Zamarzający zamek drzwi ibiza 2 polo cordoba mycie smarowanie(3).docx

(92 KB) Pobierz

 

Smarowanie zamka przed zimą Ibiza/Cordoba do 99

 


Tym razem smarowałem zamek drzwi pasażera, drzwi kierowcy pewnie są lustrzanie podobne :).
Na dzień dobry odkręć dwie śruby umieszczone w rączce do zamykania drzwi (obok klamki wewnętrznej). Znajdują się one za zaślepkami, które trzeba delikatnie podważyć cienkim, płaskim śrubokrętem.
http://img412.imageshack.us/img412/1392/74299785.th.jpg
Teraz zdejmij korbę otwierania szyby. Pierścień musisz delikatnie ścisnąć i przesunąć w stronę przeciwną do ramienia korby.
http://img412.imageshack.us/img412/1141/72102447.th.jpg
Przed zdjęciem tapicerki, musisz odkręcić osłonkę głośnika. Najpier jedną, nieźle schowaną śrubkę.
http://img340.imageshack.us/img340/9056/99404625.th.jpg
A następnie dwie śruby trzymające dolną lewą część tapicerki.
http://img340.imageshack.us/img340/6695/35372625.th.jpg
Po zdjęciu tapicerki, odklej górny prawy fragment folii ochronnej, aby dobrać się do zamka.
http://img338.imageshack.us/img338/2092/76445530.th.jpg
Później zdejmij z cięgiełka klamkę wewnętrzną (trzyma się tylko na wygiętym cięgle prowadzącym do zamka), oraz "uwolnij" cięgło klamki wewnętrznej i uchwyt przewodów elektrycznych połączonych z rurką powietrzną (do centralnego) w ten sposób, aby mieć więcej luzu, jak już wyjmiesz zamek.
http://img338.imageshack.us/img338/9006/25348584.th.jpg
I już będzie łatwo. Odkręć 3 śruby mocujące zamek. Te śrubki to imbusy 4, albo 5mm - przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że masz ten klucz. Drugi klucz, którego będziesz potrzebował (chyba torx) możesz przymierzyć zdejmując dolną osłonkę gumową od "szczytu" drzwi - czyli tą najbliżej 3 śrub mocujących zamek.
http://img215.imageshack.us/img215/4039/81937336.th.jpg
Kolejna śruba do odkręcenia kryje się pod górną osłonką gumową - jest to śruba mocująca klamkę zewnętrzną.
http://img141.imageshack.us/img141/4490/50342873.th.jpg
Aby wyjąć klamkę zewnętrzną, przesuń ją w stronę lusterka i wyciągnij najpierw stronę od kluczyka. Jak ją odchylisz o około 90 stopni - wyjdzie druga część i klamkę masz w rękach.
http://img140.imageshack.us/img140/6796/33048167.th.jpg
Przy odrobinie szczęścia, talentu, gimnastyki i cierpliwości zamek można już wyciągnąć :-)
http://img215.imageshack.us/img215/7420/44457629.th.jpg
Teraz wyjmij gumkę zabezpieczającą (jak to brzmi...). Mi nie udało się dojść, do czego ona służy. Może to jakiś odbojnik :-)

I odkręć jedną śrubę (to ten torx).
http://img340.imageshack.us/img340/8347/72659664.th.jpg
Teraz musisz rozdwoić obudowę zamka. Zabierz się za to od górnej strony. Jest tam kilka "zatrzasków", 3 z 4 pokazałem na zdjęciu. Czwarty jest po drugiej stronie i niewidoczny na zdjęciu. Ta biała część obudowy zamka po uwolnieniu zatrzasków i przegięciu cięgieł, będzie się odchylała od czarnej części. Na końcu można też ją "uwolnić" z dolnych "zawiasów".
http://img340.imageshack.us/img340/111/56568028.th.jpg
A teraz powiedz ładnie: "dzień dobry, zamarzający kolego" i daj mu popalić :-)
Na tym obrazku pokazałem, jaka jest różnica pomiędzy zamkiem zaryglowanym a niezaryglowanym (zaryglowany - czarne plastikowe cięgło przesunięte w dół, metalowa dźwignia z literką R pchana w prawo minie szary "młotek" zamka widocznego w głębi).
http://img141.imageshack.us/img141/262/80600748.th.jpg
Trochę dokładniej na tym obrazku - lewy pion to zamek odryglowany - dźwignia R przesunięta w prawo zahacza o szary młotek. Prawy pion - zamek zaryglowany - dźwignia R przesunięta w prawo mija szary młotek.

A tu jeszcze raz, tylko w http://img141.imageshack.us/img141/1849/40649459.th.jpgpowiększeniu. Zamek odryglowany.

I sztucznie "zaryglowany"
http://img140.imageshack.us/img140/6940/11398818.th.jpg
Zabezpieczyłem to w ten sposób, że najpierw popsikałem WD-40 (co by wyczyścił troszeczkę), potem pokapałem oliwą, a na końcu zasmarowałem  komplet smarek, jakimś nawet niby do maszyn precyzyjnych. Moim zdaniem punkty newralgiczne, to sworzeń obrotu dźwigni R, krawędź obudowy plastikowej, po której dźwignia R się ślizga, oraz połączenie na podłużnym otworze dźwigni R i cięgła plastikowej.
http://img140.imageshack.us/img140/6954/26596933.th.jpg
Przy składaniu obudowy, pamiętaj żeby trafić metalowym "pałąkiem" w plastikowe "ucho" centralnego.
http://img140.imageshack.us/img140/9931/69454529.th.jpg
Na końcu seria zdjęć obróconego zamka dla tych, którzy psikają WD-40 bez rozbierania - czyli przez dolną zaślepkę w drzwiach. Pod tą zaślepką kryje się śruba, której nie rozkręcałem (jedyna?:)). I po jej drugiej stronie i trochę poniżej znajduje się nasza dźwignia R. Więc może jest szansa nie rozbierając zapewnić sobie cywilizowane wsiadanie do seata? Ja się nie zdecydowałem.
http://img338.imageshack.us/img338/8946/40722346.th.jpghttp://img412.imageshack.us/img412/9370/66071511.th.jpghttp://img412.imageshack.us/img412/5497/35036711.th.jpghttp://img141.imageshack.us/img141/574/13648237.th.jpg

 

Mój sposób na zamek bez rozbierania drzwi, to smarować . powyższe pewnie też skuteczne, ale mi poskutkowało to po co rozbierać.
problem dobrze mi znany i powracający co zimę. jest na to prosty sposób bez rozbierania drzwi - olej silikonowy w sprayu (ewentualnie wd-40, ale uwaga !!! wd-40 skuteczny tylko na krótko i broń Boże nie dawać go do zamka kluczyka bo cały smar z syfem wam rozpuści i zablokuje zapadki - do zamków i kłódek stosować tylko olej silikonowy!).
teraz do rzeczy: otwieramy drzwi, zdejmujemy zaślepkę śruby zamka(dolna, zaraz obok zamka drzwi) jest tam śruba na imbus a obok otwór z zapadką - taka blaszka która porusza się gdy pociągamy za klamkę zewnętrzną, i o nią właśnie nam chodzi. pryskamy tam obficie olejem sil., ruszając klamką, aby olej dotarł między blaszki. a teraz najlepszy numer, za tą zapadką jest druga, której nie widać, która przylega do pierwszej, a jest od klamki wewnętrznej (dlatego często możemy otworzyć drzwi tylko klamką zewnętrzną a wewnętrzną już nie póki nie odmarznie, bo w serwisie nasmarowali tylko tą pierwszą zapadkę), aby ją nasmarować (drugą) należy jakimś kluczem lub śrubokrętem, zamknąć zamek (jak gdyby zamknęły się drzwi) i ta druga zapadka powinna ledwie się ukazać i ją też spryskujemy. ruszając klamkę wewnętrzną postarajmy się spryskać mechanizm za tą pierwszą zapadką, jakby od drugiej strony. wiem że to trudne, ja zginam końcówkę rurki sprayu by tam dotrzeć. kilka razy zamykamy i otwieramy drzwi ruszamy klamkami i już! zakładamy zaślepkę i gotowe. Ja tą czynność powtarzam co sezon późną jesienią i jest spokój przez całą zimę. problem leży w tym że te zapadki są metalowe, przylegają do siebie, poruszają się zaledwie o 0,5 cm, i gdy tylko dostaną trochę wilgoci i mrozu - przymarzają. Olej silikonowy do takich rzeczy (zamków drzwi, kłódek) jest najlepszy, bo jest neutralny chemicznie, nie rozpuszcza smarów, lakieru, nie niszczy gum (można go stosować do uszczelek drzwi by te nie przymarzły), wypiera wodę, działa w temp. ok. -30 +120 st C (zależnie od produktu), więc nie spływa w upalne dni lata, jak karoseria się nagrzeje. Oby skończyła się i wasza poranna przymusowa gimnastyka =przez bagażnik do rygla tylnych drzwi, potem z tylnej kanapy do przedniego fotela (przynajmniej moja bo mam Cordobę Vario i współczuje właścicielom sedanów, krótkich ibiz i coupeków)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin