ementor52.pdf

(4414 KB) Pobierz
1201489020.051.png 1201489020.061.png 1201489020.072.png 1201489020.077.png 1201489020.001.png 1201489020.002.png 1201489020.003.png 1201489020.004.png 1201489020.005.png 1201489020.006.png 1201489020.007.png 1201489020.008.png 1201489020.009.png 1201489020.010.png 1201489020.011.png 1201489020.012.png 1201489020.013.png 1201489020.014.png 1201489020.015.png 1201489020.016.png 1201489020.017.png 1201489020.018.png 1201489020.019.png 1201489020.020.png 1201489020.021.png 1201489020.022.png 1201489020.023.png 1201489020.024.png 1201489020.025.png 1201489020.026.png 1201489020.027.png 1201489020.028.png 1201489020.029.png 1201489020.030.png 1201489020.031.png 1201489020.032.png 1201489020.033.png 1201489020.034.png 1201489020.035.png 1201489020.036.png 1201489020.037.png 1201489020.038.png 1201489020.039.png 1201489020.040.png 1201489020.041.png 1201489020.042.png 1201489020.043.png 1201489020.044.png 1201489020.045.png 1201489020.046.png 1201489020.047.png 1201489020.048.png 1201489020.049.png 1201489020.050.png 1201489020.052.png 1201489020.053.png
 
SPIS TREŚCI
1201489020.054.png 1201489020.055.png 1201489020.056.png 1201489020.057.png 1201489020.058.png 1201489020.059.png 1201489020.060.png
Od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Z przyjemnością prezentuję grudniowe wydanie naszego pisma i zachęcam do zapoznania się artykułami, w których
autorzy podejmują szereg ważnych zagadnień związanych z programami i formami kształcenia, a także trendami
w szkolnictwie oraz biznesie. Jestem przekonany, iż każdy Czytelnik odnajdzie interesujące dla siebie tematy i mam
nadzieję, że zbliżający się czas podsumowań całorocznej aktywności będzie sprzyjał lekturze.
Korzystając ze sposobności, chciałbym również zachęcić do odwiedzenia strony www.e-edukacja.net, na której
opublikowane zostały filmy oraz prezentacje z wystąpień uczestników jubileuszowej, X edycji konferencji Rozwój
e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym . To listopadowe spotkanie, jak co roku, przyciągnęło bardzo wielu
entuzjastów nowoczesnych technologii w dydaktyce. Konferencja została zorganizowana przez środowisko uczelni
ekonomicznych: Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych i szkoły, które ją powołały, tj. SGH oraz
Uniwersytety Ekonomiczne w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu. Tym razem roli gospodarza podjął
się Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. W imieniu organizatorów dziękuję wszystkim uczestnikom za bardzo
wartościowe spotkanie i jednocześnie zapowiadam szerszą relację z konferencji w kolejnym numerze „e-mentora”.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Radosnych Świąt Bożego Narodzenia,
a w Nowym Roku
wielu ciekawych,
kreatywnych pomysłów
i realizacji planów osobistych
oraz zawodowych
życzy Redakcja
Aktualności
ibuk: E-booki PWE
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne zdecydowało się wprowadzić część swojej oferty wydawniczej na rynek książki elek-
tronicznej. Lista już dostępnych e-booków (w wersji PDF z zabezpieczeniem DRM) liczy na razie 30 pozycji.
Komputer Świat: E-learning w stylu Google: startuje Helpouts
Google Helpouts to system wideokonferencji oparty na usłudze Hangouts, w którym otrzymujemy możliwość uzyskania
pomocy dotyczącej najróżniejszych zagadnień, a także zdobycia nowych umiejętności. Poduczyć możemy się w takich
dziedzinach, jak sztuka, muzyka, komputery, gotowanie, zdrowie czy moda. W serwisie dostępne będą zarówno darmowe,
jak i płatne usługi (konieczne w tym wypadku jest posiadanie konta Google Wallet).
