Pytanie 1
Dydaktyka biologii leży na pograniczu nauk społecznych i pedagogicznych. Z naukami społecznymi wiążą ją przedmiot badań (zjawiska społeczne zachodzące w procesie nauczania – uczenia się). Z naukami przyrodniczymi wiążą ją treści nauczania.
Dydaktyka biologii związana jest z:
· Ergonomią
· Logiką
· Psychologią
· Pedagogiką
· Naukami medycznymi
· Naukami biologicznymi
· Naukami rolniczymi
· Cybernetyką
· Prakseologią
· Socjologią
· Filozofią
· Dydaktyką ogólną
NAUKI SPOŁECZNE:
a) Socjologia
b) Psychologia
c) Filozofia
d) Pedagogika:
· Ogólna
· Społeczna
· Specjalna
· Dydaktyka
· Teoria wychowania
Pytanie 2
· Wykrywanie i wyjaśnienie zależności pomiędzy składnikami systemu dydaktycznego, treściami, metodami, formami i środkami oraz warunkami pracy nauczycieli i uczniów, a wynikami nauczania i na tej podstawie formułowanie prawidłowości procesu kształcenia
· Formułowanie opartych na tych prawidłowościach norm, reguł i sposobów postępowania
· Analiza wszelkiego nauczania i uczenia się organizowanego w sposób świadomy, systematyczny i planowy
· Analiza wszelkiego rodzaju czynności składający się na proces nauczania – uczenia się
Pytanie 3
Pytanie 4
Funkcje podręcznika;
· Informacyjna
· Badawcza
· Transformacyjna
· Samokształceniowa
· Kontrolno – korektywna
Motywująca
Pytanie 5.
Nauczyciel stażysta 9 miesięcy
Nauczyciel kontraktowy 2 lata i 9 miesięcy
Nauczyciel mianowany 2 lata i 9 miesięcy
Nauczyciel Dyplomowany- 20 letni staż pracy
Pytanie 6
Treści kształcenia wg. Niemierko;
· Cele kształcenia
· Materiał nauczania
· Wymagania programowe
Pytanie 7
Powinien zawierać:
-kształcić umiejętności samodzielnego myślenia
-wyzwolić kreatywność
-przygotować do świata techniki biurowej
-przygotować do nabywania wiedzy przez całe życie
Pytanie 8
samokształcenie – opanowanie wiedzy naukowej i sprawności przez kształcenie samorzutne, samodzielne dzięki własnemu wysiłkowi osoby uczącej się
dokształcanie - forma kształcenia osób w wieku produkcyjnym w celu zdobycia wykształcenia umożliwiającego wykonywanie określonego zawodu. Dokształcanie realizowane jest najczęściej drogą kształcenia kursowego lub w szkołach zaocznych i wieczorowych.
Doskonalenie zawodowe - proces aktualizowania i pogłębiania wiedzy i umiejętności związanych z wykonywanym zawodem, umożliwiający osiągnięcie mistrzostwa oraz lepszej pozycji ekonomicznej i społecznej.
Pytanie 9
Zasady nauczania:
· Poglądowości
· Przystępności w nauczaniu (stopniowania trudności)
· Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania - uczenia się
· Systematyczności ( i logicznej kolejności)
· Trwałości wiedzy uczniów
· Operatywności wiedzy uczniów
· Wiązania teorii z praktyką
Jest to jedna z najwcześniej sformułowanych, a zarazem najpowszechniej uznawanych zasad nauczania. Jej przestrzeganie przez nauczyciela ma się przyczynić do usunięcia z procesu nauczania-uczenia się wszelkiego werbalizmu, tj. zastępowania przedmiotów przez oznaczające je, ale często nie znane uczniom wyrazy. Następstwem werbalizmu jest przyswajanie sobie przez uczniów określonych słów, któremu nie towarzyszy zrozumienie ich znaczenia. W rezultacie werbalnego nauczania uczniowie, zamiast myśleć samodzielnie i logicznie, operują dźwiękami, wyuczonymi na pamięć słowami, które nie są jednak narzędziem rozwoju ich myślenia.
Pytanie 10.
Umiejętności kluczowe - szczególnie ważne umiejętności, bez opanowania których nie można skutecznie wykonywać określonych zadań
WSO- Wewnątrz Szkolny System Oceniania
PSO- Przedmiotowy System Oceniania
Standardy Egzaminacyjne-ustalone kryterium określające umiejętności egzaminacyjne
Planowanie wynikowe, obejmuje dział lub większą jednostkę tematyczną, opiera się na jasno i realistycznie określonych wymaganiach programowych, jest pojęciem ściśle związanym z ewaluacją osiągnięć uczniów. Plan wynikowy jest dokumentem nauczycielski, który powinien zastąpić dawne rozkłady materiałów
Pytanie 11
Klasyfikacja pisemnych zadań testowych:
a) zamknięte- Zadanie zamknięte to zadanie wymagające wybrania jednej (rzadziej kilku) z gotowych odpowiedzi:
-na dobieranie- rodzaj zadania zamkniętego wymagającego od ucznia poprawnego zestawienia ze sobą dwóch informacji (najczęściej pojęć, definicji, liczb itp.).
-wielokrotnego wyboru- rodzaj zadania zamkniętego wymagającego od ucznia wybrania jednej lub większej liczby odpowiedzi spośród kilku podanych w zadaniu. Odpowiedziami mogą być wyrazy, zdania, zwroty, wyrażenia matematyczne, symbole fizyko-chemiczne, rysunki, itp
-prawda-fałsz- rodzaj zadania zamkniętego, którego rozwiązanie polega na rozstrzygnięciu, czy zawarte w nim twierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe lub czy spełnia ono określone kryterium, np. poprawności.
b) otwarte- to takie, które wymaga samodzielnego sformułowania odpowiedzi:
- krótkiej odpowiedzi- rodzaj zadania otwartego wymagającego od ucznia udzielenia zwięzłej odpowiedzi w postaci jednego słowa, liczby, symbolu, zdania (lub kilku zdań), wyrażenia matematycznego, prostego rysunku, wyliczenia elementów itp
- z luką- Rodzaj zadania otwartego wymagającego od ucznia wstawienia w pozostawioną przez konstruktora lukę pojęcia, związku wyrazowego, liczby itp
- rozszerzonej odpowiedzi- rodzaj zadania otwartego wymagającego od ucznia rozwiniętej, wieloelementowej i odpowiednio uporządkowanej odpowiedzi w postaci słownej (np. wypracowania), złożonych wyrażeń matematyczno-fizycznych, reakcji chemicznych, schematów, procesów itp.
Pytanie 12
Ktegoria
Określenie wieloznaczne
Czasowniki operacyjne
A
Wiedzieć
Nazwać,zdefiniować,wymienić,zidentyfikować,rozpoznać,wyliczyć,wskazać
B
Rozumieć
Streścić,wyjaśnić,rozróżnić,zilustrować
C
Stosować wiadomości
Rozwiązać,skonstruować,narysować,scharakteryzować,zastosować,porównać,sklasyfikować
D
Rozwiązywać problemy
Dowieść,przewidzieć,zanalizować,ocenić,wykryć,zaproponować,zaplanować
Pytanie 13
Pytanie14
metoda kształcenia jest to określony, sprawdzony, wypróbowany, zaplanowany, celowy, systematycznie stosowany układ czynności nauczyciela i uczniów realizowanych świadomie w celu spowodowania zamierzonych zmian w osobowości uczniów
Technika – „przepis” na organizację sytuacji dydaktycznej; sposób postępowania w ramach danej metody; metoda może zawierać wiele technik kształcenia
Strategia – ogół celów, metod i środków wykorzystywanych w procesie dydaktycznym dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów kształcenia
Pytanie 15
Ocena dydaktyczna – polega na porządkowaniu wiedzy uczniów i wykorzystywaniu sposobów usuwania elementarnych błędów ( i to sobie połącz z oceną społeczną)
Pytanie 16
Typy:
· Bieżące
· Okresowe (semestralne)\
· Roczne
A nazwy to nast., dop, dst, db, bdb, cel (chyba)
Pytanie 17- to jest w tabelce od szczura
Pytanie 18
hipoteza – naukowo uzasadnione przypuszczenia (możliwe rozwiązanie problemu badawczego; po wykonaniu doświadczenia hipoteza jest obalona lub potwierdzona)
Problem badawczy – zagadnienie, które zamierzamy zbadać
Pytanie 19
podające – strategia A (asocjacyjna)
Waloryzujące – strategia E (emocjonalna)
Praktyczne – strategia O (operacyjna)
Problemowe – strategia P (problemowa)
Pytanie 20
jednoznaczne, czytelne, odnoszące się do ucznia, mobilizują, są logiczne, umożliwiają obiektywną ocenę efektów kształcenia, ułatwiją uczenie się, są mierzalne, trafne,, wykonalne
1
Rainhardt