skrypty, interakcje.pdf
(
303 KB
)
Pobierz
Skrypty i ich
wycofywanie
Beata Blok
Zofia Brzeska
Małgorzata Marszałek
Poradnia RUBIKON
CECHY INTERAKCJI OSÓB
Z AUTYZMEM:
•
zaburzona zdolność monitorowania uwagi innej
osoby oraz jej ukierunkowania;
•
znaczne zaburzenie kontaktu wzrokowego;
•
brak umiejętności uczestnictwa w naprzemiennych
interakcjach;
•
nieprawidłowe zachowania związane ze wspólnym
polem uwagi;
•
trudności w wyrażaniu oraz rozumieniu
komunikatów pozawerbalnych.
SKRYPT
(Krantz, McClannahan,1993,
McClannahan, MacDuff, Fenske&Krantz, 1998)
•
To nagrane lub napisane słowo, wyrażenie lub
zdanie, które umożliwia osobie z autyzmem
rozpoczęcie lub kontynuowanie wypowiedzi.
Skrypty formułowane są adekwatnie do
możliwości językowych oraz wieku dziecka.
Dodane są do bodźców, które w efekcie stają się
sygnałem do wypowiedzi.
METODA SKRYPTÓW I ICH
WYCOFYWANIA
Jest skutecznym narzędziem umożliwiającym
osobom z autyzmem generalizowanie umiejętności
językowych oraz rozwijanie mowy spontanicznej.
Wycofywanie podpowiedzi
•
Po nauczeniu się przez dziecko z autyzmem
imitowania lub czytania skryptu, jest on stopniowo
wycofywany poprzez usunięcie ostatniego słowa
aż do momentu usunięcia wszystkich słów –
skrypt
pozostaje pusty. Stopniowo również on jest
wycofywany.
•
Wówczas zostaje osiągnięty nasz cel: bodźce z
naturalnego środowiska stają się sygnałem do
zainicjowania wypowiedzi.
Plik z chomika:
psychika1
Inne pliki z tego folderu:
szkolenie I-szego stopnia.pdf
(20877 KB)
PLANY AKTYWNOŚCI.pdf
(7213 KB)
autyzm.pdf
(3753 KB)
Stosowana analiza zachowania, praktyka.pdf
(4741 KB)
zachowania niepozadane - poprawione.pdf
(5840 KB)
Inne foldery tego chomika:
#Psychologiczne - Filmy
_MBSR 8 week BeMindful
2006 - Handbook of Emotion Regulation
2007 - The self-conscious emotions. Theory and research
2008 - Emotion Regulation - Conceptual and Clinical Issues
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin