Kossecki J. - Naukowe Podstawy Nacjokratyzmu.pdf

(18982 KB) Pobierz
Józef
Kossecki
NAUKOWE PODSTAWY
NACjOKRATYZMU
NA U KO W E PODSTA WY NACJOKRA TYZMU
WSTĘP
WSPÓŁCZESNY NACJOKRATYZM POLSKI
Po
II
wojnie światowej miała w Polsce miejsce manipulacja
semantyczna, której istotą była zmiana znaczenia pewnych
kluczowych dla życia społecznego słów. Do słów takich należały:
patriotyzm, nacjonalizm
i
szowinizm.
W dominującej części narodu polskiego, przed II wojną
światową, słowo
patriotyzm
rozumiano jako miłość ojczyzny, przy
czym ojczyzną tą mogło być zarówno państwo narodowe jak i np.
wielonarodowa monarchia. Słowo
nacjonalizm
rozumiano jako
miłość do własnego narodu, która bynajmniej nie musiała oznaczać
wywyższania go w stosunku do innych narodów - tak właśnie
rozumieli to słowo twórcy polskiego nacjonalizmu z Romanem
Dmowskim na czele. Słowo zaś
szowinizm
rozumiano jako skrajną
odmianę nacjonalizmu, w której miłość własnego narodu łączyła się z
pogardą, a czasem wręcz nienawiścią wobec innych narodów.
Szowinizm narodowy w skrajnej formie reprezentował nacjonalizm
niemiecki, którego wyraźne sformułowanie znajdujemy w hitleryzmie.
Były też zresztą nienarodowe odmiany szowinizmu - np. szowinizm
klasowy występujący u komunistów internacjonalistów. Szowinizm
niejednokrotnie stanowił ideologiczne uzasadnienie różnych odmian
imperializmu
-
zarówno
narodowego
(hitleryzm) jak
i
kosmopolitycznego (radziecka odmiana komunizmu).
Po
II
wojnie światowej imperializm szowinistyczno-narodowy
w wydaniu niemieckim przegrał, zwyciężyły zaś kosmopolityczne
odmiany imperializmu w wydaniu sowieckim (ZSRR) i Iiberalno-
wolnomularskim (USA). Zgodnie z ich interesem dokonano w skali
globalnej manipulacji lingwistycznej, polegającej na zmianie
-5-
J ó ze fK oss ec ki
znaczenia wymienionych wyżej trzech kluczowych słów. Słowu
patriotyzm
, w oficjalnych masowych procesach wymiany informacji,
nadano znaczenie takie jak dawniej nadawano słowom patriotyzm i
nacjonalizm, słowu
nacjonalizm
nadano znaczenie takie jak miało
dawniej słowo
szowinizm narodowy,
zaś słowo
szowinizm
zaczęło
znikać
z
masowego
społecznego
obiegu
informacji.
Po
doświadczeniach z hitlerowską odmianą szowinizmu niemieckiego,
wszelki
nacjonalizm
zaczął się w społecznej świadomości - czy może
nawet podświadomości - kojarzyć ze zbrodniczym hitleryzmem. Na
tym właśnie polegała manipulacja semantyczna, której dokonano po II
wojnie światowej, a jej skutki trwają do dzisiaj.
Zjawisko to zaobserwowali twórcy Ligi Narodowo
Demokratycznej już w latach 50-tych i postanowili się jej
przeciwstawić, przywracając w swych opracowaniach - z
Programem
LN D ]
na czele - dawne przedwojenne znaczenie powyższych
kluczowych słów.
Studiując zarówno przedwojenną jak i wojenną czy wreszcie
emigracyjną literaturę narodową, doszliśmy do wniosku, że w świecie,
jaki ukształtował się po II wojnie światowej, stara polska myśl
narodowa już nie wystarczy. Stwierdziliśmy, że już w latach 30. tacy
myśliciele ruchu narodowego jak Adam Doboszyński, wzbogacili ją,
wprowadzając do niej naukę społeczną Kościoła katolickiego,
sformułowaną przez Leona XIII w encyklice
Rerum novarum
i
rozwiniętą przez Piusa XI w encyklice
Quadragesimo anno.
Dążąc do unowocześnienia polskiej myśli narodowej,
postanowiliśmy doktrynę LND oprzeć nie tylko na polskiej
tradycyjnej myśli narodowej, której twórcami byli Roman Dmowski,
Jan Ludwik Popławski i Zygmunt Balicki oraz nauce społecznej
Kościoła katolickiego, ale również na nauce porównawczej o
cywilizacjach Feliksa Konecznego oraz jej syntezie z polską szkołą
socjologiczną, a zwłaszcza teorią norm społecznych Leona
Petrażyckiego i Henryka Piętki. To był nasz pierwszy wkład w
unowocześnienie polskiej myśli narodowej2.
1 Por.
Program Ligi Narodowo Demokratycznej,
[w:] Akta sprawy Józefa
Kosseckiego i innych, Archiwum Sądu Wojewódzkiego w Warszawie, sygn.
akt IV K. 51/61.
2 Por. tamże.
-
6-
NA U K O W E P O D S T A W Y N A C J O K R A T Y Z M U
Dalszy wkład stanowiło wykorzystanie dorobku
polskiej
szkoły cybernetycznej,
której głównym twórcą był Marian Mazur
oraz
cybernetyki społecznej (socjocybernetyki),
której podstawy
przez wiele lat opracowywałem i publikowałem. Dzięki temu polska
doktryna narodowa stała się w pełni nowoczesna i oparta na
naukowych
podstawach.
Postanowiliśmy
nadać jej
nazwę
nacjokratyzm,
który w naszym wydaniu opiera się na czterech
następujących źródłach:
1. polska tradycyjna myśl narodowa,
2. nauka społeczna Kościoła katolickiego,
3. synteza nauki porównawczej o cywilizacjach F.
Konecznego
z polską
szkołą
socjologiczną
L.
Petrażyckiego i H. Piętki,
4. polska szkoła cybernetyczna i polska cybernetyka
społeczna1.
Warto w tym miejscu stwierdzić, że dążenie do oparcia
doktryny narodowej na naukowych podstawach, było cechą
charakterystyczną polskiego ruchu narodowego, od początku jego
istnienia. Roman Dmowski z wykształcenia był biologiem, a
pamiętajmy, że na przełomie XIX i XX wieku, w socjologii
dominowały ujęcia odwołujące się do analogii biologicznych. Potem
w pierwszej połowie XX wieku, wielu działaczy polskiego ruchu
narodowego było socjologami czy ekonomistami. Roman Rybarski i
Stanisław Grabski tworzyli podstawy socjologiczne myśli narodowej,
zaś zarówno oni jak i Stanisław Głąbiński budowali naukowe
podstawy ekonomiki narodowej. Sam Roman Dmowski w ostatnich
latach swego życia zajmował się antropologią kultury.
Biorąc pod uwagę fakt historyczny, że obóz Józefa
Piłsudskiego
dysponował,
w
okresie
dwudziestolecia
międzywojennego, najlepszym wywiadem świata, jakim był II
Oddział Sztabu Głównego, a także jedną z najlepszych na świecie
policją, nawiązaliśmy w tej dziedzinie do tych właśnie tradycji,
tworząc w dziedzinie socjotechniki syntezę metod obozu Romana
' Dzięki Internetowi można łatwo sprawdzić, wpisując w wyszukiwarce
termin
social cybernetics,
że nasza socjocybernetyka wyprzedza światową -
a zwłaszcza amerykańską - cybernetykę społeczną o kilka dziesiątek lat.
Podobnie wygląda sprawa z polską nauką porównawczą o cywilizacjach.
-
7
-
Jó zef Koss ec k i
Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego. W strategicznych planach LND,
wyłożonych w jej programie znaleźć można również elementy syntezy
myśli politycznej Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego1 -
czego na nasze szczęście nie zauważyli oficerowie śledczy SB,
prowadzący rozpracowanie naszej organizacji2.
W okresie PRL Liga Narodowo Demokratyczna2, stosując
wspomnianą wyżej socjotechnikę, prowadziła zarówno działania tajne
jak i jawne, przy czym na zewnątrz niczego nie firmowała. W miarę
upływu czasu i rozwoju naszej doktryny, coraz więcej jej elementów i
jej źródeł, mogło być ujawnianych, o czym świadczą liczne publikacje
polskiej szkoły cybernetyki społecznej, a także pierwsze po II wojnie
legalne wydanie
Myśli nowoczesnego Polaka
Romana Dmowskiego,
przez wydawnictwo Zjednoczenia Patriotycznego „Grunwald”, które
w tej organizacji podlegało mnie jako sekretarzowi propagandy.
Podstawą ideową wszystkich tych naszych działań był
nacjokratyzm.
Istotą nacjokratyzmu jest postulat pełnej
niepodległości zewnętrznej
i
wewnętrznej
dla wszystkich narodów. Istotą niepodległości
zewnętrznej jest posiadanie własnego suwerennego państwa, zaś
niepodległości
wewnętrznej
realna
możliwość
skutecznego
przeciwstawiania się kontroli ze strony obcych kanałów wpływu.
Nacjokratyzm
można
również
nazwać
naukowym
nacjonalizmem,
biorąc jednak pod uwagę wspomnianą wyżej
manipulację semantyczną, związaną ze zmianą znaczenia słowa
nacjonalizm,
która obecnie funkcjonuje w masowych społecznych
procesach wymiany informacji, chcąc unikać złego rozumienia
powyższego terminu,
używamy
publicznie
raczej
terminu
nacjokratyzm.
' Por. Akta sprawy Józefa Kosseckiego i innych. Archiwum Sądu
Wojewódzkiego w Warszawie, sygn. akt IV K. 51/61.
2 Do dzisiaj zresztą młodzi badacze historii LND, opierający się przede
wszystkim na archiwach organów ścigania PRL, nie zauważają tego faktu.
3 Liga Narodowo Demokratyczna powstała w 1958 roku i działała w sposób
zorganizowany do 1990 roku.
-8-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin