skrypty, interakcje.pdf

(303 KB) Pobierz
Skrypty i ich
wycofywanie
Beata Blok
Zofia Brzeska
Małgorzata Marszałek
Poradnia RUBIKON
CECHY INTERAKCJI OSÓB
Z AUTYZMEM:
zaburzona zdolność monitorowania uwagi innej
osoby oraz jej ukierunkowania;
znaczne zaburzenie kontaktu wzrokowego;
brak umiejętności uczestnictwa w naprzemiennych
interakcjach;
nieprawidłowe zachowania związane ze wspólnym
polem uwagi;
trudności w wyrażaniu oraz rozumieniu
komunikatów pozawerbalnych.
SKRYPT
(Krantz, McClannahan,1993,
McClannahan, MacDuff, Fenske&Krantz, 1998)
To nagrane lub napisane słowo, wyrażenie lub
zdanie, które umożliwia osobie z autyzmem
rozpoczęcie lub kontynuowanie wypowiedzi.
Skrypty formułowane są adekwatnie do
możliwości językowych oraz wieku dziecka.
Dodane są do bodźców, które w efekcie stają się
sygnałem do wypowiedzi.
METODA SKRYPTÓW I ICH
WYCOFYWANIA
Jest skutecznym narzędziem umożliwiającym
osobom z autyzmem generalizowanie umiejętności
językowych oraz rozwijanie mowy spontanicznej.
Wycofywanie podpowiedzi
Po nauczeniu się przez dziecko z autyzmem
imitowania lub czytania skryptu, jest on stopniowo
wycofywany poprzez usunięcie ostatniego słowa
aż do momentu usunięcia wszystkich słów –
skrypt
pozostaje pusty. Stopniowo również on jest
wycofywany.
Wówczas zostaje osiągnięty nasz cel: bodźce z
naturalnego środowiska stają się sygnałem do
zainicjowania wypowiedzi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin