KS. TOMASZ A. DAWIDOWSKI – KATECHEZA O MSZY SWIETEJ (Rozważania o liturgii Mszy św. w rycie klasycznym rzymskim).pdf

(1024 KB) Pobierz
KS. TOMASZ A. DAWIDOWSKI FSSP
O MSZY WI TEJ
Rozwa ania o liturgii Mszy w.
w rycie klasycznym rzymskim
u progu Trzeciego Tysi clecia chrze cija stwa
Przejrzał i zło ył Maciej Piotr Przepióra
Warszawa 2006
http://tridentina.net
1296592206.004.png 1296592206.005.png
Spis rzeczy
Słowo Wst pne...............................................................................................................................................1
Wprowadzenie................................................................................................................................................7
Msza wi ta.....................................................................................................................................................9
Nauka o Mszy wi tej...........................................................................................................................11
Potrzeba, znaczenie i doskonało!" Mszy wi tej ....................................................................11
Ofiara Nowego Przymierza.............................................................................................................15
Istota Mszy...........................................................................................................................................17
Warto!" i Cel Mszy wi tej............................................................................................................21
Uczestniczenie we Mszy wi tej....................................................................................................24
Znaki wi te w liturgii Mszy wi tej................................................................................................27
Ceremonie............................................................................................................................................27
Miejsce kultu Bo0ego........................................................................................................................29
Wyposa0enie i zorientowanie ołtarza..........................................................................................31
Przygotowanie do Mszy wi tej....................................................................................................34
Gesty w liturgii...................................................................................................................................35
Szaty liturgiczne.................................................................................................................................37
Naczynia i szaty kielichowe............................................................................................................40
J zyk kultu Bo0ego............................................................................................................................41
Dobrodziejstwa liturgii tradycyjnej....................................................................................................44
Cz !ci Mszy wi tej.....................................................................................................................................46
Msza Katechumenów.............................................................................................................................49
Wprowadzenie...................................................................................................................................49
Modlitwy przy stopniach ołtarza – ministrantura.....................................................................51
Psalm 42..........................................................................................................................................51
Confiteor..........................................................................................................................................53
Ko;cowe modlitwy ministrantury ..........................................................................................55
Obrz dy wst pne...............................................................................................................................57
Introit ..............................................................................................................................................57
Kyrie.................................................................................................................................................59
Gloria...............................................................................................................................................60
Kolekta.............................................................................................................................................61
Liturgia Słowa.....................................................................................................................................64
Lekcja...............................................................................................................................................64
Graduał, Alleluja...........................................................................................................................65
Ewangelia........................................................................................................................................66
Kazanie............................................................................................................................................67
Wyznanie wiary............................................................................................................................68
Msza wiernych.........................................................................................................................................70
Ofiarowanie.........................................................................................................................................70
Ofiarowanie materii.....................................................................................................................70
Ofiarowanie siebie........................................................................................................................72
Polecenie darów ofiarnych.........................................................................................................74
Sekreta.............................................................................................................................................77
Kanon Rzymski...................................................................................................................................78
Prefacja............................................................................................................................................80
Sanctus.............................................................................................................................................81
Symetria i cisza Kanonu.............................................................................................................82
Znaki krzy0a, postawa modlitewna.........................................................................................83
Cz !ci Kanonu....................................................................................................................................85
Te igitur .........................................................................................................................................85
In primis..........................................................................................................................................85
Memento 0yjBcych........................................................................................................................86
Communicantes.............................................................................................................................86
Hanc igitur......................................................................................................................................87
Quam oblationem.........................................................................................................................88
Konsekracja....................................................................................................................................88
Unde et memores.........................................................................................................................91
Supra quae.....................................................................................................................................92
Supplices te rogamus...................................................................................................................93
Memento zmarłych......................................................................................................................93
Nobis quoque peccatoribus.......................................................................................................94
Per quem haec omnia.................................................................................................................94
KrBg Komunii wi tej.......................................................................................................................96
Pater noster....................................................................................................................................96
Libera nos.......................................................................................................................................97
Łamanie Chleba i zmieszanie postaci eucharystycznych.................................................97
Agnus Dei........................................................................................................................................98
Modlitwy przed KomuniB !w....................................................................................................98
Komunia kapłana i wiernych....................................................................................................99
Communio....................................................................................................................................101
Postcommunio.............................................................................................................................101
Obrz dy Zako;czenia.....................................................................................................................102
Ryt rozesłania..............................................................................................................................102
Posłowie........................................................................................................................................................104
Literatura......................................................................................................................................................105
Pomoce.........................................................................................................................................................107
Słowo Wstępne
SŁOWO WST PNE
Eucharystia jest streszczeniem i podsumowaniem całej naszej wiary (KKK 1327)
Prawdziwa religia konfrontuje ziemię z Niebem i obdarza czas wiecznością. Dziś
jednakże przeżywamy kryzys prawdziwej religijności. Człowiek oddany
nieumiarkowanie uciechom zmysłowym i materialnym zatracił poczucie rzeczywistości
Majestatu Bożego, a na jego miejsce wprowadził obraz nowy, ograniczony i przyziemny.
Niemal powszechnie przyjęty przez chrześcijan okrojony pogląd na Boga, Jego niemal
"skolegowanie"; i zbanalizowanie, stał się powodem licznych pomniejszych, nękających
nas obecnie nieszczęść. Po utracie poczucia majestatu i świętości nastąpił zanik bojaźni
Boga i świadomości Jego obecności. Człowiek zatracił ducha nabożeństwa i zdolność
zwracania się ku własnemu wnętrzu, aby w pełnej uwielbienia ciszy móc adorować Boga.
Niemożliwością jest utrzymanie zdrowych praktyk religijnych i właściwych postaw
moralnych, jeśli nasz obraz Boga stanie się błędny i nieadekwatny.
Istnieją jednakże w łonie katolicyzmu grupy wiernych, którym obecny stan Kościoła,
wiary i religijności nie daje spokoju. Swą duchową ojczyznę, w Kościele, odnaleźli
w wielowiekowym rzymskim obrządku klasycznym, szczególnie zaś w Mszy św. w rycie
Piusa V, zwanej popularnie „trydencką”. Ta liturgiczna orientacja, silny trend powrotu
do tradycji w ogóle, daje się wyraźnie zauważyć przede wszystkim u młodego,
posoborowego pokolenia katolickiego. Zarówno w Europie jak na świecie działa szereg
ruchów i ośrodków intelektualnych na rzecz odrodzenia tradycji łacińskiej. Obok licznych,
aktywnych i dobrze zorganizowanych instytucji katolików świeckich istnieje zgoła
kilkanaście nowopowstałych tradycyjnych instytutów życia konsekrowanego
i apostolskiego.
Jak wytłumaczyć ów powrót do korzeni katolicyzmu, zwrot ku łacińskiej tradycji? Jak
wyjaśnić związany z tym fenomen pokoleniowy? Na taki stan rzeczy złożyło się zapewne
wiele różnorodnych przyczyn. Między innymi coraz bardziej postępujące zeświecczenie
w świecie przesiąkniętym niemoralnością i libertynizmem, ogólny zanik wartości
społecznych, powszechny kryzys kultury współczesnej, nihilizm, etc. Z drugiej strony –
poszukiwanie misterium i sacrum, chęć pogłębienia wiary, pragnienie nadprzyrodzoności;
postulat kultury chrześcijańskiej, państwa katolickiego, uzdrowienia życia społecznego;
troska o Kościół, o jego nauczanie w pełni, interpretację Soboru Watykańskiego II w duchu
poprzednich soborów i encyklik papieskich, brak akceptacji dla przesadnego
antropocentryzmu w duszpasterstwie; ucieczka od nadużyć liturgicznych oraz błędów jak
np. redukowanie pozycji kapłana do poziomu czysto funkcjonalnego, minimalizowanie
Katecheza o Mszy Świętej 1
1296592206.006.png 1296592206.007.png
Słowo Wstępne
ofiarnego charakteru Mszy, tworzenie nowych obrzędów pod pretekstem, iż ułatwia się
zrozumienie, a także jednostronne podkreślanie charakteru wspólnotowego liturgii, czy
ogólny racjonalizm wypełniony banałem i pragmatyzmem. 1
Zjawisko powrotu do tradycji można zaobserwować również w Polsce. Od dobrych
kilku lat istnieją grupy tzw. indultowe, skupiające niekiedy elity życia społecznego. Grupa
taka, za zgodą danego biskupa ordynariusza, ma możliwość korzystania z duchowych
dóbr Kościoła właśnie w rycie tradycyjnym rzymskim.
Dom Gerard, założyciel i opat benedyktyńskiego klasztoru św. Magdaleny
we francuskim Le Barroux, napisał w liście z 6 sierpnia 1996:
„Jakie są powody dla naszego trzymania się [tradycyjnych] form liturgicznych? Powiedzmy to
sobie jeszcze raz: To nie nostalgia, ani systematyczna opozycja przeciwko każdorazowemu
rozwojowi liturgicznemu, iż czujemy się nadal przywiązani do tych czcigodnych obrzędów.
Sprecyzujmy raz jeszcze motywy naszej wierności tradycyjnej formie Mszy, którą kard. Ratzinger
słusznie nazywa rytem klasycznym–rzymskim.
1. Wpierw głęboka wdzięczność. Ten ryt jest cennym dziedzictwem całej Tradycji. Sami
Apostołowie, by zapytać św. Ambrożego, współdziałali przy jego powstawaniu; swoją
końcową postać osiągnął on za panowania świętych papieży Damazego (IV w.) i Grzegorza
(VI w.). Jego kształt łączy nas z żywą wiarą pierwszych wieków chrześcijaństwa i tak
‘przedłuża przeszłość w teraźniejszości, jak korzenie przedłużają się przez kwiaty’ (Gustave
Thibon).
2. Następnie jej doktrynalne bogactwo. W czasach niejasności teologicznych, ścisłość łaciny
i precyzja gestów wyrażają w doskonały sposób charakter ofiarny Mszy i rzeczywistą
obecność [Pana Jezusa w Eucharystii]. Poza tym, ów ryt uwydatnia aspekt hierarchiczny
służby kapłańskiej podczas celebracji.
3. W końcu powody duchowe. Cisza kanonu, ukierunkowanie modlitwy, tzn. wspólne
ustawienie kapłana i wiernych w stronę Pana, używanie języka sakralnego, czystość chorału
gregoriańskiego, postawa bojaźni Bożej i dokładność celebranta, sprawiają, iż nasza liturgia
staje się szkołą kontemplacji i życia duchowego...”
Kard. Ratzinger określa przywiązanie do tych czcigodnych obrzędów w ten sposób:
„Prawowierne formy obrzędu są żywymi rzeczywistościami, zrodzonymi z miłosnego
dialogu między Kościołem a Jego Panem; są one dla życia Kościoła sposobami wyrazu,
w których została skondensowana wiara, modlitwa i samo życie pokoleń, oraz w których
ucieleśniło się w konkretnym kształcie zarazem działanie Boga i odpowiedź człowieka”.
1
Joseph kard. Ratzinger, Wykład wygłoszony 24 X 1998 w Rzymie z okazji dziesięciolecia Motu Proprio "Ecclesia Dei"; (za
Christianitas, nr 1/2, 1999)
2 Katecheza o Mszy Świętej
1296592206.001.png 1296592206.002.png 1296592206.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin