pakiet-04-22-światowy-dzień-ziemi1.pdf
(
2541 KB
)
Pobierz
EKO KALENDARZ
22 KWIETNIA
Światowy Dzień Ziemi
WWW.EKOKALENDARZ.PL
WWW.EKOKALENDARZ.PL
WPROWADZENIE
Dzień Ziemi, najważniejsze, najbardziej znane
i najhuczniej obchodzone ze świąt ekologicz-
nych, a jednocześnie zbyt często poświęcone
śmieciom, zakazom i nakazom (zakręć kran,
zgaś światło, drukuj dwustronnie itp.) i jedno-
razowym akcjom.
Zachęćcie uczniów, żony, mężów, dzieci, przyja
-
ciół do wyjścia tego dnia z domu lub szkoły, by
lepiej poznać i zaprzyjaźnić się z Przyrodą. I po
-
wtarzajcie to jak często się da, bo Dzień Ziemi
jest każdego dnia!
Chcielibyśmy zachęcić Was do celebrowania
tego święta w zupełnie inny sposób. Do tego,
żebyście wyszli ze szkoły, wyszli z domu i poszli
do Przyrody, do lasu, na łąkę, do parku, albo cho
-
ciaż na poszukiwanie przyrody w zasięgu wzro
-
ku. Żebyście poświęcili czas na bycie z Przyrodą,
na releksję, jak ona jest dla nas ważna, ale i jak
jest fascynująca, piękna, ciekawa.
oprac. Gosia Świderek
Szczególnie zasiedziałym w betonie mieszczu
-
chom chcemy przypomnieć (a młodszym poka
-
zać), że czas spędzony w lesie czy na łące nie jest
czasem zmarnowanym, szczególnie jeśli damy
sobie możliwość faktycznego bycia z Przyro
-
dą a nie tylko w jej otoczeniu. W tym celu war
-
to wyłączyć telefony, tablety, mp4, schować
książki czy gazety, a nawet przestać na chwilę
rozmawiać. Warto usiąść lub położyć w ustron
-
nym miejscu, dotknąć trawy, zasłuchać się i za
-
patrzeć. Poobserwować mrówki, zbadać fakturę
liści, zrobić to, czego zwykle nie robimy nawet
podczas niedzielnego spaceru w parku.
Jeśli nie macie dużo czasu, a w pobliżu nie ma
większych terenów zielonych, wyjdźcie z domu
i poszukajcie najdrobniejszych nawet przejawów
siły Przyrody w najbliższym otoczeniu. Zwróć
-
cie uwagę na drzewa, które co dzień mijacie,
sprawdźcie co rośnie na skwerku oprócz trawy,
wytropcie Przyrodę w nietypowych miejscach
(poszukajcie drzewka na dachach komórek, ro
-
śliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfal
-
tu).
WWW.EKOKALENDARZ.PL
Idź do Przyrody!
Poszukiwania
Zadanie można przeprowadzić zarówno pojedynczo, jak i w większej grupie z podziałem na ze-
społy.
Koniecznie należy uwrażliwić dzieci na dbałość o przyrodę i zwrócić
uwagę na to, że można zbierać tylko te rzeczy, które później da się
zwrócić przyrodzie w nienaruszonym stanie
(nie wolno zrywać roślin ani zabierać małych zwierząt).
Szukanie skarbów może się odbywać na wiele sposobów, oto kilka z nich.
Zadaniem dzieci jest w określonym czasie:
• znaleźć przedmiot, którego cechę powie nauczyciel oraz jego przeciwieństwo np. przedmiot
gładki, a więc także chropowaty, twardy – a do pary miękki itd.
• znaleźć jak najwięcej przedmiotów danego koloru
• przynieść zestaw 5 przedmiotów, które mogą być zaprezentowane gościom z innej planety
– dzieci powinny umieć wyjaśnić dlaczego wybrały te właśnie przedmioty
• znaleźć co najmniej 3 rzeczy, które tworzą pewną całość, np. element drzewa (szyszka, kora, igły),
trzy różne owoce, części roślin zjadane przez zwierzęta
• znaleźć jak największą ilość przedmiotów rozpoczynających się na wybraną literę
(nauczyciel/rodzic mówi w myślach alfabet, a wybrane dziecko w pewnym momencie mówi stop)
Poszukiwanie skarbów dla przedszkolaków
WWW.EKOKALENDARZ.PL
Zadanie można przeprowadzić zarówno pojedynczo, jak i w zespołach 2-3 osobowych.
Przygotujcie pojemniki na zbiory. Potrzebne będą wytłoczki do jajek (10 dziurkowe) oraz rysunkowa instrukcja, którą
należy wydrukować i nakleić na wewnętrzną stronę wieczka. W zależności od pory roku i miejsca zbiorów warto przy
-
stosowywać listę rzeczy do zebrania. Dodatkowo dzieci mogą samodzielnie ozdobić wierzch wytłoczki albo wykorzystać
przygotowany wzór. Podczas spaceru dzieci zbierają przedmioty i umieszczają je w odpowiednim wgłębieniu wytłoczki.
Poszukiwanie skarbów
WWW.EKOKALENDARZ.PL
Zadanie można przeprowadzić zarówno pojedynczo, jak i w zespołach 3-4 osobowych.
Rozdaj dzieciom/zespołom kartoniki z listą poszukiwanych rzeczy. Wyjaśnij, że mają znaleźć 18 rzeczy – po jednej do
każdego punktu (jedna rzecz nie może występować w kilu rolach np. czegoś miękkiego, pięknego piórka). Przypomnij, że
podczas zbieranie nie można niszczyć roślin i męczyć zwierząt. Wyznacz czas i obszar, w jakim dzieci mogą zbierać skarby.
Po zakończeniu zbiorów poproś, by uczniowie z zebranych skarbów stworzyli totem swojej grupy.
Plik z chomika:
szpila59
Inne pliki z tego folderu:
dzienziemi 002.JPG
(315 KB)
dzien ziemi.JPG
(384 KB)
ziemia.JPG
(88 KB)
pakiet-04-22-światowy-dzień-ziemi1.pdf
(2541 KB)
ziemia.JPG
(66 KB)
Inne foldery tego chomika:
3 HISTORYJKI - KOLOROWE
DZIEN SADZENIA DRZEWA
eko asy z naszej klasy
EKOLOGIA PRZEDSZKOLAKA
ekologiczne piosenki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin