PYTANIA COMPLETE.doc

(55 KB) Pobierz

Wstęp do psychologii

pytania zebrane z wydziałowego „Chomika” oraz innych źródeł

 

 

1.       Połączyć:                                                                                                                                                         

Arystoteles - I zasada kojarzenia

Bacon – empiryzm psychologiczny

Berkeley – biegiem myśli steruje nie rozum lecz nawyl

Cabanis – opisywanie rozwoju w kategoriach kryzysów

Condillac - stopniowanie zmysłów

Kartezjusz - umysł zamknięty

Kant - jaźń noumenalna

Freud – determinizm psychologiczny

Lewin – motywacja obejmująca interakcje ze środowiskiem

Duns Scott -  tabula rasa

John Locke -  I natura nawyku, druga natura człowieka

Machiavelli

Thorndike – autor prawa efektu

J. Muller – teoria specyficznych energii nerwowych             

Bonnet - intuicyjne prawo specyficznych energii zmysłowych

K. Twardowski - stworzył teorię czynności i wytworów

Witwicki - I podręcznik psychologii empirycznej

Fechner - psychofizyka

Otto Rank - trudności nerwicowe mają źródło w urazie narodzin

J. Fodor - twórca solipsyzmu metodologicznego

Fromm - wprowadził zmiany w kompleksie Edypa

Malebranche albo Liebniz i Spinoza – okazjonalizm (pogląd, że że doskonała koordynacja czasowa tych dwóch światów, wynika z faktu, że wydarzenia w obu tych światach zostały tak zaplanowane aby wydarzać się jednocześnie)

 

 

 

2.       Wybierz i przyporządkuj fazy rozwoju dziecka według:

 

Freuda -  oralna,  analna,  falliczna,  latentna i  genitalna

Ericsona -  (okresy + kryzysy, cele,cnoty) okres niemowlęcy, wczesne dzieciństwo, wiek zabawy, wiek szkolny, adolescencja, wczesna dorosłość, środkowa dorosłość, późna dorosłość

Piageta – aktywność odruchowa, dokonywanie pierwszych rozróżnień, odtwarzanie interesujących zdarzeń, koordynacja schematów, wykrywanie nowych sposobów, reprezentacje umysłowe

Również może być: Adaptacja zachodzi poprzez procesy asymilacji i akomodacji.

 

 

3.       Prawda czy fałsz:                                                                                                                             

 

Czy wyobraźnia ejdetyczna odgrywa rolę w myśleniu abstrakcyjnym?

Inteligencja jest mierzona na skali przedziałowej?

Refrakcja  proaktywna to zakłócanie działań pamięci?

 

4.       Badanie Asha dotyczyły konformizmu

 

Solomon Ash przeprowadził serię badań, które udowodniły potęgę konformizmu. Osoby badane zostały poinformowane, że biorą udział w testach wzroku. Badanie miało polegać na oglądaniu linii i wybieraniu z drugiego zestawu odcinka o takiej samej długości. Zadanie było bardzo proste, a różnice między odcinkami wyraźne. Haczyk tkwił jednak w tym, że poza prawdziwą osobą badaną, w pomieszczeniu znajdowało się jeszcze kilka innych osób – pomocników eksperymentatora – które udawały zwykłych uczestników badania. Ich zadaniem było podawanie odpowiedzi w oczywisty sposób nieprawidłowych. Ash był ciekawy, czy przeciętny człowiek jest w stanie przeciwstawić się tłumowi, zwłaszcza jeśli decyzja tego tłumu jest wyraźnie zła. Jaki był wynik? 32% badanych osób wybierało nieprawidłową linię, gdy pozostałe trzy osoby w pomieszczeniu dawało tę właśnie złą odpowiedź. Nie miało znaczenia nawet to, że różnica długości między odcinkami sięgała prawie 10 cm. O czym to świadczy? Co trzecia osoba rezygnuje ze swojej opinii, jeśli zauważy, że jest ona niepopularna w grupie w której przebywa. Co trzecia osoba zdaje się na osąd innych i nawet jeśli ma wątpliwości co do jego prawidłowości, to i tak podąży za grupą. Nawet buntownicy szukają podobnych do siebie rebeliantów, do których doskonale pasują. 32% konformistów ukazało się w prostym eksperymencie z wybieraniem linii. Jak wielu z nas jednak poddaje się tłumowi, gdy sytuacja jest mniej czarno – biała?

 

5.       "Wgląd" to termin z: psychoanalizy i psychologii postaci

 

6.       Wymienić mechanizmy obronne u Freuda: projekcja, sublimacja, racjonalizacja, regresja

 

7.       Gdzie oprócz psychoanalizy stosuje się przeniesienie? W psychologii postaci

 

8.       Twórcy psychologii postaci: Kurt Koffka, Max Werthaimer, Christian von Ehrenfels (wcześniejsze wpływy), Fritz Perls (metoda psychoterapii)

 

9.       Automatyczne doskonalenie reakcji bez wzmocnień: docieranie

 

10.    Mechanizmy adaptacyjne u Milgrama

Składają się na strategię życia ograniczającą interakcje z innymi ludźmi i pozwalają zmniejszyć obciążenie afektywne w stosunkach interpersonalnych.

ñ          skracanie czasu przetwarzania informacji

ñ          pomijanie informacji, które nie są priorytetowe

ñ          dzielenie obciążenia informacjami

ñ          używanie środków technicznych

ñ          stosowanie barier fizycznych i afektywnych

ñ          odwoływanie się do profesjonalnej pomocy innych instytucji

 

11.    Pojawienie się odruchu mimo jego wygaszenia: samorzutne odnawianie się odruchu.

 

12.    Kto napisał „Pamięć i zapominanie”: John Henderson

 

13.    Lepszy efekt pracy w obecności innych to: facylitacja społeczna

 

14.    Coś o praktycznej systematyzacji ideologicznej i praktycznej, i coś o standaryzacji

Zasady usystematyzowania praw nauki:

ñ          Systematyzacja dydaktyczna – 'kawałkowanie” wiedzy, dzielenie materiału na łatwiejsze i trudniejsze zagadnienia, kontrola nad odrębnością tych zagadnień

ñ          Systematyzacja ideologiczna – ma przekonać odbiorcę o jedynej słuszności przekazu, polega na ukrywaniu słabych stron, ukrywaniu zalet, żonglerce słownej

ñ          Systematyzacja praktyczna – zakłada określonego odbiorcę przekazywanych treści

ñ          Standaryzacja – inaczej normalizacja testu, dzięki której wyniki indywidualne mogą być odniesione do ich rozkładu w populacji

 

15.    Teoria agresji jako środka do uzyskania celu lub skutku wyuczenia: do celu – instrumentalna, jako skutek wyuczenia: teoria społecznego uczenia się

 

16.    Potrzeby znajdują się w stanie: zaspokojenia, deprywacji i frustracji

 

17.    Osoba, która sądzi, że wszystko kontroluje przypadek ma umiejscowienie kontroli: zewnętrzne

 

18.    Co to jest test? Wersja eksperymentu, próba, której wyniki dają się ująć ilościowo

 

19.    Coś o pamięci sensorycznej do krótkotrwałej

Pamięć sensoryczna jest ultrakrótka, ma bardzo dużą pojemność i służy pełnemu odbieraniu bodźców. Pamięć krótkotrwała przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres, do kilkunastu sekund, aż do przejścia do pamięci długotrwałej.

 

20.    Wewnętrzne i zewnętrzne umiejscowienie poczucia kontroli

Rotter, jedna  teorii społecznego uczenia się.

Osoby o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli (internaliści) mają przekonanie, że ich życiem i ważnymi zdarzeniami sterują oni sami.  Osoby o zewnętrznym umiejscowieniu kontroli (eksternaliści) żywią przekonanie, że życiem sterują czynniki niezależne od ich świadomego, celowego i zamierzonego wpływu (niekoniecznie muszą to być czynniki zewnętrzne!) – los, przeznaczenie, Bóg, nieświadomość, choroba, szczęście itd.

 

21.    Piaget wyróżnia u dzieci fazę operacji: konkretnych i formalnych

 

22.    W okresie tak zwanej osobowości ekspansywnej (4. rok życia) dominuje według Chłopkiewicz: dynamizm aktywności eksploracyjno-ćwiczącej

 

23.    Badanie kilku różnych grup wiekowych w tym samym czasie to: badanie poprzeczne

 

24.    Funkcja informacyjna języka polega na: komunikowaniu treści nowych dla odbiorcy

 

25.    W badaniach nad teologicznością z udziałem dzieci trzy-i-pół-miesięcznych (po treningu) okazało się, że: dyshabituacja miała miejsce częściej, gdy w fazie testowej zmienił się cel ruchu ręki odzianej w rękawicę z rzepem, niż gdy zmieniła się trajektoria ruchu ręki.

 

26.    Gdzie w mózgu mieści się okolica Broki? W lewym płacie czołowym

 

27.    Sulloway: Dzieci urodzone później są częściej buntownikami niż dzieci pierworodne. Teza należy do: koncepcji typów

 

28.    Trisomia 21. chromosomu występuje w: zespole Downa

 

29.    Wiązkową koncepcję świadomości zaproponował: Hume

 

30.    Rozdzielenie komponentów złozonej reakcji warunkowej (np. reakcja występuje ciągle na poziomie fizjologicznym, mimo jej całkowitego wygaszenia na poziomie behawioralnym) to: schizokineza

 

31.    Nie należą do hierarchii potrzeb wg Maslowa: dominacja

 

32.    Mechanizm obrony Ego, polegający na zaspakajaniu zablokowanych pragnień seksualnych w zastępczych nieseksualnych czynnościach (akceptowanych w danej kulturze), to: sublimacja

 

33.    Izomorfizm psychofizyczny jako rozwiązanie problemu psychofizycznego zawdzięczamy zwolennikom: psychologii postaci

 

34.    Pytanie ze zdaniem "cały świat służy do ssania" asymilacja

 

35.    Stałość masy, ciężaru i objętości odkrywają dzieci: w okresie operacji konkretnych

 

36.    Słynne credo: „Dajcie mi niemowlę, a zrobię zeń kogo zechcecie..” to credo (czyje?): Johna Watsona

 

37.    Funkcja ideacyjna języka rozwija się z: funkcji matetycznej

 

38.    Warunkowanie reaktywne (klasyczne) dotyczy: ruchów mimowolnych

 

39.    Kompleks Edypa pojawia się w fazie: fallicznej

 

40.    Presja, wprowadzenie w błąd i brak zgody na wycofanie się z drastycznej sytuacji miały miejsce w badaniach (czyich?): Milgrama

 

41.    W warunkowaniu klasycznym wzmocnieniem jest: bodziec bezwarunkowy

 

42.    Co to jest habituacja? Podwyższenie progu wrażliwości na niezmienność bodźców, monotonię

 

43.    Freud sformułował psychoanalityczną hipotezę nieświadomej aktywności psychicznej, korzystając z sugestii metodologicznej Immanuela Kanta

 

44.    Do testów badających teorię umysłu u dzieci nie należy: efekt Stroopa?

Na pewno SĄ to: test zwodniczego pudełka, fałszywego przekonania i niespodziewanej zmiany

 

45.    Wyobraź sobie sztukę, w której aktorzy reprezentują poszczególne aspekty struktury osobowości wg Freuda. Którą z kwestii wypowiada Superego? "To jest karygodne!"

 

46.    Tomasell: Istotną cechą wspólnego pola uwagi jest to, że obejmuje ono (z punktu widzenia dziecka): wszystkie trzy elementy: przedmiot wspólnej uwagi, dorosłego, dziecko

 

47.    Ludzi, którzy przekonani są, że wszystko w ich życiu zależy od przypadku cechuje wg Rottera: zewnętrzne umiejscowienie poczucia kontroli

 

48.    W sytuacji umiarkowanej nieprzyjemnej stymulacji bardziej aktywna jest: część współczulna

 

49.    W sytuacji umiarkowanej przyjemnej stymulacji bardziej aktywna jest: część przywspółczulna

 

50.    Największy opór na wygaszanie wykazują reakcje: te wzmacniane niesystematycznie

 

51.    Wielka Piątka jest: listą podstawowych wymiarów osobowości

 

52.    Czas deprywacji i wielkość (ew. liczba) przeszkód pokonywanych na drodze do celu są wskaźnikami siły: popędu

 

53.    Z badań nad rozwojem wiedzy o bytach mentalnych: „Można mieć jednocześnie sprzeczne pragnienia, ale nie można mieć jednocześnie sprzecznych zamiarów”: PRAWDA

 

54.    Kruszenie oryginału i ożywienie kopii” charakteryzuje: dzieci w 2. roku życia

 

55.    Badanie Harlowa na małpach (druciana matka, futrzana matka) dotyczyły: reakcji przywiązania

 

56.    Galen: powietrze psychiczne zlokalizowane jest w komorze: przedniej

 

57.    Słynny kamień z Rozetty zawiera inskrypcje..: (ile języków/pism?) 2 języki, 3 pisma

 

58.    Terapia behawioralna: technika łagodzenia lęku należy do: terapii opartej na warunkowaniu reakcji przeciwstawnych

 

59.  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin