Packet Tracer - Rozwiązywanie problemów adresowania IPv4 i IPv6
Topologia
Tabela adresacji
Urządzenie
Interfejs
Adres IPv4
Maska podsieci
Brama domyślna
Adres IPv6/Prefiks
R1
G0/0
10.10.1.1
255.255.255.0
Nie dotyczy
Ga0/1
192.168.0.1
2001:DB8:1:1::1/64
G0/2
2001:DB8:1:2::1/64
N/A
S0/0/0
209.165.201.2
255.255.255.252
2001:DB8:1:A001::2/64
Link-local
FE80::1
Dual StackServer
Karta sieciowa
64.100.1.254
64.100.1.1
2001:DB8:CAFE:1::10/64
FE80::A
PC1
10.10.1.2
PC2
192.168.0.2
2001:DB8:1:1::2/64
PC3
2001:DB8:1:2::2/64
Cele
Część 1: Rozwiązywanie pierwszego problemu
Część 2: Rozwiązywanie drugiego problemu
Część 3: Rozwiązywanie trzeciego problemu
Scenariusz
Jesteś technikiem sieciowym pracującym dla firmy, która zdecydowała się na migrację z protokołu IPv4 na IPv6. W międzyczasie muszą być obsługiwane oba protokoły (dual-stack). Trzej współpracownicy zwrócili się do pomocy technicznej z problemami i otrzymali ograniczoną pomoc. Pomoc techniczna zgłosiła sprawę do Ciebie, czyli do technika poziomu 2. Twoim zadaniem jest zlokalizowanie źródła problemu i zastosowanie odpowiednich rozwiązań.
Part 1: Rozwiązywanie pierwszego problemu
Klient używający PC1 zgłasza, że nie może wejść na stronę internetową dualstackserver.pka.
Step 1: Zweryfikuj szczegółowe zgłoszenie biura pomocy technicznej.
Biuro pomocy technicznej zebrało od klienta przez telefon poniższe informacje. Upewnij się, że są one poprawne.
Zgłoszenie biura pomocy technicznej
Identyfikator klienta: PC1
Problem: Nie można wejść na stronę internetową dualstackserver.pka.
Szczegółowe informacje na temat problemu
Sprawdź, czy komputer ma adres IP w wyniku polecenia ipconfig?
Tak
Sprawdź, czy komputer może skontaktować się z bramą domyślną przy użyciu polecenia ping?
Sprawdź, czy komputer może skontaktować się z serwerem za pomocą polecenia tracert?
Sprawdź, czy komputer może skontaktować się z serwerem za pomocą nslookup?
Nie
Rozwiązanie: Przekazanie do pomocy technicznej poziomu 2.
Step 2: Rozważ prawdopodobne przyczyny niepowodzenia.
a. Zwróć uwagę na testy, które zostały przeprowadzone. Jeśli to możliwe, omów możliwe scenariusze, które tworzą tę sytuację z innymi technikami sieciowymi (koledzy z klasy).
b. Uruchom więcej testów, jeśli to pomoże zwizualizuj problem. Tryb symulacji jest dostępny.
Step 3: Zaproponuj sposób rozwiązania problemu.
Zrób listę rzeczy, które mogą być zmienione, aby rozwiązać ten problem. Rozpocznij od najbardziej prawdopodobnego rozwiązania.
Step 4: Wykonaj plan.
Spróbuj najbardziej prawdopodobne rozwiązanie z listy. Jeśli zostało ono już wypróbowane, przejdź do następnego rozwiązania.
Step 5: Sprawdź, czy problem został rozwiązany.
a. Powtórz testy ze zgłoszenia z biura pomocy technicznej. Czy to rozwiązało problem?
b. Jeśli problem nadal występuje, cofnij zmiany jeśli nie jesteś pewien, że są prawidłowe i powrócić do punktu 4.
Step 6: Udokumentuj rozwiązanie.
Odnotuj rozwiązanie tego problemu. Jeśli ponownie spotkasz ten sam problem, notatki będą bardzo cenne.
_____________________________________________________________________________________
Part 2: Rozwiązywanie drugiego problemu
Klient używający PC2 twierdzi, że nie może uzyskać dostępu do plików na DualStackServer.pka o adresie 2001:DB8:CAFE:1::10.
...
muc13k