PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA
1.
• Pedagogika międzykulturowa powstała na początku lat siedemdziesiątych w Niemczech.
• W Polsce rozwijała się w okresie PRL’u (1952–1989)
• W USA termin pedagogika międzykulturowa zastępuje termin pedagogika wielokulturowa - Nurt ten funkcjonuje w USA od lat 60. XX w.
2. GŁÓWNY CEL:
Głównym celem edukacji międzykulturowej jest wzajemne wzbogacanie się kultur większości i mniejszości. Nie powinny one istnieć obok siebie, lecz współistnieć ze sobą. Jest to pedagogika „spotykania się kultur”.
3. EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA OBEJMUJE: • Budzenie potrzeb nawyku prowadzenia dialogu. • Kształtowanie rozumowania odmienności kulturowych – od subkultur we własnej społeczności aż po kultury odległych społeczeństw. • Przygotowanie do interakcji z przedstawicielami innych kultur – wzmacnianie własnej tożsamości współczesnych społeczeństw.
4. Możliwy przebieg spotkania dwóch odmiennych kultur (schemat)
5.Pedagogika międzykulturowa dotyczy nie tylko samych dzieci,ale również dorosłych. Więc jest to nie tylko kształcenie szkolne ale i kształcenie ustawiczne (trwające w ciągu całego życia danej jednostki).
6. CELE EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ:
• Uczenie otwartości wobec świata
• porozumienie w skali światowej między ludźmi o różnej rasie, języku, religii, pochodzeniu, tradycji, stylu życia;
• zaangażowanie na rzecz pokoju, równości, braterstwa i solidarności we własnym kraju i na całym świecie
• opowiadanie się za sprawiedliwym światem bez wojen, wyzysku, ucisku i głodu;
• rozbudzenie świadomości ekologicznej;
• pozbywanie się poczucia wyższości kulturowej;
• dialog i negocjacje;
• wymiana wartości,
• znoszenie barier;
• poszanowanie odmiennych sposobów życia
• wyzbywanie się uprzedzeń i stereotypów etnicznych;
• przeciwstawianie się ksenofobii, dyskryminacji, rasizmowi, wrogości wobec mniejszości
7. Przykłady niektórych działań w ramach edukacji międzykulturowej:
q Wymiany między młodzieżą różnych krajów (np. Erasmus)
q Warsztaty np. kulinarne dzięki, którym uczestnicy warsztatów poznają kuchnię innych narodów
q Wystawy np. fotograficzne ukazujące życie ludzi w innych krajach
q Projekt „Opowieści, legendy, podania”, który po przez czytanie baśni - służy upowszechnieniu polskiej kultury i tradycji.
q Kampanie społeczne mające na celu walkę z nietolerancją
np. Kampania Każdy inny – Wszyscy równi
8. Podsumowanie:
Edukacja międzykulturowa niesie wyraźne i silne etyczne przesłania tolerancji i sprawiedliwości.
Dzięki znoszeniu różnego rodzaju barier ale przy zachowaniu „różnicy” między poszczególnymi kulturami, zachodzi wymiana kulturowa, co wzbogaca zarówno indywidualne osobowości jak i całe kultury przy zachowaniu ich pierwotnych tożsamości.Dzięki edukacji międzykulturowej nasza tożsamość narodowa nabiera siły i większego znaczenia .Gdyż swoją tożsamość widzimy wyraźniej w obliczu innego (reprezentującego inną kulturę, styl życia, itp)
2
http://members.lycos.co.uk/nonameuwb
a.myga