PEDAGOGIKA CZASU WOLNEGO.doc

(105 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA CZASU WOLNEGO

PEDAGOGIKA CZASU WOLNEGO

 

10 wykładów

Zaliczenie: test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi + praca pisemna: scenariusz zajęć wolnoczasowych (dla dzieci, młodzieży, osób starszych).

 

 

Temat: Charakterystyka pedagogiki jako nauki o wychowaniu.

 

1.     Wymień modele kreowania pedagogiki jako nauki, a następnie wskaż ich główne założenia.

 

Trzy modele kreowania pedagogiki:

 

·        scjentystyczny- uściślanie pojęć pedagogicznych w celu nadania im wyraźnych, empirycznych kryteriów stosowalności dzięki matematyzacji i zastosowaniu pomiary pedagogicznego.



pedagogika empiryczna

 

·        hermeneutyczny- zmierza do uchwycenia tego wszystkiego, co tkwi w doświadczeniu wewnętrznym jednostki, poprzez odwoływanie się do metod introspekcji, autobiografii, empatii itp.



pedagogika hermeneutyczna

 

·        prakseologiczny- zmierza do zwiększenia skuteczności działań pedagogicznych poprzez zwiększenie stopnia określoności celów, działań i warunków.



                                                                                     

  pedagogika praktyczna

 

2.     Co jest zasadniczym przedmiotem zainteresowania pedagogiki, a następnie wymień i scharakteryzuj zadania i funkcje tej dyscypliny naukowej.

 

Przedmiot pedagogiki- wychowanie człowieka w każdym wieku.

Na przedmiot zainteresowań współczesnej pedagogiki składają się:

                           

§        wychowanie i kształcenie instytucjonalne i intencjonalnie organizowane

§        wychowanie i kształcenie spontaniczne, występujące w warunkach naturalnych w toku życia społecznego

§        samokształtowanie człowieka

§        rozwój człowieka w ciągu całego życia

 

       Zadania pedagogiki podstawowe:

 

§        wyposażyć tych, którzy zajmują się organizacją procesów wychowawczych i dydaktycznych w wiedzę o skuteczności różnego rodzaju zabiegów.

     

       Zadania pedagogiki szczegółowe:

 

§        określenie ideałów i celów wychowania

§        diagnozowanie rzeczywistości wychowawczej

§        wyjaśnianie procesów, zjawisk i mechanizmów wychowania

§        gromadzenie, sprawdzanie i systematyzacja wiedzy o działalności wychowawczej

§        badanie skuteczności oddziaływań wychowawczych

 

       Funkcje pedagogiki:

 

§        diagnostyczna- dostarczanie wiedzy o rzeczywistości wychowawczej

§        psychologiczna- twierdzenia pedagogiki mogą wywierać pewien wpływ na poglądy, postawy, przekonania i zachowania ludzi

§        prewidystyczna- jeżeli pedagogika ma wypełniać rolę usługową w stosunku do praktyki, musi dążyć do budowania sądów o zależnościach.

§        techniczna- pedagogika winna dostarczać opisów działań pozwalających realizować zamierzone cele

 

3.     Wymień nauki współdziałające z pedagogiką, kierując się koncepcją Stefana Kunowskiego.

 

Nauki pedagogiczne:

 

§        historia wychowania

§        psychologia wychowania

§        socjologia wychowania

§        biologia wychowania

§        antropologia wychowania

§        kulturologia wychowania

§        teologia wychowania

Nauki wspomagające pedagogikę:

 

§        historia

§        filozofia

§        psychologia

§        socjologia

§        biologia

§        antropologia

§        kulturologia

§        teologia

 

Nauki współdziałające z pedagogiką:

 

§        realne

- higiena

- demografia

- ekonomika

§        formalne

- logika

- prakseologia

- cybernetyka

§        aksjologiczne- wartościujące

 

4.     Do jakich nauk należy pedagogika i dlaczego?

 

§        nauka humanistyczna

§        nauka społeczna

§        nauka empiryczna

§        nauka praktyczna

§        nauka teoretyczna

§        nauka ideologiczna

 

5.     Jakie działy zostały wyodrębnione w dorobku współczesnej pedagogiki?

 

Cztery działy współczesnej pedagogiki:

 

§        praktyczna lub empiryczna- zbieranie i opracowywanie doświadczeń wychowawczych

§        opisowa lub eksperymentalna-uogólnianie doświadczeń i eksperymentów wychowawczych

§        normatywna- ustalanie wartości, celów, ideałów i norm wychowawczych

§        teoretyczna czyli ogólna- wypracowanie jednolitej teorii wychowania człowieka

 

6.     Dokonaj podziału nauk pedagogicznych według kryteriów przyjętych przez Stanisława Kawulę, a następnie wymień co najmniej trzy dziedziny w każdym wybranym kryterium.

 

Siedem kryteriów (umieć 3 najistotniejsze)

§        kryterium celu

- teoria nauczania

- teoria wychowania

§        kryterium metodologiczne

- pedagogika ogólna

- pedagogika społeczna

§        kryterium instytucjonalne*

- pedagogika przedszkolna

- pedagogika szkolna

- pedagogika domu kultury

- pedagogika domu dziecka

§        kryterium rozwojowe*

- pedagogika (0-12 lat)

- hebagogika (13-18 lat, młodzieńczość)

- andragogika (18-67 lat, dorosłość)

- gerontopedagogika (67+)

§        kryterium dziedzin działalności

§        kryterium dewiacji i defektów rozwojowych człowieka*

- digofrenopedagogika- dzieci niepełnosprawne intelektualnie

- surdopedagogika- dzieci głuchonieme

- tyflopedagogika- dzieci niewidome

- rewalidacyjna- dzieci chore

- resocjalizacja- dzieci z problemami

- penitencjarna- osoby w więzieniu

§        kryterium problemowe

- pedeutologia- kształcenie nauczycieli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Tworzenie się pedagogiki czasu wolnego.

 

1.     Przedstaw interpretację czasu wolnego na przestrzeni dziejów

 

- Arystoteles:

„Wolny czas nie jest końcem pracy, to praca jest końcem czasu wolnego, który powinien być poświęcany sztuce, nauce i filozofii”.

 

- Denis Diderot:

„Domagam się szkoły, która posiada boisko, ogród, miejsca    przystosowane do czynnego wypoczynku i rozrywki po pracy umysłowej dzieci i młodzieży”.

 

- John Locke:

„W wolnym czasie ujawnia się temperament człowieka i jego skłonności”.

 

Termin czasu wolnego kształtował się jako przeciwstawny pojęciu pracy. Tak było do przełomu XIX i XX wieku, kiedy proletariat rozpoczął walkę o czas wolny. Od tego momentu mówi się o genezie czasu wolnego.

 

Wzrost czasu wolnego przestaje być traktowany jako wzrost konkurencyjny wobec zadań zwiększania produkcji, a coraz bardziej rozpatruje się go w kategoriach niezbędnej potrzeby człowieka i integralnego czynnika podnoszenia społecznej wydajności pracy i wzbogacania jakości życia.

 

2.     Wyjaśnij, dlaczego czas wolny jest ważnym elementem jakości życia.

 

Zachowania i czynności w czasie wolnym są dla człowieka źródłem przyjemności. Człowiek dobrowolnie i swobodnie robi to, co chce i rozwija swoje zainteresowania, co ma wpływ na jego samopoczucie, a w konsekwencji poprawia jakość życia.

 

3.     Podaj co najmniej trzy wybrane definicje czasu wolnego.

 

§        „Czas wolny obejmuje wszystkie zajęcia, którym jednostka może oddawać się z własnej chęci bądź dla odpoczynku, rozrywki, rozszerzenia swych wiadomości lub dla bezinteresownego kształcenia się czy dobrowolnego udziału w życiu społecznym poza obowiązkami zawodowymi, rodzinnymi i społecznymi”. (J. Dumazedier)

§        „Czas wolny to część budżetu czasu, która nie jest zajęta przez pracę zarobkową, normalną i dodatkową, przez sen, posiłki czy stałe obowiązki rodzinne lub inną aktywność”. (A. Kamiński)

§        „Czas wolny to czas, który służy regeneracji sił zużywanych na pracę, poszerzenie wiedzy ogólnej i zawodowej, życie rodzinne, wychowanie dzieci, osobiste zainteresowania, potrzeby kulturalne, udział w życiu publicznym”. (W. Daniecki)

 

4.     Dlaczego w globalnej fazie rozwoju gospodarczego następuje redystrybucja czasu?

 

Następuje zmiana na rynku pracy; stwarzają się nowe miejsca pracy. Pracodawcy szukają taniej siły roboczej i miejsca, gdzie koszty produkcji są mniejsze.

Zmienia się czas pracy „od” „do” ( mogą to być różne godziny w poszczególnych dniach).

Niebywały pęd życia; dużo rodzajów umów o pracę, praca w domu.

 

5.     Wymień funkcje społeczno-wychowawcze czasu wolnego oraz krótko je scharakteryzuj.

 

Funkcje wg M. Winiarskiego:

 

§        kreatywna- zaspokajanie potrzeb samorealizacji jednostki

§        rekreacyjna- organizowanie wypoczynku (zabawa, rozrywka)

§        kształcąca- rozwijanie zainteresowań nauką i techniką

§        opiekuńcza- tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb

§       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin