e-wizerunek. internet jako narzędzie kreowania image'u w biznesie full version.pdf

(10104 KB) Pobierz
1290142544.001.png
E-WIZERUNEK
3.6. U pana bloga za piecem ........................................................................... 164
3.7. Sieciowy image w życiu jednostek ........................................................... 169
3.8. Bez mediów ani rusz ................................................................................ 178
3.9. Pozostałe metody budowania e-wizerunku ............................................. 183
3.10. Działania mające zły wpływ na e-wizerunek ............................................... 184
3.11. Antystrony — jak sobie z nimi radzić .................................................... 189
3.12. Reklama — wróg czy przyjaciel ............................................................. 192
4. E-wizerunek w praktyce ...........................................................197
4.1. Promocja marki SlimP3 z wykorzystaniem serwisu muzycznego ............ 197
4.2. BigChina.pl ............................................................................................... 207
4.3. Jak zniechęcić do siebie klientów i sprzedawać mniej motorowerów ........... 227
Zakończenie .............................................................................233
Bibliografia ................................................................................235
4
ROZDZIAŁ 3
E-wizerunek,
czyli jak kreować
wizerunek
w polskim Internecie
Widzę, że jest Pan jednym z największych w Polsce specjalistów
od importu z Chin, dlatego chciałbym, by mi Pan doradził
w kilku kwestiach. Oczywiście odpłatnie.
— klient w e-mailu do mnie,
po ośmiu miesiącach istnienia BigChina.pl
W poprzednim rozdziale pokazałem Ci, jak ogromną rolę Internet
odgrywa w kształtowaniu wizerunku. Dla ponad 92,5% internautów
wizerunek firmy ma wpływ na to, czy skorzysta się z jej usług. Wi-
zerunek jest też kluczowy w sukcesach polityków czy innych osób
szeroko rozpoznawanych. Wierzę, że nie masz już co do tego wąt-
pliwości i jesteś gotowy do przeczytania tego rozdziału.
E-WIZERUNEK
Jego treścią będzie opis narzędzi, jakie udostępnia Internet, a które
możesz sprawnie w swej wizerunkowej kreacji wykorzystywać. Przy
małym budżecie wręcz się bez nich nie obejdziesz.
Ten rozdział odsłoni przed Tobą tajniki kształtowania e-wizerunku.
To, co wyniesiesz z tego rozdziału i zastosujesz, stanie się Twoją ryn-
kową przewagą konkurencyjną.
3.1. Sześć zasad
skutecznego kreowania e-wizerunku
Opierając się na przedstawionych w dwóch pierwszych rozdziałach
przypadkach, a także biorąc pod uwagę te, o których jeszcze prze-
czytasz w tym rozdziale, można wyodrębnić sześć zasad. Przestrze-
ganie ich jest absolutnie obowiązkowe przy świadomym tworzeniu
e-wizerunku, które ma się zakończyć sukcesem.
1. Analiza — planując stworzenie np. strony WWW, nie można
mieć podejścia „pójdę do agencji i niech coś mi zrobią” — trzeba
przeanalizować, jaką rolę będzie spełniała taka strona, jaka jest
jej grupa docelowa i w jaki sposób ta grupa docelowa korzysta
z Internetu. Należy określić, kto będzie się zajmował aktualizacją
strony — agencja interaktywna czy pracownik; korzystniejsza
opcja zakłada, że będzie to robił pracownik, który lepiej
orientuje się w działalności firmy oraz potrafi zareagować
skuteczniej i szybciej niż ktoś z zewnątrz.
2. Czas — działania e-wizerunkowe w Internecie nie wymagają
bardzo zasobnego portfela, za to niesłychanie pożerają czas.
Trzeba go wygospodarować, inaczej działania będą nieskuteczne.
3. Wyróżnik — tworzenie wizerunku opiera się na eksponowaniu
wyróżnika, czyli cechy, którą ma podmiot, a której nie ma
konkurencja. Bez tego wizerunek traci wyrazistość, a tym
samym jest mniej skuteczny.
116
JAK KREOWAĆ WIZERUNEK W POLSKIM INTERNECIE
4. Spójność — komunikaty e-wizerunkowe wysyłane do odbiorcy
muszą być spójne. Mnogość różnych od siebie komunikatów
nie buduje wizerunku, a wprowadza chaos. Należy pamiętać
o spójności, począwszy od kolorystyki podmiotu, a na zachowaniu
kończąc. Z tym też związane jest dotrzymywanie obietnic.
Jeśli wizerunek niesie ze sobą pewną obietnicę czy wartość,
to bezwzględnie trzeba pozostać jej wiernym.
5. Powtarzalność — należy nieustannie powtarzać komunikaty
e-wizerunkowe, by odbiorca je sobie utrwalił. Czy tego
chcemy, czy nie, słowa Goebbelsa „kłamstwo powtórzone
sto razy staje się prawdą”, są zawsze aktualne. Od razu
skoryguję, że kłamać nie należy. Kłamstwo, które wychodzi
na jaw, całkowicie dyskredytuje wizerunek.
6. Prawo Internetu — sieć rządzi się swoimi prawami, z których
wychodzącym na pierwszy plan jest prawo komunikacji
dwukierunkowej. Podmiot kreujący wizerunek w Internecie
łatwiej może znaleźć grupę docelową i nawiązać z nią kontakt,
od razu otrzymując odpowiedź na wysyłane komunikaty.
Jednak odpowiedź ta jest często dostępna szerszemu gronu.
Daje to duże możliwości, ale stwarza też pułapki. Kreując
e-wizerunek, trzeba mieć tego absolutną świadomość.
3.2. Strona WWW podstawowym narzędziem
e-wizerunkowym
Strona WWW jest tym, czym siedziba firmy czy galeria malarza, z tym
że umiejscowiona w Internecie. Gdy tworzymy firmę, szukamy takiego
lokalu, by łatwo go było znaleźć, by miał ładny wystrój i by można
w nim było znaleźć towary lub ludzi, których się szuka.
117
Zgłoś jeśli naruszono regulamin