Data: 10.09 2014r. i 11.09.2014 r.
Klasa: 4 a i 4b
Prowadząca: Paulina Pytel
Temat: Sposoby poznawania przyrody – część praktyczna
Zakres treści:
· Obsługa mikroskopu
· Znaczenie zmysłów w poznawaniu przyrody
· Przyrządy do obserwacji przyrody
· Źródła wiedzy o przyrodzie
Cele. Uczeń:
· Potrafi obsługiwać mikroskop
· Stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych
· Podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody i opisuje ich zastosowanie
· Posługuje się przyrządami podczas prowadzonych obserwacji
Metody:
· Pogadanka
· Pokaz
· Obserwacja
Środki dydaktyczne:
· Mikroskop
· Lupa
· Preparaty mikroskopowe (krew człowieka, krew żaby, tkanka chrzęstna, mięsień sercowy, tkanka nerwowa)
· Zeszyt ćwiczeń „Na tropach przyrody 4” Nowa Era (załącznik 2)
· Kasty pracy (załącznik 1)
· jabłka
Formy pracy:
· Indywidualna
· Grupowa
· Cała klasa
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
2. Odpowiedź ustna ucznia:
· Wymień zmysły człowieka.
· Podaj nazwy trzech przyrządów, które pomagają w obserwacji przyrody.
· Zaproponuj jakiego przyrządu należy użyć, aby obserwować
o Mrówkę ciągnącą listek
o Stado saren
o Szczegóły oka mrówki
3. Uczniowie w zeszytach zapisują temat lekcji, numer oraz datę.
4. Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji:
· Jakie znacie źródła wiedzy o przyrodzie?
· Co jest nam potrzebne w poznawaniu przyrody/
· Co to jest obserwacja?
· Jakie znacie przyrządy, które są ważne dla przyrodnika?
5. Zapoznanie uczniów z budową i obsługą mikroskopu.
· (okulary, obiektywy, stolik, śruba mikrometryczna i mikrometryczna)
1) Ustaw obiektyw na najmniejszym powiększeniu
2) Ustaw lusterko tak, aby uzyskać równomierne oświetlenie
3) Umieść preparat na stoliku
4) Śrubą mikrometryczną ustaw obiektyw tak, aby znajdował się jak najbliżej preparatu
5) Śrubą mikrometryczną wyreguluj obraz
6) Po obserwacji podnieś obiektyw za pomocą śruby mikrometrycznej i zdejmij preparat ze stolika.
6. Pogadanka : Jakie znacie narzędzia wykorzystywane podczas przygotowywania preparatów?
· Penseta, skalpel, igła preparacyjna, zakraplacz, szkiełko podstawowe oraz szkiełko nakrywkowe
7. Samodzielna praca uczniów. Nauczyciel rozdaje uczniom preparaty mikroskopowe (mięsień sercowy, krew człowieka, krew żaby, tkanka chrzęstna, tkanka nerwowa).Uczniowie próbują samodzielnie ustawić obraz mikroskopu.
8. Praca w grupach. Rozdanie uczniom kart pracy (załącznik 1) oraz jabłek. Uczniowie mają za zadanie dokonać obserwacji jabłka posługując się wszystkimi zmysłami.
· Sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
9. Podsumowanie
· Zeszyt ćwiczeń „Na tropach przyrody 4” Nowa Era, str. 8 – krzyżówka
· Pytania kontrolne
o Jak jest zbudowany mikroskop?
o Co jest potrzebne do przygotowania preparatu?
o W jaki sposób powinno się obsługiwać mikroskop? (etapy)
10. Zadanie pracy domowej: Obejrzyj film przyrodniczy. Napisz w zeszycie jego tytuł i opisz w kilku zdaniach jego fabułę.
11. Ocena aktywności uczniów.
Załącznik 1
Dokonaj obserwacji owocu. Wymień jego cechy, wypisz co pomogło Ci je podać?
Cechy
Co pomogło Ci podać informację?
Zmysł
paaauli