wielu wysiłków dyplomatycznych z lat wojny ale i okresu powojennego, gdy
ustalane były warunki traktatu pokojowego z Niemcami. Było to owocem trzydziestoletniej,
przemyślanej i wytrwałej pracy politycznej całego ruchu narodowego, usilnie zabiegającego o
odzyskanie, a następnie obronę zachodnich kresów Polski.
W 1923 r. Dmowski pełni funkcję ministra spraw zagranicznych. W 1925 r. ukazała się
praca Polityka polska i odbudowanie państwa , ukazująca oraz sumująca wysiłek Dmowskiego oraz
dorobek całego ruchu narodowego w walce politycznej i dyplomatycznej o odzyskanie przez Polskę
niepodległości. Warte przypomnienia i podkreślenia jest to, że już sto lat temu właśnie J. L.
Popławski i Roman Dmowski stworzyli doktrynę polityczną uzasadniającą powrót Śląska, Pomorza
i całych Prus Wschodnich do Polski. Jeśli chodzi o tę ostatnią sprawę – jest obecnie nadal aktualna,
ponieważ enklawa królewiecka pozostająca poza granicami państwa, stanowi stałe zagrożenie
polskiej racji stanu.
W 1927 r. opublikował się rozprawę Dmowskiego Kościół, Naród i Państwo , która w swoim
głównym zarysie pozostaje do dziś aktualna. Zwłaszcza obecnie gdy lewica laicka i katolicka usiłuje
zdyskredytować i osłabić tysiącletnie związki Kościoła z Narodem polskim. Stale pozostaje Jego
1220535230.001.png
myśl zawarta w rozprawie o związku katolicyzmu z narodem: „Katolicyzm nie jest dodatkiem do
polskości, zabarwieniem jej na pewien sposób, ale tkwi w jej istocie, w znacznej mierze, stanowi jej
istotę. Usiłowanie oddzielenia u nas katolicyzmu od polskości, oderwanie narodu od religii i
Kościoła, jest niszczeniem samej istoty narodu". Jakże korespondują te słowa Dmowskiego z
homilią papieża Polaka Jana Pawła II wygłoszoną podczas mszy świętej w Warszawie 2 czerwca
1979 r.: „Jeśli jest rzeczą słuszną aby dzieje narodu rozumieć poprzez każdego człowieka w tym
narodzie – to równocześnie nie sposób zrozumieć człowieka inaczej jak w tej wspólnocie, którą jest
jego naród. Wiadomo, że nie jest to wspólnota jedyna. Jest to jednakże wspólnota szczególna,
najbliżej chyba związana z rodziną, najważniejsza dla dziejów duchowych człowieka. Otóż nie
sposób zrozumieć dziejów narodu polskiego – tej wielkiej tysiącletniej wspólnoty, która tak głęboko
stanowi o mnie, o każdym z nas – bez Chrystusa. Jeśli byśmy odrzucili ten klucz dla zrozumienia
naszego narodu, narazilibyśmy się na zasadnicze nieporozumienie. Nie rozumielibyśmy samych
siebie".
W następnym roku Związek Ludowo-Narodowy został przekształcony w Stronnictwo
Narodowe.
Roman Dmowski zmarł 2 stycznia 1939 r. w Drozdowie koło Łomży, a pochowany został w
grobowcu rodzinnym na cmentarzu bródnowskim w Warszawie.
Kościół katolicki docenił Jego ogromne zasługi dla katolicyzmu polskiego. Najlepsi kapłani
w kościołach całej Polski oddali Mu należny hołd jako Polakowi i katolikowi. W Watykanie
oficjalny organ „Osservatore Romano" docenił zasługi w dłuższym wspomnieniu: „Ś.p. Roman
Dmowski, wielki wychowawca młodych pokoleń, wielokrotnie w ostatnich czasach podkreślał, że
pojęcie polskości i katolicyzmu są nierozerwalnie ze sobą związane. Dlatego też radosny objaw
spontanicznego nawrotu młodzieży polskiej do wiary katolickiej jest w znacznej mierze Jego
zasługą".
W świecie nauki doceniono zasługi Romana Dmowskiego, o czym świadczą przyznane mu
doktoraty honoris causa Uniwersytetu Cambridge i Uniwersytetu Poznańskiego.
W 60 rocznicę śmierci Romana Dmowskiego Sejm RP docenił Jego zasługi; a oto treść
uchwały z 8 stycznia 1999 r.:
„W związku z 60 rocznicą śmierci Romana Dmowskiego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
wyraża uznanie dla walki i pracy wielkiego męża stanu na rzecz odbudowania niepodległości
państwa polskiego i stwierdza, że dobrze przysłużył się Ojczyźnie. W swojej działalności Roman
Dmowski kładł nacisk na związek pomiędzy rozwojem Narodu i posiadaniem własnego państwa
formułując pojęcie narodowego interesu. Oznaczało to zjednoczenie wszystkich ziem dawnej
Rzeczypospolitej zamieszkałych przez polską większość, a także podniesienie świadomości
narodowej wszystkich warstw i grup społecznych. Stworzył szkołę politycznego realizmu i
odpowiedzialności. Jako reprezentant zmartwychwstałej Rzeczypospolitej na Konferencji w
Wersalu przyczynił się w stopniu decydującym do ukształtowania naszych granic, a zwłaszcza
granicy zachodniej. Szczególna jest rola Romana Dmowskiego w podkreślaniu ścisłego związku
katolicyzmu z polskością dla przetrwania Narodu i odbudowania państwa. Sejm Rzeczypospolitej
Polskiej wyraża uznanie dla wybitnego Polaka Romana Dmowskiego".
Oddając do rąk Czytelników już dwunaste wydanie Myśli nowoczesnego Polaka, a drugie
pełne wydanie w III Rzeczpospolitej, świadczące o renesansie myśli tego wybitnego polityka,
1220535230.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin