13 zasad_Konferencja_PUKS_KAROL_WADOWICE.pdf

(88 KB) Pobierz
13 krokw dla rodzicw oraz trenerw i sportowcw
JeĻli chcesz, by Twoje dziecko doĻwiadczaþo zwyciħstwa ( dobrze funkcjonowaþo
i miaþo zdrowe nastawienie do sportu), musisz ofiarowaę mu swojĢ pomoc! Zespþ to nie
átrener-sportowiecÑ, ale átrener - sportowiec - rodzicÑ. JeĻli bħdziesz wykonywaþ swojĢ rolħ
prawidþowo, wtedy Twoje dziecko bħdzie uczyę siħ szybciej, graę lepiej, naprawdħ bawię siħ
i mieę poczucie wþasnej godnoĻci. DoĻwiadczenie sportowe bħdzie ksztaþtowaþo jego
pozytywny model w stosunku do zbliŇajĢcych siħ innych wyzwaı i przeszkd w Ňyciu. JeĻli
"opuĻcisz piþkħ" albo bħdziesz Ņle postħpowaþ, Twoje dziecko przestanie siħ uczyę,
doĻwiadczane trudnoĻci spowodujĢ blokadħ i zacznĢ naprawdħ nienawidzię sport. I to jest
waŇna wiadomoĻę!
Dalej, twoja relacja z nim prawdopodobnie ucierpi znaczĢco. Wyniknie to z tych
doĻwiadczeı w ktrych zostaniesz obarczony uczuciami niepowodzenia, nieodpowiednioĻci
i niskiego poczucia wþasnej godnoĻci. Uczucia, ktre przejdĢ z innych obszarw w wasze
Ňycie. Twoje dziecko i jego trener potrzebujĢ Ciebie w zespole. Oni nie mogĢ wygraę bez
Ciebie! Dalej znajduje siħ lista przydatnych faktw, wytycznych i strategii, by stworzyę
odpowiednie warunki w sporcie mþodzieŇy. Zapamiħtaj, nikt nie wygra dopki kaŇdy nie
wygra . Potrzebujemy Ciebie w zespole!
Krok pierwszy
Sport mþodzieŇy odpowiednio poprowadzony jest zarwno dobry jak i zdrowy, uczy
takŇe dzieci rozmaitych waŇnych umiejħtnoĻci przydatnych w Ňyciu. Sþowo
"wspþzawodniczĢ" pochodzi z þaciny, dzieli siħ na sþowa "wspþ" i "zawodniczyę", ktre
oznaczajĢ árazemÑ i ászukajĢc kolejnoÑ. Prawdziwa definicja konkurencji to szukaę razem,
gdzie przeciwnik jest partnerem, nie wrogiem! Im lepszy przeciwnik, tym wiħksza szansa,
lepszego wystħpu. Sport uczy radzenia sobie z wyzwaniami i przeszkodami. Bez godnego
przeciwnika, bez sportowych wyzwaı nie ma tyle zabawy. Im wiħksze wyzwanie tym
lepsza okazja by wyjĻę poza swoje ograniczenia. ĺwiatowe rekordy konsekwentnie sĢ bite i
ustawiane na Olimpiadach, poniewaŇ najlepsi atleci w Ļwiecie "szukajĢ razem", wyzywajĢc
siebie do jak najlepszego wystħpu. Twoje dziecko nigdy nie powinno zostaę nauczone tego,
by oglĢdaę swego przeciwnika jako "zþego czþowieka", wroga albo kogoĻ, kto powinien
zostaę znienawidzony. Nie powinno prbowaę go "zniszczyę". Nie modeluj tego nastawienia!
Przeciwnie, powiedz, by zaprzyjaŅniþ siħ - sam zaprzyjaŅnij siħ z rodzicami przeciwnika
Twojego dziecka. Trzymaj kciuki za wielkie wystħpy, dobrĢ grħ, nie tylko za zwyciħstwo!
Krok drugi: Zachħę swe dziecko do walki z samym sobĢ.
Ostateczna bramka doĻwiadczenia sportu ma prowadzię do zmian samego siebie
i nieustannej poprawy. Niestety, poprzez docenianie zwyciħstwa a pomijanie poraŇki i tego co
byþo nie fair, w oglnej ocenie jest nieadekwatnĢ miarĢ. Wygrywanie w sporcie jest oprcz
tego co potrafisz robię najlepiej, pewnym rodzajem separacji od gry i Twojego przeciwnika.
Dzieci powinny zostaę zachħcone, by wspþzawodniczyę z wþasnym potencjaþem. Chþopcy
powinni skupię siħ na pokonywaniu swych sþaboĻci i brakw, wspþzawodniczyę z samym
sobĢ, a dziewczynki powinny siħ zmieniaę. Kiedy twoje dziecko skupi siħ na tym i gra
starajĢc siħ byę lepszym zamiast ábięÑ kogoĻ innego, to bħdzie odprħŇone, bħdzie siħ lepiej
czuþo i dlatego bħdzie lepiej graę.
1339776279.023.png 1339776279.024.png 1339776279.025.png 1339776279.026.png 1339776279.001.png
 
Krok trzeci: Nie Definiuj Sukcesw i Niepowodzeı Jako Zwyciħstwa i PoraŇki
Jednym z gþwnych celw doĻwiadczenia w sporcie mþodzieŇy jest nabywanie
umiejħtnoĻci i mistrzostwa. Kiedy dziecko wykorzystuje caþy swj potencjaþ i przegrywa
mecz to jest zbrodniĢ, by skupiaę siħ na rezultacie i stawaę siħ krytycznym wobec takiego
wystħpu. JeĻli dziecko zagra bardzo dobrze i przegra, potrzebuje byĻ pomgþ mu czuę siħ jak
zwyciħzca! Podobnie, kiedy dziecko albo zespþ gra gorzej niŇ potrafi ale wygrywa, to naleŇy
spowodowaę, by nie czuþ siħ jak zwyciħzca. PomŇ Twojemu dziecku poczuę rŇnicħ
pomiħdzy fartem i pechem, oraz zwyciħstwem i poraŇkĢ. Zapamiħtaj, jeĻli definiujesz sukces
i niepowodzenie, i mwisz przy tym Ňe chodzi o wygrywanie i przegrywanie, przegrywasz
grħ wraz z twoim dzieckiem!
Krok Czwarty: BĢdŅ PodporĢ, nie trenerem!
Twoja rola w árodzic - trener Î sportowiecÑ zespole jest bycie PodporĢ przez duŇe P!
PowinieneĻ byę najwiħkszym fanem swojego dziecka. Bezwarunkowo! Zostaw trenowanie
i instrukcjħ trenerowi. Dostarcz zachħty, poparcia, empatii, transportu, pieniħdzy, etc., ale...
nie trenuj! WiħkszoĻę rodzicw, ktrzy wchodzĢ do problemw swych dzieci robi tak,
poniewaŇ zapomina o swej waŇnej pozycji, Ňe to nie oni grajĢ. Trenowanie przeszkadza
w Twojej roli kibica i fana. OstatniĢ rzeczĢ jakĢ twoje dziecko potrzebuje i chce usþyszeę od
Ciebie po rozczarowujĢcym wystħpie lub poraŇce to, to co zrobiþo Ņle technicznie albo
taktycznie. OdrŇniaj swojĢ rolħ rodzica w zespole od roli trenera, sprbuj utrzymaę to
rozdzielanie roli (w domu powiedz, " mwiħ do Ciebie jako rodzic"). Jako rodzic wychowuj
i ucz, ale nie trenuj.
Krok PiĢty: PomŇ bawię siħ sportem swojemu dziecku.
To jest udowodnienie zasady wystħpw szczytowych, Ňe im wiħcej sportowiec ma
zabawy, tym wiħcej siħ nauczy i lepiej zagra. Zabawa musi byę obecna w najlepszym
wystħpie, ma miejsce na kaŇdym poziomie sportowym - od dzieciħcego do uczestnika klasy
Ļwiatowej! Kiedy dziecko przestaje siħ bawię i zaczyna baę siħ treningw albo rywalizacji, to
jest czas dla Ciebie jako rodzica, by staę siħ zaniepokojonym! Kiedy sport albo gra staje siħ
zbyt powaŇny, sportowcy majĢ tendencjħ, by wypalię siħ i staę siħ podatnym do
powtarzajĢcych siħ takich samych wystħpw. ýatwa praktyczna reguþa: JeĻli Twoje dziecko
nie cieszy siħ z tego co robi, ani teŇ nie kocha tego, zainteresuj siħ tym! Co takiego
powstrzymuje ich od bawienia siħ? Czy to jest trenowanie? Presja? To Ty?! Miej na uwadze
czy bycie w wysoce wyczynowym programie nie oznacza, Ňe nie ma Ňadnego miejsca dla
przyjemnoĻci. Dziecko, ktre kontynuuje grħ bez zabawy wkrtce stanie siħ liczbĢ w danych .
Krok szsty: Czyj gol zostaþ zdobyty?
Dochodzimy do bardzo waŇnego pytania! Dlaczego Twoje dziecko uczestniczy
w sporcie? Robi to, poniewaŇ chce tego dla siebie, albo z powodu Ciebie. Kiedy majĢ
problemy w swej dyscyplinie, mwiĢ do Ciebie o nich jako ánasze problemy ", np. ánasze
strzaþy nie sĢ wystarczajĢco dokþadne", " mamy kþopot z naszym podaniem" , etc. GrajĢ,
poniewaŇ nie chcĢ Ciħ rozczarowaę, poniewaŇ wiedzĢ jak waŇne to jest dla Ciebie? Czy grajĢ
dla nagrd i "premii" ktre rozdajesz? Czy ich bramki i pragnienia sĢ Twoje czy ich? JesteĻ
otoczony ich szczħĻciem i niepowodzeniem? JeĻli oni wspþzawodniczĢ, by spodobaę siħ
Tobie albo dla Twojej ázastħpczej sþawyÑ robiĢ to z niewþaĻciwych powodw! JeĻli nadal
grajĢ dla Ciebie, ostatecznie oboje przegracie. To jest caþkiem normalne i zdrowe, byĻ chciaþ,
by Twe dziecko trafiþo najlepiej jak to moŇliwe. Ale nie moŇesz motywowaę ich przez
zmuszanie by speþniali Twoje oczekiwaniami przez uŇywanie winy albo przekupstwa, by
starali siħ lepiej. JeĻli bħdzie mieę swoje wþasne powody i bħdzie strzelaę bramki dla siebie,
dla gry, to daleko wiħcej bħdzie umotywowane, aby trafię i dlatego duŇo bardziej siħ skupi i
pomyĻli.
1339776279.002.png 1339776279.003.png 1339776279.004.png 1339776279.005.png 1339776279.006.png 1339776279.007.png
 
Krok sidmy: Twoje dziecko to nie osiĢgniħcie! Î kochaj go bez
zastrzeŇeı!
Nie zrwnuj wartoĻci swojego dziecka i sympatii z jego wystħpem. NajtragiczniejszĢ
i najszkodliwszĢ pomyþkĢ jakĢ widzħ, to gdy rodzice nieustannie karzĢ swe dziecko za zþe
osiĢgi poprzez wycofywanie emocjonalne. Dziecko przegrywa wyĻcig, nie trafia albo nie
strzela z þatwej pozycji na bramkħ i rodzic reaguje ze wstrħtem, gniewem i wycofaniem
miþoĻci i aprobaty. OSTROņNIE: uŇywajĢc tej strategii, uszkodzisz swe dziecko
emocjonalnie i zrujnujesz swojĢ relacjħ miħdzy wami. W 1988 na Olimpiadzie, kiedy Grek
Louganis potrzebowaþ dostaę doskonaþĢ notħ 10 w jego ostatnim nurkowaniu, by dogonię
chiıskiego nurka i zdobyę zþoty medal, jego ostatniĢ myĻlĢ zanim skoczyþ byþo, "JeĻli nie
zrobiħ tego, moja matka nadal bħdzie mnie kochaþa".
Krok
smy:
Zapamiħtaj
znaczenie
OsobowoĻę
Î
Szacunek,
we
wszystkich
wspþdziaþaniach z Twym Dzieckiem - Sportowcem.
Poziom sportowca od wiekw wystħpuje w bezpoĻredniej relacji z tym co myĻli
o sobie samym. Kiedy Twoje dziecko jest w sportowym Ļrodowisku, ktre podwyŇsza jego
poczucie wþasnej godnoĻci, to uczy siħ szybciej, dobrze siħ bawi, gra lepiej pod wyczynowĢ
presjĢ. Jedna rzecz, ktrej my wszyscy chcemy tak jak i nasze dzieci, to mieę ĻwiadomoĻę, Ňe
nasi rodzice sĢ zadowoleni z tego co robimy i Ňe nas kochajĢ. To jest jak poczucie wþasnej
godnoĻci. Kiedy Twoje wspþdziaþania z Twoim dzieckiem dobrze funkcjonujĢ, to czuje siħ
ono dobrze, uczy siħ traktowaę innych w ten sam sposb. To nie znaczy, Ňe masz
komplementowaę swe dziecko za duŇy wysiþek, gdy wþaĻnie zagraþ marnie. W tej sytuacji
bĢdŅ empatyczny i wraŇliwy do jego uczuę. Buduj Szacunek do tego co robicie oboje. Niech
Twe dziecko ma ĻwiadomoĻę Ňe daþeĻ mu prezent, ktry trwa caþe Ňycie. Nie oddziaþuj na
dziecko Swoim przykþadem, nie mw á ja to robiþem lepiejÑ, w pewnym sensie to atakuje
jego poczucie wþasnej godnoĻci przez zwyrodnienie, zakþopotanie albo upokarzanie. JeĻli
nieustannie poniŇaþeĻ swe dziecko albo pomniejszaþeĻ jego osiĢgniħcia nie tylko uczy siħ
robię to od Ciebie, ale powtrzy teŇ TwojĢ pomyþkħ ze swym dzieckiem!
Krok dziewiĢty: Daj swemu dziecku przegrywaę.
MĢdrzy ludzie kiedy przegrywajĢ z innymi, robiĢ dwie rŇne rzeczy. Pierwsza Î zdajĢ
sobie sprawħ z tego Ňe ásĢ bardziej skþonni, by wziĢę ryzyko i dlatego mogĢ zawieĻę
czħĻciejÑ. Druga - áuŇywajĢ ewentualnych poraŇek w pozytywnej drodze jako Ņrdþo
motywacji i reakcji, by siħ poprawięÑ. Nasze spoþeczeıstwo jest oglnie smutne i uczy nas, Ňe
przegrana jest czymĻ zþym, przyczynĢ dla upokorzenia i zakþopotania i Ňe naleŇy unikaę jej za
wszelkĢ cenħ. Strach przed poraŇkĢ albo upokorzeniem powoduje, áwstrzymanieÑ, obniŇenie
aktywnoĻci. Faktycznie, wiħkszoĻę áblokadÑ w wystħpach i dziaþaı niezadowalajĢcych jest
bezpoĻrednim skutkiem sportowca uprzednio zajħtego tym Ňe zawidþ lub moŇe zawieĻę. Nie
moŇesz nauczyę siħ iĻę bez wielu upadkw. KaŇdy raz, gdy coĻ Ci nie wychodzi Twoje ciaþo
dostaje moŇliwe do oszacowania informacje jak zrobię to lepiej. Nie moŇesz wygrywaę albo
mieę szczytowych wystħpw, jeĻli jesteĻ zaniepokojony przegrywaniem albo zawodzeniem.
Naucz swe dziecko jak czytaę wþasne zahamowania, pomyþki i zaryzykowaę Î odbierajĢc to
dodatnio dasz mu klucz do szczħĻliwego Ňycia. Bankructwo jest doskonaþĢ odskoczniĢ do
szczħĻciarza.
Krok dziesiĢty: Wyzwanie, nie ZagroŇenie.
Wielu rodzicw bezpoĻrednio albo poĻrednio uŇywajĢ winy i groŅby jako drogi
"umotywowujĢcej" ich dziecko, by zagraþo lepiej. Studia tego tematu wyraŅnie wskazujĢ, Ňe
groŅby mogĢ dostarczyę efektw na krtki okres, koszty dþugiego okresu, jeŇeli chodzi
o psychologiczne zdrowie i osiĢgi - sĢ niszczĢce. UŇywajĢc strachu jako motywatora jest
prawdopodobnie jednym z najgorszych rzeczy, ktre moŇesz przekazaę swemu dziecku.
1339776279.008.png 1339776279.009.png 1339776279.010.png 1339776279.011.png 1339776279.012.png 1339776279.013.png
 
GroŅby odbierajĢ zabawħ z osiĢgniħę i bezpoĻrednio powodujĢ gorszĢ grħ. W groŅbie
implikowany (zrb to bo inaczej!) jest twj wþasny niepokj, Ňe nie wierzysz w zdolnoĻci
swego dziecka. KomunikujĢc ten brak wiary, nawet poĻrednio dalej dewastuje to osiĢgi
dziecka. Wyzwanie nie powoduje straty. Lepiej jest rzucię wyzwanie zawierajĢce wiarħ w
swe dziecko: "MyĻlħ, Ňe moŇesz to zrobię".
Krok jedenasty: Proces nacisku. Tak ale Nie na rezultat!
Kiedy sportowcy duszĢ siħ pod presjĢ i grajĢ daleko od swego potencjaþu, czħsto
wsplnĢ przyczyna tego jest skupienie na rezultacie wystħpu ( wygrywaę / przegrywaę,
zamiast zadania ). W swym szczytowym wystħpie, sportowiec caþkowicie zapomina
o rezultacie i zupeþnie jest wchþoniħty w to co jest tu i teraz. ĺrodowisko chce zwyciħstw
i prawie zawsze naciska sportowca majĢcego zþe osiĢgi. Ponadto skupiajĢc siħ na rezultacie,
ktry jest zupeþnie poza kontrolĢ sportowca, bħdzie on podnosiþ swj niepokj
z zahamowania poziomu. JeĻli naprawdħ chcesz, by Twoje dziecko wygraþo, pomagaj
osiĢgnĢę mu skupienie dalekie od tego jak waŇny jest konkurs a bliskie wykonania zadania.
Rodzice powinni podkreĻlaę Ňe nie liczy siħ wygrana ale pokazanie swych umiejħtnoĻci
i uczciwa gra.
Krok dwunasty: Unikaj porwnaı.
Rodzice uŇywajĢ innych sportowcw, takŇe tych z ktrymi ich dziecko
wspþzawodniczy, by porwnaę i w ten sposb ocenię swe dziecko. Porwnania sĢ
bezuŇyteczne, niedokþadne i niszczĢce. KaŇde dziecko dojrzewa rŇnie i indywidualnie. Na
przykþad dwch dwunastoletnich chþopcw moŇe tylko mieę wsplny wiek! Jeden moŇe mieę
wzrost lub umiejħtnoĻci szesnastolatka, a drugi byę na poziomie dziewiħciolatka. Porwnania
wydajnoĻci mogĢ przedwczeĻnie wyþĢczyę utalentowanych sportowcw w ich sporcie. Jedyna
wartoĻę porwnaı to okreĻlenie postħpu w nauce. JeĻli jeden dzieciak demonstruje wþaĻciwĢ
technikħ, to moŇe tylko zostaę uŇyty jako model dla Twojego dziecka. Aby dĢŇyþ do jak
najlepszego, ale pozostaþ sobĢ. Martwienie siħ tym Ňe inni sĢ lepsi przeszkadza w dĢŇeniu do
tego.
Krok trzynasty: Naucz swe dziecko mieę perspektywħ przeŇyę sportowych.
Sportowe media w tym kraju chciaþyby, byĻ sĢdziþ, Ňe sport i wygrywanie/
przegrywanie jest waŇniejsze niŇ Ňycie. Fakt, Ňe to jest tylko gra czħsto zostaje gdzieĻ
zgubiony. Ten brak perspektywy czħsto kapie w dþ do sportu mþodzieŇy. Dochodzi do tego,
Ňe mþodzi sportowcy czħsto odpadajĢ ze znieksztaþconym widokiem siebie i swojej gry.
Rodzice muszĢ pomc, by ich dziecko rozwijaþo realistyczne oczekiwania wzglħdem siebie,
swych zdolnoĻci i tego jak zagrali, bez rabowania dziecinnych snw. Przegranie mistrzostwa
ligi nie znaczy, Ňe sþoıce nie podniesie siħ jutro.
Karol Habrzyk
1339776279.014.png 1339776279.015.png 1339776279.016.png 1339776279.017.png 1339776279.018.png 1339776279.019.png 1339776279.020.png 1339776279.021.png 1339776279.022.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin