PROBLEM OPTYMALIZACJI LOGISTYCZNYCH PARAMETRÓW TRANSPORTU ODPADOW KOMUNALNYCH.pdf

(650 KB) Pobierz
Problem optymalizacji...
INFRASTRUKTURA I EKOLOGIA TERENÓW WIEJSKICH
INFRASTRUCTURE AND ECOLOGY OF RURAL AREAS
Nr 10/2011, POLSKA AKADEMIA NAUK, Oddzia w Krakowie, s. 107–119
Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi
Mateusz Malinowski, Andrzej WoĨniak
PROBLEM OPTYMALIZACJI
LOGISTYCZNYCH PARAMETRÓW TRANSPORTU
ODPADÓW KOMUNALNYCH
W ASPEKCIE STRATEGII EKOFIRMY
____________
OPTIMIZATION PROBLEM OF THE MUNICIPAL WASTE
TRANSPORT LOGISTIC SYSTEM IN THE TERMS
OF ECO-COMPANY STRATEGY
Streszczenie
Gospodarka odpadami komunalnymi zgodnie z dyrektywami UE oznacza
gromadzenie, zbieranie, odzysk, unieszkodliwianie i monitoring ich powstawania.
Elementem czcym wymienione zadania jest transport odpadów, realizowany
gównie przez specjalistyczne firmy zbierajce odpady zmieszane i segregowane.
W Polsce w caoksztacie kosztów systemu gospodarowania odpadami, po-
nad 70% stanowi zbiórka i transport odpadów do miejsc utylizacji [Tyc-Szmil
2003]. Koszty te ze wzgldu na rosnce ceny paliwa, wzrost wynagrodzenia kie-
rowców i adowaczy, powoduj e wzrasta potrzeba optymalizacji systemu logi-
styki transportu w eko-firmach. Do racjonalizacji sytemu transportowego wyko-
rzystywane s ogólnie dostpne programy optymalizujce trasy przejazdów lub
stan floty samochodowej, bez uwzgldniania dziaajcego systemu. W wielu fir-
mach takie rozwizania s niemoliwe do wdroenia, ze wzgldu na dynamiczny
charakter systemu oraz najsabszy jego element, którym jest czowiek dugo przy-
stosowujcy si do zmian systemowych.
W artykule sformuowano problem optymalizacyjny istniejcego i dyna-
micznie zmieniajcego si systemu transportu odpadów komunalnych w wybra-
nym eko-przedsibiorstwie. Problem zosta rozwizany z wykorzystaniem opra-
cowanego modelu decyzyjnego. Na podstawie zgromadzonych danych o systemie
logistycznym transportu odpadów w przedsibiorstwie wielobranowym MIKI,
dokonano jego analizy przestrzennej oraz wyznaczenia optymalnych sektorów
zbiórki. Podstawowym celem wykonania optymalizacji byo zminimalizowanie
107
1225061904.001.png 1225061904.002.png
 
Mateusz Malinowski, Andrzej WoĨniak
wartoci przebiegu mieciarek [km] przy ustalonej staej objtoci zbieranych od-
padów. Poprzez wdroenie zaproponowanego rozwizania uzyskano obnienie
kosztów zbiórki odpadów i czasu jej trwania.
Sáowa kluczowe: odpady komunalne, GIS, logistyka transportu, transport odpa-
dów
Summary
Municipal waste management according to EU Directives means the
gathering, collection, recovery, disposal and monitoring of their creation. The
most important linking element in this system is a transport of wastes, mainly
carried out through a specialized companies. In Poland, more than 70% costs of
waste management system is generated by collection and waste transport from
customer to disposal places [Tyc-Szmil 2003]. The effect of rising fuel prices,
increased wages of drivers and loaders, is an increasing cost of waste
management. A lot of eco-company have to optimize their transport logistics
system to minimalizing of costs. To rationalize the transport system are used
publicly available computer programs to optimize travel routes or the state fleet.
In this paper authors formulation logistic problem of optimization the
existing waste transport system. The problem was solved using the developed
model of decision-making structure. Authors conduct a spatial analysis of waste
transport system for determine optimal collection sectors in the city, based on data
collected about the waste transport logistics system in the company MIKI. The
main aim of the optimization was to minimize the value of the garbage truck’s
courses [km] at a determining volume of solid waste collected.
Key words: municipal wastes, GIS, transport logistics, waste transport system
WSTĉP
Dyrektywa ramowa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z 19 li-
stopada 2008 roku w sprawie odpadów, definiuje odpad jako kad substancj
lub przedmiot, której posiadacz pozbywa si, zamierza si pozby lub do któ-
rych pozbycia zosta zobowizany. Dyrektywa zostaa transponowana do pol-
skiego prawa Ustaw o zmianie ustawy o odpadach z 22 stycznia 2010 roku.
Zgodnie z now ustaw, odpady komunalne to odpady powstajce w gospodar-
stwach domowych, z wyczeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a take
odpady niezawierajce odpadów niebezpiecznych, pochodzcych od innych
wytwórców odpadów, które ze wzgldu na swój charakter lub skad s podobne
do odpadów powstajcych w gospodarstwach domowych [Dz. U. z 2010r. Nr 28
poz. 145]. Ustawa o odpadach reguluje system gospodarowania nimi, w tym ich
transport, a take okrela sposób i tryb udzielania pozwole na prowadzenie
dziaalnoci gospodarczej w zakresie transportu i utylizacji odpadów.
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Maopolskiego 2006 zakada,
e do koca 2007 roku wszyscy mieszkacy Maopolski powinni podpisa
108
Problem optymalizacji...
umow na wywóz odpadów. W ramach monitoringu PGOWM oraz informacji
uzyskanych z gmin wynika, e cel sprzed kilku lat udao si osign jedynie
w 30 maopolskich gminach (najwicej w powiecie nowotarskim i gorlickim).
Najgorzej sytuacja przedstawia si w gminach rolniczych w powiatach dbrow-
skim, miechowskim, limanowskim, nowosdeckim i tarnowskim (rys. 1). Taki
stan jest spowodowany niewystarczajc liczb firm zbierajcych odpady oraz
utrudnieniami w zbieraniu odpadów, przede wszystkim na obszarach górskich
i podgórskich województwa. Ponadto istniejce systemy obarczone s wieloma
bdami logistycznymi, które powoduj zwikszenie kosztów transportu. Dla
wikszoci wadz samorzdowych problem ten, ze wzgldu na jego zoono
i interdyscyplinarny charakter jest zbyt trudny do rozwizania.
Za gospodark odpadami na terenie gmin odpowiadaj specjalistyczne
(certyfikowane) firmy wywozowe. System logistyczny transportu odpadów bu-
dowany jest na ogó na bazie acucha dostaw, którego podstawowe elementy
stanowi: wytwarzajcy odpady mieszkaniec (lub obiekt infrastrukturalny),
podmiot organizujcy zbiórk odpadów oraz podmiot je utylizujcy (np. sortow-
nia, spalarnia, skadowisko, kompostownia) [Paczek, Szotysek 2008].
ródo: Opracowanie wasne na podstawie danych z Urzdów Gmin, 2011
Source: Own study according to data from Communes’ office
Rysunek 1. Procent obsugiwanych gospodarstw domowych przez firmy zbierajce
odpady w gminach województwa maopolskiego w 2010 roku
Figure 1. Percent of households served by the company collecting the waste
in the communes of Maopolska in 2010
109
1225061904.003.png
Mateusz Malinowski, Andrzej WoĨniak
Najwiksze koszty dziaania systemu gospodarowania odpadami charakte-
rystyczne s dla terenów o maym wskaniku gstoci zaludnienia i terenów
o urozmaiconej rzebie. Tyc-Szmil [2003] oraz Sotysik [2000] potwierdzaj
opinie eko-przedsibiorstw, e koszt transportu odpadów moe siga nawet
70% ogólnych kosztów zbiórki odpadów, w niektórych polskich miastach
o liczbie ludnoci przekraczajcej 100 tys.
Z punktu widzenia liczby rodków transportu uytych do wywozu tego
samego adunku rozrónia si jedno i dwustopniowy system wywozu. System
jednostopniowy polega na transporcie odpadów bezporednio z miejsca groma-
dzenia do zakadu unieszkodliwiania. W systemie jednostopniowym wywóz
odpadów moe odbywa si w formie:
niewymiennym (przesypowym) – po oprónieniu pojemników, odpady
adowane s do rodków transportowych, a pojemniki pozostaj w miejscu gro-
madzenia (stosowany rodek transportowy: mieciarka),
wymiennym – zapenione pojemniki na odpady podmieniane s pustymi
w miejscu gromadzenia odpadów (najczciej stosowany rodek transportowy:
hakowiec).
Dominujcym trendem w wiatowej gospodarce odpadami, majcym na
celu obnienie kosztów dziaania systemu, jest wprowadzanie transportu dwu-
stopniowego z zastosowaniem stacji przeadunkowych. Na stacji przeadunko-
wej odpady czasowo s gromadzone i wstpnie segregowane. W Polsce takie
rozwizanie nie jest obecnie stosowane, mimo i obnia koszty dziaania sytemu
nawet o 1/3 [Sotysik 2000], a take byoby idealnym rozwizaniem w sytuacji
gdy zamykane s kolejne skadowiska odpadów. Obawy o naruszenie ekosys-
temu i nasilajcy si opór spoeczny utrudniaj realizacj takich inwestycji eko-
logicznych [Malinowski 2010].
Sprawna organizacja wywozu odpadów wymaga optymalizacji, koniecznej
ze wzgldu na wysokie koszty transportu. Wpyw na organizacj wywozu maj
przede wszystkim [Obyrn d’ 2005]:
ilo i pojemno pojemników (kontenerów) na odpady,
lokalizacja miejsc ustawienia pojemników oraz adowno samochodu
transportowego,
czas i organizacja pracy brygady wywozowej oraz kierowcy,
czstotliwo wywozu oraz liczba rodków transportu,
odlego zakadu unieszkodliwiania od rejonu zbiórki odpadów,
czas przejazdu samochodu zbierajcego odpady oraz czas jego roza-
dunku,
naprawy, remonty i przegldy samochodu transportowego.
W celu obnienia kosztów dziaania firm gospodarujcych odpadami, wy-
korzystywane s metody optymalizacyjne (problem komiwojaera, teoria kole-
jek) do usprawnienia systemu odbioru odpadów od klientów. Zastosowanie tych
metod najczciej powoduje cakowit reorganizacj systemu, poniewa nie
110
Problem optymalizacji...
uwzgldniaj one aktualnie dziaajcego systemu. Wykorzystanie tych metod
jest moliwe, gdy odpady s zbierane z zamknitego (scalonego) obszaru. Nie-
stety w wielu firmach, umowy na odbiór odpadów od klientów byy i s podpi-
sywane najczciej bez uwzgldnienia racjonalnego wykorzystania rodków
transportowych, co powoduje, e mieciarki poruszaj si po trasach, które mo-
gyby by obsugiwane przez innych kierowców lub w inne dni. Tak zwane du-
blowane lub mapowanie tras przejazdów powoduje automatyczne zwikszenie
liczby przejechanych kilometrów. W tych firmach optymalizacja tras mieciarek
najczciej jest obarczona wieloma ograniczeniami wynikajcymi z czynników
wewntrznych: strategia firmy, tradycja obsugi klientów, przyzwyczajenia kie-
rowców, personelu administracyjnego, itp.
Optymalizacja pozwala na wyznaczenie najlepszego rozwizania ze
wzgldu na przyjte kryterium (np. koszt, zysk) sporód dopuszczalnych roz-
wiza danego problemu. Przyjmuje si, e rozwizanie jest racjonalne, gdy
przy okrelonych nakadach nastpuje maksymalizacja efektu lub gdy przy zao-
onym efekcie minimalizuje si nakady. Aby to osign, dy si do zintegro-
wania wszystkich dziaa skadajcych si na logistyczny acuch usuwania
odpadów [Przybycin 2006].
Celem projektu byo sformuowanie zaoe do problemu optymalizacji
logistycznych parametrów transportu odpadów komunalnych na przykadzie
przedsibiorstwa MIKI Kraków w aspekcie specyficznej strategii firmy ukierun-
kowanej na yczenia klienta. Analizowany problem dotyczy minimalizacji
przebiegu mieciarek, przy narzuconych przez firm warunkach ograniczajcych
optymalizacj. Do rozwizania problemu zostaa opracowana iteracyjna struktu-
ra modelu decyzyjnego. Ponadto przeanalizowano obecny system transportu
zmieszanych odpadów komunalnych na terenie miasta Krakowa, a take na pod-
stawie modelu decyzyjnego, opracowano optymalizacj istniejcego systemu.
MATERIAà I METODA
Dane atrybutowe prezentujce sie drogow miasta w formie plików *.shp
pozyskano z Urzdu Marszakowskiego Województwa Maopolskiego. Przed-
sibiorstwo MIKI Kraków przekazao w 2010 roku baz klientów z informacja-
mi o ich adresach, czstotliwoci zbiórki i charakterystyce pojemników (liczba
i objto) do gromadzenia staych odpadów komunalnych. Firma dziaa
w brany od 1990 roku, prowadzi zbiórk odpadów na terenie miasta Krakowa
oraz w 11 okolicznych gminach, ponadto specjalizuje si w produkcji paliwa
alternatywnego dla cementowni.
Logistyka transportu w firmie polega na wykorzystaniu 11 mieciarek
(w tym 4 obsuguj miasto Kraków) oraz 24 tzw. hakowców. Kierowcy miecia-
rek maj przydzielone w poszczególne dni tygodnia stae sektory zbiórki. Sektor
to obszar wyznaczony przez list objazdow dla konkretnego kierowcy w dany
111
Zgłoś jeśli naruszono regulamin