Buzan T. - Podrecznik szybkiego czytania.pdf

(43742 KB) Pobierz
ODWYDAWCY ANGIELSKIEGO
Poczytujtt_ sobie za zaszczyt mozliwosc polecenia tej ksiqzki rzeszom odbiorc6w,
mlodszych i starszych, kt6rzy pragnq poszerzyc swq wiedztt_ o naszym trudnym i jednoczesnie
pociqgajqcym
iwiecie
dziedzictwie
przeszlo§ci,
biezqcych
odkryciach
naukowych
wydarzeniach politycznych, literaturze klasycznej i wsp6lczesnej. Szczeg6lna jest tu postac Tony
Buzana, kt6rego kariertt_ w skromnym stopniu pr6bowalem przez kilka lat wspomagac i kt6ry tak
nagle zdobyl slawtt_.
Tony Buzan ogranicza sitt_ tutaj do prostego i latwego w zastosowaniu systemu nauki,
kt6ry ja i moi wsp6lczesni musielismy opanowywac z trudem i na podstawie wlasnych
doswiadczen
-
o ile w og6le sztuka ta nam sitt_ udawala. Zapewniam was, ze korzystajqc z tego
systemu
-
szybko osiqgniecie, a moze btt_dziecie w stanie zrobic witt_cej niz to, do czego ja
zmuszony bylem przez wiele lat: czytac przynajmniej trzy gazety dzienne, eo tydzien okolo 25
magazyn6w naukowych, p6l tuzina tygodnik6w podejmujqcych tematy og6lne
i
dwie lub trzy
ksiqzki; kazdego miesiqca okolo tuzina czasopism
-
opr6cz tego wiele list6w, raport6w, wycink6w
z gazet, informator6w, podrtt_cznik6w, katalog6w itd.
Mogtt_jedynie zalowac, ze wiele lat temu nie moglem korzystac
z
zalet systemu, kt6ry Tony
B
uzan tak przystwnie przedstawll w niniejszej pracy. Zaoszcztt_dzilbym mn6stwo wysilku, w
iele
niepotrzebnych czynnofri i nie wstydztt_ sitt_ przyznac, ze nawet dzis ucztt_ sitt_ od niego, Jak byc
coraz lepszym. Czytelnicy tej ksiqzki majq mozliwosc rozpocztt_cia pracy we wlafriwym tempie na
znacznie wczesniejszym etapie. Namawiam, byfrie skorzystali z
tej
sposobnofrii Mimo
przedstawienia przez Tony Buzana swego systemu klarownie, krok po kroku, btt_dzie to wymagac
wysilku, lecz jesli wytrwacie, odkryjecie, ze ksiqzka ta jest Jak otwarcie drzwi do swiata pelnego
zlotego blasku wiedzy.
Swi~tej
Pami~ci
Heinz
Norden,
wydawca Erstwhile Information
Tue Book
ofKnowledg
e,
czlonek
Instytutu
J~zykomawstwa
OD
AUTORA
Gdy mialem 14 lat, w klasie, do kt6rej ucztt_szczalem, przeprowadzono zestaw test6w
oceniajqcych nasze zdolnofri umyslowe. W.§r6d nich ukryty byl test szybkofri czytania. Po kilku
tygodniach zapoznano nas z wynikami i dowiedzialem sitt_, ze osiqgnqlem .§redniq 213 sl6w na
minuttt_ (sl./ min). W pierwszym momencie poczulem dumtt_, gdyz wdawalo mi sitt_, ze 213 to bardzo
duzo. Jednak radosc nie trwala dlugo, bo nauczyciel wkr6tce wyjafoil, ze 200 sl./ min to wartosc
calkiem przecitt_tna, a najszybszy uczen w klasie czyta w tempie 314 sl6w
-
o
ponad 100 sl./ min
witt_cej ode mnie.
Ta przygntt_biajqca informacja miala zmienic cale moje fycie: zaraz po zakonczeniu lekcji
podbieglem do nauczyciela i zapytalem go, w jaki spos6b m6glbym poprawic swojq szybkosc.
Odpowiedzial, ze nie ma na to zadnego sposobu, a tempo czytania, podobnie jak iloraz
inteligencji, wzrost doroslej osoby czy kolor oczu, jest z natury niezmienne.
Wydawalo mi sitt_, ze nie jest to do konca prawda. Dlaczego? N
iewiele
wczefoiej
rozpoczqlem intensywny program ewiczen fizycznych i po kilku tygodniach zauwazalna byla w
niemalze kazdym mitt_sniu mojego ciala kolosalna zmiana. Skoro znajomosc wlafriwych ewiczen
umozliwila mi dokonanie tak wielkiej fizycznej transformacji, dlaczego odpowiednie ewiczenia
wzroku i umyslu nie mialyby spowodowac zmiany szybkofri czytania, zrozumienia i zapamitt_tania
tego,
eo czytam?
Pytania te sklonily mnie do poszukiwan, kt6re wkr6tce zaowocowaly przekroczemem
bariery 400 sl./ min i wreszcie doprowadzily do tego, ze moglem swobodnie czytac w tempie 1000
sl.I min. Dzitt_ki owym dociekaniom zrozumialem, ze na kazdym poziomie czytanie jest dla umyslu
tym, czym aerobik dla ciala.
Poznanie cudownych mozliwosci swojego wzroku i niezwyklej, zdumiewajqcej pojemnofri
m6zgu spowodowalo nie tylko poprawtt_ prtt_dkofri czytania, zrozumienia i pamitt_ci; zauwatylem,
ze potrafi?. szybciej i bardziej kreatywnie myslec, robic lepsze notatki, relatywnie latwo zdawac
egzaminy, uczyc sitt_ bardziej skutecznie, a w efekcie zaoszcz?_dzic dni, tygodnie, a nawet miesiqce
swojego czasu.
Podrtt_cznik szybkiego czytania, ksiqzka, kt6rq wlasnie trzymacie w rtt_kach, jest rezultatem
40 lat praktyki i badan na tym polu. Jej strony zawierajq podstawowe tajemnice, kt6re w tym
czasie odkrylem. Mam nadziejtt_, iz lektura okaze sitt_ ekscytujqca, a korzyfri, jakie odniesiecie ze
stosowania przedstawionych tu technik,
Chcialbym wyrazic szczeg6lnq
b~dq
tak olbrzymie jak moje.
Vandzie North, redaktor naczelnej, kt6rej
wdzi~cznosc
szybki, "sokoli wzrok" tak wydatnie przyczynll
si~
do nadania ksiqzce jej obecnej formy; moim
osobistym asystentkom, Lesley Bias, P hyllidzie Wilson i Sandy Zambau.x, za nieocenionq pomoc
w przepisywaniu
korekt~;
ksiqzk~;
r~kopisu
i tworzeniu ksiqzki; Justinowi Coenowi za 01yginalne ilustracje i
t~
rodzinie Folley6w za stworzenie wspanialej atmosfery, w kt6rej moglem ukonczyc
centrom Buzana i instruktorom Radiant Thinking za wsparcie, badania i nauczanie
moich metod; Caro i Peterowi Ayre'om
-
za udzielenie schronienia w Greenham Hali, gdzie
przeprowadzilem
wi~kszosc
wczesniejszych badan; Robynowi Ponty'emu oraz Lizard Island z
Australii, kt6rzy otoczyli mnie opiekq podczas pisania ksiqzki; Seanowi Adamowi
za
wsparcie i
oddanie
si~
sprawie lepszego czytania; "mojej ekipie" w BBC, Chrisowi Wellerowi, Sheili
poswi~cenie
Ableman; a takte The Brain Trust i wszystkim czlonkom klub6w "Brain" za
gl6wnemu celowi Mental Literacy (rozwijania sprawnofri intelektualnej), a w szczeg6lnofri idei
szybkiego czytania.
WPROWADZENIE
PODR:E;CZNIKA
Opanowanie
umiej~tnosci
JAK
KORZYSTAC
z
TEGO
czytania szybko, plynnie
i
bez wysilku uznane zostalo
przez
miliony ludzi na calym swiecie za
jedno
z najwazniejszych i najkorzystniejszych wydarzen w
ich
tyciu.
WS~P
We wprowadzeniu zapoznasz
jego
ukladem,
obejmuj<tcym
si~
z gl6wnymi celami
Podr~cznika
budow~
szybkiego
czytania i z
pi~6 cz~sci.
Wyjasniono
tu
tak:ze
kazdego z rozdzial6w
i
pokazano, w jaki spos6b szybko zapozna6
si~
z niniejszym kursem szybkiego czytania.
CELE
POD~CZNIKA
SZYBKIEGO CZYTANIA
Ksi<t:Zka
ma
spelnia6 szes6
podstawowych cel6w:
1.
Znacznie
Z\:Vi~kszy6
szybkos6
twojego czytania.
2. Utrzyma6 i poprawi6 zrozumienie.
3. Zapozna6
ci~
lepiej
z funkcjonowaniem twoich oczu i m6zgu,
eo
pomoze
ci bardziej
si~,
efektywnie korzysta6 z nich podczas czytania i uczenia
w codziennym :Zyciu osobistym i zawodowym.
a
takze
sprawniej
poslugiwa6
si~
nimi
4. Pom6c ci wzbogaci6 zar6wno slownictwo, jak i
wiedz~
og61n<t.
5.
Oszcz~dzi6
czas.
6. Doda6 ci pewnosci siebie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin