Zeszyt_dzielmy2_-_nacobezu.pdf

(7577 KB) Pobierz
Ocenianie kształtujące:
Dzielmy się tym, co wiemy!
Zeszyt drugi:
Nacobezu
Autorzy:
Agnieszka Arkusińska
Ewa Borgosz
Aleksandra Cupok
Bernadetta Czerkawska
Krystyna Dudak
Justyna Franczak
Joanna Hytroś
Izabela Jaskółka-Turek
Ewa Kurek
Indira Lachowicz
Gabriela Ledachowicz
Agata Ligęza
Ewa Mazepa
Ewa Mazur
Hanna Mąka
Monika Michaluk
Katarzyna Mitka
Mirosława Motyka
Inga Opas
Małgorzata Osińska
Małgorzata Ostrowska
Jacek Pasierb
Jarosław Pietrzak
Laura Piotrowska
Barbara Rakicka
Iwona Socha
Joanna Soćko
Anna Staszak
Janina Stojak
Magdalena Swat-Pawlicka
Anna Szczypkowska
Barbara Uniwersał
Irena Warcok
Halina Zając
Pod redakcją:
Danuty Sterny i Anny Dojer
2
www.ceo.org.pl/ok
„Zadaniem dobrego nauczyciela jest uczyć tak,
aby uczeń sam się zaczął uczyć!”
- wypowiedź nauczyciela
z Gimnazjum nr 1 we Wrocławiu
Chcielibyśmy, aby to motto towarzyszyło nam w naszej przyjaźni
z ocenianiem kształtującym. Każdy z nas jest nauczycielem stosującym OK
w swojej pracy, ale również trenerem warsztatów z oceniania
kształtującego dla nauczycieli.
Wszyscy jesteśmy przekonani do OK, widzimy korzyści dla uczniów,
rodziców i nas samych, wynikające z jego stosowania.
Ale również wiemy, że nie jest to łatwy proces. Spotykamy się z różnymi
trudnościami zarówno we własnej pracy z uczniami, jak ze zgłaszanymi
przez uczestników naszych szkoleń i kursów.
Postanowiliśmy zebrać wiadomości na ten temat i wspólnie zastanowić się,
w jaki sposób można zaradzić tym problemom.
Rady dotyczą pracy z OK indywidualnego nauczyciela, jak również
propozycji ćwiczeń w czasie warsztatów nauczycielskich.
Mamy nadzieję, że publikacja ta pomoże nauczycielom, dyrektorom,
w stosowaniu oceniania kształtującego. Być może stanie się też źródłem
informacji dla uczniów i rodziców.
www.ceo.org.pl/ok
3
NACOBEZU
Ustalenie
nacobezu,
czyli kryteriów oceny pracy ucznia wydaje się jednym
z najłatwiejszych elementów oceniania kształtującego. Być może wynika to
z utrwalonego wśród nauczycieli nawyku opierania oceny o wymagania
programowe, a także z tego, że duża część z nich systematycznie przekazuje
uczniom te wymagania. Dopiero kiedy poznajemy bliżej cele, dla których
określamy
nacobezu,
jego istotę i formę, odkrywamy nowe możliwości,
zawarte w tym prostym pomyśle.
Wielu nauczycieli uświadamia sobie, że stosowanie
nacobezu
stwarza szerokie
możliwości ukierunkowania pracy uczniów, ułatwia wprowadzenie korekt do
uczenia się i przyspiesza postępy w nauce. Ale pojawiają się też trudności
pozorne lub rzeczywiste. Rodzi się wiele pytań, na które odpowiedzi można
znaleźć jedynie w praktyce.
Rozważania
związane ze stosowaniem
nacobezu
uporządkowaliśmy wokół
następujących kwestii:
I. Trudność w odróżnieniu celu lekcji od
nacobezu
.........................5
II. Kiedy stosujemy
nacobezu?.........................................................7
III. Ocenianie tylko tego, co było zapowiedziane w
nacobezu...........9
IV. Pytania o wielkość i treść
nacobezu..........................................11
V. Dostosowanie
nacobezu
do poziomu uczniów ..........................14
VI. Czy
nacobezu
nie stanowi ograniczenia dla samodzielności
i twórczego rozwoju uczniów? ...................................................16
VII. Czy
nacobezu
w ogóle jest potrzebne? ......................................18
VIII. Dziwna nazwa „
nacobezu”
.........................................................22
IX. Brak czasu na
nacobezu.............................................................23
X. Trudność w powiązaniu
nacobezu
z poziomami wymagań
i oceną sumującą, czyli stopniem ...............................................25
XI. Obawa o niepowodzenia uczniów na egzaminach
oraz w dalszym kształceniu.........................................................28
4
www.ceo.org.pl/ok
I. Trudność w odróżnieniu
celu lekcji od
nacobezu
Tym zagadnieniem zajmowaliśmy się już w pierwszym zeszycie, jednak problem
jest na tyle ważny, że warto do niego wrócić. Skoro zdarza się taka trudność,
to może lepiej od razu zamiast celów lekcji podawać
nacobezu?
Nauczyciele, którzy nie widzą sensu rozróżniania celów od
nacobezu,
często argumentują, że nie ma potrzeby podawać
nacobezu,
gdyż ono wynika
bezpośrednio z celów.
Pytania związane z tym problemem:
!
Czy można zrezygnować z podawania celów i od razu podać
nacobezu?
!
Po co jeszcze
nacobezu,
gdy już mamy cele lekcji?
!
W jaki sposób podawać
nacobezu,
aby wynikało z celów lekcji?
!
Jak sformułować cele i
nacobezu,
by były odróżnialne?
!
Czy może być tak, że cele i
nacobezu
brzmią tak samo?
Jakie rady i sposoby wymyśliliśmy?
Problem jeden, a pytań do niego dużo...
Czy nie można od razu zamiast celów podać
nacobezu?
Nie, nie można tego zrobić, bo cel to
kierunek,
w jakim zmierzymy, zaś
nacobezu
to
droga.
Ta droga
może być różna. Gdy cel brzmi: „Poznasz kompozycję
utworu X", można go osiągnąć na różne sposoby.
Zależnie od tego, co chcemy akcentować, wybieramy
co umieścić w
nacobezu.
Po
co
podawać
kryteria,
skoro
już
je
widzę
w
celach?
Nacobezu
to dokładne wytyczne dla ucznia, wskazówki, czego uczeń musi się
nauczyć. Przy podanym wyżej celu, możemy wymienić: znajomość cech
gatunkowych noweli, wskazanie wydarzenia, które stanowi punkt kulminacyjny
w "Latarniku" Sienkiewicza, zredagowanie planu wydarzeń przedstawionych
w utworze, znajomość definicji pojęcia "retrospekcja". (Asia Hytroś)
www.ceo.org.pl/ok
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin