05 - Dzieje Apostolskie.docx

(648 KB) Pobierz

 

DZIEJE APOSTOLSKIE

 

DZIEJE APOSTOLSKIE

 

Wstęp do Dziejów Apostolskich (B.P.)

Wstęp do Dziejów Apostolskich (P.K.)

 

Dz 1.  PROLOG..  Dzień Wniebowstąpienia.  DZIEJE KOŚCIOŁA W JEROZOLIMIE.  Pierwotny jego stan.  Uzupełnienie grona Dwunastu.

Dz 2.  Zesłanie Ducha Świętego.  Pierwsze wystąpienie Głowy Kościoła.  Pierwsze nawrócenie Żydów..  Życie pierwotnego Kościoła.

Dz 3.  Uzdrowienie chromego.  Druga mowa św. Piotra.

Dz 4.  Apostołowie Piotr i Jan przed Sanhedrynem..  Modlitwa Kościoła wśród prześladowań.  Miłość zespala Kościół pierwotny.

Dz 5.  Ananiasz i Safira.  Cuda działane przez Apostołów..  Sanhedryn przeciw Apostołom..

Wystąpienie Gamaliela.

Dz 6.  POCZĄTKI DZIAŁALNOŚCI MISYJNEJ KOŚCIOŁA..  Ustanowienie Siedmiu.

Wystąpienie św. Szczepana.

Dz 7.  Mowa przed Sanhedrynem: od Abrahama do Mojżesza.  Dzieje Mojżesza.  Krzak ognisty.  Mojżesz - prorokiem i wodzem..  Znak przybytku.  Zakończenie mowy.

Męczeństwo św. Szczepana.

Dz 8.  Prześladowanie Kościoła jerozolimskiego.  Działalność Filipa w Samarii.  Apostołowie Piotr i Jan w Samarii.  Filip nawraca dworzanina etiopskiego.

Dz 9.  Nawrócenie Szawła.  Pierwsze kroki nawróconego Szawła.  Cuda św. Piotra.

Dz 10.  Powołanie setnika Korneliusza.

Dz 11.  Św. Piotr wyjaśnia sprawę Korneliusza.  Początki chrześcijaństwa w Antiochii Syryjskiej.

Dz 12.  PRZEŚLADOWANIE WSZCZĘTE PRZEZ HERODA AGRYPPĘ.  Pojmanie św. Piotra.  Cudowne uwolnienie z więzienia.  Koniec Heroda Agryppy I.

Dz 13.  DZIAŁALNOŚĆ ŚW. BARNABY I ŚW. PAWŁA..   Apostołowie ruszają w pierwszą podróż misyjną. Cypr.  Działalność w Antiochii Pizydyjskiej wśród Żydów i pogan.

Dz 14.  Działalność w Ikonium.. Uzdrowienie kaleki w Listrze. Derbe. Droga powrotna.

Dz 15.  TAK ZWANY SOBÓR JEROZOLIMSKI.  Spory o zachowanie Prawa.  Mowa św. Piotra.  Mowa św. Jakuba.  Dekret Apostołów..   DRUGA WYPRAWA MISYJNA..

Spór o Marka.

Dz 16.  Przyłączenie się Tymoteusza.  Poprzez Azję Mniejszą.  Przeprawa do Macedonii. Filippi.  Uwolnienie opętanej i uwięzienie Pawła.  Cudowne uwolnienie z więzienia.

Dz 17.  W Tesalonice.  W Berei.  W Atenach. Mowa na Areopagu.

Dz 18.  Początki Kościoła w Koryncie.  Przed sądem Galliona.  Przez Efez, Jerozolimę do Antiochii.  TRZECIA WYPRAWA MISYJNA..   Działalność Apollosa.

Dz 19.  Działalność św. Pawła w Efezie.  Plany Apostoła pokrzyżowane rozruchem Demetriusza.

Dz 20.  Wyprawa do Macedonii, Grecji i powrót do Azji Mniejszej.  Cud w Troadzie.

Do Miletu.  Pożegnanie z Efezjanami.

 

Dz 21.  KONIEC DZIAŁALNOŚCI – UWIĘZIENIE.  Ku Jerozolimie.  Przyjęcie przez Kościół jerozolimski.  Pojmanie św. Pawła w świątyni.

Dz 22.  Przemówienie do Żydów.. Paweł korzysta z praw obywatela rzymskiego.  Przed Sanhedrynem..

Dz 23. Sprzysiężenie Żydów powodem odesłania do Cezarei.

Dz 24.  Przed sądem prokuratora Feliksa. Uwięzienie w Cezarei.

Dz 25.  Przed trybunałem Festusa Paweł odwołuje się do Cezara.  Przed Herodem Agryppą II.

Dz 26.  Mowa Apostoła przed królem..

Dz 27.  Więzień wyrusza ku Rzymowi.  Burza rozbija okręt.  Wylądowanie rozbitków na Malcie.

Dz 28.  Pobyt Apostoła na Malcie. Ku Rzymowi.  Spotkanie z Żydami w Rzymie.  EPILOG..

 

Wstęp do Dziejów Apostolskich (B.P.)

 

Okoliczności powstania

 

Od II w. po Chr. księga ta nosi nazwę Dzieje Apostolskie (dosł. Czyny Apostołów). Tytuł nie odzwierciedla jednak w sposób pełny zawartej w niej treści. Opowiada ona bowiem nie tyle historię apostołów, ile raczej opisuje ich świadectwo o Jezusie Zmartwychwstałym oraz życie pierwszych wspólnot chrześcijańskich, zrodzonych z tego świadectwa (Dz 1,8). Jeśli chodzi o apostołów, skupiają się na Piotrze i Pawle.

Powszechnie uważa się, że Ewangelia według św. Łukasza i Dzieje Apostolskie stanowią dwie części jednego dzieła, których autorem jest Łukasz, chrześcijanin wywodzący się ze środowiska pogańskiego (zob. Wprowadzenie do Ewangelii według św. Łukasza). Potwierdzeniem tej tezy jest również podobieństwo obu ksiąg pod względem języka, stylu i sposobu korzystania ze źródeł. Widoczny kunszt pisarski świadczy o tym, że Łukasz był człowiekiem wykształconym i biegle posługiwał się językiem greckim. Pisząc Dzieje Apostolskie, korzystał ze źródeł, jak również opierał się na własnym doświadczeniu. Sposób opowiadania i żywość opisu wskazują na to, że autor zna i dobrze pamięta relacjonowane wydarzenia, sam bowiem był naocznym świadkiem wielu z nich.

Dzieło Łukasza wzorowane jest głównie na starożytnym pisarstwie historycznym. Przemówienia przytaczane w dziełach historycznych nie były wtedy stenogramami, lecz autorskimi syntezami i komentarzami do wydarzeń. Mowy, zajmujące około jednej trzeciej tekstu Dziejów Apostolskich, są więc podsumowaniem katechezy wczesnochrześcijańskiej. Zróżnicowano w nich nauczanie do Żydów i pogan.

Łukasz nie skupia się tylko na dokumentowaniu przeszłości, ale przez ukazanie faktów dokonuje swoistej obrony chrześcijaństwa przed fałszywymi zarzutami. Do tych treści dołącza także pouczenia, jak w codziennym życiu należy wypełniać Ewangelię. Swoje dzieło kieruje do chrześcijan nawróconych z pogaństwa i do ludzi, którzy jeszcze nie należą do wspólnoty Kościoła. Dzieje Apostolskie zostały napisane w latach 80-90 po Chr. Powszechnie uważa się, że mogły powstać w Rzymie.

 

Treść i teologia

 

Zgodnie z założeniami przyjętymi w Łk 1,1-4+, autor zgromadził różnorodny materiał i ułożył z niego jednolite opowiadanie. Plan kompozycji pozostaje jednak dość trudny do uchwycenia. Niektórzy dzielą księgę na dwie części: dzieje Piotra (Dz 1 - 12) i dzieje Pawła (Dz 13 - 28). Inni, dokonując podziału, kierują się kluczem geograficznym: rozprzestrzenianie się Kościoła z Jerozolimy w kierunku Antiochii (Dz 1 - 12), a następnie z Antiochii w kierunku Rzymu (Dz 13 - 28).

Zgodnie przyjmuje się, że u podstaw kompozycji tego dzieła stoi zamysł Łukasza, by opisać proces rozszerzania się Ewangelii po całym świecie. Pisał on bowiem tę księgę w okresie dynamicznego rozwoju misji ewangelizacyjnej, prowadzonej przez starożytną wspólnotę chrześcijańską. Powstanie licznych wspólnot złożonych z nawróconych pogan utwierdziło go w przekonaniu, że głoszenie Ewangelii o zbawieniu przekroczyło granice judaizmu. Przedstawienie biografii apostołów, organizacji struktury kościelnej, historii Kościoła jako takiej czy roli Ducha Świętego w procesie ewangelizacji, nie było celem powstania tej księgi ani też jej istotą. Dla Łukasza kluczowym tematem jest rozszerzanie się Ewangelii z Jerozolimy na cały świat pogański.

Zapowiedziany w Pismach plan zbawczy obejmuje więc nie tylko Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa, ale również głoszenie zbawienia poganom. Rozpoczyna się ono od Jerozolimy i stopniowo będzie się rozprzestrzeniać przez Judeę i Samarię aż po krańce ziemi. Nie należy jednak rozumieć tych kolejnych etapów wyłącznie w sensie geograficznym, gdyż dla Łukasza są one wyznacznikami jego teologii zbawienia. Wyrażenie aż po krańce ziemi (Dz 1,8) wskazuje nie tyle Rzym czy inne odległe regiony (jak u pisarzy greckich), lecz swoim znaczeniem obejmuje całą ludzkość.

Przedstawiając ideę powszechności zbawienia, Łukasz nie zadowalał się opisywaniem wydarzeń i okoliczności towarzyszących szerzeniu się Ewangelii wśród pogan, ale pragnął wykazać, że fakt ten jest wyrazem woli Bożej zapowiedzianej w Pismach i realizowanej mocą Ducha Świętego. Męka Jezusa, Jego Śmierć i Zmartwychwstanie, a także ewangelizacja pogan są więc wypełnieniem proroctw mesjańskich.

Łukasz znał tradycje mówiące o Piotrze. Dotarł do nich być może za pośrednictwem Marka w Rzymie lub w Antiochii. Miał również do dyspozycji przekazy mówiące o Pawle, pochodzące ze źródła antiocheńskiego, tzw. „źródła podróży” (zasadniczo w rozdz. 13 - 21). Część materiału dotyczącego Pawła pochodzi prawdopodobnie od samego Łukasza, który mógł być naocznym świadkiem podróży apostoła (Dz 16,1017; 20,5-15; 21,1-18; 27,1 - 28,16). Wykorzystanie różnych źródeł i złączenie ich w jedno opowiadanie potwierdza, że Łukasz, pisząc Dzieje Apostolskie, miał określony zamysł teologiczny, o czym mówi w prologu do swego dwutomowego dzieła (Łk 1,1-4). Sygnalizowany tam temat słowa Bożego i jego sług w sposób zasadniczy zostaje rozwinięty właśnie w Dziejach Apostolskich. Teofil został pouczony nie tylko o wydarzeniach z ziemskiego życia Jezusa, ale również o tym, co miało miejsce po Jego Wniebowstąpieniu. Mimo odejścia do Ojca Chrystus nadal kontynuuje swoją misję na ziemi poprzez Kościół, który głosi Ewangelię wszystkim narodom (Dz 26,23). Przez całą księgę przewija się także temat drogi. Podobnie jak w Ewangelii Jezus jest w podróży z Galilei do Jerozolimy (Łk 9,51), tak w Dziejach Apostolskich Kościół kontynuuje tę drogę, rozpoczynając ją właśnie od Jerozolimy.

Rozpoznając w kolejnych wydarzeniach realizację planu zbawienia, autor widzi to wszystko w kluczu teologicznym. Taki zamysł wynikał z sytuacji wspólnoty, do której Łukasz należał, złożonej głównie z chrześcijan pochodzenia pogańskiego. Jej członkowie, będąc świadkami szerzenia się Kościoła i rozdziału między nim a judaizmem, mogli stawiać pytanie o własne związki z Bożymi obietnicami zawartymi w ST. Z kolei chrześcijanie wywodzący się z judaizmu byli pod presją swoich rodaków, którzy chcieli wymóc na nich odejście od chrześcijaństwa. Potrzebowali więc utwierdzenia się w przekonaniu, że ich decyzja o pozostaniu we wspólnocie chrześcijan jest właściwa. Łukasz, biorąc te kwestie pod uwagę, ukazuje ciągłość między Izraelem i Jezusem, między Jezusem i Kościołem, między Starym i Nowym Przymierzem.

 

Wstęp do Dziejów Apostolskich (P.K.)

 

Najstarsza tradycja (zob. wstęp do Ewangelii Łukasza) przypisuje Łukaszowi autorstwo Dziejów Apostolskich. Do tego samego wniosku prowadzi porównywanie języka, gramatyki i słownictwa tej księgi z trzecią Ewangelią, którą – jak już wiadomo – napisał również Łukasz. Właściwości wspólne Dziejom i trzeciej Ewangelii są szczególnie widoczne w tych fragmentach Dziejów, które nie opierają się na żadnych wcześniejszych źródłach, lecz pochodzą wyłącznie od Łukasza (zob. np. tzw. Wir-Berichte – sprawozdania w 1 osobie). Jeżeli zaś już wiadomo, że autorem Dziejów jest Łukasz, lekarz z zawodu, wierny towarzysz Pawła, to sprawa określenia daty powstania tego dzieła jest również znacznie uproszczona. Świeżość i żywość opowiadania pozwalają przypuszczać, że Łukasz nie zwlekał zbyt długo z utrwaleniem na piśmie tego, co widział i słyszał podczas podróży misyjnych z Pawłem. Ostatni epizod Dziejów – uwięzienie Pawła (28,30 n) – wskazuje na to, że księga powstała w siódmej dekadzie I w. Brak jakiejkolwiek wzmianki o zburzeniu Jerozolimy i świątyni nie pozwala przesunąć tej daty poza r. 70; co więcej, księga musiała powstać chyba przed r. 67, tj. przed śmiercią Pawła, skoro Łukasz pomija ten fakt całkowitym milczeniem, a nawet chyba przed uwolnieniem Apostoła z pierwszego więzienia (r. 63), bo i o tym nie ma w Dz żadnej wzmianki. Księga powstała być może w latach 62 – 63, najprawdopodobniej w Rzymie.

Materiał do opisywanych przez siebie wydarzeń zaczerpnął autor z relacji naocznych świadków, których znał osobiście. Niektóre fakty referuje na podstawie własnych obserwacji. Dotyczy to zwłaszcza dziejów św. Pawła, którego był uczniem i towarzyszem. Dyskretnie zaznacza swój udział w jego pracach i podróżach, posługując się w opowiadaniu 1. os. l. mn. (my). Korzystał też z dokumentów pisanych (np. dekret „Soboru Jerozolimskiego”) i prawdopodobnie z własnego dziennika podróży.

Autor zamierzał przedstawić w swym dziele dzieje pierwotnego Kościoła, umacniającego się coraz bardziej i rozszerzającego swoją działalność daleko poza granice Palestyny. Jeden z rysów znamiennych tej swoistej historii stanowią tzw. summaria, czyli syntetyczne, powtarzające się co pewien czas oceny dziejów Kościoła. Niektóre z nich zdają się być pochodzenia wyłącznie Łukaszowego (np. 4,32–35), inne opierają się raczej na wcześniejszej dokumentacji (np. 2,42–47).

Wiele miejsca w Dziejach zajmują mowy, uważane zresztą za najlepsze fragmenty całej księgi. Każdej większej epoce historycznej odpowiada jedna mowa, każda z mów podaje sens wydarzeń, które autor przedstawił w kontekście bezpośrednio poprzedzającym. We wszystkich mowach można dostrzec ślady stylu Łukasza, przedstawiającego na swój sposób dane przekazu niewątpliwie znacznie wcześniejszego, o kolorycie niekiedy zdecydowanie semickim (np. mowa Szczepana).

Przechowały się dwie odmiany tekstu Dziejów Apostolskich: tekst wschodni – inaczej kanoniczny – utrwalony między innymi w kodeksach watykańskim, aleksandryjskim i synajskim, oraz tzw. tekst zachodni, znajdujący się w Kodeksie Bezy, znacznie obszerniejszy i zawierający wiele interesujących szczegółów.

 

 

Dz 1

 

PROLOG

 

Dzień Wniebowstąpienia

 

1 Pierwszą Księgę napisałem, Teofilu, o wszystkim, co Jezus czynił i czego nauczał od początku Łk 1,1-4; Dz 1,22; Łk 24,49; Mt 28,19-20; Łk 24,51; 1Tm 3,16

 

1,1 Pierwszą Księgę. Mowa o Łk.

1,1. Jest to zwyczajowy sposób rozpoczęcia drugiego tomu. Słowa „Co Jezus czynił i czego nauczał od początku” (dosł. „Co Jezus zaczął czynić i nauczać”) mogą oznaczać, że Dzieje Apostolskie stanowią kontynuację relacji o dziełach Jezusa dokonanych za pośrednictwem Kościoła. Jest to typowe dla Łukaszowego stylu i może stanowić wyrażenie semickie lub charakterystyczne dla greki koine (potocznego języka greckiego tamtego okresu). Teofil wydaje się patronem lub sponsorem dzieła, któremu Łukasz formalnie je dedykuje (jak to było w zwyczaju; zob. komentarz do Łk 1,3-4).

 

2 aż do dnia, w którym dał polecenia Apostołom, których sobie wybrał przez Ducha Świętego, a potem został wzięty do nieba.

 

1,2 przez Ducha Świętego. Jego działanie podkreśla się w początkach misji Apostołów (w. 5 i 8 oraz rozdz. 2) podobnie jak na początku działalności Jezusa (Mt 4,1+; Łk 4,1+).

— został wzięty do nieba. W tekście zach. nie mówi się tu o wniebowstąpieniu.

1–2. Pierwsza księga, o której autor Dziejów Apostolskich tu wspomina, to Ewangelia Łukasza. Jej treść stanowi to wszystko, czego Jezus nauczał i co czynił od początku swej działalności aż do swego wniebowstąpienia. Owo „wszystko” jest – jak dziś powszechnie wiadomo – swoistą przesadą literacką. Żaden bowiem z Ewangelistów nie zamierzał pisać wyczerpującej biografii Jezusa, a św. Jan wręcz wyznał: I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów (J 20,30). Teofil, któremu Łukasz dedykuje księgę Dziejów Apostolskich, to nie symbol gorliwej, pobożnej duszy, to – według ogólnego dziś mniemania – historyczna, aczkolwiek nie znana nam bliżej postać.

 

3 Im też po swojej męce dał wiele dowodów, że żyje: ukazywał się im przez czterdzieści dni i mówił o królestwie Bożym. Dz 10,40-41; Dz 13,31; Mt 28,10

 

1,3 Królestwo Boże (Mt 4,17+) będzie zasadniczym tematem przepowiadania apostolskiego (por. 8,12; 19,8; 20,25; 28,23.31), podobnie jak było w przepowiadaniu Jezusa (por. Mt 3,2+; Mk 1,1+)....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin