Przydatna strona: http://www.wlasnosc-intelektualna.pl/wlasnosc-intelektualna.html?start=1
08.10.2013
Własność intelektualna
Prawa podmiotowe
Przedmiot praw
1. Prawo autorskie
2. Patent
3. Prawo ochronne na wzór użytkowy/znak towarowy/w. przemysłowy…
1. Utwór
2. Wynalazek
3. Zwór użytkowy/towarowy, itd..
RÓŻNE DOBRA – nie jest to lista zamknięta, prawodawcy ciągle dodają nowe, np. program internetowy
Dobra niematerialne
Wynalazek – to nie, np. telefon, ale dobro niematerialne czyli rozwiązanie pewnego problemu.
Utwór – dobro niematerialne, to nie czasopismo, ale to co w nim zawarte.
Patent – prawo nie pomysł, nie wynalazek; prawo do rozwiązania technicznego za pomocą wynalazku
Prawa własności intelektualnej
Prawo własności literackiej, artystycznej i naukowej
Prawa wł. przemysłowej
Prawo autorskie i prawa pokrewne
Prawo oznaczeń odróżniających i prawo projektów wynalazczych
OCHRONA AUTOMATYCZNA
- mają na celu ochronę szeroko rozumianej twórczości
OCHRONA ZALEŻNA OD DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
- mają na celu ochronę dóbr niematerialnych znajdujących wykorzystanie w szeroko rozumianej działalności gosp., handlowej, przem.
Do powstania tych praw nie jest potrzebna, np. rejestracja utworu
Do powst. tych praw potrzebna jest dec. admin. (Urząd Patentowy RP)
Charakter praw podmiotowych wł. intelekt.:
a) WYŁĄCZNOŚĆ – osoba jako jedyna może korzystać z przedmiotu swojego prawa
b) CZASOWOŚĆ – prawa wł. intelektualnej mają ograniczony czas trwania; 70 lat od śmierci twórcy utwór wchodzi d domeny publicznej; patent – 20 lat od daty zgłoszenia wynalazku
c) TERYTORIALNOŚĆ – prawa są skuteczne na określonym terenie; jeżeli wystąpimy z wnioskiem do urzędu patentowego w Pol., nie działa to także w innych krajach (jeśli chcemy, by wynalazek był opatentowany również tam, trzeba wystąpić do poszczególnych urzędów w różnych krajach)
d) MAJĄTKOWY CHARAKTER – prawa wł. intelekt. mogą być przedmiotem obrotu
e) Prawo własności NIE JEST ABSOLUTNE – to, że jestem właścicielem czegoś, nie oznacza, że mogę z tym zrobić wszystko
PRAWO WŁASNOŚCI jest nieograniczone czasowo dopóki istnieje dany przedmiot.
WYGAŚNIĘCIE PRAWA AUTORSKIEGO – nikt już nie ma wyłączności
ŹRÓDŁA PRAWA WŁ. INTELEKT.:
· Krajowe – ustawa z 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (DZ.U z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)
· Międzynarodowe – konwencja berneńska
05.11.2013
Prawo autorskie – zbiór przepisów wydanych z myślą o ochronie interesów twórców oraz stosunków prawnych związanych z tworzeniem utworów oraz korzystaniem z nich i ich ochroną (interesy zarówno majątkowe, jak i niemaj.).
Akty chroniące autorskie prawa majątkowe:
· Statute of Ann (1710)
· Francuskie ustawy z 1771 r. i 1773 r.
Modele ochrony p. a.:
· DUALISTYCZNY (Pol., Fr., Wł., Hiszp.) wydzielono 2 autonomiczne, samodzielne p. a.:
§ Prawa osobiste
§ Prawa majątkowe
· MONISTYCZNE (Niemcy) jednolite prawo autorskie.
Utwór – każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażania (czym innym jest utwór, czym innym materialny nośnik).
Przesłanki powstania utworu:
1. Musi stanowić rezultat pracy człowieka (twórcy)
§ tylko człowiek ma zdolność prawną (możliwość bycia podmiotem praw i obowiązków z zakresu prawa cywilnego; ma ją każdy człowiek od chwili urodzenia, jednak dopiero po 18 r. życia ma się pełną zdolność do czynności prawnej)
2. M. s. przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze
§ Co oznacza, iż u. musi mieć charakter twórczy?
Twórczość – twórca wzbogaca rzeczywistość o nowe elementy, dodaje coś od siebie do rzeczywistości (tworzenie ma charakter kreacyjny); zorientowana retrospektywnie.
Niezbędny jest wysiłek intelektualny.
§ … musi mieć charakter indywidualny?
Oryginalność, unikatowość, niepowtarzalność…
Zorientowanie retrospektywnie (czy takie dzieło już nie powstało) i prospektywnie (jakie są szanse na to).
SN (orzeczenie Sądu Najwyższego) „Indywidualny (osobisty, osobniczy, jednostkowy) charakter dzieła wyraża się tym, że odbiega ono od innych przejawów podobnego działania sposób świadczący o jego swoistości i niepowtarzalności…”.
Test statycznej jednorazowości (M. Kummer) – jak duże jest prawdopodobieństwo, że ktoś stworzył lub stworzy takie dzieło.
Dany utwór może pochodzić w zasadzie od jednej osoby (ale paralelna twórczość – 2 osoby osiągają ten sam rezultat niezależnie – nie przekreśla to istnienia indywidualności).
3. M. zostać ustalony – uzewnętrzniony – dotrzeć do świadomości innej osoby niż twórca
Utrwalenie utworu – wpisanie utworu w materialny nośnik.
Ustalenie:
§ Jednorazowe (wykonanie na koncercie)
§ Stałe/trwałe (wpisane w nośnik)
Utrwalenie bez ustalenia (?)
Dla powstania utworu nie mają znaczenia:
· Wiek i poczytalność twórcy
· Wielkość utworu, przeznaczenie oraz sposób wyrażania (np. sztuka dla sztuki)
· Wartość estetyczna, użytkowa (kicz, nieestetyczność...)
· Sprzeczność powstania lub rozpowszechniania z prawem
· Ukończenie, zamiar stworzenia
· Wniesiony wysiłek
· Wola stron (liczą się ustalenia faktyczne)
By odeprzeć zarzuty o naruszeniu praw autorskich można stwierdzić, iż powstała rzecz nie jest utworem.
Utworem nie są:
· Twory zwierząt
· T. natury (np. mróz na szybie)
· Krajobraz
· Wytwory stworzone przez maszynę
Nota COPYRIGHT
C COPYRIGHT by KATARZYNA
(prawa autorskie zastrzeżone)
Raz ustalone dzieło może być udostępniane przy pomocy różnych nośników.
Czy utworem jest:
· Kalendarz
· Rozkład jazdy
· Instrukcja
· Nagrobek
· Kompozycje z kwiatów?
Sądy uznały, że są to utwory.
19.11.2013
Odwołanie do ostatnich zajęć: deprecjonowanie prawa autorskiego – obniżanie wartości tego prawa, ponieważ przyznajemy je coraz swobodniej.
Naruszenie praw autorskich – można się domagać trzykrotnej wartości poniesionych szkód.
Jeżeli powstają 2 bardzo podobne dzieła, należy się zastanowić czy to na pewno jest dzieło (bo nie jest spełniony warunek indywidualności).
PROBLEM KONIECZNEGO „GRANICZNEGO” POZIOMU TWÓRCZOŚCI ORAZ INDYWIDUALNOŚCI
Czy da się określić to minimum? Nie da się. Przesłanka INDYWIDUALNOŚCI utworu jest spełniona wtedy, gdy elementy jego formy i/lub treści nie są w pełni wyznaczone przez uprzednio dane elementy należące do domeny publicznej. Innymi słowy oznacza to, iż przy kształtowaniu formy i/lub treści utworu jego twórca wykorzystał obszar swobody w wyborze i uporządkowaniu składników utworu.
WYJAŚNIENIA MINISTERSTWA KULTURY
Utworem mogą być:
· Autorskie programy nauczania
· Progr. Nauczania gry na instrumencie
· Pr. dla obozu językowego
· Rezultat prac konserwatorskich
· Tłumaczenie na jęz. migowy
· Ekspertyzy ekonomiczne
· Działalność realizatorów dźwięku i oświetlenia
· Pr. szkolenia
· Recenzje prac lic.
· Pytania egzamin.
· Pr. instalacji elektrycznej
· Opinie biegłych rewidentów
(chodzi o szczególne przykłady tych działań – autorskie)
Ostatnie słowo ma zawsze sąd.
WYŁACZENIA SPOD OCHRONY (idea expression dichotomy) art. 1 ust 2 UPAPP
Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną:
· Odkrycia
· Idee
· Procedury
· Metody
· Zasady działania
· Konstrukcje matematyczne
Pomysł musi być obleczony w ostateczna warstwę.
… i dopiero są prawa.
Czy wytwory stuki konceptualnej stanowią utwór chroniony prawami aut.?
· Przyjmuje się raczej, że nie.
Czasem wprowadza się OCHRONĘ POMYSŁU.
Pomysł abstrakcyjny i pomysł skonkretyzowany
J. Gautel – Paradise
· Fr. sąd uznał, że jest to utwór bo:
§ Dzieło konceptualne zmienia zwykłe znaczenie tego słowa
§ Skojarzenie słowa, miejsca/wyjątkowe wyrażenie idei sprowadza się do zmiany znaczenia miejsca toaleta
21.01.2014
...
tomp76