httpwww_ineko_net_plpdf2810.pdf

(528 KB) Pobierz
Inżynieria Ekologiczna Nr 28, 2012
Ilona Małuszyńska 1 , Bartosz Bielecki 2 ,
Andrzej Wiktorowicz, Marcin J. Małuszyński 1
RECYKLING MATERIAŁOWY I SUROWCOWY
ODPADÓW SAMOCHODOWYCH
Streszczenie. Powstające w każdym sektorze gospodarki odpady, stanowią uciążliwość
dla prawidłowego jego funkcjonowania. Duża różnorodność materiałów wykorzystanych
w produkcji samochodów powoduje konieczność opracowania systemów gospodarowania
elementami samochodów po ich wycofaniu z eksploatacji. W pracy przedstawiono zasady
działania recyklingu będącego przykładem sposobu zagospodarowania odpadów w sektorze
motoryzacyjnym. Omówiono formy recyklingu, uwzględniając stacje demontażu pojazdów –
głównego ogniwa w systemie zagospodarowania odpadów motoryzacyjnych.
Słowa kluczowe: zagospodarowanie odpadów, recykling, samochody wycofane z eksploatacji.
WPROWADZENIE
Odpady motoryzacyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami należy utylizować
w drodze odzysku części i recyklingu surowca.
Zasadą działania recyklingu jest wykorzystanie tych samych części i materiałów
w kolejnych dobrach materialnych i użytkowych, z uwzględnieniem minimalizacji
nakładów na ich przetworzenie, przez co chronione są nie tylko te surowce, które
służą do ich wytworzenia, ale również te, które służą do ich późniejszego przetwo-
rzenia. Recykling to coś więcej niż tylko wykorzystywanie surowców wtórnych. Jest
to system pełnej organizacji obiegu takich materiałów, które mogą być wielokrotnie
przetwarzane [Górniak-Bodziany i Bodziany 2008].
Główną ideą recyklingu jest stworzenie mechanizmów i rozwiązań technicznych,
których wprowadzenie będzie skutecznie przeciwdziałać degradacji środowiska
przyrodniczego.
Według Bocheńskiego [2005] niezbędne jest zorganizowanie interdyscyplinarnego
zespołu, w celu dokonania oceny stosowanych w Europie technologii recyklingu,
pod kątem ich przydatności. Stworzenie kompleksowego systemu recyklingu dla
1 Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Katedra Kształtowania Środowiska, ul. Nowo-
ursynowska 159, 02-776 Warszawa, e-mail: ilona_maluszynska@sggw.pl, e-mail: mar-
cin_maluszynski@sggw.pl
2 Stal-Car, Bartosz Bielecki, Tomasz Kowalski, Michał Pintara, ul. Stefana Batorego 64,
96-100 Skierniewice, e-mail: Bielecki@stal-car.pl
111
1195617498.001.png
 
Inżynieria Ekologiczna Nr 28, 2012
gromadzenia i utylizacji odpadów motoryzacyjnych, zdaniem autora to najbardziej
efektywne działanie w recyklingu pojazdów samochodowych wycofanych z ruchu.
RECYKLING SAMOCHODOWY
Istotą recyklingu samochodowego zdaniem Merkisz-Guranowskiej [2007] jest
ograniczenie oddziaływania przemysłu motoryzacyjnego (a dokładniej wyproduko-
wanych pojazdów) na środowisko przyrodnicze. Najprościej można to ująć w postaci
schematu wejść i wyjść z systemu (rys. 1). Systemem określa się w tym przypadku
proces powstawania i eksploatacji pojazdu. Przestrzeń poza systemem jest traktowana
jako środowisko, które jest z jednej strony źródłem „wejść” do systemu (surowce i
materiały niezbędne do produkcji), z drugiej zaś - miejscem „wyjść” z systemu (emisje
do środowiska). Zadaniem recyklingu jest ograniczenie zarówno wejść (zmniejszenie
poboru nowych surowców przez ponowne wykorzystywanie starych), jak i wyjść
(ograniczenie odpadów).
Rys. 1. Oddziaływanie samochodu na środowisko [Merkisz–Guranowska 2007]
Proces recyklingu zdaniem Bocheńskiego [2001] składa się z trzech form:
– recykling produktowy,
– recykling materiałowy,
– odzysk energetyczny.
Każda z wymienionych form recyklingu musi współdziałać z pozostałymi, aby
nastąpiła prawidłowa gospodarka odpadami z wyeksploatowanych pojazdów.
Recykling produktowy stanowi formę bezpośredniego, ponownego wykorzysta-
nia części zespołów będących w dobrym stanie technicznym przy niewielkim stopniu
zużycia [Gola 2004]. Według Bocheńskiego [2004] jest to najbardziej opłacalna i
najprostsza forma recyklingu, polegający na ponownym zastosowaniu sprawnych
technicznie części i zespołów, pod warunkiem odpowiedniego ich stanu technicznego.
Recykling materiałowy , zwany również recyklingiem surowcowym, polega na
przetwarzaniu na surowce części, które nie mogą być wykorzystane bezpośrednio w
recyklingu produktowym. Jest to najtrudniejsza organizacyjnie, technicznie i eko-
nomicznie formą recyklingu. Wynika to z różnorodności materiałów poddawanych
recyklingowi, odmiennych technologii przetwarzania i organizacji skupu, a także
112
1195617498.002.png
Inżynieria Ekologiczna Nr 28, 2012
trudności zagospodarowania materiałów przetworzonych [Bocheński 2004, Merkisz-
-Guranowska 2007].
Odzysk energetyczny to wykorzystanie energii cieplnej zawartej w niektórych
materiałach z pojazdów (np. opony spalane w cementowniach, olej wykorzystany
jako paliwo w ciepłowni) [Gola 2004].
OGNIWA PROCESU RECYKLINGU
Każdy samochód wycofany z użytku powinien traić do sieci recyklingu. Sieć
recyklingu obejmuje wszystkie podmioty uczestniczące pośrednio lub bezpośrednio
w procesie wycofywania i zagospodarowania odpadów z SWE (samochody wycofane
z eksploatacji). Zorganizowanie i funkcjonowanie sieci recyklingu wymaga zdaniem
Osińskiego i Żacha [2006] zaangażowania wielu podmiotów, do których należą:
– producenci samochodów,
– producenci części samochodowych,
– punkty zbierania pojazdów,
– stacje demontażu samochodów,
– młyny przemysłowe (strzępiarki),
– przedsiębiorstwa odzysku materiałów (zakłady recyklingu materiałowego),
– zakłady energetyczne,
– administracja państwowa.
Najważniejsze ogniwo stanowią stacje demontażu, których liczba i funkcjonowanie
determinuje kształt i zasięg działania sieci. Samochody wycofane z eksploatacji (SWE)
są przekazywane bezpośrednio do stacji lub traiają do punktów zbierania, skąd są
przekazywane do stacji demontażu. Stacje demontażu współpracują bezpośrednio z
młynami przemysłowymi, którym dostarczają karoserie SWE, oraz z wyspecjalizo-
wanymi przedsiębiorstwami odzysku materiałów, w których dokonuje się recyklingu
materiałowego. Młyny przemysłowe pozostałości po strzępieniu przekazują z kolei
zakładom energetycznym, które przeprowadzają odzysk energetyczny. Bardzo ważną
rolę w procesie recyklingu odgrywają również producenci samochodów i części za-
miennych. Ich zadanie polega na przygotowaniu pojazdu i jego elementów do procesu
recyklingu już na etapie projektowania. Zdarza się też, że producenci samochodów
sami organizują sieć recyklingu. Mówiąc o uczestnikach procesu należy również
wspomnieć o roli administracji państwowej. Przede wszystkim jest ona nadzorcą
systemu, ale w uzasadnionych przypadkach, kiedy to sieć nie jest w stanie funkcjo-
nować na zasadach rynkowych, państwo musi włączać się do procesu, narzucając
zasady funkcjonowania sieci i gwarantując tym samym właściwe przetwarzanie SWE
[Merkisz-Guranowska 2007].
W Polsce zgodnie z danymi podawanymi przez Stowarzyszenie Forum Recyklingu
Samochodów z dnia 23 marca 2009 roku zlokalizowanych jest 109 punktów zbierania
pojazdów oraz 620 stacji demontażu [FORS 2009].
113
Inżynieria Ekologiczna Nr 28, 2012
STACJE DEMONTAŻU POJAZDÓW
W ostatnich latach wzrosło zapotrzebowanie na usługi w zakresie demontażu
i odzyskiwania materiałów z samochodów wycofanych z eksploatacji. Priorytetem
jest więc sieć sprawnie działających stacji demontażu pojazdów, które przyczynią
się do wyeliminowania zagrożeń, jakie dla środowiska naturalnego stanowią odpady
motoryzacyjne [Tarnowski-Koczur 2007].
Stacja demontażu zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji [Dz. U. Nr 25, poz. 202 z późń. zm.] to zakład
prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:
– usunięcie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji niebez-
piecznych, w tym płynów,
– wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposaże-
nia i części nadających się do ponownego użycia,
– wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się
do odzysku lub recyklingu.
Jakość działania zakładów demontażu warunkuje poziom uzyskanego wskaźnika
odzysku. W młynach przemysłowych najczęściej uzyskuje się maksymalnie 70 pro-
centowy wskaźnik recyklingu, co wynika z tego, że przeprowadza się tam wyłącznie
odzysk metali, a pozostała część jest przekazywana do spalenia w postaci frakcji lek-
kiej. Natomiast w stacjach demontażu, ze względu na demontaż części oraz możliwość
ręcznego wymontowania i segregowania elementów z poszczególnych materiałów,
można uzyskać znacznie wyższy wskaźnik odzysku.
Zgodnie z Polityką ekologiczną państwa w latach 2009–2012 z perspektywą do
roku 2016 jednym z nadrzędnych celów jest zapewnienie pełnej skuteczności działania
systemu zbierania i demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz odzysku,
w tym recyklingu wyeksploatowanych samochodów. Według art. 28 ustawy o recy-
klingu pojazdów wycofanych z eksploatacji [Dz. U. 2005 nr 25, poz. 202 z późń.
zm.] przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany osiągać poziom
odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio:
– od dnia 1 stycznia 2006 roku odpowiednio 75% i 70% dla pojazdów wyprodu-
kowanych przed dniem 1 stycznia 1980 roku oraz 85% i 80% dla pozostałych
pojazdów,
– od dnia 1 stycznia 2015 roku odpowiednio 95 % i 85 %, niezależnie od daty pro-
dukcji pojazdu.
RODZAJE SIECI RECYKLINGU
System recyklingu może składać się z jednego, dwóch lub trzech stopni,
jednak w praktyce stosuje się sieć dwustopniową i trzystopniową [Merkisz-
-Guranowska 2007]:
114
Inżynieria Ekologiczna Nr 28, 2012
• System jednostopniowy – bez stacji demontażu. Samochody wycofane z eks-
ploatacji są oddawane bezpośrednio do młynów przemysłowych. Dostarczony
do strzępiarki pojazd powinien być najpierw osuszony i pozbawiony elementów
zawierających odpady niebezpieczne. Karoseria jest następnie rozdrabniana, a po-
zostałości są segregowane na złom żelazny, nieżelazny i frakcję lekką. System jed-
nostopniowy ze względu na małą efektywność nie jest stosowany w krajach UE.
• System dwustopniowy – wszystkie SWE traiają do stacji demontażu, a następnie
są przekazywane do strzępiarki. Stosowana metoda recyklingu to najpierw de-
montaż i odzyskiwanie części, a następnie przetworzenie całości.
• System trzystopniowy – samochody wycofane z eksploatacji są przekazywane do
punktów zbierania pojazdów a następnie do stacji demontażu gdzie prowadzony
jest wstępny demontaż samochodu. Tak przygotowana pozostałość pojazdu traia
do strzępienia. Punkty zbierania mają zapewnić większą efektywność działania
stacji demontażu, umożliwiając zbiórkę SWE z większego obszaru geograiczne-
go. Zadaniem punktu zbierania jest przyjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji,
wydanie właścicielowi zaświadczenia o demontażu i przechowaniu samochodu.
Następnie zgromadzone pojazdy są przetransportowane do stacji demontażu. Po
demontażu karoseria zostaje sprasowana i przetransportowana do zakładu strzę-
pienia.
PROCES RECYKLINGU
Najważniejszym etapem procesu recyklingu jest demontaż pojazdu z zachowaniem
zasad ochrony środowiska. Stacja demontażu samochodów zajmuje się zbieraniem
i transportem, odzyskiem produktowym i materiałowym oraz przekazywaniem do
dalszego przerobu wytwarzanych odpadów [Kubiak 2008]. Stacje demontażu mogą
pozyskiwać pojazdy bezpośrednio od ostatnich właścicieli, od producentów samo-
chodów, poprzez warsztaty samochodowe, irmy ubezpieczeniowe oraz od służb
publicznych, np. gminnych, zajmujących się zbieraniem wraków pozostawionych w
publicznych miejscach.
Technologia demontażu pojazdów ma kilka etapów (rys. 2). Poszczególne fazy
demontażu są podobne we wszystkich stacjach recyklingu: przyjęcie i diagnostyka
pojazdu, określenie stopnia demontażu, osuszanie oraz demontaż szyb, akumulatora,
kół, zderzaków i innych części zewnętrznych. Dalej demontuje się silnik, skrzynię
biegów i inne zespoły napędowe, a następnie pozostałe części i materiały oraz sie-
dzenia i tapicerki. Kolejno następuje segregacja wszystkich elementów z demontażu
na części i materiały do: sprzedaży, regeneracji, dalszego przetworzenia i strzępienia
razem z karoserią [Gola-Sienkiewicz 2008]. Wszystkie wymontowane z SWE mate-
riały traiają do wyspecjalizowanych zakładów recyklingu, a następnie jako surowce
wtórne są sprzedawane zakładom produkcyjnym.
115
Zgłoś jeśli naruszono regulamin