A Tricki Windows7.docx

(405 KB) Pobierz

Zarządzanie dyskami

 

Wpisujemy polecenie: diskmgmt.msc

diskmgmt.gif

 

Efekt działania:

W tym oknie możemy zarządzać miejscem na dyskach zamontowanych na stałe w komputerze i dyskach wymiennych. Możemy tworzyć, usuwać i zmieniać wielkość partycji oraz przypisane im w Eksploratorze Windows litery.

 

Przywracanie plików systemowych

Jeżeli nie radzimy sobie z jakimś błędem w Windows, możemy spróbować przywrócić oryginalne wersje plików systemowych. W oknie Wiersza polecenia wpisujemy komendę sfc /scannow i wciskamy enter. Kiedy pliki zostaną przywrócone, musimy wykonać aktualizację Windows.

Aby to zrobić, z menu startowego wybieramy Wszystkie programy, następnie Windows Update, klikamy na Wyszukaj aktualizacje i postępujemy zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami.


Zarządzanie autostartem

 

Wpisujemy polecenie: msconfig

msconfig-autostart.gif

 

Efekt działania:

Zbędne programy uruchamiające się wraz z systemem spowalniają jego rozruch i działanie. W oknie Konfiguracja systemu, na zakładce Uruchamianie jednym kliknięciem wyłączymy programy, których nie używamy na co dzień, a które niepotrzebnie startują wraz z Windows.

 

 

Dokładna kopia folderu

 

Standardowe polecenie Kopiuj kopiuje jedynie nowe pliki lub nadpisuje już istniejące. Jeżeli jednak chcemy wykonać wierną kopię folderu, a w katalogu docelowym już znajdują się pliki, musielibyśmy ręcznie kasować niepotrzebne elementy. Nie musimy tego robić, jeśli użyjemy polecenia robocopy, które automatycznie usuwa z folderu docelowego pliki, których nie ma w katalogu źródłowym.

W oknie Wiersza polecenia wpisujemy robocopy, wciskamy spacja, następnie wpisujemy ścieżkę dostępu do folderu źródłowego (na przykład C:\dokumenty), wciskamy spacja, podajemy ścieżkę katalogu docelowego (na przykład D:\zapasowe), wciskamy spacja, dopisujemy /mir i wciskamy enter.


Kreator udostępniania

Wpisujemy polecenie: shrpubw

shrpubw-kreator-udostepniania.gif

Efekt działania:

Precyzyjne określenie ustawień i uprawnień użytkowników do korzystania z udostępnianego folderu jest dość skomplikowane. Dlatego warto skorzystać z kreatora, w którym w kolejnych krokach określimy szczegółowe ustawienia dla udostępnianego zasobu.

 

 

Jak poznać adres IP

 

W sieci domowej ruter przydziela łączącemu się z nim komputerowi tak zwany adres IP, na przykład 192.168.56.1, który identyfikuje komputer w sieci lokalnej. Konfigurując sieć lub sam ruter, czasem potrzebna jest znajomość adresu, który został przydzielony komputerowi.

IP oraz inne przydatne informacje, takie jak maska podsieci, możemy sprawdzić za pomocą polecenia ipconfig /all. Po wciśnięciu enter pojawią się ustawienia wszystkich kart sieciowych naszego komputera. W sekcji zatytułowanej nazwą naszej karty używanej do łączenia się z ruterem, w wierszu Adres IPv4 znajdziemy przypisany jej adres IP, w wierszu Maska podsieci maskę podsieci, która musi być taka sama we wszystkich komputerach w sieci, a także adres IP ruteraBrama domyślna.


Zarządzanie kontami

Wpisujemy polecenie: control userpasswords2

control-userpasswords2.gif

Efekt działania:

To najszybszy sposób, aby dostać się do okna zarządzania kontami systemowymi, gdzie możemy zmieniać hasła zabezpieczające profile, tworzyć nowe konta, a także ustawiać uprawnienia dla użytkowników.

 

Tablica znaków

Wpisujemy polecenie: charmap

tablica-znakow.gif

Efekt działania:

Papierowe karteczki z przypomnieniami na pulpicie

Wpisujemy polecenie: stikynot

stikynote.gif

Efekt działania:

Jeżeli dużo czasu spędzamy przy komputerze i zdarza nam się zapomnieć o ważnych wydarzeniach, skorzystajmy z funkcji Windows, która pozwala umieszczać na ekranie przypomnienia wyglądające jak biurowe żółte karteczki. Po wpisaniu polecenia stikynot od razu przechodzimy do edycji nowej notatki.

 

Tworzenie samorozpakowujących się archiwów

Wpisujemy polecenie: iexpress

samorozpakowujace-archiwa-iexpress.gif

Efekt działania:

Za pomocą tej aplikacji stworzymy archiwum zawierające wybrane przez nas pliki, do którego otworzenia nie będzie potrzebny żaden dodatkowy program. Wygodny kreator (po angielsku) prowadzi nas przez kolejne etapy tworzenia archiwum. Gotowy plik ma rozszerzenie .exe, więc wystarczy podwójnie na niego kliknąć, aby rozpocząć wypakowywanie plików na dowolnym komputerze z systemem Windows.

Lista plików zapisanych w folderze

Używając odpowiedniej komendy w Wierszu polecenia, możemy utworzyć plik tekstowy zawierający listę wszystkich plików zawartych w wybranym folderze. Aby otworzyć Wiersz polecenia od razu w wybranym katalogu, w Eksploratorze Windows klikamy prawym przyciskiem myszy na nazwę folderu, przytrzymując jednocześnie klawisz shift.

Z wyświetlonego menu kontekstowego wybieramy polecenie Otwórz okno plecenia tutaj (w Windows XP wchodzimy do kolejnych folderów za pomocą komendy cd). Następnie wpisujemy komendę dir /s >Lista.txt (Lista.txt jest nazwą pliku tekstowego, w którym zostanie zapisana lista plików) i wciskamy enter.

 

Opóźnione wyłączanie

Kiedy chcemy, aby komputer działał jeszcze przez jakiś czas po zakończeniu pracy, możemy opóźnić zamknięcie systemu. Wystarczy w oknie Wiersza polecenia wpisać komendę shutdown /s /t 3600, gdzie liczba na końcu określa czas w sekundach, po którym komputer zostanie wyłączony.

Po wciśnięciu enter rozpocznie się odliczanie, a na ekranie pojawi się dymek informujący o czasie pozostałym do zamknięcia systemu. Aby przerwać procedurę odliczania, wpisujemy shutdown /a i wciskamy enter.

 

Ile czasu pracuje system

Czy istnieje sposób, żeby sprawdzić, ile czasu minęło od włączenia komputera? Tak, wystarczy wpisać systeminfo i wcisnąć enter. Wśród informacji o naszym systemie znajdziemy linię Czas pracy systemu (w Windows XP) lub Czas rozruchu systemu: (w Viście i 7), która dokładnie określa godzinę uruchomienia Windows.

 

Jak włączyć okno wiersza polecenia

Aby szybko otworzyć okno Wiersza polecenia w Windows XP, wciskamy klawisze Windows + R, wpisujemy komendę cmd i wciskamy klawisz enter.

W systemie Windows 7 w pole wyszukiwania w menu Start wpisujemy cmd, następnie klikamy prawym przyciskiem na odnaleziony program, z menu kontekstowego, które się wyświetli, wybieramy polecenie Uruchom jako administrator i klikamy na przycisk Tak.

rys3-korzystanie-z-ukrytych-funkcji.gif

Czyszczenie autostartu

Jeśli nasz system uruchamia się bardzo długo, to prawdopodobnie jest to znak, że na liście aplikacji, które startują z Windows, znajduje się zbyt wiele pozycji. Generalna zasada jest taka, że im mniej programów uruchamia się automatycznie przy starcie, tym lepiej.

Windows dysponuje takim narzędziem, dostępnym od lat w każdym swoim wydaniu. Msconfig nie działa automatycznie, ale przy odrobinie wprawy pozwala wyłączyć większość podejrzanych lub niepotrzebnych programów, usług i innych elementów.

W menu Start w pole wyszukiwania wpisujemy msconfig i wciskamy enter.

Po jego uruchomieniu przechodzimy do zakładki Uruchamianie i usuwamy zaznaczenia przy niepotrzebnych wpisach.

msconfig.gif

Jeśli wyłączymy ich zbyt wiele, możemy je przywrócić do działania, zaznaczając ponownie na liście. Następnie klikamy na OK i uruchamiamy ponownie komputer, aby zastosować zmiany.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin