Nauka o organizacji - wykłady
Termin organizacja jest terminem wieloznacznym.Wywodzi się z greckiego słowa „organizo” co oznacza porządkowanie całości.Łacińskie słowo „organisatio” rozumianego jako system.Greckiego słowa „organikos” i „ organom” oznaczających wytworzenie czegoś za pomocą narzędzi, instrumentów, przyrządów itp.Organizacja – jako instytucjaNp. przedsiębiorstwo, szpital, urząd skarbowy, drużyna piłkarska.Definicje:Organizacja- twój społ-technolog. Złożony z ludzi, którzy zmierzają do osiągnięcia określonych celów, co wymaga połączenia wspólnych wysiłków.- złożony system mający na celu osiągnięcie pożądanych celów przy użyciu określonej kombinacji zasobów za pomocą określonego rodzaju działać.(Białaszewicz)-proces organizowania, sposób ułożenia podziału pracy tak aby możliwe było sprawne osiągnięcie celów.Znaczenia:-Czynnościowe- proces tworzenia rzeczy złożonej- proces organizowania.-Atrybutowe- zespół charakter. dla rzeczy zorganizowanych. Jest to sposób.-Rzeczowe- rzecz złożona z części , które złożone, będą sprawnie funkcjonować. Jest to rezultat organizowania..Znaczenie atrybutowe – organizacja jako zespół cech charakterystycznych dla rzeczy zorganizowanej , organizacja w tym ujęciu jest rezultatem zorganizowania, a sposób wzajemnego powiązania jej części ze sobą i z całością odzwierciedlony jest w strukturze organizacyjnej.Znaczenie rzeczowe - jako złożona z części powiązanych ze sobą w taki sposób, aby umożliwiały sprawne funkcjonowanie całości zatem organizacja w znaczeniu rzeczowym to rezultat organizowania.Uniwersalne cechy organizacji:Utworznie przez ludzi lub przez członków założycieliPołączenie ludzi jako podstawowego czynnika twórczegoCelowe zorientowanie, tj. powołanie do realizacji indywidualnych i zbiorowych celów swych uczestnikówPosiadanie wewnętrznej struktury, tj. zbioru reguł organizacyjnych i oddziaływań materialnych, energetycznych, informacyjnych, struktury ukształtowanej ze względu na cel i zadania, a także podział pracy, funkcji i ról.Posiadanie wspólnego członu kierowniczego, zarządu, inaczej systemu sterującego, koordynującego współdziałanie składników poprzez podejmowanie czynności planistycznych, organizatorskich, motywatorskich i kontrolnych dla zapewnienia sprawnej realizacji celów i maksymalizacji efektu organizacyjnego.Rozmyślne zachowanie się, czyli zdolność do samodzielnego określenia i modyfikowania celów oraz sposobów ich osiągania.Ekwifinalność, zdolność do osiągania przyjętych tych samych celów końcowych przy różnych warunkach początkowych i przy wykorzystaniu różnych środków.Zdolność do utrwalenia wzorców działania i do powtarzalnej, a czasami ciągłej realizacji celów, czyli do tworzenia warunków sprzyjających instytucjonalizacji, tj. wyodrębnienie przestrzennego, ekonomicznego i prawnego oraz formalizacji celów, funkcji i struktury.Współdziałanie z otoczeniem, prowadzone z nim wymiany dóbr materialnych, środków pieniężnych, energii i informacji, co jest uzasadnieniem dla nazwy „system otwarty”.Zdolność do samorealizacji, do zwiększania swojej sprawności i stopnia uporządkowania (negatywnej entropii)Funkcje w organizacji:Funkcje to:Zbiór powtarzalnych, typowych i proceduralnie sformalizowanych działań, wydzielonych ze względu na rodzaj tych działańSzereg dających się wyodrębnić przedsięwzięć, czyli operacji wielopodmiotowych, składających się z poszczególnych czynnościW każdej organizacji można rozróżnić dwa zasadnicze rodzaje funkcji:Funkcje wykonawcze- (funkcje produkcyjne, związane z wytwarzaniem i zbytem wyrobów i usług, funkcje pozaprodukcyjne związane ze świadczeniem usług na rzecz pracowników)Funkcje zarządcze-(powtarzalne czynności kierownicze: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie)Ogół funkcji realizowanych we wszystkich organizacjach można podzielić na:Funkcje podstawowe- ogół czynności dotyczących bezpośrednio końcowego celu danej organizacji, np. funkcja obsługi studentów w dziekanacie, produkcja pieczywa w piekarniFunkcje regulacyjne- ogół czynności zapewniających sprawne funkcjonowanie całej organizacji, czyli nadawanie i stałe utrzymywanie nadanego kierunku funkcjonowania.Funkcje pomocnicze- ogół wszystkich innych funkcji pośrednio przyczyniających się do realizacji funkcji podstawowych.ModeleCzteroczłonowy model organizacji zaproponowany przez H.J LeavitaOdzwierciedla układ czterech podstawowych członów swoistej konstrukcji nośnej organizacji, które pozostają w określonych relacjach ze sobą i otoczeniem. Są to: ludzie, zadania, technologie, struktura. Pięcioczłonowy model organizacji- F. Kasta i Rosenzweiga Organizacja jako całość wyodrębniona, ale wchodząca w interakcje z otoczeniem, czyli otwartą, co sygnalizują przedstawione w sposób uproszczony wejścia i wyjściaPodsystem celów i wartości- to wyraz związków organizacji z otoczeniem, gdyż pełnienie przez organizacje określonej funkcji w społeczeństwie wpływa w dużym stopniu na jej cele. Podsystem psychospołeczny- tworzą działające i wzajemnie powiązane jednostki i grupy ludzkie, ich motywy i cele, do realizacji, których dążą będąc uczestnikami organizacji, podział pracy i ściśle z nim powiązany system ról organizacyjnych, stosunki władzy i wpływów w organizacji oraz rozwój grup w organizacji. Podsystem techniczny- to technika i technologie wykorzystywane w procesach transformacji zachodzących w organizacji, obejmuje on wyposażenie techniczne oraz wiedzę dotyczącą jego wykorzystywania do realizacji wytyczonych celów. Podsystem struktury- tworzy układ i wzajemne zależności w całej organizacji, między poszczególnymi systemami oraz w ich ramach. Podsystem zarządzania- to wszelkie stosunki i oddziaływania zapewniające utrzymanie zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej dynamicznej równowagi organizacji przez ilościowe i jakościowe dostosowywanie podsystemów psychospołecznego i technicznego oraz przez dopasowanie rozwiązań strukturalnych do zmieniających się celów i zadań, a także stymulowanie współdziałania wszystkich części do powodzenia całości, jaką jest organizacja.Rodzaje organizacji:Organizacja formalna- organizacja, której cele i stosunki organizacyjne ujęto w specyficznym zapisie regulującym wzajemne zależności i korelacje pomiędzy jej elementami, świadoma nakierowana na osiąganie celów organizacji.Organizacje formalne można podzielić według ich własności na: Organizacje sektora prywatnegoOrganizacje sektora publicznegoOrganizacje sektora pozarządowego(NGO-non-government organization, czyli organizacje nie nastawione na zysk)Organizacje(grupy) nieformalne- organizacje powstające w każdej organizacji, na skutek niemożności zaspokojenia potrzeb w ramach jej formalnej struktury, organizacje mniej lub bardziej trwałe, mniej lub bardziej legalne, są efektem więzi międzyludzkich, koleżeńskich, zawodowych, wspólnoty interesów i mogą wspomagać organizację formalną, ale gdy ich cele są sprzeczne z celami organizacji, oddziałują destrukcyjnie.Org. Tradycyjnie można podzielić na:-produkcyjne- dostarczające dobra i usługi zaspokajające potrzeby ludzi.-polityczne- związane z realizacją celów polityki-adaptacyjne- org.np. badawcze kulturalneOrganizacje można podzielić według funkcji genotypowej (roli jaką organizacje spełniają w zaspokojeniu określonych potrzeb społecznych) M. Bielski:Organizacje gospodarcze nastawione na zysk (profit organizations)- uczestniczące w produkcji oraz wymianie dóbr i usług materialnych w celu zaspokojenia potrzeb społeczeństwa jako całości, poszczególnych grup lub indywidualnych podmiotów.Organizacje użyteczności publicznej- z reguły niedochodowe, służące zaspokojeniu potrzeb społeczeństwa w zakresie oświaty (szkoły), zdrowia (szpitale, sanatoria) itp.Organizacje administracyjne państwowe i samorządowe, w których głównym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania państwa w określonych warunkach wewnętrznych i zewnętrznych.Organizacje militarne i policyjne, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwaOrganizacje społeczne, których główną rolą jest dbanie o interesy określonych warstw, klas społecznych, grup zawodowych, grup zainteresowań; do tego typu organizacji nalezą np. partie polityczne, organizacje młodzieżowe, związki zawodowe, towarzystwa naukowe, związki kobiece.Organizacje religijne- zrzeszające ludzi wyznających takie same wartości i odgrywające istotną rolę w kształtowaniu światopoglądu ludziRodzina, stanowiąca podstawową grupę społeczną Typologia wg. Kozuch-komercyjne –najpowszechniejszym rodzajem org. Komercyjnej jest przedsiębiorstwo(jednostka wyodrębniona pod względem prawnym, ekonomicznym i organizacyjnym. Prowadzenie przeds. Wymaga określenie celu. Powinno wybrać jeden z alternatywnych celów- maksymalizacja zysków, max. Wartości, max. Sprzedaży, minimalizacja kosztów.-publiczne- w celu realizacji interesu publicznego-społeczne- org 3 sektora, pozarządowe engeous(NGO) , produktem org. Jest zmiana która zachodzi w człowieku pod wpływem jej działań.Ogólna typologie org. Zaproponował Bielski:-gospodarcze-podstawa działań stanowi zasada ekonomiczności-org. Służące zaspokajaniu niematerialnych potrzeb społ. (org. komercyjne)-org. Administracyjne- ogólnopaństwowe, lokalne, militarne, policyjne.-społeczne partie polit., stowarzyszenia, związki zawodowe.-religijneTypologia org. Etzioniego ( typ więzi łączących ludzi w procesy pracy)- przymusowe- nawet przymus fiz. Np. obóz pracy-utylitarne- władza wynika z prawa, utylitarny charakter czyli mający na celu korzyści praktyczne, materialne. Np. org. Gosp.-normatywne- władza opiera się na przekonaniach ludzi, osobiste zaangażowanie w funkcjonowanie np. kościółZmiana w organizacjiWszystkie organizacje się zmieniają. Nie zawsze jest to zmiana na lepsze. W niektórych przypadkach zmiany są na gorsze, co może się skończyć organizacyjną śmiercią: organizacja przestaje istnieć. Organizacyjna śmierć może być także następstwem braku zmian.Istotną postacią zmiany jest innowacjaPojęcie zmiany organizacyjnejAmerykański socjolog Jerald Hage widzi istotę zmiany organizacyjnej w poprawie i przekształceniu formy organizacji mającym zapewnić przetrwanie w otoczeniuTo wartościowe zwięzłe ujecie pomija jednak organizacyjne cele procesie zmiany. Zachodzące w organizacji zmiany są niewątpliwie zdeterminowane naciskami z otoczenia, ale przecież także celami. Należy zatem rozróżnićZmiany uwarunkowane przez otoczenie Cykl życia organizacji:Narodziny organizacjiTransformacja organizacjiAdaptacja do otoczeniaNawiązanie współpracy z innymi organizacjami i pozyskiwanie poparcia ”wyborców”Wkraczanie na nowe obszary aktywnościZmiany kierownictwaZmiany przypadkoweŚmierć organizacjiNa cykl życia organizacji od narodzin do dojrzałości składają się następujące fazy:Narodziny organizacjiJej młodośćWiek średni- stopniowy, ale wyraźny wzrost organizacjiDojrzałość organizacji- stabilność na wysokim poziomie (Miles 1939)Cykl życia organizacji wiąże się dość blisko z cyklem życia produktów które obejmują następujące etapy:Etap innowacji(zaprojektowanie nowego produktu)Etap inicjacji(wprowadzenie na rynek)Etap wzrostuEtap stabilizacjiEtap spadkuEtap degradacji(stopniowa degradacja bądź w niektórych przypadkach rewitalizacji-ponowne przywrócenie do życia, ożywienie) Cykl życia produktu według Vernona (Vernon Raymond 1966)Wprowadzenie produktu na rynekWzrostDojrzałośćSchyłekFaza cyklu życia organizacji (Bednarski 2008):Faza pierwsza- inicjacja i innowacja. Pomysł na stworzenie nowej organizacji zaspokajającej jakąś potrzebę społeczną, innowacja produktowa przynajmniej na danym rynku, pomysł na nową organizację musi znaleść grupę promotorów którzy zdecydują się związać z nami swoją przyszłością.Faza druga- przedsiębiorczość. Zmobilizowanie zasobów materialnych, intelektualnych, symbolicznych, ludzkich niezbędnych do powołania do życia nowej organizacji.Faza trzecia- wzrost i rozwój. Z jednej strony wzrost popytu na produkty organizacji, a z drugiej strony rozbudowa jej potencjału. Z natury rzeczy musi temu towarzyszyć formalizacja i instytucjonalizacja, a zatem wzrost struktury organizacyjnej i jej postępująca komplikacja.Faza czwarta- stabilizacja. Przynosi podniesienie się poziomu równowagi organizacyjnej, materialnej i społecznej zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej. Równocześnie w tej fazie organizacja traci świeżość, czyli przedsiębiorczy i innowacyjny impet, taka organizacja może z powodzeniem funkcjonować na stabilnie rosnącym rynku.Faza piąta- spadek wartości. Silnie dają o sobie znać negatywne następstwa formalizacji i instytucjonalizacji organizacja traci zdolność do rozwoju bo przestaje wytwarzać nadwyżkę.Faza szósta- rozpad i spadek. Trwałe zachowanie równowagi organizacji. Cykl życia organizacji Greinera. Kryzysowa koncepcja przekształceń organizacyjnych :Faza pierwsza- wzrost przez kreatywność(kryzys przywództwa). Rozwój przez kreatywność nieuchronnie prowadzi do starć o przywództwo przedsiębiorcy muszą ustąpić pola menadżerom, wprowadza się stopniowo procedury, kształtuje się stała formalna struktury organizacji.Faza druga- wzrost przez kierowanie(kryzys autonomii). Rozwój przez kierowanie prowadzi do wertykalnych tarć o kompetencje menadżerowie niższego szczebla muszą dostać większy zakres swobody a menadżerowie z najwyższego szczebla muszą pogodzić się z tym że część władzy musi być przekazywana niżej.Faza trzecia- wzrost przez decentralizacje(kryzys kontroli).Faza czwarta- wzrost przez koordynacje(kryzys biurokratyzacji). Rozwój przez koordynacje prowadzi do rozrostu procedur i nadmiernej biurokracji, nadmiernie formalne planowanie i procesy decyzyjne, redukują innowacyjność przedsiębiorstwa i jego elastycznościFaza piąta- wzrost przez współprace(kryzys wypalenia zawodowego). Rozwój przez współprace prowadzi zazwyczaj do powstania struktur macierzowych i zespołów, a także redukcji menadżerów.Cykl życia branży(Michael Gort i Steven Klepper 1982)Faza nieaktywna- niewielka liczba konkurentów korzysta z dobrodziejstwoligopolu.Faza pobudzenia- nowi gracze wchodzą na rynek niewiele go opuszcza.Faza wysokich obrotów – wiele graczy wchodzi na rynek, ale wiele też go opuszcza.Faza redukcji.Faza stabilizacji.Cykl życia organizacji mogą być krótsze lub dłuższe, przechodzenie z jednej formy do drugiej może odbywać się szybciej i wolniej zależy to od:Umiejętności zarządzania cyklem życia organizacji przez kierownictwo.Czynników obiektywnych, które sprawiają, że cykl życia organizacji ulegaspowolnieniu lub przyspieszeniu.Czynniki obiektywne:Dziedzina(branżą, przemysł w której organizacja działa)Krótki cykl życia organizacji- dominują w branżach, w których konkuruje ze sobą wiele drobnych organizacji nie oznaczonych marką, mała bariera wejścia, zasoby ludzkie mobilne, o małych klasyfikacjach np. restauracjeDługi cykl życia dominują w branżach o odwrotnych charakterystykach.Wielkość organizacjiFormy własności i formy zarządzaniaFirmy prywatne i rodzinne żyją krócej(20% żyje dłużej niż 5 lat)Przeciętnie dłuższy cykl życia mają spółki, firmy publiczne i organizacje państwowe.Dywersyfikacja(urozmaicenie)W układzie produktowym i rynkowym, organizacje nadmiernie są uzależnione od jednego produktu i jednego rynku dlatego działają krócejSkuteczne zarządzanie cyklem życia organizacji:Proaktywna filozofia zarządzania opiera się na przekonaniu, że zarówno cykl życia organizacji jak i poszczególne jego funkcje mogą zostać świadomie zaplanowane i plan ten można realizowaćPotencjał kulturowy czynnika ludzkiego jest to zdolność organizacji do generowania spontanicznych zachowań swoich uczestników, zachowań sprzyjających prawidłowemu zarządzaniu cyklem życia organizacji. Organizacje rozwijające się:Organizacje starzejące się:Poszukiwanie szansUnikanie zagrożeńWiększa skłonność do podejmowania ryzykaLiczy się przestrzeganie procedur i reguły sztukiSzybkość działaniaTradycjonalne struktury funkcjonalneLiczą się efektyStruktury są sztywne i nienaruszalneStruktury zadaniowe i procesoweObawa przed karamiTolerancja dla błędówIntrygi i quasi- polityczne intrygiCenione inicjatywa i samodzielnośćDziałania uczestników organizacji są skrępowane wielorakimi więzami: regułami, przepisami, normamiOgólne upoważnienie do działania w interesie organizacjiDziałają stabilnie i silne nieformalne grupy interesów które często mają charakter defensywnyZasoby ludzkie- fluktacja i ruch kadrowy intensywne na skutek zmienności zadań jedni pracownicy przychodzą inni odchodząZasoby ludzkie- stabilne uczestnictwo z dominującą rolą osób i grup o najdłuższym stażuCiągły ruch, zmienność konfiguracji zasobów ludzkich i rozwój skutecznie opóźniają tworzenie się obronnych koalicji i układów
Fonev