Wymiana szczęk seat ibiza II 2(3).docx

(3207 KB) Pobierz

[DIY] Wymiana szczęk hamulcowych (łożysk)

Postprzez gitfunfel » Pt sie 17, 2007 10:18

Porada dotyczy wymiany szczęk (łożysk) w typowych cywilnych garażach i skierowana do tych, którzy takich rzeczy nie robili.

Jeśli szczęki wyglądają tak jak na zdjęciu to warto je wymienić:
Obrazek

1. Zdejmujemy koło i ściągamy dekielek (kapselek) np. poważając śrubokrętem
Obrazek

2. Wyciągami zawleczkę (przydatne kombinerki)
Obrazek

3. Ściągamy nakładkę koronową
Obrazek

4. Kluczem #24 odkręcamy nakrętkę
Obrazek


5. Ściągamy podkładkę dociskową
Obrazek

6. Wyciągamy zewnętrzne łożysko (małe)
Obrazek

7. Luzujemy linki przy ręcznym (odkręcając nakrętki):
Obrazek

8. Ściągamy bęben (zazwyczaj schodzi lekko):
Obrazek

9. Jeśli bęben nie będzie chciał zejść można spróbować śrubokrętem pocisnąć do góry klin regulujący docisk szczęk (ewentualnie przykręcić koło do bębna i na chama wytargać):
Obrazek

10. Z bębna ściągamy uszczelkę i wyciągamy łożysko (duże). Jeśli chcesz wymienić tylko łożyska to przejdź do punktu 21.
Obrazek

11. Ściągamy sprężynki trzymające szczęki (najlepiej kombinerkami docisnąć sprężynkę i przekręcić o 90 stopni żeby zeszła z bolca):
Obrazek

12. Zsuwamy szczęki z tłoczków:
Obrazek

13. Tak samo ściągamy szczęki z dolnego mocowania. Ze zdjętych szczęk ściągamy linkę od ręcznego:
Obrazek

14. Warto sobie pooglądać szczęki gdy są poskładane żeby się potem nad poskładaniem nowych nie głowić.
Warto sprawdzić jak chodzą same tłoczki rozpieracza. Mnie z jednej strony prawie wcale nie chciał się wysuwać więc bez zdejmowania całego rozpieracza wyjąłem tłoczki, przeczyściłem, lekko szlifnąłem i ładnie chodzi:
Obrazek

15. Bęben jak i cały wspornik przeczyścić, ewentualnie pomalować, wypolerować, pochromować (jak kto woli).

16. Poskładać nowe szczęki. Kto tego nigdy nie robił to trochę sobie poprzeklina przy tym. Moja rada: najpierw pozakładać wszystkie sprężyny (oprócz dolnej najgrubszej) a potem dopiero składać dwie części szczęk:
ObrazekObrazek
Obrazek
Obrazek

17. I teraz wszystko w odwrotnej kolejności. Najpierw linka z ręcznego:
Obrazek

18. Teraz wsadzanie szczęk (znów trochę nerwów przy tym może być). Najpierw dolne mocowanie, potem górne mocowanie na tłoczkach:
Obrazek
Obrazek

19. Linkę z ręcznego wsadzamy pod haczyk:
Obrazek

20. Zakładamy sprężynki trzymające szczęki na bolce:
Obrazek

21. I zakładamy wszystko tak jak ściągnęliśmy. Wszystko trzeba najpierw dobrze przeczyścić i pozbyć się starego smaru.
Obrazek

22. Wpychamy do piasty smar (ja napchałem towotu bo taki akurat miałem), potem wsadzamy do piasty łożysko (to większe) i zakładamy uszczelkę:
Obrazek

23. Zakładamy bęben i ładujemy do piasty smar jeśli się jeszcze da:
Obrazek

24. Wkładamy małe łożysko:
Obrazek

25. Zakładamy podkładkę:
Obrazek

26. Wkręcamy nakrętkę dociskając ją z całej siły a następnie luzując ją na tyle, aby bęben swobodnie się obracał:
Obrazek

27. Nakładamy nakładkę koronową i zawleczkę:
Obrazek

28. Na koniec kapselek do którego pakujemy smaru ile wlezie.

Jeśli grzebaliśmy w rozpieraczu przy cylinderkach to trzeba koniecznie zrobić odpowietrzanie. Jeśli nie grzebaliśmy to też warto odpowietrzyć.

Pozdrawiam...

Ostatnio edytowano Cz mar 05, 2009 12:30 przez gitfunfel, łącznie edytowano 2 razy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin