newsletter_14.pdf

(875 KB) Pobierz
s
Nr 14
grudzień 2004
Wszystkim Klientom, Partnerom i Przyjaciołom Siemensa w Polsce życzę wesołych Świąt Bożego
Narodzenia oraz wszelkiej pomyślności w życiu osobistym i zawodowym w Nowym Roku.
I would like to wish all the clients, partners and friends of Siemens in Poland a Merry
Christmas and great success in the New Year.
Peter Baudrexl
prezes zarządu Siemens Sp. z o.o.
CEO Siemens Sp. z o.o.
1 Leczenie ze znakiem jakości
5 Długoterminowe zaangażowanie
6 Integracja w grupie Siemensa
7 Porozumienie z polskim Komitetem
Normalizacyjnym
8 Siemens podwójnym laureatem
8 Pomoc w zdobywaniu funduszy
Wydawca: Siemens Sp. z o.o.
Redakcja: WV Marketing, red. Marcin Mierzejewski,
tel. (22) 335 97 89, fax (22) 335 97 10
Leczenie ze znakiem jakości
Wśród wielu przedsięwzięć, które są finansowane z funduszy Unii, znajdują
się inwestycje medyczne. Unijne programy mówią nie tylko o potrzebie
wzrostu konkurencyjności i tworzenia nowych miejsc pracy w tym sektorze,
ale przede wszystkim o konieczności poprawy jakości opieki zdrowotnej.
Odkąd Polska znalazła się w gronie państw Unii
Europejskiej, polscy przedsiębiorcy mają znacznie większe
możliwości korzystania z programów finansowanych przez
Unię. Zarówno lekarze, jak i menadżerowie zarządzający
szpitalami zdają sobie sprawę z szansy, jaką jest uzyskanie
dopłaty do inwestycji mogących znacznie poprawić
możliwości diagnostyczne i terapeutyczne ich placówki.
Instytucje finansowe odnotowują w ostatnich miesiącach
ciągły wzrost zainteresowania programami unijnymi doty-
czącymi sektora ochrony zdrowia.
sowani dobrze znali harmonogram wprowadzania nowych
przepisów w życie, dzięki czemu będą mogli się do nich
zawczasu przygotować.
Ogólne wymagania związane z bezpieczeństwem, zdrowiem
czy ochroną konsumenta zawierają tzw. Dyrektywy Nowego
Podejścia. Szczegóły techniczne tych wymagań zawarte są
w odpowiednich normach. Dyrektywy nakładą obowiązek
umieszczenia na podlegających jej wyrobach oznakowania
„CE“, symbolizującego zgodność z odpowiednimi regulacja-
mi UE. Takie oznakowanie w zakresie aparatury medycznej
w Polsce zostało wprowadzone ustawą o wyrobach medy-
cznych.
Jednak możliwość korzystania z pieniędzy Unii to nie jedyny
efekt polskiej akcesji. Innym aspektem członkostwa jest
konieczność dostosowania wielu dziedzin życia do unijnych
norm i uregulowań prawnych. Opieka medyczna jest jedną
z tych dziedzin, które mają przed sobą największe zmiany,
głównie w zakresie przepisów regulujących jakość usług
medycznych. W dyrektywach akcent jest położony na
poprawę jakości procesów i metod leczenia oraz na stałe
monitorowanie tej jakości.
Chociaż zdaniem specjalistów można mówić o biurokraty-
cznym przeregulowaniu w wielu dziedzinach, jakimi zajmu-
je się Unia, to zarzut ten nie powinien mieć zastosowania
w przypadku ochrony zdrowia, gdzie szczegółowo sformu-
łowane wymagania są uzasadnione. Mamy tu wszakże do
czynienia z najbardziej istotną materią, jaką jest zdrowie
i dobro pacjentów. Co więcej, normy obowiązujące dotych-
czas w Polsce ocenia się często jako niewystarczające.
W dużej mierze pochodziły one sprzed lat i siłą rzeczy nie
uwzględniały najnowszych możliwości i technologii wyko-
rzystywanych w dzisiejszej medycynie.
Skutkiem wprowadzenia u nas prawa Unii powinno być
osiągnięcie standardów zachodnioeuropejskich w dzie-
dzinie ochrony zdrowia. Ten proces nie jest zapewne kwes-
tią miesięcy, ale raczej lat. Nie ulega jednak wątpliwości,
że wejście do UE może go skutecznie przyspieszyć. Z jednej
strony bowiem Polska wzięła na siebie pewne zobowiązania
prawne, które wymuszą zmiany, z drugiej – otwarła się
możliwość korzystania z funduszy unijnych, a to pozwala
zrobić dużo więcej w sprawie modernizacji służby zdrowia.
>>>
Wymagania dla zdrowia
Unijne regulacje w zakresie opieki zdrowotnej nie zaczęły
obowiązywać automatycznie wraz z wejściem Polski do UE.
Dostosowanie polskiego prawa do przepisów Unii odbywa
się stopniowo, tak aby dać całemu sektorowi czas na adap-
tację, i zakończy się za dwa, trzy lata. Jak na tak poważne
zmiany nie jest to jednak długi okres. Zdaniem wielu firm
branży medycznej najważniejsze jest, aby wszyscy zaintere-
www.siemens.pl
1280774428.023.png 1280774428.024.png 1280774428.025.png
 
1280774428.001.png 1280774428.002.png
 
1280774428.003.png
 
news
>>> Leczenie ze znakiem jakości
wypadkom, jak ten, który wydarzył się przed trzema laty
w Białymstoku, gdy pacjentki zostały poparzone podczas
zabiegu radioterapii. Dążenie do sytuacji, w której cały proces
leczenia będzie opisany i zdefiniowany według mierzalnych
parametrów, powinno w efekcie końcowym skutkować
uzyskaniem najwyższej jakości leczenia.
Błędne byłoby jednak stwierdzenie, że dopiero unijne normy
wymuszają na polskich instytucjach medycznych moderniza-
cję. W wielu przypadkach można mówić o doganianiu przez
prawo bieżącej sytuacji, ponieważ liczne rozwiązania,
zapisane w dyrektywach Unii, są już od paru lat stosowane
w Polsce. Nie jest zatem konieczne, żeby po wejściu w życie
nowych norm szpitale musiały wymieniać całe wyposażenie.
W wypadku wielu z nich dostosowanie do norm UE będzie
kwestią stosunkowo niewielkich zmian sprzętowych, polega-
jących na uzupełnieniu posiadanej aparatury o pewne ele-
menty, jak np. urządzenia do monitorowania dawek
promieniowania. Jest to jeden z najbardziej aktualnych
przykładów modernizacji wymuszonej przez UE.
Promieniowanie emitowane przez urządzenia medyczne daje
znakomite efekty diagnostyczne, jednak w większej dawce jest
szkodliwe. W przypadku wadliwego działania aparatury mo-
nitorowanie dawki promieniowania może ochronić nie tylko
zdrowie pacjenta, ale również personelu medycznego,
narażonego na wielokrotne naświetlenie. Norma unijna
wymusza tu zatem stosunkowo proste rozwiązanie, którego
efekty mogą być nieocenione.
Od dyrektywy do ustawy
Dyrektywa o wyrobach medycznych 93/42/EEC określa podstawowe wymagania
odnośnie bezpieczeństwa produktu i jego zastosowania. Stanowi ona główny mecha-
nizm harmonizacji prawa UE w aspekcie zapewnienia odpowiedniej jakości wy-
twarzanych produktów oraz ochrony obywateli UE. Dyrektywa została wprowadzona
Ustawą o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. nr 93 z 2004 r. poz.
896), która zastąpiła poprzednią ustawę (z dnia 27 lipca 2001 r.). Ustawa określa m.in.
wprowadzanie do obrotu i do używania wyrobów medycznych, ocenę kliniczną i warun-
ki używania tych wyrobów. Określa ponadto sposób nadzoru nad wytwarzaniem,
wprowadzaniem do obrotu i do używania wyrobów medycznych, klasyfikację i kwali-
fikację tych wyrobów, a także zgłaszanie incydentów medycznych.
ZPORR: procedury formalne
Droga, jaką muszą przejść projekty inwestycyjne w ramach Zintegrowanego Programu
Operacyjnego Rozwoju Regionalnego:
- przyjmowanie wniosków – Urząd Marszałkowski,
- ocena formalna – Urząd Marszałkowski,
- ocena merytoryczna – panel ekspertów działający przy Urzędzie Marszałkowskim,
- rekomendacja wyboru projektów – Regionalny Komitet Sterujący przy Urzędzie
Marszałkowskim,
- wybór projektów – Zarząd Województwa,
- ocena zgodności projektów z celami ZPORR – MGPiPS,
- podpisanie umowy z beneficjentami – Wojewoda.
Aparatura rentgenowska do wymiany
Kwestie ochrony przed promieniowaniem jonizującym pochodzącym ze źródeł
medycznych reguluje Dyrektywa Rady 97/43/Euroatom. Wymiana aparatury RTG nie
spełniającej wymogów unijnych została rozłożona na klika lat. W okresie przejścio-
wym, czyli do końca 2006 roku, Polska zobowiązała się do:
Co to jest ZPORR?
Jednym z najważniejszych programów, z którym przedsta-
wiciele branży medycznej wiążą duże nadzieje, jest Zinte-
growany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
(ZPORR). Kieruje nim Ministerstwo Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej (MGPiPS), dysponując środki na poziom
województw, z przeznaczeniem na realizację projektów
o znaczeniu lokalnym i regionalnym. Główni adresaci ZPORR
to jednostki samorządu terytorialnego, szkoły wyższe, małe
przedsiębiorstwa, osoby rozpoczynające działalność gospo-
darczą lub zagrożone bezrobociem, absolwenci lub osoby
zainteresowane podnoszeniem kwalifikacji, a także porozu-
mienia i stowarzyszenia samorządowe. Są wśród nich również
szpitale i inne ośrodki zdrowia, a rozwój regionalnej i lokalnej
infrastruktury ochrony zdrowia stanowi część całego
Programu.
- Wycofania aparatów RTG o niedopuszczalnej konstrukcji - do 12.10.2003,
- Doposażenia zestawów RTG, które można rozbudować - do 31.12.2004,
- Wycofania zestawów RTG, których nie można rozbudować - do 31.12.2005,
- Wdrożenia przez zakłady opieki zdrowotnej stosujące promieniowanie jonizujące
w celach medycznych Systemu Zapewnienia Jakości - do 31.12.2004,
- Certyfikowania przez te zakłady Systemu Zapewnienia Jakości - do 31.12.2005,
- Spełnienia kryteriów Komisji Europejskiej "Radiation Protection" - do 31.12.2006.
Bezpieczne monitorowanie
Normy unijne kładą duży nacisk na stałe monitorowanie
wszelkich działań medycznych i sprzętu. Nie ma wątpli-wości,
że to rozwiązanie jest potrzebne. Gdyby działał system moni-
torowania,
ZPORR jest jednym z programów operacyjnych służących
realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia
można
byłoby
zapobiec
takim
Decyzja o umieszczeniu ochrony zdrowia na liście ZPORR zapadła stosunkowo późno, uzupełnienia zostały oficjalnie
opublikowane pod koniec kwietnia 2004. W naszym interesie jest wspierać potencjalnych beneficjantów tego progra-
mu, dlatego bardzo szybko podjęliśmy akcję informacyjną skierowaną do szpitali, starając się spełniać nie tylko rolę
informacyjną, ale i doradczą. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wiążę się zarówno z możliwością finansowania
inwestycji medycznych ze środków europejskich, jak i z nowymi uregulowaniami prawnymi dotyczącymi oczywiście
całego sektora i wielu różnych procesów diagnostycznych i leczniczych. Naszą rolą jako dostawcy sprzętu medycznego
jest także szerzenie i przekazywanie informacji na ten temat, tak aby ułatwić naszym klientom monitorowanie
zachodzących zmian w prawie i okoliczności ich wprowadzania. Jest to dla nas ważne również z tej przyczyny,
że zmiany te dotyczą częściowo także urządzeń produkowanych i dostarczanych przez naszą firmę. Chcemy zatem
zaoferować naszym klientom sensowne rozwiązania związane z modernizacją aparatury medycznej. Jako dostawcy
sprzętu opartego na najnowocześniejszych technologiach chcemy włączyć się w proces modernizacji polskiej służby
zdrowia. Będzie to dla nas satysfakcja, jeśli będziemy w porę zaproponujemy szpitalom odpowiednie rozwiązania.
Myślę, że generalnie jest to modelowa sytuacja „win-win“, w której ostatecznie wszyscy gracze okazują się wygranymi.
A największym beneficjentem zmian w infrastrukturze służby zdrowia zawsze będzie pacjent.
Agnieszka Trębicka,
dyrektor branży Medical
Solutions w Siemens Sp. z o.o.
2
newsletter nr 14
1280774428.004.png 1280774428.005.png 1280774428.006.png 1280774428.007.png 1280774428.008.png
 
>>> Leczenie ze znakiem jakości
Województwo mazowieckie otrzymało do zagospodarowania niespełna 11% środków UE, jakie zostały alokowane dla
ZPORR. W działaniach 1.3 i 3.5 tego programu przewidziano również możliwość finansowania służby zdrowia: w pier-
wszym - związanej z opieką specjalistyczną (szpitale kliniczne i wojewódzkie), w drugim - z opieką podstawową
(szpitale powiatowe i lokalne ZOZ-y). W ogłoszonych w 2004 roku dwóch turach naboru wniosków zaskakująco duży
udział miały właśnie wnioski służby zdrowia. Na ogólną liczbę 578 wniosków aż 162 (28%) pochodziły od szpitali
i ZOZ-ów. Imponująca była też wysokość dotacji, o którą ubiegali się beneficjenci z tej grupy, sięgająca 450 milionów zł
(1/4 wnioskowanych kwot ogółem). Można zatem stwierdzić, że pojawiające się możliwości wsparcia dla służby zdrowia
zostaną wykorzystane w całości już w pierwszych etapach wdrażania funduszy strukturalnych na Mazowszu. Jednak nie
na wszystkie projekty wystarczy pieniędzy, jak i nie wszystkie wnioski przejdą całą procedurę. System wyboru wniosków
wymaga od beneficjenta profesjonalizmu i doświadczenia w budowaniu i realizacji projektów. Ocena wniosku dokony-
wana jest przez kilka niezależnych ciał, tak więc wszelkie niedoskonałości przekładają się w efekcie na niższą ocenę,
a czasem na odrzucenie wniosku. Pierwsza tura naboru wniosków przyniosła już wymierne efekty: po przeprowadzeniu
pełnej procedury wojewoda mazowiecki zawarł ponad 50 umów o finansowanie, m. in. ze szpitalami. Jednak spora
część aplikacji zawierała błędy bądź nie spełniała wszystkich wymagań. Głównym powodem niepowodzeń był brak
środków własnych. Często szpitale nie potrafiły wykazać, że posiadają własne środki, nawet jeśli nie były w najgorszej
sytuacji finansowej. Kolejnym powodem odrzuceń były błędy w technicznej części wniosku lub brak znaczącego wpływu
projektu na poprawę jakości świadczeń zdrowotnych. Urząd Marszałkowski prowadzi akcje edukacyjne dla wnioskodaw-
ców, dostarczając im niezbędną wiedzę. Wychodzimy z założenia, że gdyby nawet beneficjentowi nie udało się skorzy-
stać ze środków agendy 2004-2006, to następna agenda będzie znacznie większa i poczyniony dziś wysiłek da efekty
w następnych latach.
Albert Borowski,
dyrektor Departamentu
Strategii, Rozwoju Regionalnego
i Funduszy Strukturalnych
w Urzędzie Marszałkowskim
województwa mazowieckiego
Wspólnoty na lata 2004-2006 (NPR/CSF). Program
ten precy-zuje cele NPR, określając priorytety,
kierunki działań
i wysokość środków, uruchamianych z udziałem
unijnych funduszy strukturalnych w pierwszym
okresie członkostwa Polski w UE. Środki wyko-
rzystywane na realizację polityki regionalnej
państwa w ramach ZPORR będą pochodzić
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
i Europej-skiego Funduszu Społecznego.
kraju, jego spójności ekono-micznej, społecznej i
terytorialnej oraz integracji
z Unią Europejską“.
Cel strategiczny ZPORR został sformułowany w
Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata
2001–2006 jako „tworzenie warunków wzrostu
konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie
marginalizacji niektórych obszarów“. Jego realiza-
cja ma się odbywać w taki sposób, aby sprzyjać
„długofalowemu rozwojowi gospodarczemu
Środki zdecentralizowane
W każdym z 16 województw pod nadzorem
MGPiPS działają instytucje pośredniczące w zarzą-
dzaniu programem – umieszczone w urzędach
marszałkowskich i wojewódzkich.
>>>
Finding Funding
cover. In Poland, the marks on medical equip-
ment were introduced by the Law on Medical
Products. Together with its executive acts, the
law introduces a few directives into the Polish
legal system, including 93/42/EEC, 98/79/EC
and 2000/70/EC.
EU norms put a strong emphasis on constant
monitoring of medical procedures and equip-
ment. The accomplishment of a situation in
which the entire therapeutic process is
described and defined according to measura-
ble parameters should eventually result in the
best quality treatment possible. Numerous
solutions that are mentioned in the EU's direc-
tives are already in use in Poland. In many
cases, adjustments to EU norms will only be a
question of minor changes of equipment, for
example, supplying a hospital's apparatus
with elements such as devices to monitor
radiation dosage.
part of ZPORR will come from the European
Regional Development Fund and the
European Social Fund. Institutions to mediate
in managing the program work in each of
Poland's 16 provinces, are located at the main
provincial offices and administrations. In the
public sector, applicants with ZPORR can be
granted subsidies of up to 75 percent from EU
resources to finance their projects. Private
companies can apply as well, however, in their
case the maximum subsidies can amount to
only 50 percent, but in practice they never
exceed 30 percent of a given project's value.
Private clinics and hospitals can, however,
take advantage of other EU programs for the
development of small and medium-sized
enterprises.
Ever since Poland entered the European
Union, Polish entrepreneurs have had much
better possibilities to use programs financed
by the EU. Medical doctors as well as man-
agers at hospitals realize what an excellent
opportunity it is to receive subsidies for
investments which can significantly improve
the diagnostic and therapeutic capabilities of
their institutions. Recently, financial institu-
tions have reported a steadily rising interest
in EU programs which concern the sector of
health services.
Another aspect of EU membership is the
necessity to apply EU legal regulations.
Medical care is among those areas which await
the largest transformations, primarily regard-
ing regulations of the quality of medical serv-
ices. The adjustment of the Polish law to EU
requirements is taking place gradually, so
that the entire sector has enough time to
adjust; the entire process will be completed in
just two or three years. General requirements
related to safety, health and consumer protec-
tion are contained in the New Approach direc-
tives. Technical details of those requirements
are defined in respective harmonized norms.
The directives make it obligatory to put the
"CE" mark, which stands for compliance with
relevant EU regulations, on products they
A very important feature of ZPORR is its
decentralization. Funds are distributed at the
provincial level, so that they can be targeted
more efficiently. Assessment of projects in
each province is handled by panels of experts.
Lists of equipment which can purchased
using ZPORR subsidies includes devices for
diagnostics and therapy, such as mammogra-
phy, CT scan and USG units, equipment to
perform invasive angiography and coro-
narography and radiological equipment
enabling creation of digital images and tele-
metric analysis.
One of the most important programs that the
medical sector is looking forward to is the
Integrated Operating Program for Regional
Development (ZPORR), the implementation of
which is coordinated by the Ministry of the
Economy, Labor and Social Policy. The pro-
gram's funds will be allocated in projects of
local and regional importance. The main
addressees of ZPORR include hospitals and
health centers. Financial resources used as
3
newsletter nr 14
 
1280774428.009.png 1280774428.010.png 1280774428.011.png
news
>>> Leczenie ze znakiem jakości
Struktury działające na poziomie urzędów marszałkowskich
odpowiedzialne są m.in. za koordynowanie i mo-nitorowanie
działalności samorządu województwa w zakresie pozyskiwa-
nia środków z funduszy strukturalnych. W ramach ZPORR
należy do nich realizacja komponentu wojewódzkiego, a
także prowadzenie Systemu Internetowego Monito-rowania i
Kontroli Wdrażania Programu. Do zadań podobnych departa-
mentów w całej Polsce należy ponadto opracowywanie strate-
gii rozwoju regio-nalnego oraz programów wojewódzkich,
których założenia są jednym z kryteriów przy rozpatrywaniu
wniosków o objęcie Programem. Z kolei urzędy wojewódzkie
m.in. podpisują umowy finansowe z beneficjentami
Programu, a także obsługują przepływ środków (wydziały
finansowe) oraz weryfikują i potwierdzają wydatki ponie-
sionych w ramach ZPORR.
W przypadku sektora publicznego wnioskodawcy uczestni-
czący w ZPORR mogą liczyć na sfinansowane projektu aż w 75
procentach ze środków unijnych. O dotacje mogą się ubiegać
również prywatne firmy medyczne, jednak w ich przypadku
maksymalna stawka dofinansowania wynosi 50%, a w prak-
tyce dofinansowanie większości projektów nie przekracza
30% jego wartości. Z drugiej strony prywatne kliniki czy szpi-
tale mają dodatkowo możliwość korzystania z innej formy
pomocy, jaką są unijne programy rozwoju małej i średniej
przedsiębiorczości.
z opisem funkcji, jaką ma spełniać dane urządzenie. Znaczącą
częścią wniosku jest studium wykonalności projektu, wykazu-
jące m.in., czy zostanie zapewniona infrastruktura i personel
niezbędne do właściwej obsługi urządzenia. Jeśli wniosek
zostanie zaakceptowany, beneficjent może rozpocząć proce-
durę przetargową na zakup urządzenia.
Pacjent skorzysta
Tegoroczna tura Programu jest na finiszu. Druga runda
składania wniosków odbędzie się w pierwszej połowie 2005 r.
W niektórych województwach zapadły już decyzje o akceptacji
pierwszych wniosków, które jednak nie są równoznaczne
z decyzjami o dofinansowaniu. Rekordowa liczba wniosków
związanych z infrastrukturą ochrony zdrowia wpłynęła
w województwach mazowieckim i śląskim. Bez wątpienia, jed-
nym z podstawowych warunków pozytywnego rozpatrzenia
wniosku jest jego stuprocentowa poprawność formalna,
jednak czas trwania procedury rozpatrywania wniosków
waha się w zależności od regionu. Pierwszy rok funkcjonowa-
nia Programu jest rokiem nauki nie tylko dla potencjalnych
beneficjentów, ale także dla struktur organizacyjnych, które
musiały powstać w urzędach wojewódzkich i marszałkow-
skich.
Jak można zbilansować ułatwienia i utrudnienia w dzia-
łalności służby zdrowia związane z przystąpieniem Polski do
UE? W branży medycznej można spotkać opinię, że mimo
pewnych problemów, które trzeba pokonać przy wprowadza-
niu bardziej wymagających przepisów unijnych, nie można
mówić o „ujemnych skutkach“ akcesji. Minusem byłoby,
gdyby cierpiała na tym misja wypełniana przez służbę
zdrowia, tymczasem nowe rozwiązania, chociaż wymagają
wysiłku organizacyjnego i finansowego, przyniosą w rezulta-
cie bardzo pozytywne skutki. Pełna integracja z systemem
prawnym UE, stawiającym na pierwszym miejscu jakość
leczenia, pozwoli osiągnąć większą satysfakcję tym, którzy
świadczą usługi medyczne. Nie mówiąc o efektach, na jakie
mogą liczyć pacjenci.
Ważną cechą ZPORR jest decentralizacja. Rozdzielanie środ-
ków odbywa się na poziomie województw, bez udziału minis-
terstw, co pozwala je lepiej zaadresować. W każdym z woje-
wództw merytoryczną oceną wniosków zajmują się tzw. pane-
le ekspertów, złożone ze specjalistów różnych branż.
Na liście sprzętu, którego zakup może być dofinansowany ze
środków ZPORR, są m.in. urządzenia do diagnostyki i terapii,
takie jak mammografy, tomografy, sprzęt do angiografii
inwazyjnej, sprzęt do koronarografii, sprzęt radiologiczny
z możliwością tworzenia obrazów cyfrowych i analizy telemet-
rycznej, aparaty USG i inne. Wnioski, składane przez szpitale,
jednostki samorządu terytorialnego, fundacje czy podmioty
prywatne, powinny mieć charakter ogólnego zapotrzebowa-
nia na dany rodzaj sprzętu, np. tomograf komputerowy,
Marcin Mierzejewski
Zarząd Siemens Sp. z o.o. już w pełnym składzie
The Polish Siemens Board Now at Full Strength
Od 1 grudnia nowym prezesem do spraw finansowych
Siemens Sp. o.o. jest Alexander von Thielmann. W ten
sposób planowane zmiany w dwuosobowym zarządzie
firmy Siemens Sp. z o.o. zostały zakończone.
On the 1st of December, the new Siemens Sp. z o.o.
Chief Financial Officer, Alexander von Thielmann, took
office. Thus the planned changes in the 2-member man-
agement board of Siemens Sp. z o.o. have now been
completed.
Pan von Thielmann, ma 42 lata i pochodzi z Niemiec.
Z wykształcenia jest ekonomistą, związanym od 1990
roku z koncernem Siemens. W ostatnich 4 latach
kierował finansami i sprawami handlowymi spółki
regionalnej Siemensa w Rosji – przedtem zajmował
różne kierownicze stanowiska w macierzystym kon-
cernie i za granicą.
Mr. von Thielmann, is 42 and comes from Germany. An
economist by education, he has been with Siemens
since 1990. Over the last four years, he managed the
finances and sales of the Siemens regional company in
Russia, and before that he held many managerial posi-
tions in the mother company and abroad. Alexander
von Thielmann is married and has a 6 month old son.
A. von Thielmann jest żonaty i ma sześciomiesięcznego
synka.
4
newsletter nr 14
1280774428.012.png 1280774428.013.png 1280774428.014.png 1280774428.015.png 1280774428.016.png 1280774428.017.png 1280774428.018.png 1280774428.019.png
 
biznes
Długoterminowe
zaangażowanie
Peter Baudrexl, nowy prezes zarządu Siemens
Sp. z o.o., w rozmowie z Newsletterem.
Long-term involvement
Peter Baudrexl, new CEO of the board
of Siemens Sp. z o.o., talks to the Newsletter.
- Czy zmiana na stanowisku prezesa oznacza zmianę strategii firmy?
- Myślę, że ta zmiana oznacza silne podkreślenie długoterminowego
zaaganżowania się naszej firmy w Polsce. W związku z przystąpieniem
Polski do Unii Europejskiej, chcielibyśmy wprowadzić do firmy więcej
unijnego i międzynarodowego know-how. Oczywiście, mój poprzednik, pan
Karol Romanowski, bardzo skutecznie kierował firmą przez ponad 10 lat.
Ale jego sukcesy oparte były o rynek polski. Musieliśmy odejść od podejścia
skoncentrowanego na rynku krajowym do podejścia szerszego, międzyna-
rodowego. A to pod wieloma względami wpływa na naszą strategię.
- Does the appointment of a new president represent a change in the
companyís strategy?
- I think it is a very strong statement concerning our long-term involve-
ment in Poland. In connection with Poland's European Union accession,
we wanted to bring more EU and international know-how to the compa-
ny. Of course, my predecessor Mr. Karol Romanowski, was a very success-
ful Siemens president for over 10 years but that success was based on the
Polish market. We needed to move away from a purely country-based
approach to a more international focus, which also influences our strate-
gy in many ways.
- Jakie są priorytety Siemensa w Polsce?
- W średniookresowej perspektywie musimy skoncentrować się zarówno na
naszych pracownikach, jak i na klientach. Musimy postarać się, aby nasi
pracownicy otrzymywali zamówienia, które są nam potrzebne jako firmie,
oraz wzmocnić pewne obszary naszej działalności, ponieważ w przeszłości
skupialiśmy się głównie na telekomunikacji i przemyśle. Wraz z integracją
europejską wiele będzie się działo w dziedzinie systemów transportu oraz
produkcji i dystrybucji energii. To są te obszary, na które należy położyć
nacisk w nadchodzących trzech latach.
- What are Siemens priorities in Poland?
- In the medium term, we have to concentrate on both our workers and
customers. We have to make sure our employees are getting the orders
we need as a company and also strengthen certain areas because in the
past we focused on communications and industry. Together with integra-
tion there will be a lot of development in transportation systems as well
as in power production and distribution. These are the areas which need
to be emphasized in the next three years.
- Pana nominacja związana jest z wprowadzeniem nowej strategii
Siemensa w Europie Środkowej i Wschodniej. Co jest podstawą tej
strategii?
- Jak już powiedziałem, chcemy przestać się skupiać na pojedynczym rynku
i przejść do bardziej zintegrowanego, międzynarodowego działania. Jako
grupa spółek europejskich mamy pewne międzynarodowe ciała doradcze;
chcielibyśmy wzmocnić związki z ludźmi, których kariera jest związana
z różnymi krajami. Ja sam pracowałem w Belgii, Wielkiej Brytanii, Turcji
i Iranie, mogę więc dziś korzystać z doświadczeń wyniesionych z innych
krajów i rynków. To ułatwia współpracę. Siemens uruchomił program
"One Siemens", zajmujący się współpracą ponad granicami oraz pomiędzy
poszczególnymi ludźmi, której celem jest stworzenie bardziej zintegrowa-
nego profilu firmy.
- Your nomination is connected with a new Siemens strategy in
Central and Eastern Europe. What is the basis of this new strategy?
- As I said we want to move away from an isolated country approach
to a more integrated international approach. We have certain councils
as a group of European companies and it makes sense to strengthen
these ties with people who have been in many different countries.
I've been to Belgium, Great Britain, Turkey and Iran so I can use many
experiences from other countries and markets. That will make coopera-
tion easier. Siemens has a programme called One Siemens which means
we should have cooperation across borders and between people to create
a more
integrated approach.
- W wyniku fuzji branż powstała niedawno nowa branża - Siemens
Communications. Czy należy oczekiwać dalszych zmian organiza-
cyjnych?
- To jest czysto wewnętrzna sprawa, która nie ma nic wspólnego
z naszym podejściem do rynku czy wizerunkiem firmy. Był to krok
w kierunku usprawnienia naszej wewnętrznej organizacji. Oczywiście,
mamy nadzieję, że pomoże nam to w osiągnięciu lepszych wyników
na rynku, ale zasadniczo nie będzie to miało wpływu na nasze działanie
na zewnątrz.
- The new Siemens Communications department was recently created
as the result of a merger. Can we expect any further structural
changes?
- This is a purely internal issue and has nothing whatsoever to do with
our market approach or the representation of the company. This was an
attempt to streamline our internal organization. Obviously, we hope that
this may help us achieve a stronger performance on the market but basi-
cally it will not affect our external business.
5
newsletter nr 14
1280774428.020.png 1280774428.021.png 1280774428.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin