Dzień Kropki_Przewodnik.pdf

(5710 KB) Pobierz
PRZEWODNIK
PO
DNIU KR PKI
do wykorzystania w szkole i bibliotece
Kreatywne pomysły Superbelfrów Mini
SPIS TREŚCI
AUTORZY
HISTORIA „KROPKI”
I MIĘDZYNARODOWEGO DNIA KROPKI
KILKA SŁÓW OD PETERA H. REYNOLDSA
PRZEDMOWY DO POLSKIEJ EDYCJI
PROPOZYCJE KREATYWNYCH DZIAŁAŃ
3
4
6
7
9
Przewodnik powstał we współpracy
Wydawnictwa Mamania i Superbelfrów Mini
AUTORZY:
Joanna Apanasewicz
Anna Barczak
Joanna Duroł
Joanna Giebułtowska
Jolanta Okuniewska
Sabina Piłat
Aleksandra Ruszkowska (Mamania)
Aleksandra Schoen-Kamińska
Beata Skrzypiec
Katarzyna Symeniuk
Monika Walkowiak
Katarzyna Zajączkowska
Dorota Zaród
Katarzyna Zawiła-Dudzik
Celina Zielińska
Zgoda na kopiowanie i rozpowszechnianie w celach edukacyjnych
„Przewodnik po Dniu Kropki”:
Copyright © 2017 by Wydawnictwo Mamania
Ilustracje z „Kropki” Petera H. Reynoldsa:
Copyright © 2003 by Peter H. Reynolds. Originally published by Candlewick Press
Copyright for the Polish translation and edition © 2017 by Grupa Wydawnicza Relacja sp. z o.o.
HISTORIA „KROPKI”
I MIĘDZYNARODOWEGO
DNIA KROPKI
(INTERNATIONAL DOT DAY)
15 WRZEŚNIA
2003 roku trafiła do rąk amerykańskich czytelników ksią-
żeczka „The Dot” – napisana i zilustrowana przez
Petera H. Reynoldsa.
Ta nie-
pozorna, napisana oszczędnym językiem historia Vashti – dziewczynki, która nie
wierzy w własne możliwości – porusza serca nauczycieli, którzy czytają ją swoim
uczniom i rozmawiają o talentach, drzemiących w każdym z nas. Książka została
przetłumaczona na kilkadziesiąt języków, wydana alfabetem Braille’a i stała się
pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji –
Międzynarodowego
Dnia Kropki (International Dot Day).
Historia Dnia Kropki sięga roku 2009, kiedy to nauczyciel muzyki z Iowa Ter-
ry Shay zaproponował zaprzyjaźnionym szkołom i nauczycielom by przeczytać
książkę, wspólnie bawić się i tworzyć na początku roku szkolnego –
15 września.
I tak już od 8 lat w ramach
International Dot Day
uczniowie, nauczyciele, bi-
bliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują wiele
działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać swoje mocne strony
i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest kropka. Powstają kropkowe
dzieła sztuki, filmy animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty, festiwa-
le talentów.
W obchody Dnia Kropki 2017 zaangażowanych będzie ponad
8 milionów uczestników z 168 krajów – nauczycieli, bibliotekarzy,
rodziców i dzieci. Tyle osób zarejestrowało się na oficjalnej stronie
International Dot Day – www.thedotclub.org
4
PONIEWAŻ WŁAŚNIE OD NIEJ WSZYSTKO SIĘ ZACZĘŁO.
Podczas lekcji plastyki mała Vashti uparcie twierdziła, że nie potrafi malo-
wać, a zamknięte farby tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż
Vashti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki: „Postaw tu kropkę i zo-
baczymy, co się stanie”. Poirytowana i zniecierpliwiona Vashti postawiła krop-
kę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę
i poprosiła o  podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy, zoba-
czyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną pozłacaną
ramkę. Zaskoczona pomyślała, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki
i wszystkim to udowodni. Szczęśliwa i dumna otworzyła pudełko z farbkami
i zaczęła swoją przygodę z malowaniem.
Vashti uwierzyła w siebie, pomogła odnaleźć talent swojemu przyjacielowi,
a dzięki zaangażowaniu wspaniałych, kreatywnych nauczycieli czytających jej
historię nadal pomaga dzieciom na całym świecie.
DLACZEGO AKURAT KROPKA?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin