pedagogika międzykulturowa.doc

(60 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA

 

1.

          Pedagogika międzykulturowa powstała na początku lat siedemdziesiątych w Niemczech.

          W Polsce rozwijała się w okresie PRL’u (1952–1989)

          W USA termin pedagogika międzykulturowa zastępuje termin pedagogika wielokulturowa - Nurt ten funkcjonuje w USA od lat 60. XX w.

2. GŁÓWNY CEL:

Głównym celem edukacji międzykulturowej jest wzajemne wzbogacanie się kultur większości i mniejszości. Nie powinny one istnieć obok siebie, lecz współistnieć ze sobą. Jest to pedagogika „spotykania się kultur”.

3. EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA OBEJMUJE:
  Budzenie potrzeb nawyku prowadzenia dialogu.
 • Kształtowanie rozumowania odmienności kulturowych – od subkultur we własnej społeczności aż po kultury odległych społeczeństw.
 • Przygotowanie do interakcji z przedstawicielami innych kultur – wzmacnianie własnej tożsamości współczesnych społeczeństw.

4. Możliwy przebieg spotkania dwóch odmiennych kultur (schemat)

5.Pedagogika międzykulturowa dotyczy nie tylko samych dzieci,
ale również dorosłych. Więc jest to nie tylko kształcenie szkolne ale i kształcenie ustawiczne (trwające w ciągu całego życia danej jednostki).

6. CELE EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ:

          Uczenie otwartości wobec świata

          porozumienie w skali światowej między ludźmi o różnej rasie, języku, religii, pochodzeniu, tradycji, stylu życia;

          zaangażowanie na rzecz pokoju, równości, braterstwa i solidarności we własnym kraju i na całym świecie

          opowiadanie się za sprawiedliwym światem bez wojen, wyzysku, ucisku i głodu;

          rozbudzenie świadomości ekologicznej;

          pozbywanie się poczucia wyższości kulturowej;

          dialog i negocjacje;

          wymiana wartości,

          znoszenie barier;

          poszanowanie odmiennych sposobów życia

          wyzbywanie się uprzedzeń i stereotypów etnicznych;

          przeciwstawianie się ksenofobii, dyskryminacji, rasizmowi, wrogości wobec mniejszości

 

 

 

 

7. Przykłady niektórych działań w ramach edukacji międzykulturowej:

q      Wymiany między młodzieżą różnych krajów (np. Erasmus)

q      Warsztaty np. kulinarne dzięki, którym uczestnicy warsztatów poznają kuchnię innych narodów

q      Wystawy np. fotograficzne ukazujące życie ludzi w innych krajach

q      Projekt „Opowieści, legendy, podania”, który po przez czytanie baśni - służy upowszechnieniu polskiej kultury i tradycji.

q      Kampanie społeczne mające na celu walkę z nietolerancją

               np. Kampania Każdy inny – Wszyscy równi

8. Podsumowanie:

Edukacja międzykulturowa niesie wyraźne i silne etyczne przesłania tolerancji i sprawiedliwości.

Dzięki znoszeniu różnego rodzaju barier ale przy zachowaniu „różnicy” między poszczególnymi kulturami, zachodzi wymiana kulturowa, co  wzbogaca zarówno indywidualne osobowości jak i całe kultury przy zachowaniu ich pierwotnych tożsamości.

Dzięki edukacji międzykulturowej  nasza tożsamość narodowa nabiera siły i większego znaczenia .
Gdyż swoją tożsamość widzimy wyraźniej w obliczu innego (reprezentującego inną kulturę, styl życia, itp)

 

 

 

 

2

http://members.lycos.co.uk/nonameuwb

Zgłoś jeśli naruszono regulamin