Irving D - Wypadek. Śmierć Generała Sikorskiego.pdf

(3828 KB) Pobierz
DAVID IRVING
DAVID IRVING
DZIEŁA
WYPADEK
WYPADEK. ŚMIERĆ GENERAŁA SIKORSKIEGO
TAJNE DZIENNIKI LEKARZA HITLERA
WZLOT I UPADEK LUFTWAFFE
WOJNA RUDOLFA HESSA
WOJNA GENERAŁÓW
ŚMIERĆ GENERAŁA
SIKORSKIEGO
Przełożył
Bartłomiej Zborski
Tytut oryginału:
ACCIDENT. THE DEATH OF GENERAL SIKORSKI
Copyright © Parforce UK Ltd., 2000
Copyright © for the Polish edition by Rachocki i S-ka, Pruszków 2000
Od wydawcy polskiego
David Irving, kontrowersyjny współczesny historyk brytyj­
Redakcja:
Bogusław
Brodecki
ski, nie jest już dzisiaj postacią nie znaną czytelnikowi polskie­
mu. Jego ostatnio wydane publikacje wywołały, podobnie jak
wcześniej na Zachodzie, polemiki, a nawet oburzenie i sprze­
ciw, połączone jednak z dużym zainteresowaniem. Niezależ­
nie od odczuć, jakie wywołuje lektura prac Irvinga, trudno
odmówić autorowi pasji badawczej i sugestywności w przed­
stawianiu swoich poglądów. Z tym większą uwagą, mamy na­
dzieję, powinien spotkać się mało znany akcent polski w twór­
czości angielskiego historyka.
Monografia poświęcona katastrofie w Gibraltarze i śmier­
ci gen. Sikorskiego ukazała się w 1967 roku, należy więc do
wczesnych dzieł Irvinga, ale z wiadomych względów cenzural-
nych nie mogła wówczas być wydana w Polsce. Pomimo upły­
wu lat nie straciła jednak na aktualności, albowiem zasadni­
cze dokumenty brytyjskie dotyczące tej kwestii pozostają na­
dal utajnione i nadal też otwarte jest pytanie: co spowodowa­
ło wypadek, w którym zginął Sikorski?
Warto w tym kontekście przypomnieć, co pisał wówczas
o książce historyk krajowy:
„Autor wykazał równie wielką pasję badawczą, co umiar
we wnioskach. Twierdzi, że nie był w stanie opracować osta-
Konsultacja terminologii lotniczej:
kpi. Janusz Blaszczyk
Korekta:
Hanna Smierzyńska
Projekt okładki:
Michał Bernaciak
Ilustracje w książce pochodzą z wydania angielskiego
ISBN 83-86379-46-4 (Wydawnictwo Rachocki i S-ka, Pruszków)
ISBN 83-88595-15-6 (Wydawnictwo L&L, G d a ń s k )
Wydanie pierwsze
R A C H O C K I I S-KA s.c.
05-800 Pruszków, ul. Armii Krajowej 32 m 29
tel./fax: (0-22) 758 66 19
tel.:
(0-22) 758 49 98
tel. kom.: 0-501 55 49 74
6
Wypadek
tecznej i kompletnej analizy katastrofy, a jego końcowa teza
sprowadza się do wniosku, że sprawa wyjaśnienia przyczyn
śmierci Sikorskiego pozostaje nadal otwarta.
Irving poddał stanowczej krytyce prace brytyjskiej komisji
śledczej [...], wskazał na szereg zaniedbań oraz podał w wąt­
pliwość jej ostateczne orzeczenie, sformułowane bardziej niż
enigmatycznie". [W. T. K o w a 1 s k i,
Walka dyplomatyczna
o miejsce Polski w Europie,
Warszawa 1972, wyd. 4, s. 336].
W pochwałach wtórował mu emigracyjny publicysta:
„Książka Irvinga jest rzadkim wzorem pracowitości i skru­
pulatności źródłowej. A także umiaru i obiektywizmu. Musia­
ło całe lata trwać poszukiwanie źródeł, świadectw naocznych
świadków katastrofy, wertowanie raportów, notatek, dzienni­
ków i dokumentów. Rezultatem tego jest praca, która na każ­
dej dosłownie stronie zawiera cytaty odnotowane w obszernej
bibliografii. Autor zaś sam raczej powstrzymuje się od wycią­
gania jakichkolwiek wniosków, choć naturalnie relacjonuje
wszystkie istniejące hipotezy oraz rozliczne próby ich uzasad­
nienia". [T. B o r o w i c z,
Sprawa otwarta,
„Horyzonty" 1967].
David Irving jest specjalistą od spraw niemieckich, nie zaś
polskich, uważny czytelnik dostrzeże więc pewne uproszcze­
nia w przedstawianiu realiów naszego kraju, dotyczą one jed­
nak tła omawianych wydarzeń, nie zaś spraw zasadniczych. Tym
bardziej wypada zachęcić czytelników do lektury i samodziel­
nego wypracowania poglądów na temat autora, który dzisiaj,
zamiast rzetelnej i dotyczącej konkretów krytyki, doczekał się
nierzadko inwektyw i nieomal awansował do roli diabła mają­
cego straszyć dzieci.
Autor składa serdeczne podziękowania za użyczenie zdjęć
i pozwolenie na opublikowanie ich oraz innego materiału ilu­
stracyjnego następującym osobom i instytucjom: Instytutowi
Historycznemu im. generała Władysława Sikorskiego, brytyj­
skiemu Ministerstwu Obrony, panu Johnowi G. Eltonowi, pani
John B. Hall, panu Ludwikowi Łubieńskiemu, panu Franciso­
wi Hopgoodowi, panu Dudleyowi Heathowi, panu Williamowi
Autor pragnie podziękować osobom, które zachowały w pa­
mięci okoliczności tragicznego wydarzenia w Gibraltarze 4 lip­
ca 1943 r. bądź też miały o nim informacje i które ofiarowały
mu swój czas oraz udostępniły materiały źródłowe; nazwiska
tych osób można znaleźć w przypisach. Największy dług
wdzięczności zaciągnął wobec Instytutu Historycznego imie­
nia Generała Władysława Sikorskiego (obecnie: Instytut Pol­
ski i Muzeum imienia Generała Władysława Sikorskiego)
w Londynie za udostępnienie swoich materiałów oraz wobec
dyrektora tej placówki generała Mariana Kukiela i pani Opp­
man za ich uprzejmość i pomoc. Jednocześnie informuje Czy­
telników, że wszelkie wnioski zawarte w tej książce są wyłącz­
nie wnioskami autora, nie zaś osób, które udzielały mu infor­
macji (chyba że wyraźnie o tym napisano).
Podziękowania
8
Wypadek
Bonaparte-Wyse'owi, Imperial War Museum (Londyn). Ry­
sunek satyryczny Lowa zosta! reprodukowany za pozwoleniem
gazety „Evening Standard", a właścicielem praw autorskich
do fotografii przedstawiającej Edwarda Prchala jest Topix.
Tłumacz pragnie złożyć serdeczne podziękowania za po­
moc fachową, której udzielili mu kpt. Janusz Błaszczyk i red.
Jerzy Domański.
Bolland Guy
- pułkownik RAF Gibraltar North Front; do­
wódca lotniczy północnego odcinka Gibraltaru.
Cazalet Victor-
pułkownik; oficer łącznikowy rządu brytyjskie­
go przy Rządzie Rzeczypospolitej Polskiej na Uchodźstwie.
Churchill Winston-premier
Wielkiej Brytanii (1940-1945).
Dudziński Stanisław
- major, inżynier; przewodniczący ko­
misji polskiego Inspektoratu Lotnictwa.
Eden Anthony
- brytyjski minister spraw zagranicznych
(1941-1945).
Elton John G.
- pułkownik; przewodniczący trzyosobowej ko­
misji śledczej brytyjskiego Ministerstwa Lotnictwa, powo­
łanej po katastrofie gibraltarskiej.
Grigg James
- sir; brytyjski minister wojny (1942-1945).
Klimecki Tadeusz
- generał; szef sztabu Naczelnego Wodza
w Londynie (1940-1943).
Kukieł Marian Włodzimierz
- generał; ówcześnie minister
obrony narodowej Rządu Rzeczypospolitej Polskiej na
Uchodźstwie.
Leśniowska Zofia
-jedyne dziecko gen. Władysława Sikorskiego.
„Mr W. H. Lock" i „Mr Pinder"
- dwaj cywilni Brytyjczycy,
pasażerowie samolotu, którym gen. Sikorski odbył ostat-
Niektórzy z uczestników
opisywanych wydarzeń
Zgłoś jeśli naruszono regulamin