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
Lista osób, które w roku 2013 przygotowywały recenzje naukowe artykułów dla potrzeb publikacji w czasopiśmie „e-mentor”:
Członkowie Rady Programowej: dr hab. prof. nadzw. Maria Aluchna, dr prof. nadzw. Piotr Bołtuć, prof. dr hab. Jan
Goliński, dr Jan Kruszewski, dr Stanisław Macioł, dr Frank McCluskey, dr hab. prof. nadzw. Marek Rocki, dr hab. Waldemar
Rogowski, dr Piotr Wachowiak, dr Maria Zając, dr inż. Anna Zbierzchowska
Recenzenci spoza Rady Programowej: dr hab. prof. nadzw. Hanna Batorowska, prof. dr hab. Marek Chmaj, dr hab.
prof. nadzw. Ewa Chmielecka, dr Tymoteusz Doligalski, dr hab. prof. nadzw. Wojciech Dyduch, dr prof. nadzw. Elena
Gaevskaya, dr prof. nadzw. Eric Hadley-Ives, dr hab. prof. nadzw. Magdalena Kachniewska, dr Mirosław Kachniewski,
dr Dorota Kwiatkowska, dr inż. Krzysztof Leja, dr prof. nadzw. Marcellus J. Leonard, dr Katarzyna Mikołajczyk, dr Rafał
Mrówka, dr prof. nadzw. Henry Nicholson, dr Jana Pieriegud, dr Mikołaj Pindelski, prof. dr hab. Irena Roterman-Konieczna,
dr Celina Sołek, dr hab. prof. nadzw. Zofia Szarota, dr Maria Wieczorek, dr Andrzej Wodecki, dr Piotr B. Zientarski
grudzień2013 3
1201489020.062.png 1201489020.063.png 1201489020.064.png 1201489020.065.png 1201489020.066.png
metody, formy i programy kształcenia
Walidacja kompetencji społecznych
w kontekście Krajowych
Ram Kwalifikacji
dla Szkolnictwa Wyższego 1
Hanna Solarczyk-Szwec
• formalny: nadawanie kompetencjom statusu ofi-
cjalnego poprzez przyznanie dyplomu, zaświad-
czenia, certyfikatu (potwierdzenie), akumulację
i transfer punktów (częściowe potwierdzenie)
oraz walidację 3 .
W kontekście edukacji przez całe życie, w której
podkreśla się synergię uczenia się formalnego, pozafor-
malnego i nieformalnego, kwestia uznawania wiedzy,
umiejętności i kompetencji społecznych zdobytych
różnymi drogami nabiera szczególnego znaczenia,
ponieważ uzasadnia podejmowanie wysiłków eduka-
cyjnych nie tylko w systemie szkolnym, ale także poza
nim i na różnych etapach życia, oraz motywuje do ucze-
nia się. Z polityczno-oświatowego punktu widzenia
formalne uznanie efektów kształcenia pozaformalnego
i nieformalnego pozwala zaoszczędzić czas i środki
oraz poszerza możliwości jednostki na rynku pracy,
co potwierdzają doświadczenia francuskie i brytyjskie.
Mając na uwadze korzyści osobiste i społeczne, należy
dążyć do stworzenia systemu walidacji efektów kształ-
cenia niezależnie od tego, kiedy, gdzie i jak takie efekty
zostały osiągnięte. Tego rodzaju działania wspiera od
lat 90. Unia Europejska, intensyfikując je aktualnie
poprzez wdrażanie Europejskich Ram Kwalifikacji dla
uczenia się przez całe życie. Zasadniczo powodzenie
projektu praktycznego wdrożenia idei uczenia się
przez całe życie zależy od stworzenia sprawnego
i powszechnego systemu walidacji efektów uczenia
się pozaformalnego oraz nieformalnego, a także jego
zastosowania w edukacji formalnej.
W dotychczasowej praktyce i dyskusji o walidacji
efektów kształcenia dominował polityczno-oświa-
towy (harmonizacja i mobilność) i ekonomiczny
Artykuł dotyczy specyfiki pomiaru, oceny i walidacji kom-
petencji społecznych o charakterze adaptacyjnym i emancy-
pacyjno-krytycznym. W opracowaniu omówiono trudności
związane z walidacją wyróżnionych rodzajów kompetencji,
które wynikają z ontologicznych i epistemologicznych
założeń dotyczących ich istoty, a także celu oraz sposobu
ich badania. Ponadto wskazano trzy podejścia do badania,
ewaluacji i walidacji kompetencji społecznych: 1. opis
kompetencji według uznanych międzynarodowych stan-
dardów i programów oraz opis kwalifikacji zawodowych
na zasadzie list sprawdzających; 2. wystandaryzowane
pomiary: testy – własnej skuteczności, sieci współpracy i na
inteligencję oraz kwestionariusze: samooceny i/lub oceny
eksperckiej pożądanych w danej branży lub zawodzie in-
dywidualnych cech osobowościowych studenta; 3. portfolia
kompetencyjne.
Jako przykłady wymienionych podejść scharakteryzowa-
no: Program OECD Międzynarodowej Oceny Kompetencji
Dorosłych (PIAAC), Assessment Center i Development Center
oraz portfolio kompetencyjne.
Walidacja efektów kształcenia oznacza rozpoznawa-
nie, ocenianie, określanie wartości i uznawanie efektów
uczenia się formalnego, pozaformalnego i nieformal-
nego. Jest to działanie mające na celu potwierdzenie
i uznanie w sposób udokumentowany oraz zgodny
z założeniami, że stosowane procedury i procesy
prowadzą do zaplanowanych wyników 2 . Europejskie
doświadczenia wskazują, że uznawanie kwalifikacji
i kompetencji możemy podzielić na dwa nurty:
• społeczny: uznawanie wartości kompetencji
przez organizatorów przedsięwzięć gospodar-
czych, społecznych i oświatowych,
1 Artykuł został przygotowany na podstawie materiałów zgromadzonych przez autorkę na potrzeby projektu Opraco-
wanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji
dla uczenia się przez całe życie , realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w okresie od lipca 2010 do końca
2013 r. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka
jakość systemu oświaty, poddziałanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie,
poddziałanie 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji.
2 H. Narwojsz, C. Krawczyński, K. Symela, K. Zwiefka, Walidacja kompetencji nieformalnych uzyskanych poprzez doświadczenie
w pracy. Metodyka – procedury – dokumentacja , Olsztyn 2008, s. 7, 13, http://wmzdz.pl/fileadmin/user_upload/wmzdz/
projekty/wmzdzwalidacja_kompetencji.pdf, [20.11.2013].
3 Tamże, s. 22.
4 e-mentor nr 5 (52)
1201489020.067.png 1201489020.068.png 1201489020.069.png 1201489020.070.png 1201489020.071.png
Walidacja kompetencji społecznych...
(w kontekście rynku pracy oraz korzyści i oszczęd-
ności) punkt widzenia. Dopiero od niedawana zna-
czenie zyskuje perspektywa pedagogiczna, tj. pytanie
o metody dokumentowania, pomiaru, oceny nie
tylko wiedzy i umiejętności, ale także kompetencji
społecznych (miękkich). Dodatkowo podkreśla się
w tej nowej odsłonie dyskusji nad kompetencjami
ich podmiotowy, a zatem związany nie tylko z za-
wodem, wymiar.
konsekwencje dla praktyki ich rozwijania, m.in.
w szkolnictwie wyższym 7 . Różnice w interpretacji
kompetencji społecznych w ujęciu adaptacyjnym oraz
emancypacyjno-krytycznym (tab. 1) skutkują odmien-
ną metodologią ich oceny oraz walidacji.
O ile w przypadku kompetencji społecznych
w ujęciu adaptacyjnym przedmiotem oceny są wiedza,
umiejętności oraz postawy i wartości, które przeja-
wiają się w zewnętrznie obserwowalnych zachowa-
niach (schematach i konwencjach) – np. umiejętności
komunikowania się, dyskutowania, asertywności czy
współpracy w zespole – o tyle w przypadku kompe-
tencji emancypacyjno-krytycznych chodzi o głęboko
zinterioryzowane struktury poznawcze (sposób my-
ślenia i interpretowania) tkwiące u podstaw zachowań
oraz predyspozycji, jak i o zdolność jednostki do ich
ciągłej reorganizacji, co implikuje niepowtarzalność
kompetencji.
W ocenie kompetencji społecznych o charakterze
adaptacyjnym przyjmuje się zestaw wskaźników, na
podstawie których można wnioskować o interesują-
cych nas w ramach badanej kompetencji zachowaniach
oraz o stopniu zaawansowania w dążeniu do wyzna-
czonego standardu (modelu kompetencji). Wykorzy-
stuje tu się narzędzia pomiaru ilościowego oparte na
deklaracji (samoocena) i/lub narzędzia gwarantujące
większą obiektywność (testy, wywiady, obserwację
skategoryzowaną), które są powszechnie stosowane
w Assessment Center i Development Center (centrum
oceny i centrum rozwoju). Do oceny kompetencji spo-
łecznych o charakterze adaptacyjnym wykorzystuje się
także listy sprawdzające kompetencji oczekiwanych
w branży lub na rynku pracy.
W opinii M. Czerepaniak-Walczak kompetencje
emancypacyjno-krytyczne można oceniać na pod-
stawie tego, co dana jednostka mówi (kompetencje
komunikacyjne), tj. na podstawie świadomej i wol-
nej od ograniczeń intelektualnych, obyczajowych,
społecznych itp. ekspresji (werbalnej i niewerbalnej)
własnych stanów emocjonalnych i intelektualnych
i rozumienia innych, oraz tego, co jednostka robi
(kompetencje instrumentalne), tj. czy podejmuje sa-
modzielne działania prowadzące do twórczej zmiany
(przewaga transgresji nad dostosowaniem) i jest go-
towa do ponoszenia odpowiedzialności za wykonanie
zadania 8 . W przypadku kompetencji komunikacyjnych
formy ekspresji pozasłownej: muzyka, sztuka (np. graf-
fiti), ruch (np. taniec, manifestacja) czy też twórczość
literacka, poetycka, dramatyczna mogą stanowić od-
powiedź na przymus i ograniczenia, które dotyczą nie
Specyfika oceny i walidacji adaptacyjnych
i emancypacyjno-krytycznych kompetencji
społecznych
Zgodnie z metodologią Europejskich Ram Kwalifi-
kacji przedmiotem walidacji muszą być trzy kategorie
efektów kształcenia: wiedza, umiejętności oraz kom-
petencje społeczne. Walidacja wiedzy i umiejętności
z pedagogicznego punktu widzenia nie stanowi prob-
lemu. Inaczej jest w przypadku kompetencji społecz-
nych, które nie były dotąd w edukacji ani przedmiotem
szczególnej troski, ani też odrębnej oceny 4 . Badania
na temat kompetencji społecznych są w Polsce nadal
sporadyczne 5 . Tymczasem jest to pojęcie bardzo popu-
larne, stosowane (nie zawsze słusznie i z odpowiednim
namysłem) w wielu kontekstach oraz w odniesieniu do
różnego typu dyspozycji, sprawności, zdolności czy
umiejętności. Trudno też znaleźć jedną powszechnie
obowiązującą definicję kompetencji, co dodatkowo
komplikuje dyskusję na ten temat. To wszystko
sprawia, że kompetencje zaliczyć można w dyskursie
społeczno-politycznym do pojęć pustych, ale zna-
czących. Dotyczy to także kompetencji społecznych,
które w kontekście KRK mają szczególne znaczenie.
Jednoznaczne odróżnienie kompetencji społecznych
od kompetencji, np. osobistych, emocjonalnych, oby-
watelskich czy interpersonalnych, nie jest możliwe.
Należy zatem traktować pojęcie kompetencji społecz-
nych jako kategorię zbiorczą dla wielu pokrewnych
typów kompetencji, a ich wyróżnienie w Krajowych
Ramach Kwalifikacji to zabieg służący zwróceniu uwagi
na szczególne potrzeby Polski i Polaków tym zakresie.
Można zatem przyjąć, że zastosowane w artykule
pojęcie kompetencji nie odnosi się tylko do kompe-
tencji społecznych, ale kompetencji w ogóle, w tym
szczególnie kompetencji miękkich.
Pedagogiczna interpretacja kompetencji 6 przynosi
ważne rozróżnienie kompetencji na adaptacyjne
i emancypacyjno-krytyczne, co ma dalsze znaczące
4 R. Góralska, H. Solarczyk, O kompetencjach w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie , „Edu-
kacja Dorosłych” 2012, nr 2, s. 27–39.
5 A. Jagiełło-Rusiłowski, H. Solarczyk-Szwec, Kwerenda badań nad kompetencjami społecznymi w kontekście edukacji aka-
demickiej w Polsce i na świecie , „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 2, s. 33.
6 H. Solarczyk-Szwec, Pedagogiczna interpretacja kompetencji społecznych , [w:] M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Zasady
walidacji efektów kształcenia właściwych dla kompetencji społecznych. Między adaptacją a rozwojem – kompetencje społeczne
jako cel kształcenia w szkole wyższej , nr publikacji IBE/01/2011, Warszawa 2013 (w druku).
7 M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Zasady walidacji efektów kształcenia… , dz.cyt.
8 M. Czerepaniak-Walczak, Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji , Szczecin 1994,
s. 147–195.
grudzień 2013 5
1201489020.073.png 1201489020.074.png 1201489020.075.png 1201489020.076.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin