STREET ART. Dyskretna rebelia oprac.doc

(27 KB) Pobierz
STREET ART

STREET ART. DYSKRETNA REBELIA (reż.

 

 

 

Chodzi o wyrażenie siebie i swoich idei w najbardziej bezpośredni sposób.

 

 

„Ta forma ekspresji sprawdza się w mieście, ponieważ odbiorca już tu jest.”

 

Na całym świecie artyści wykorzystują przestrzeń miejską.

 

Sztuka uliczna, sztuka miejska, graffiti,

 

SWOON (artystka): „Moim zdaniem to każdy przejaw działania wpływającego na tkankę miasta. (...) To uczucie otwartości, z którego rodzi się chęć zrobienia niespodzianki i urok chwili, której nie spodziewa się przechodzień. Najważniejsze staje się doświadczenie spontaniczności, w życiu, żeby ludzie nie działali z przymusu, ale stali się częścią miasta. (...) Niekiedy moje prace opowiadają jakąs znaną mi historię, ale niekoniecznie przy użyciu słów.”

 

BRAD DOWNEY (artysta): Lubi nadawać płaskim obiektom trójwymiarową perspektywę, łamie pewne zasady ułatwiające zachowanie porządku w społeczeństwie, co z jednej strony jest ważne w dużych miastach, a z drugiej pojedyncze wypadki zazwyczaj nie oddziałują w żaden sposób na funkcjonowanie i dalszy bieg spraw w dużych miastach.

„Początków street artu należy szukać w początkach skateboardingu (...) to właśnie skejci wykształcili oryginalny, niepowtarzalny język na opisanie swoich doświadczeń w zabudowie miejskiej.

 

(

BLEK LE RAT: „Pierwszy szablon wykonałem w 1981 roku w Paryżu w 14 dzielnicy. To był szczur. Setkami takich wykleiłem cały Paryż, Wtedy używałem kartonu (jako szablon). Szczur to gryzoń, który roznosi różne choroby zakaźne. Graffiti rozprzestrzenia się w dokładnie w ten sam sposób. Zaraża młodych artystów na całym świecie zupełnie jak wirus.”

 

„Wystawa na murach zapewnia tysiące widzów, w ten sposób zdobywa się sławę.”

„Aby sztuka żyła trzeba być aktywnym w środowisku miejskim, galeria jedynie przywołuje wspomnienia, bo twórczość uliczna jest ulotna. Tylko kamerą można uchwycić to, co dzieje się w mieście.

 

Wielu artystów działających w przestrzeni miejskiej inspirację do malowania po murach zaczerpnęło z propagandy faszystowskiej, nazistowskiej lub komunistycznej.

Blek le rat jako dziecko zobaczył we Włoszech pozostałości portretów Musoliniego, malowanych bezpośrednio na ścianach.

 

„Sztuka wisi w powietrzu, wdychaj ją głęboko”.

 

„Trzeba mieć zezwolenia, inaczej to wykroczenie”.

 

„Żeby poczuć sztukę ulicy trzeba znaleźć się na ulicy, film czy zdjęcie nie odda jej charakteru, atmosfery, rytmu.”

 

„Ujmujące jest to, że mamy tą sztukę całkowicie za darmo.

 

NOMAD (artysta) :„Tworzę dla każdego, to znaczy dla nikogo szczególnego, ponieważ moje prace zobaczy każdy przechodzień na ulicy. Biedne i bogate dziecko, emeryt, osoba wrażliwa na ten komunikat, ale także zupełnie obojętna.(...) Trwałość sztuki ulicznej systematycznie się zmniejszała.  ”

 

Nie każdy kto zostawi podpis na ścianie jest artystą.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin