Pięć ogórków.pdf

(2001 KB) Pobierz
O G
... Uważaj, żeby nie skisić!
Gra karciana z elementem zbierania lew dla 2 - 6 graczy
(a z dobrymi znajomymi nawet do 8 graczy, choć może zabraknąć ogórków)
CEL GY
Pięć ogórków to gra, w której co prawda bierze się lewy, jednak głównym celem gry jest to, żeby NIE zdobyć ostatniej lewy!
To nie jest jednak prostym zadaniem. Podczas swojego ruchu masz dwie opcje: przebij lewę zagrywając wysoką kartę albo
odrzuć swoją najniższą kartę. Zachowanie niskiej karty w ręce do ostatniej rundy nie jest jednak wystarczające. Musisz również
zagrywać swoje wysokie karty tak, aby zbierać lewy w kluczowym momencie gry.
Pięć ogórków jest odświeżonym wariantem gry Ogórek, popularnej w krajach bałtyckich – zwłaszcza w Szwecji. Z radością
przedstawiamy jej nową wersję!
ZAWATOŚĆ PUDEŁA
- 60 kart (4x każda z wartości od „1” do „15”),
- 30 drewnianych ogórków,
- niniejsza instrukcja.
OZNACZENIA AT
* numery kart: „1“ jest najniższą kartą, a „15“ najwyższą. W przeciwieństwie do zwykłej talii, tu karty nie są podzielone na
kolory. Nie zagrywa się więc kart do koloru.
* 0 - 5 ogórków pośrodku karty: rysunek przedstawia liczbę ogórków, które musi wziąć zdobywca ostatniej lewy (jeśli taka
karta znajduje się w lewie).
* „2x“: jeśli karta „1“ znajduje się w ostatniej lewie, jej zdobywca otrzyma podwójną liczbę ogórków.
PZYGOWANIE GY
1. Znaczniki ogórków połóż pośrodku stołu, aby były w zasięgu rąk wszystkich graczy.
2. Potasuj wszystkie 60 kart i rozdaj po 7 z nich każdemu graczowi. Pozostałe karty nie będą potrzebne w tej rundzie, więc odłóż
je na bok.
3. Pierwszą rundę rozpoczyna osoba, która ostatnio jadła ogórki.
PZEBIEG GY
Gra Pięć Ogórków trwa kilka rund. W każdej rundzie rozgrywa się siedem lew . Celem grających jest to, aby NIE zdobyć ostat-
niej (siódmej) lewy. Po zakończeniu każdej rundy następuje podliczenie, a zdobywca ostatniej lewy otrzymuje ogórki. Następnie
tasuje się wszystkie karty i rozpoczyna kolejną rundę.
Pierwszą rozgrywkę zaczyna gracz, który ostatnio jadł ogórki. W kolejnych rozdaniach graczem rozpoczynającym jest ten, kto
zdobył poprzednią lewę. Po tym, kiedy gracz rozpoczynający położy swoją kartę na stole – w kolejności zgodnej z ruchem
1338805595.051.png 1338805595.053.png 1338805595.054.png 1338805595.055.png 1338805595.001.png 1338805595.002.png 1338805595.003.png 1338805595.004.png 1338805595.005.png 1338805595.006.png 1338805595.007.png 1338805595.008.png 1338805595.009.png 1338805595.010.png 1338805595.011.png 1338805595.012.png 1338805595.013.png 1338805595.014.png 1338805595.015.png 1338805595.016.png 1338805595.017.png 1338805595.018.png 1338805595.019.png 1338805595.020.png 1338805595.021.png 1338805595.022.png 1338805595.023.png 1338805595.024.png 1338805595.025.png 1338805595.026.png 1338805595.027.png 1338805595.028.png
wskazówek zegara – pozostali gracze kładą na niej po jednej karcie. Stos kart zawierający po jednej karcie każdego gracza
tworzy lewę.
Jako pierwszą kartę zagrywaną w każdej lewie można wybrać dowolną z posiadanych w ręce. Kolejni gracze muszą wybrać
jedną z dwóch możliwych opcji:
1. zagrać kartę o dokładnie takiej samej albo wyższej wartości, niż najwyższa
karta pośród poprzednio zagranych w bieżącej lewie,
albo
2. zagrać kartę o najniższej wartości spośród posiadanych w ręce.
Zdobywcą lewy jest gracz, którego karta ma najwyższą
wartość wśród wszystkich kart w lewie. Ten gracz kładzie
na stół kartę z ręki i w ten sposób rozpoczyna nową lewę.
Jeśli w lewie jest kilka kart o jednakowej, najwyższej
wartości, zdobywcą lewy jest ten, kto położył najsilniejszą
kartę jako ostatni.
Bartek
Czarek
Ania
Przykład: Ania rozpoczyna rundę zagrywając „8“. Bartek
przebija kartą „10“. Czarek nie może lub nie chce przebić
tej lewy, więc musi zagrać swoją najniższą kartę – w tym
przypadku „3“. Finalnie Dorota zagrywa kartę „10“ i zdoby-
wa tę lewę. Teraz to ona zacznie kolejną rundę.
Dorota
ONIEC UNDY I PODICZENIE
Gracz, który zdobył ostatnią (siódmą) lewę w rundzie „skisił“ i musi, jako karę, wziąć ogórki. Jego „zwycięska karta” wskazuje
liczbę ogórków, które otrzyma:
1: 0 ogórków (ale patrz niżej)
2-5: 1 ogórek
6-9: 2 ogórki
10 -11: 3 ogórki
12-14: 4 ogórki
15: 5 ogórków
Jeśli w ostatniej lewie znajduje się co najmniej jedna karta „1“, zdobywca tej lewy musi wziąć dwa razy więcej ogórków niż zwykle!
Każdy gracz przechowuje swoje ogórki przed sobą na stole. Gdy któryś z graczy zbierze łącznie więcej niż pięć ogórków, odpada
z gry – Pięć ogórków to maksimum, które można mieć! W ten sposób z gry odpadają kolejni gracze do momentu, w którym
dwóch graczy rozegra pojedynek o zwycięstwo!
„Zwycięzca“ rundy, czyli gracz, który zdobył ostatnią lewę w rundzie (w wyniku czego otrzymał ogórki), będzie graczem rozpo-
czynającym w kolejnej rundzie. Jeśli jednak odpadł z uwagi na zbyt dużą liczbę posiadanych ogórków, kolejną rundę rozpocznie
gracz siedzący po jego lewej stronie.
Autor: gra tradycyjna, zmodyikowana przez
Friedemanna Friese
Graika & Skład: Harald Lieske
Wydawnictwo Lacerta
skr. poczt 57003
ul. Czarnieckiego 15
53-638 Wrocław
e-mail: kontakt@lacerta.pl
www.LACERTA.pl | www.facebook.com/LacertaPL
Produkcja: Henning Kröpke
(c) 2014, Wydawnictwo Lacerta, Polska
(c) 2013-2014, 2F-Spiele, Bremen/Germany
1338805595.029.png 1338805595.030.png 1338805595.031.png 1338805595.032.png 1338805595.033.png 1338805595.034.png 1338805595.035.png 1338805595.036.png 1338805595.037.png 1338805595.038.png 1338805595.039.png 1338805595.040.png 1338805595.041.png 1338805595.042.png 1338805595.043.png 1338805595.044.png 1338805595.045.png 1338805595.046.png 1338805595.047.png 1338805595.048.png 1338805595.049.png 1338805595.050.png 1338805595.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin