opis techniczny.docx

(20 KB) Pobierz

OPIS TECHNICZNY

 

1.       Dane ogólne:

1.1     Przedmiot inwestycji:

- budynek mieszkaniowo-usługowy

- całkowicie podpiwniczony

1.2   W ramach infrastruktury projektuje się przyłącza:

- wody

- gazu

- prądu

- wjazd na działkę z drogi gminnej

- kanalizacji sanitarnej

1.3   Istniejący stan zagospodarowania terenu:

Działka nr 203/45 będąca na terenie planowanych inwestycji, leży w obszarze przeznaczonym na budownictwo mieszkaniowe. Jest zlokalizowana przy ulicy Centralnej, położona w miejscowości Żory.

Działka nie jest uzbrojona w wodę, prąd, gaz, kanalizację sanitarną. Projekty przyłączy tych elementów zostaną opracowane i uzgodnione w osobnym opracowaniu w drugim etapie zgodnie z wytycznymi projektowymi oraz warunkami technicznymi podanymi przez zarządców sieci lokalnych.
              Teren działki nie obejmuje strefy chronionej, jest płaski i porośnięty trawą.

Działka na której projektujemy zabudowę, nie jest wpisana do rejestru zabytków i nie podlega ochronie na podstawie wydanego planu zagospodarowania.

Teren ten nie znajduję się też w granicach terenu górniczego, więc nie mamy do czynienia z wpływem eksploatacji górniczej.

1.4   Projektowane zagospodarowanie działki:

Projektowany jest budynek mieszkaniowo-usługowy, całkowicie podpiwniczony. Parter budynku znajduje się 0,80 m powyżej poziomu terenu. Ławy fundamentowe znajdą się 1,8 m poniżej poziomu terenu.

W ramach infrastruktury przewiduje się podłączenie instalacji sanitarnej od ulicy Centralnej zgodnie z wymaganiami określonymi przez odpowiednie zakłady.

Masy ziemne uzyskane podczas wykonywania wykopu rozplanowane będą po działce, a zbędna ilość urobku zostanie przetransportowana specjalnymi samochodami poza teren budowy na odległość nie większą niż 10 km.

Na terenie działki oprócz powierzchni trawiastych, zaprojektowany będzie brukowany podjazd, chodniki i taras.

Wody opadowe z dachu projektowanego budynku zostaną rozprowadzone na własnym terenie, nie zakłócając gospodarki wodnej działek sąsiednich i działki przedmiotowej za pomocą drenażu, nie powodując zmiany stanu wody w gruncie.

 

 

 

 

 

2.       Opis techniczny

2.1. Projektowany budynek mieszkalny będzie wykonany w technologii murowo-żelbetowej przy użyciu tradycyjnych materiałów budowlanych. Realizacja będzie wykonana przez niewielką firmę budowlaną.

2.2. Warunki geotechniczne
Dla planowanej inwestycji ustala się kategorię gruntów II. Posadowienie ław fundamentowych budynku na gruncie o dobrej nośności na poziomie 1,8 m poniżej poziomu terenu. Ławy fundamentowe będą żelbetowe z betony klasy C16/20. Wysokość ław fundamentowych będzie wynosiła 40 cm, a szerokość 90 cm. Pod ławy wykonamy wylewkę z betonu chudego.
Grubość warstwy ziemi urodzajnej (humusu) to 0,25 m.

2.3. Wyposażenie instalacyjne
Docelowo budynek będzie wyposażony w instalacje:
- wodociągową – woda z sieci wodociągowej, zapotrzebowanie dobowe dla 6 osób wynosi 0,6 m3, ciepła woda uzyskiwana będzie dzięki gazowemu podgrzewaczowi wody o pojemności 200 l
- elektryczną – zasilanie w energię elektryczną kablem napowietrznym
- gazową – gaz z sieci gazowej średnioprężnej
- CO – przy zastosowaniu pieca węglowego
- kanalizacyjną – odprowadzenie ścieków do gminnej sieci kanalizacyjnej, a następnie do oczyszczalni ścieków

2.4. Założenie materiałowe

- beton chudy: beton klasy C12/15
- ława fundamentowa: żelbet, beton klasy C16/20
- ściany fundamentowe/piwniczne: żelbet, beton klasy C16/20 o grubości 25 cm, styropian XPS 5 cm
- ściany zewnętrzne parteru/poddasza: z bloczków SILKA E24-20, termoizolacja ISOVER AKUPŁYTA grubości 12 cm, co daje nam współczynnik U=30 W/m2K
- ściany wewnętrzne:
     - nośne: wykonane z bloczków SILKA E24-20
     - działowe: wykonane z cegły pełnej
- kominy: wykonane z cegły pełnej o wymiarze przewodów 14 cm x 14 cm, należy zapewnić dostęp kominiarski od włazu dachowego za pomocą stopni i ław kominiarskich
- stropy:
     - nad piwnicą: wykonany w technologii żelbetowej
     - nad parterem/poddaszem: wykonany w technologii gęsto żebrowej TERIVA D BIS
- nadproża: wykonane na belkach L19
- schody:
     - z piwnicy na parter/zewnętrzne: żelbetowe, płytowe
     - z parteru na poddasze: drewniane
- dach: dwuspadowy o nachyleniu połaci 30O, konstrukcji drewnianej jętkowej z pojedynczym stolcem, kryty dachówką ceramiczną; drewno powinno być świerkowe lub sosnowe, odpowiednio przesuszone i zaimpregnowane np. Imprex Aquadurem, okno dachowe FAKRO
 

- izolacje:

     - przeciwwodna: taras – 2 razy papa termozgrzewalna
     - przeciwwilgociowa:

pozioma ścian fundamentowych i podłóg na gruncie: 2 razy papa na lepiku,                izolację poziomą wywinąć po zewnętrznej stronie ściany min. 35 cm nad poziom terenu
pionowa ścian fundamentowych: obustronnie Abizol nadający się do stosowania pod AKUPŁYTY
     - termiczna:
dach: wełna mineralna - 20 cm
ściany zewnętrzne: ISOVER AKUPŁYTA – 12 cm
     - akustyczna: wełna mineralna – 5 cm
     - paro przepuszczalna: nad krokwiami w dachu stosujemy folię o wysokiej paroprzepuszczalności
- podłogi: wykonane wg odrębnych projektów, wierzchnie warstwy wykonane z: paneli podłogowych, gresu szklistego, glazury, wylewki betonowej
- stolarka okienna: okna drewniane, zespolone o wymiarach podanych w dodatkowym zestawieniu, dodatkowo trzy okna dachowe FAKRO i właz kominiarski
- stolarka drzwiowa: drzwi zewnętrzne drewniane, pełne, antywłamaniowe, zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych; drzwi wewnętrzne drewniane; brama garażowa – rolowana, KRISPOL
- tynki:

     - wewnętrzne: gładkie, cementowo-wapienne
     - zewnętrzne: akrylowe, KNAUF
- obróbki blacharskie: rynny, parapety, ofasowania
 

UWAGI:

Materiały budowlane powinny posiadać instrukcję Unii Europejskiej, certyfikat lub deklarację zgodności o dopuszczeniu do wbudowania w obiekt budowlany. Roboty budowlane i rzemieślnicze powinny być wykonywane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej oraz obowiązującymi przepisami i normami.

W wypadku ewentualnych wątpliwości, niejasności lub innych okoliczności zaistniałych w trakcie realizacji budowy należy porozumieć się z autorem projektu.

Wszystkie roboty budowlane, a w szczególności roboty konstrukcyjne winny być prowadzone pod nadzorem kierownika budowy posiadającego odpowiednie uprawnienia do pełnienia samodzielnej funkcji w budownictwie.

 

3.                     Wyszczególnienie procesów technologicznych

3.1. Oczyszczenie placu budowy i ogrodzenie

Wykarczowanie drzew w miejscu posadowienia budynku przy użyciu pił spalinowych i spycharki, która zajmie się wyciągnięciem korzeni.

Ogrodzenie będzie wykonane z siatki metalowej rozpiętej na słupkach. Dwie bramy wjazdowe oraz jedna furtka. Długość ogrodzenia to 316 m, siatka przymocowana jest do słupów o średnicy 60 mm, w rozstawie co 2 m i wysokości 2 m; słupków będzie 157.

 

 

 

3.2. Zagospodarowanie placu budowy

Realizacja budynku ma postępować zgodnie z niniejszym protokołem technicznym. Wszystkie roboty budowlane wykonać należy pod ścisłym nadzorem technicznym, zgodnie z PNB, przepisami budowlanymi oraz zasadami sztuki budowlanej.

Na placu należy przewidzieć miejsca: składowania materiałów ceramicznych, materiałów sypkich, magazyn na narzędzia, zbrojarnię, plac robót ciesielskich czy betoniarkę.

Materiały wrażliwe na wpływy atmosferyczne powinny być składowane pod tymczasowym zadaszeniem.

Należy przewidzieć pomieszczenia dla pracowników, wyposażone w niezbędne urządzenia, a także pomieszczenie dla kierownika budowy z miejscem na dokumentację.

Na czas budowy należy doprowadzić media na plac budowy oraz umieścić tablicę informacyjną, która będzie zawierała m. in. Informacje o: danych inwestora, rodzaju budowanego obiektu wraz z adresem, dane wykonawcy, numer zezwolenia na budowę, dane kierownika budowy i projektanta, podmiot nadzoru i dane inspektora, a dodatkowo numery telefonów alarmowych.

Na czas trwania budowy wytyczamy drogi umożliwiające ruch maszyn i pojazdów na podstawie planu zagospodarowania, drogi te będą utwardzone płytami betonowymi. Będą to drogi jednokierunkowe o szerokości 3,5 do 4,5 m.

3.3. Zdjęcie warstwy ziemi urodzajnej (humusu)

Warstwę ziemi urodzajnej należy zdjąć w obrębie planowanego wykopu, aż do kąta nachylenia wykopu i powiększyć o 1 m na każdym wymiarze.

Do zdejmowania warstwy humusu wykorzystywać będziemy spycharkę.

Warstwę humusu należy również zdjąć w obrębie planowanej drogi, a po jej ściągnięciu podłoże utwardzić i położyć na nie płyty betonowe.             

3.4. Wytyczenie budynku

Wytyczenie wszystkich potrzebnych punktów do wykonania budowy (obrysu ław fundamentowych, obrysu zewnętrznego budynku, ścian) musi być wykonane przez uprawnionego geodetę.

Do oznaczenie punktów należy zastosować ławy drutowe, umieszczając je bezpiecznie i stabilnie w odległości co najmniej 1 m od miejsca zebrania humusu.

3.5. Wykonanie wykopu zasadniczego

Wykop zasadniczy wykonany zostanie mechanicznie za pomocą koparki przedsiębiernej o pojemności 1,0 m3 (dojazd maszyny z odległości do 10 km), natomiast ostatnie 20 cm gruntu wzdłuż ławy wykonujemy ręcznie, aby nie naruszyć stateczności gruntu pod fundamentem.

Wykopaną ziemię wykorzystamy do obsypania budynku, zostawiając ją na odkład, resztę zaś wywieziemy samochodem wyładowczym o pojemności 20t, na odległość 8 km.

3.6. Wykonanie podkładu z suchego betonu pod ławy fundamentowe

Należy wylać ok. 10 cm betonu C12/16, bezpośrednio po ławy fundamentowe, aby nie posadowić ich bezpośrednio na gruncie – tzw. beton wyrównawczy.

UWAGA

Nad wszystkimi pracami powinien czuwać uprawniony kierownik budowy, którego obowiązkiem jest odbieranie i dokumentacja wykonanych prac ziemnych.

4.       Wytyczne BHP

4.1. roboty ziemne

1. Prace ziemne muszą być prowadzone pod nadzorem doświadczonych

i wykwalifi kowanych osób, posiadających wiedzę z zakresu BHP.

2. Należy dokładnie sprawdzać kompetencję powyższych osób.

3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni przy pracach w wykopach, dołach lub rowach muszą

posiadać wymagane kwalifi kacje zawodowe i zdrowotne. Powinni być także przeszkoleni

w dziedzinie BHP adekwatnie do zakresu prowadzonych prac oraz zapoznani z ryzykiem

zawodowym dla zadania.
4. Miejsca niebezpieczne należy ogrodzić i oznakować poprzez umieszczenie tablic

z napisami ostrzegawczymi.

5. Każdorazowe rozpoczęcie robót ziemnych należy poprzedzić sprawdzeniem stanu

zabezpieczeń wykopu, w tym głownie obudów ścian lub nachylenia skarp.

6. Jeśli teren, na którym prowadzone są wykopy nie może być ogrodzony, należy zapewnić stały nad nim nadzór.

7. Wszystkie zagłębienia w terenie: wykopy, rowy, doły itp. należy zabezpieczać barierami

ochronnymi o wysokości 1,1 m, ustawionymi w odległości nie mniejszej niż 1 m od krawędzi zagłębienia

8. Odspajanego gruntu nie wolno składować przy krawędzi wykopu.

4.2. roboty betoniarskie

1. Roboty betoniarskie i zbrojarskie muszą być prowadzone pod nadzorem

doświadczonych i wykwalifi kowanych osób, które posiadają wiedzę z zakresu BHP.

2. Należy dokładnie sprawdzić kompetencje powyższych osób.

3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni przy pracach betoniarskich i zbrojarskich muszą

posiadać wymagane kwalifi kacje zawodowe i zdrowotne. Powinni być także przeszkoleni

w dziedzinie BHP adekwatnie do zakresu prowadzonych prac oraz zapoznani z Oceną

Ryzyka dla Zadania.

4. Maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt pomocniczy stosowane przy

pracach betoniarskich i zbrojarskich powinny być sprawne technicznie

oraz posiadać wymagane certyfi katy, zgodnie ze standardem szczegółowym „14.2 Maszyny do robót budowlanych” oraz „14.3 Maszyny do robót pomocniczych

i wykończeniowych”.

5. Osoby obsługujące maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt pomocniczy stosowane

przy pracach betoniarskich i zbrojarskich muszą posiadać wymagane uprawnienia

i badania lekarskie.

6. Pracowników zatrudnionych w warunkach zagrożeń wynikających z Oceny Ryzyka dla

Zadania należy wyposażyć w odpowiednią odzież, obuwie i sprzęt ochronny, zgodnie

ze standardem szczegółowym „20.5 Odzież i obuwie” oraz „20.4 Ochrony osobiste –

sprzęt i ochrony indywidualne”.

7. Pracowników należy zapoznać z zasadami stosowania sprzętu ochrony osobistej.

8. Roboty szczególnie niebezpieczne należy prowadzić w minimum dwuosobowej

obsadzie.

9. Podczas robot zbrojarskich i betoniarskich trzeba zadbać o środki techniczno –

organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo na stanowiskach pracy oraz skuteczną

asekurację i ewakuację w razie potrzeby.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin