2
Przedmiot: Analiza finansowa jednostek samorządu terytorialnego
Kierunek: Finanse i rachunkowość
Studia:
Grupa:
Praca kontrolna na temat:
„Analiza i ocena kondycji finansowej JST na przykładzie Gminy Skomlin i Mykanów w latach 2011-2013”
Częstochowa 2014
Spis treści
1. Cela, zakres i przedmiot badań oraz tezy badawcze……………..
2. Ogólna charakterystyka jednostek samorządu terytorialnego.
3
3. Analiza pionowa i pozioma dochodów budżetowych…………….
4. Analiza pionowa i pozioma wydatków budżetowych…………….
5. Analiza wyniku finansowego budżetu…………………………………..
6. Analiza wskaźnikowa gospodarki budżetowej………………………
7. Wnioski………………………………………………………………………………..
1. Cel, zakres, przedmiot badań oraz tezy badawcze:
Celem pracy jest analiza i ocena sytuacji finansowej w wariancie porównawczym dwóch wybranych Jednostek Samorządu Terytorialnego.
Zakres badań obejmuje trzyletni okres a mianowicie lata 2011-2013 jeżeli chodzi o badanie sprawozdań finansowych wybranych dwój jednostek samorządu terytorialnego.
Podmiotem badań jest gmina Skomlin i Mykanów.
Natomiast przedmiotem badań jest w szczególności sprawozdanie z wykonania budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego.
Teza Badawcza do pracy: Gmina Mykanów w analizowanych latach charakteryzowała się wyższą efektywnością gospodarczą w porównaniu do gminy Skomlin.
2. Charakterystyka wybranych JST
Gmina Skomlin to gmina wiejska położona w województwie łódzkim, w powiecie wieluńskim. W latach 1975-1998 gmina administracyjnie należała do województwa sieradzkiego. Siedzibą gminy jest miejscowość Skomlin. Gęstość zaludnienia w gminie wynosi 63 mieszk./km², w tym: 31,8 kobiet/km² i 31,2 mężczyzn/km². Liczba mieszkańców to ok 3500 osób.
Powierzchnia gminy wynosi 54,95 km², w tym:
-użytki rolne: 77%,
-użytki leśne: 14%,
-pozostałe grunty: 9%.
Skomlin to najmniejsza gmina powiatu wieluńskiego, zajmuje zaledwie 5.92% jego powierzchni.
Gmina Mykanów – gmina wiejska w województwie śląskim, w powiecie częstochowskim. W latach 1975-1998 gmina położona była w województwie częstochowskim. Siedzibą gminy jest Mykanów. Gęstość zaludnienia w gminie wynosi 97,8 mieszk. /km2 .
Według danych z 30 czerwca 2004 gminę zamieszkiwało 13 759 osób.
Według danych z roku 2002 gmina Mykanów ma obszar 140,64 km², w tym:
- użytki rolne: 82%
- użytki leśne: 11%
- Gmina stanowi 9,26% powierzchni powiatu.
3. Analiza pionowa i pozioma dochodów budżetowych
Przedmiotem analizy są dochody w układzie rodzajowym
Powinno zawierać krótki opis badań, które mają zostać podjęte w niniejszej części pracy, w szczególności zastosowane metody badawcze, zakres badań (czas) itp.
gmin Mykanów i Skomlin. Okres badawczy obejmuje lata 2011-2013. W pierwszej części analizy badamy strukturę i dynamikę dochodów. Następnie dokonujemy obliczeń tempa zmian indeksów jednopodstawowych i łańcuchowych. W kolejnym etapie wykazujemy średnia arytmetyczną, odchylenie standardowe i współczynnik zmienność.
Tabela 1. Analiza pionowa i pozioma dochodów budżetów według klasyfikacji rodzajowej Gminy Skomlin w latach 2011-2013.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Gminy Skomlin.
Szczegółowa analiza obliczonych wskaźników struktury i dynamiki dochodów budżetowych, poszczególne dane należy odpowiednio zilustrować na wykresach (np. strukturę procentową dochodów własnych, strukturę procentową dochodów bieżących itp.)
Dochody własne Gminy Skomlin w 2011 roku stanowiły 23,16% w dochodach budżetowych ogółem. Z Kolejnych latach udział ten sukcesywnie wzrastał i w 2013 wynosił prawie 28%. Wpływy pozyskane z subwencji i dotacji spadły z poziomu 77% do 72% w stosunku do ogólnych wpływów. Świadczy to o dobrej kondycji gminy. Gmina w przeciągu dwóch lat podniosła wpływy własne o 62%. W gminie Skomlin subwencje ogólne wynosiły ok 45% a dotacje celowe 25%. Porównując analizowane lata wpływ z subwencji wpływ z subwencji miał nieduży progres na poziomie 8 punktów procentowych. Całkiem odwrotna sytuacja jest z dotacjami bo wzrosły one o 55% w tym samym czasie. Świadczy to o zwiększeniu się wydatków na inwestycje. Największy regres zaobserwować można z dochodów z podatku CIT z 2012 do 2013 o 60%.
Tabela 2. Analiza pionowa i pozioma dochodów budżetów według klasyfikacji rodzajowej Gminy Mykanów w latach 2011-2013.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Gminy Mykanów.
W 2011 roku Dochody razem wyniosły 34.839.676 zł. Dochody własne wyniosły 13.323.554 zł, stanowiły 38,24% dochodu ogółem. Dochody z opłat lokalnych w kwocie 490.698 zł stanowiły 1,41% dochodów ogółem. Wpływy z podatku CIT wyniosły 184.219 zł, stanowiły 0,53% dochodu ogółem. Podatki lokalne w kwocie 3.046.306 zł stanowiły 8,74% dochodu ogółem. W 2012 roku Dochody razem wyniosły 35.424.695 zł w stosunku do roku 2011 wzrosły o 1,68%. Dochody własne w kwocie 13.388.606 zł stanowiły 37,79% dochodu ogółem. W porównaniu do roku 2010 wzrosły o 0,49%. Opłaty lokalne w kwocie 555.180 zł stanowiły 1,57% dochodów ogółem. W porównaniu z rokiem 2011 wzrosły o 13,14%. Podatek PIT wyniósł 5.384.440 zł co dało 15,20% dochodów ogółem. Zanotowano wzrost o 29,27%. Wpływy z podatku CIT wyniosły 126.727 zł, stanowiły 0,36% dochodu ogółem.W porównaniu do roku poprzedniego zmalały o 31,21%. W ostatnim roku Odnotowano nadwyżkę budżetową wynoszącą 1.836.627 zł. Dochody razem wyniosły 40.067.918 zł w stosunku do roku 2012 wzrosły o 13,11% a w porównaniu z rokiem 2011 wzrosły o 15,01%. Dochody własne wyniosły 12.943.683 zł stanowiły 32,30% dochodu ogółem w porównaniu z rokiem poprzednim zmalały o 3,32% a z rokiem 2011 również spadły o 2,85%. Największe wpływy dochodów pochodzą z podatku PIT i wynoszą 5.677.204 zł co stanowi 14,17% dochodu ogółem. W porównaniu z rokiem 2012 wzrosły o 5,44% a z rokiem 2011 wzrosły aż o 36,30%. Wpływy z podatków lokalnych w kwocie 3.851.683 zł stanowiły 9,61% dochodów ogółem, w porównaniu z rokiem 2012 i 2011 wzrosły odpowiednio o 25,29% i 26,44%. Opłaty lokalne wyniosły 663.260 zł co daje nam 1,66% dochodów ogółem, do roku 2012 wzrosły o 19,47% a do roku 2011 o 13,14%. Wpływy z podatku CIT odnotowano w kwocie zaledwie 16.924 zł stanowią tylko 0,36% dochodów ogółem. W porównaniu z rokiem poprzednim zmalały aż o 86,65% a z rokiem 2011 spadły o 90,81%. Pozostałe dochody 2.734.611 zł stanowiły 6,82% dochodów ogółem. Porównując z rokiem 2012 i 2011 zmalały odpowiednio o 35,63% i 21,87%. Dochody transferowe wyniosły 27.124.233 zł co stanowiło 67,70% dochodu ogółem. Do roku poprzedniego wzrosły o 23,09% a do roku 2011 wzrosły o 19,56%. Subwencje ogólne w kwocie 16.894.612 zł stanowiły 42,16% dochodu ogółem. W porównaniu z rokiem 2012 wzrosły o 12,41% a w porównaniu z rokiem 2011 wzrosły o 7,78%. Dotacje celowe wynosiły 10.229.621 zł co stanowiło 25,53% dochodu ogółem. W porównaniu do roku 2012 wzrosły aż o 46,01% natomiast w porównaniu z rokiem 2011 o 45,87%. Dochody bieżące zanotowano w kwocie 37.137.052 zł(92,36% dochodów ogółem), w porównaniu z rokiem 2012 i 2011 odnotowano odpowiednio wzrost o 11,95% oraz spadek o 3,64%. Dochody majątkowe wyniosły 2.930.866
Tabela 3. Porównanie tempa zmian dochodów budżetowych w układzie rodzajowym Gminy X i Gminy Y w latach 2011-2013
Gmina X - Tempo zmian %
Gmina Y - Tempo zmian %
Indeksy jednopodstawowe
Indeksy łańcuchowe
2012/2011
2013/2011
2013/2012
I. Dochody własne
1. Podatki lokalne
Logistics6